Käytkö salilla ?

Itse olin aikoinaan aika "rimppakinttu". Ajatelkaa, 190cm ja 77 kg. Rupesin sitten treenaamaan kamppailulajeja ja huomasin "yhtäkkiä", eli muutamassa vuodessa omaavani 90kg olemuksen. Itse ei muutosta sillä tavalla huomannut, kun se tapahtui niin vähitellen, mutta sukulaiset, joita ei ollut nähnyt johonkin aikaan kyllä kommentoivat.
Ja tämä ilman mitään steroideja tms. Proteiinipitoinen ruokavalio (vaikka opiskelijalla se olikin monesti tonnikalaa ja makaroonia) ja 6x viikossa 90 min treenit salilla (ja ei siis punttisalilla).
 
Juoksuharjoitteita eri muodoissaan (en siis ole hyvä juoksija) ja aikuisiällä uimaanopettelua. Noita kahta pidän erittäin tehokkaina kenttäkelpoisuuden kasvattajina. Samoin noita Sardaukarin mainitsemia kamppailulajeja, jotka ovat yksi lajityyppien kuninkaista. Niin opettavaisia, niin raskaita, niin kehittäviä ja hyödyllisiä taitojakin tarjoavia.

Pelkän puntinnostelun en näe olevan kovinkaan tehokasta sotilaskunnon ylläpitoa, mutta se on tehokas osa muuta monipuolista liikuntaa. Jos yksi laji pitäisi valita, niin se olisi kyllä juoksulajit, koska aerobinen kunto ja kestävyys on omasta mielestäni se mitä sotilas eniten tarvitsee.

Edit: Jos jalkaväkiryhmään pitäisi valita ukot ja akat niin mielummin maratoonareita ja kamppailu-urheilijoita kun voimannostajia
 
Itse olin aikoinaan aika "rimppakinttu". Ajatelkaa, 190cm ja 77 kg. Rupesin sitten treenaamaan kamppailulajeja ja huomasin "yhtäkkiä", eli muutamassa vuodessa omaavani 90kg olemuksen. Itse ei muutosta sillä tavalla huomannut, kun se tapahtui niin vähitellen, mutta sukulaiset, joita ei ollut nähnyt johonkin aikaan kyllä kommentoivat.
Ja tämä ilman mitään steroideja tms. Proteiinipitoinen ruokavalio (vaikka opiskelijalla se olikin monesti tonnikalaa ja makaroonia) ja 6x viikossa 90 min treenit salilla (ja ei siis punttisalilla).

Juurikin noin tarttuu hyvin lihasmassa ja vaikutus myös näkyy hyvin, kun ei ole ihrakerrosta peittämässä. Ilmeisesti vielä aineenvaihduntasi on ollut hyvä ja proteiinien lisäämisellä lihakset ovat puhjenneet kasvuun. Tähän kun lisätään vielä, että aloittelijalla kehitys on huimaa ja voi "virheitäkin" tehdä niin VOT!

Juoksuharjoitteita eri muodoissaan (en siis ole hyvä juoksija) ja aikuisiällä uimaanopettelua. Noita kahta pidän erittäin tehokkaina kenttäkelpoisuuden kasvattajina. Samoin noita Sardaukarin mainitsemia kamppailulajeja, jotka ovat yksi lajityyppien kuninkaista. Niin opettavaisia, niin raskaita, niin kehittäviä ja hyödyllisiä taitojakin tarjoavia.

Pelkän puntinnostelun en näe olevan kovinkaan tehokasta sotilaskunnon ylläpitoa, mutta se on tehokas osa muuta monipuolista liikuntaa. Jos yksi laji pitäisi valita, niin se olisi kyllä juoksulajit, koska aerobinen kunto ja kestävyys on omasta mielestäni se mitä sotilas eniten tarvitsee.

Edit: Jos jalkaväkiryhmään pitäisi valita ukot ja akat niin mielummin maratoonareita ja kamppailu-urheilijoita kun voimannostajia

Kenttäkelpoisuudessa ei ole hyötyä lihasmassasta, joka kuluttaa tietysti happea. Sopiva, optimaalinen lihasvoima yhdistettynä hapenottokykyyn on paras sodassa.
Kyllä vähän miettisin itse tuota maratoonareiden suosimista. Lihasten työkyky pyörii siellä pitkäkestoisen suoritteen puolella,enkä nyt ole ihan varma miten käy, kun niille reisille lapataan repun painoa yms. Tai pitää sinkoilla pitkin poikin.
Perusvirhe, olkoon kyse lenkistä tai painoharjoittelusta on kangistua samaan treeniin. Kroppa vaati KOKOAJAN ärsykettä, se on mestari sopeutumaan. Siksi peräänkuulutan HIIT-tyyppistä aerobista harjoittelua, ihan vaikka ajasäästöllisesti.
Tehokkan puntin nyt vetää 30 minuutissa.
 
Joissain asioissa yläruumin jutuista on helvetistikkin hyötyä. Esim. taistelukeltajat.

Muut erikoisjoukkojen heput ovant enemmänkin leopardeja.
 
Kenttäkelpoisuudessa ei ole hyötyä lihasmassasta, joka kuluttaa tietysti happea. Sopiva, optimaalinen lihasvoima yhdistettynä hapenottokykyyn on paras sodassa.
Kyllä vähän miettisin itse tuota maratoonareiden suosimista. Lihasten työkyky pyörii siellä pitkäkestoisen suoritteen puolella,enkä nyt ole ihan varma miten käy, kun niille reisille lapataan repun painoa yms. Tai pitää sinkoilla pitkin poikin.
Perusvirhe, olkoon kyse lenkistä tai painoharjoittelusta on kangistua samaan treeniin. Kroppa vaati KOKOAJAN ärsykettä, se on mestari sopeutumaan. Siksi peräänkuulutan HIIT-tyyppistä aerobista harjoittelua, ihan vaikka ajasäästöllisesti.
Tehokkan puntin nyt vetää 30 minuutissa.

Samaa mieltä. Monipuolinen juoksuharjoittelu pitää sisällään HIIT tyyppistä harjoittelua sekä myös kuntosaliharjoittelua lihaskunnon ja voiman ylläpitoon ja harjoittamiseen. Lisäksi esimerkiksi säännöllisesti Maratoneja juoksevat yleensä treenaavat monipuolisesti ja harrastavat siinä sivussa muitakin lajeja liikunnallisina ihmisinä. Thriathlonistit ovat sitten oma lukunsa.
 
Eilen kyykkäsin puntilla sarjat 120kg:lla ja jalkaprässissäkin irvistämällä 350kg. Naiset katselivat ihaillen ympärilläni. :)
No me ollan sitten samassa penkinpunnerrus numerossa!

Meni ihan mukavasti 8 kertaa 95 kg a 4 set, ja minuuti oli väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kyykkäsin puntilla sarjat 120kg:lla ja jalkaprässissäkin irvistämällä 350kg. Naiset katselivat ihaillen ympärilläni. :)

En halua masentaa sinua, mutta juttelin tuossa taannoin kuntosalilla erään entisen kilpabodariNAISEN kanssa ja hän kertoi huippuaikoinaan tehneensä jalkaprässissä srjaa 400 kg:lla. Kuullostaa aivan huikealta, joka otti minustakin turhat luulot pois.
Tosin, pakko mainita, senaikaiset naisbodarit(90-luku) oli aika hyvin lääkittyjä.
 
Ei ehdi kamalasti salilla käydä, mutta meillä on nyt hyvä tiimi ja voimakkaita heppuja touhaamassa työmaalla. Tiistaina mentiin salille ja lämmittelyn aikana alkoi kolinaa olla lupaavaa penkissä ja kyykkypaikalla. Tein pitkiä sarjoja 10x10x220 penkistä ja tietysti sitten kyykkyjä piti innostua kokeilemaan. 6x6x300 ja alkoi naama punottaan. On voima vähentynyt todella paljon nuoruuspäivistä, mutta mähän olenkin jo papparainen, kun 60 luvulla on ensihuudot huutanut...
Huomenna mennään taas käymään, saa nähdä, että saanko nuorison provosoitua mukaan kiloihin... :D
 
Tehokkan puntin nyt vetää 30 minuutissa.
Pitää paikkansa! On suunnittelu virhe jos täytyy notkua punttisalilla puolitoista tuntia ja sarjojen välillä palautella minuutti tolkulla...syke on hyvästä. Eri asia on tietysti jos on tavoitteellinen voimannostaja tai kehari.
 
Juu, itsellä on tapana tehdä 4 x 6-10 sarjoja, eri "liikeitä" tietysti, välissä aina 30s -1 min "palautuminen". Ei "kokovartalotreeni" hirvittävästi aikaa vie.
 
Teitkösä 10 kertaa 220 kg penkistä? Mitä sä syöt?:rolleyes:
Joo. No pikkuisen heikolla ruoallahan sitä täällä mualimalla pitää olla, 12000 kaloria päivässä, eikä juuri enää rauta nouse.. :)
Joskus nuorena sentään olin oikeasti voimakas... enään vaan varjo entisestäni.
Mutta kaurapuurolla nuo tulokset on tehty. :)

Painokin enää 131 kiloa. Tässähän pienenee, kuin "pyy maailmanlopun edellä" ...
 
Joo. No pikkuisen heikolla ruoallahan sitä täällä mualimalla pitää olla, 12000 kaloria päivässä, eikä juuri enää rauta nouse.. :)
Joskus nuorena sentään olin oikeasti voimakas... enään vaan varjo entisestäni.
Mutta kaurapuurolla nuo tulokset on tehty. :)

Painokin enää 131 kiloa. Tässähän pienenee, kuin "pyy maailmanlopun edellä" ...


Pitäiskö huolestua, ettei vaan anoreksia ole iskeny?:)
 
Mutta kaurapuurolla nuo tulokset on tehty. :)
Vähän offtopic, mutta itse olen laihduttanut joulun jälkeen 10kg painostani juurikin jokapäiväisellä kaurapuuro aamiaisella. Kaikenmaailman poppakonsteja ja päivittäisiä juoksulenkkejä kokeilleena, olen viimein havahtunut siihen tosiseikkaan, että ylimääräistä painoa voi pudottaa ainoastaan oikeanlaisella ruokavaliolla.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän offtopic, mutta itse olen laihduttanut joulun jälkeen 10kg painostani juurikin jokapäiväisellä kaurapuuro aamiaisella. Kaikenmaailman poppakonsteja ja päivittäisiä juoksulenkkejä kokeilleena, olen viimein havahtunut siihen tosiseikkaan, että ylimääräistä painoa voi pudottaa ainoastaan oikeanlaisella ruokavaliolla.
Juuri Näin!
Ruumiillisesti tehty kulutus myös vaikuttaa, mutta lähinnä lisää ruokahalua.
Muistan, kuin eilisen päivän, kun äiti aina sanoi minulle ruokailun aikaan, että nosta poika puntteja vaan, äitisi huolehtii siitä, että voimasi riittää ja kasvaa. Äitee oli kyllä tosiaan oikeassa.
Samaa rataa se painon pudotuksen menee, kilokaloreita vaan vähemmän ja paino laskee ja voimatkin tuppaa vähenemään...
Nykyään olen varmaan muuttumassa kynäniskaksi, kun joutuu niin paljon istumaan toimistolla ja tekemään pelkkää naputteluhommaa, mutta ei sitä eväståkään mene sillätavalla, kuin aiemmin ja paino putoaa sekä tulokset laskee...
 
Joo. No pikkuisen heikolla ruoallahan sitä täällä mualimalla pitää olla, 12000 kaloria päivässä, eikä juuri enää rauta nouse.. :)
Joskus nuorena sentään olin oikeasti voimakas... enään vaan varjo entisestäni.
Mutta kaurapuurolla nuo tulokset on tehty. :)

Painokin enää 131 kiloa. Tässähän pienenee, kuin "pyy maailmanlopun edellä" ...

Oho, sulla pitää olla paksu lompakko sitten, jos syöt 12 000 kaloria päivässä? ;) Otaatko paljon proteiinidrinkejä? Merkki? Laitta vaikka YV:llä mulle, osaatko Ruotsia?
On eneempi kysymyksiä :)
 
Oho, sulla pitää olla paksu lompakko sitten, jos syöt 12 000 kaloria päivässä? ;) Otaatko paljon proteiinidrinkejä? Merkki? Laitta vaikka YV:llä mulle, osaatko Ruotsia?
On eneempi kysymyksiä :)
No ei täällä maailmalla ruoka mitään maksa, toisin on kotisuomessa, jossa pelkkä peruna maksaa kolminkertaisesti verrattuna muualle.... Mutta tämähän johtuu suomalaisesta verottamisen järjettömyydestä...
Proteiinidrinkkejä ei täällä kenttäoloissa juurikaan nautiskella, soijarouhetta kun sattuu saamaan, niin kaapaisee sitä kilon poskiin kerralla :D
Siankinkkua ei näissä maissa nautiskella, kotona lihaakin saa... kanaa juu, mutta se on tuolla kaupungilla ruokailussa enemmänkuin todennäköistä, että jonkin "hepatiitin" siellä itselleen ruokailee, jos sinne lähtee noin vaan mussuttamaan murkkinaa...
 
Jahah... ei mennyt ihan putkeen "suomalaisittain"...

http://mmajunkie.com/2017/03/ufc-fight-night-107-play-by-play-and-live-results-130-p-m-et-1

voihan paska. Noh ainakin Gunnar Nelson Islannista vielä tulossa Alain Joubania vastaan, pohjoisen miehen pitää kyllä voittaa tää...

Ilta-Sanomien hillitön otsikko:

Suomalaisottelijat kärsivät niukat tappiot Lontoon UFC-illassa.
Suomalaisottelijat Teemu Packalén ja Makwan Amirkhani kärsivät tappiot Lontoon O2-areenassa.

Packalén hävisi Marc Diakieselle tyrmäyksellä 30 sekunnin jälkeen, Amirkhani hajaäänituomiolla Arnold Allenille.

En kyllä kutsuisi sitä, että tulee tyrmätyksi 30 sekunnissa millään tavalla "niukaksi tappioksi". :D :D :D Marwanin tappio kyllä oli suhtkoht niukka. Tuli katsottua tuo Marwanin matsi, homma oli ensimmäiset 2 erää ihan hanskassa.
 
Back
Top