Kävely, hölkkä ja juoksu

Mikä on Maakin vaatimus taso 3 vai 4? Itselläni menee tuo paikallisjoukkojen 2500, mutta pitäisi treenata vauhtikestävyyttä että saisi vielä tuon 2800.
2300 lukee paperissa. 10 v sitten juoksin 2600 m, mutta silloin juoksinkin joka päivä. Nyt juoksen enää (normaalisti) pari kertaa viikkoon. Joo, Cooper ei ole koskaan ollut oma lajini. Mieluummin juoksen 20 km kuin 12 min.

Edit: nuo omat pitkikset (14 km) menivät 1,5 h.
 
Viimeksi muokattu:
Lihaskireys voi olla myös seurausta ärtyneestä hermosta. Hermo herkistyy, nostaa ns. äänenvoimakkuutta ja sähköttää lihaksille jatkuvaa liikettä josta lihasmväsyy ja kramppaa.

Samoja lukemia itsellä, jalkaoireilla alkoi, ei helpottanut vaikka kuinka venyttelin ja hieroin - 6kk myöhemmin jalka ei pysynyt alla.

Älä odota niin pitkälle, että alkaa kulumaan Panadolia ja Buranaa…
Ensi viikolla työterveysfyssari, niin saa homman katsottua läpi.
 
Jaahas, 2300 m juostu Cooperissa. Riittää Maakkiin muttei krihaan. Pettymys itselleni, vaikka aavistelin ettei hyvin mene. Ainoa positiivinen asia on se, etteivät pohkeet hajonneet.
 
Lihaskireys voi olla myös seurausta ärtyneestä hermosta. Hermo herkistyy, nostaa ns. äänenvoimakkuutta ja sähköttää lihaksille jatkuvaa liikettä josta lihasmväsyy ja kramppaa.

Samoja lukemia itsellä, jalkaoireilla alkoi, ei helpottanut vaikka kuinka venyttelin ja hieroin - 6kk myöhemmin jalka ei pysynyt alla.

Älä odota niin pitkälle, että alkaa kulumaan Panadolia ja Buranaa…
Fyssari totesi: "emmä tänne viitti kirjottaa vaan et treenaa [pohkeita] tai laihuta, kattoo vielä lääkäri et millä hevoslekurilla sää oot käyny".

Käytännössä, mitään ilmeistä vikaa ei löytynyt. Parin viikon päästä juoksutsekki. Väliajalla käski treenata akillesjännettä pidoilla.
 
Fyssari totesi: "emmä tänne viitti kirjottaa vaan et treenaa [pohkeita] tai laihuta, kattoo vielä lääkäri et millä hevoslekurilla sää oot käyny".

Käytännössä, mitään ilmeistä vikaa ei löytynyt. Parin viikon päästä juoksutsekki. Väliajalla käski treenata akillesjännettä pidoilla.
Teki ilmeisesti jalkojen nostotestit? Niillä karsii melko kattavasti välilevypohjaiset ongelmat.
 
Teki ilmeisesti jalkojen nostotestit? Niillä karsii melko kattavasti välilevypohjaiset ongelmat.
Ei se sellaisia tehnyt. Päkiöillenousua, yhdellä jalalla seisontaa, nilkan liikkuvuutta yms. tutki. Kerroin pohkeiden kivusta, puutumisesta ja nipistelystä. Totesi, että mitä luultavammin paikkojen ylikuormittumista; että joko puskee läpi kunnes paikat tottuvat tai treenaa esim. juuri pohkeita (tai laihduttaa 75 kiloiseksi).
 
Tuo juokseminen on kyllä mielestäni vähän niin ja näin. Kun siis mietitään herännyttä +45v ressua. Loistava laji hajoittaa paikat, koska alkuinto, paska lihaskunto (pohkeet,core).
Ei ole provo mutta en näe järkeä.
Juoksumattokävely maksimikulmalla kunnon vauhdilla ajaa samat kuntoasiat. Mihin edes tarvitsee juoksukuntoa? Ajatellaan siis arkielämää tai ressutoimintaa.
Hapenottokykyä kyllä ja LIHASVOIMAA alaraajoihin! Puikkojalkaisia miehiä on maa täynnä. Kukaan ei jaksa mitään "salihömpötyksiä". Kuvitellaan että ulos pitää päästä miesten hommiin jotka jää kuukaudessa koska sää ym.
Juoksu hajoittaa alavartalon paikat eikä kehitä vittujakaan yläraajojen voimaa, eikä niinkään jalkojenkaan, jollet juokse progressio-ohjelmalla portaita, loikkia ym. Koiran kanssa kävely ei sitä tee...
 
Juoksuharjoittelu kannattaa aloittaa vuorottelemalla juoksua ja kävelyä. Kuntosalia kannattaa tehdä lisäksi voiman ylläpitämiseksi. Mäkisessä maastossa lenkkeillessä saa mukavasti vaihtelevaa treeniä.
 
Jos kaipaa ”taktista” painoliiviä lenkkeilyn tehoa lisäämään, niin löysin virolaisesta nettikaupasta halpaan hintaan (89,90e) plate carrierin ja neljä painolevyä.
Yleensä tuolla hintaa ei oikein tahdo saada edes yhtä painolevyparia.

Itse liivi ei toki ole parempien ”oikeiden” plate carriereiden tasoinen, mutta tuntuu ensimmäisten lenkkien jälkeen ihan toimivalta. Säädöt löytyy ja pysyy menossa hyvin mukana.

Toimitus tuli tällä viikolla Suomeen nopeasti ja ilman postikuluja.
 
Painoliiveillä juostessa core joutuu vielä paljon kovemmalle kuin muuten, ja keski-ikäinen voi kyllä särkeä paikat.
Itse olen käyttänyt noita enemmän syksymmällä kun on jo juoksukilometrejä alla.
Jos on jo muutenkin diesel, niin liiveillä askel lyhenee entisestään.
Sinänsä kyllä sotahommiin tuo on ihan sopivaa harjoittelua.
 
Painoliiveillä juostessa core joutuu vielä paljon kovemmalle kuin muuten, ja keski-ikäinen voi kyllä särkeä paikat.
Itse olen käyttänyt noita enemmän syksymmällä kun on jo juoksukilometrejä alla.
Jos on jo muutenkin diesel, niin liiveillä askel lyhenee entisestään.
Sinänsä kyllä sotahommiin tuo on ihan sopivaa harjoittelua.
Kannattaa huomioida myös, että lisääntynyt paino näkyy myös askeleen iskussa, joka on n. 4x juoksijan paino. Jos on jo muutenkin painavahko, esim. lihasmassan puolesta, ja juoksee asvaltilla, niin jalkaterän sekä säären rasitusvammat ovat uhkana nuoremmillekin.
 
Tuo juokseminen on kyllä mielestäni vähän niin ja näin. Kun siis mietitään herännyttä +45v ressua. Loistava laji hajoittaa paikat, koska alkuinto, paska lihaskunto (pohkeet,core).
Ei ole provo mutta en näe järkeä.
Juoksumattokävely maksimikulmalla kunnon vauhdilla ajaa samat kuntoasiat. Mihin edes tarvitsee juoksukuntoa? Ajatellaan siis arkielämää tai ressutoimintaa.
Hapenottokykyä kyllä ja LIHASVOIMAA alaraajoihin! Puikkojalkaisia miehiä on maa täynnä. Kukaan ei jaksa mitään "salihömpötyksiä". Kuvitellaan että ulos pitää päästä miesten hommiin jotka jää kuukaudessa koska sää ym.
Juoksu hajoittaa alavartalon paikat eikä kehitä vittujakaan yläraajojen voimaa, eikä niinkään jalkojenkaan, jollet juokse progressio-ohjelmalla portaita, loikkia ym. Koiran kanssa kävely ei sitä tee...
Juuri noin. Juoksu sopii hoikille, linnunluisille ihmisille, ainakin asfaltti sellainen. Se hajoittaa ennenpitkää alakerran.
 
Juuri noin. Juoksu sopii hoikille, linnunluisille ihmisille, ainakin asfaltti sellainen. Se hajoittaa ennenpitkää alakerran.
Tuohan on syy että erikoisjoukkoihin karsitaan liivijuoksulla. Olen jo vuosia suosinut sorateitä, mutta meillä päin asfaltin määrä vaan lisääntyy. Sekin auttaa jo jalkoihin jos vaikka puolet lenkistä on muulla kuin alfaltilla (vaihteleva alusta).
 
Juuri noin. Juoksu sopii hoikille, linnunluisille ihmisille, ainakin asfaltti sellainen. Se hajoittaa ennenpitkää alakerran.
Tästä voisin keskustella aika kauankin mutta haastan vain vähän. Suurimmat ongelmat juoksussa tulevat yleensä siitä, että aloitetaan liian kovavauhtisilla ja liian pitkillä juoksulenkeillä sekä juoksutekniikka ei vaan yksinkertaisesti riitä. Itsekään en ole juoksijatyyppi vaikka olenkin suht pienikokoinen mutta kun sain oppia juksutekniikasta niin kappas kun ne lenkit muuttuivat helpommiksi ja ei mun ole edelleenkään mikään pakko juosta 10km lenkkejä aina kun sille päälle satun. Lyhimmillään ihan soratien laidassa ja hieman asfaltilla kulkeva lenkkini on 3,5km.
 
Tästä voisin keskustella aika kauankin mutta haastan vain vähän. Suurimmat ongelmat juoksussa tulevat yleensä siitä, että aloitetaan liian kovavauhtisilla ja liian pitkillä juoksulenkeillä sekä juoksutekniikka ei vaan yksinkertaisesti riitä. Itsekään en ole juoksijatyyppi vaikka olenkin suht pienikokoinen mutta kun sain oppia juksutekniikasta niin kappas kun ne lenkit muuttuivat helpommiksi ja ei mun ole edelleenkään mikään pakko juosta 10km lenkkejä aina kun sille päälle satun. Lyhimmillään ihan soratien laidassa ja hieman asfaltilla kulkeva lenkkini on 3,5km.
Komppaan. Oikeanmittaiset lenkit oikealla tekniikalla poistavat valtaosan keskipitkällä/pitkällä aikavälillä tulevista nivelten ongelmista. Väsyneenä tai hapoilla ryhti alkaa heilua ja viikon päästä on polvi/nilkka/lantio/ranka kipeänä, kolmen viikon päästä sitten paskana.
 
Tästä voisin keskustella aika kauankin mutta haastan vain vähän. Suurimmat ongelmat juoksussa tulevat yleensä siitä, että aloitetaan liian kovavauhtisilla ja liian pitkillä juoksulenkeillä sekä juoksutekniikka ei vaan yksinkertaisesti riitä. Itsekään en ole juoksijatyyppi vaikka olenkin suht pienikokoinen mutta kun sain oppia juksutekniikasta niin kappas kun ne lenkit muuttuivat helpommiksi ja ei mun ole edelleenkään mikään pakko juosta 10km lenkkejä aina kun sille päälle satun. Lyhimmillään ihan soratien laidassa ja hieman asfaltilla kulkeva lenkkini on 3,5km.
Näihinhän on montakin dogmaa: 80/20-juoksu, HRT, slow jogging by Tanaka ja kaikkia muita.

Itse olen ollut aina isokokoinen: 190 cm, inttiaikana laihimmillani 80-85 kg. Juoksun aloitin 15 v, paljasjalkakengillä on menty siitä lähtien. Intissä juoksin juuri 2600 m. Parhaimmillaan juoksin 70 km viikossa, kympin joka päivä. Menin 'kieli vyön alla'. Jos ei verenmakua ollut, huono lenkki.

Sitten tuli aloitettua salilla käynti, juoksu jäi. Paino nousi 90-95 kg:aan. Ekana koronakeväänä kun salit olivat puoli vuotta suljettuna aloitin uudelleen juoksun. Nyt aloitin hitaasti, todella hitaasti. Melkein kävelyvauhtista juoksua. Matkat lisääntyivät 20 km lenkkeihin. Juoksin extempore puolimaratonin 1:54. Parin kuukauden jälkeen lisäsin nopeita vetoja. En silloin juossut Cooperia, mutta olin elämäni juoksukunnossa.

Nyt vielä painon noustua salilla käynnin jälkeen 100 kg:aan, ja piti MAAKia varten juosta Cooper (2300), niin aloitin liian nopsaa, liian paljon. Akilleethan siinä touhussa menivät. Lisääntynyt paino ei auttanut. Nyt pitää sitten taas aloittaa alusta, hitaasti hilputellen.

TLDR: raskaatkin kaverit voivat juosta, mutta sen pitää alkaa hitaasti. Hyvin hitaasti. Niin hitaasti, että se tuntuu nololta, naurettavalta. Käy ylpeyden päälle kuin vanhalla ravihevosella. Mutta se on se oikea tie. Muutoin hajoaa paikat.
 
Viimeksi muokattu:
TLDR: raskaatkin kaverit voivat juosta, mutta sen pitää alkaa hitaasti. Hyvin hitaasti. Niin hitaasti, että se tuntuu nololta, naurettavalta. Käy ylpeyden päälle kuin vanhalla ravihevosella. Mutta se on se oikea tie. Muutoin hajoaa paikat.
Näitä näkee joskus lenkkipolulla. Siis sellaisia jotka ei tätä ymmärrä. Isoja kavereita, naama sinipunavihreä, kieli ulkona, juoksuasento sivulle kallellaan. On päätetty aloittaa uusi elämä - tupakki ja kaljottelu seis, runsaasti kasvisruokaa ja liikuntaa. Kaikki yhtä aikaa ja kerralla enemmän kun kerran ruvettiin.

Lopputulemana tuon yhden (aloitus)lenkin jälkeen onkin niin saatanan kipeä kroppa että kaveri ei pääse sohvalta viikkoon ja sinä aikana ehtii innostus laantua.

Kävely on mainio liikuntamuoto kaiken kokoisille ja etenkin isoille miehille.
 
Ja sauvat mukaan.
Tässä olen vakavasti pohtinut tuota sauvakävelyä, vaikka näin kohta 29 v se ei olekaan se trendikkäin juttu. Mutta akilleskivut jatkuvat, eikä juoksu ole mukavaa jos joku tökkäilee moralla joka askeleella... PK-kuntoa kuitenkin pitäisi jotenkin harjoittaa.
 
Itselleni sauvoistaa semmoinen hyöty että kävellessä käyttää myös rinta- ja hartialihaksia, myös hauiksessa tuntuu ja minulla sormet turpoaa kävellessä ilman sauvoja.
Ja rata saisi mielellään ola mäkinen jotta niitä sauvoilla voi ylämäissä tosissaan työntää. Niin ja sauvoilla vauhti nousee kävellessä jonkunverran, ainakin minulla.
 
Back
Top