Käytkö salilla ?

Tänään pitäis taas YRITTÄÄ saada vatsalihaksiin jotain eloa. Jotain kummaa on mun tekemisissä, kun vieläkään en ole huomannut kehitystä vatsaliikkeiden tekemisessä; samaa saatanan pelleilyä eli liikkeet ei onnistu tehdä niin kuin ohjeet sanoo. Turhauttaa. Viimeksi yritin keskittyä lähinnä niihin liikkeisiin jotka aktivoi enemmän syviä vatsalihaksia ja suoran vatsalihaksen alaosaa ( netistä löydetty ohjeita), mutta kipeeksi tulikin ylävatsalihakset. Oon mä mestari!

En ole mikään voimaharjoittelun asiantuntija. Tuosta tuli kuitenkin mieleen mahdollisuus, että jos ei jaksa tehdä istumaannousua liike on itseasiassa ylävatsan lihaksiin vaikuttava vatsarutistus (hartiat irti maasta). Vatsarutistuksen suoritustekniikka videolla kohdasta 1:00 eteenpäin.


Jos istumaannousu ei mene, liikkeen voi tehdä käänteisenä jaloilla (linkissä video). (Tekstissä sanotaan, "rutistuksessa eli istumaannousussa", itse olen käsityksessä, että rutistus on ylemmällä videolla tehtävä liike.)

http://kuntoplus.fi/laihdutus/littea-vatsa/vatsa-akatemia-kaanteinen-rutistus
 
ööö... taidan olla menossa mettään, ilmeisesti, treenaamiseni kanssa. Päämääräni on voida ja jaksaa paremmin, pudottaa läskit ja saada lihasta. Kuten jo jossain vaiheessa totesin; ei ole rahallisesti mahdollista pt:hen, joten on nyhdettävä tieto täältä ja muualta netistä.
Treenaanko liikaa?
Eilen kiusasin pakaroita, etu- ja takareisiä, lähentäjiä ja pohkeita. Ja nyt tuntuu kipeeltä pohkeista. Muu osa jaloista ei ainakaan vielä muistuttele. Tänään pitäis taas YRITTÄÄ saada vatsalihaksiin jotain eloa. Jotain kummaa on mun tekemisissä, kun vieläkään en ole huomannut kehitystä vatsaliikkeiden tekemisessä; samaa saatanan pelleilyä eli liikkeet ei onnistu tehdä niin kuin ohjeet sanoo. Turhauttaa. Viimeksi yritin keskittyä lähinnä niihin liikkeisiin jotka aktivoi enemmän syviä vatsalihaksia ja suoran vatsalihaksen alaosaa ( netistä löydetty ohjeita), mutta kipeeksi tulikin ylävatsalihakset. Oon mä mestari!

On tosi hyvä huolehtia syvistä vatsalihaksista. Moni menee rauta edellä, sitten keskivartalon voimat ei riitä, ja tekniikka hajoaa. Mä keskityn kyykyissä vain ja ainoastaan keskivartalon paineisiin.

Jos haluat rasvaa pois, tee sali niin että lhasmassa kasvaa/pysyy yllä, se ylläpitää aineenvaihduntaa. Lihasta kasvatetaan treenaamalla ja palauttamalla se ennen seuraavaa treeniä. Palautumiskyky sitten paranee treenin edetessä, jos treenaa oikein. Älä vedä treeniä aina ihan loppuun. Tunti ja ulos. Ruoka treenin mukaisesti ja 8h unta pattiin. Jos uni ja ruoka on pielessä, treeni on turhaa. Et voi kasvattaa lihasta jalaihtua samaan aikaan, koska laihtuminen vaatii kalorivajeen ja lihaskasvu plussakalorit. Mutta voit ensin esim siistiä kuntoa, ja sitten nostaa kaloreita siten, että treeni kulkee optimaalisesti. Tai sitten vaan treenata treenaamisen ilosta.

Jos on oikeesti painonpudotustarvetta, niin kalorit maltillisesti miinukselle. Omalla kohdalla tää tarkottaa n. 1900-2000 kcal päivässä, ja paino tulee alas. Mä kävelen 10k askelta päivässä ja teen n. 3 voimatreeniä viikkoon, eli kulutus on n. 2400-2500. Jos paino ei kalorivajeella tipu, voi ruveta epäilemään säästöliekkiä ja se pitää korjata ensin.

Jos rysäyttää kalorivajeen heti isoksi, paino tippuu hetken ja sitten tulee seinä vastaan. Ja se säästöliekki.

Eli ensin kuntoon uni, ja sitten arjen aktiivisuus ja ruokavalio. Treeni tulee kehiin vasta sitten. :)
 
Voi perkele, sanokaapa millä sen kadonneen motivaation saa takaisin?
Ennen tuli käytyä reenailemassa mutta etelään muuton jälkeen en ole kertaakaan käyny salilla tai uimassa. Kävelylenkkiä vaan lähes joka ilta.
Sitten vaan kävelet. Kävellä pitäisi joka tapauksessa. Moni jättää muun aktiivisuuden treenatessa minimiin, ja ihmettelevät sitten selkäkipuja ja huonoa peruskuntoa. Kävele kunnes tekee taas mieli salille, ja sitä odotellessa teet vaikka vähän ilmakyykkyjä ja punnerruksia lenkkien lomassa.

Itse lähden niin ikään lenkille nyt, kun 5000 askelta puuttuu vielä :)
 
Kyllä jotain liikuntaa pitäisi näin nelifemmana alkaa harrastamaan että jaksaisi vielä kymmenen vuoden kuluttuakin jotain ja selkä pysyisi kunnossa.
Pikkulapsiperhe ja paremman puoliskon 3-vuorotyö vaan rajoittaa aika tavalla ajankäyttöä, lenkille ei oikein ole mahdollisuutta lähteä kuin aivan satunnaisesti. Tottahan toki kotonakin voi ihan hyvää treeniä tehdä, niin tein ennenkin, mutta taas se aloittamisen vaikeus...
Salille mua ei saa, hauskempaa vaikka maalata jotain ja katsella kun maali kuivaa.
 
Kyllä jotain liikuntaa pitäisi näin nelifemmana alkaa harrastamaan että jaksaisi vielä kymmenen vuoden kuluttuakin jotain ja selkä pysyisi kunnossa.
Pikkulapsiperhe ja paremman puoliskon 3-vuorotyö vaan rajoittaa aika tavalla ajankäyttöä, lenkille ei oikein ole mahdollisuutta lähteä kuin aivan satunnaisesti. Tottahan toki kotonakin voi ihan hyvää treeniä tehdä, niin tein ennenkin, mutta taas se aloittamisen vaikeus...
Salille mua ei saa, hauskempaa vaikka maalata jotain ja katsella kun maali kuivaa.

Tee jotain sellaista ulkoilua mihin voi lapset ottaa mukaan? Juoksua tai fillarointia penskat kärryssä/kyydissä, pulkkamäki missä isä hinaa pulkan ylös..

Punttisali on kivaa kun siihen ottaa vähän tavoitetta mukaan. Aika monelle se menee voimailuun ja motivaatio tulee kun koettaa hilata penkki- ja kyykkytuloksia paremmaksi. No, sama pätee tietty esim. juoksemiseen, siinäkin voi omia tuloksia parantaa ja pistää 10k/puoli/täysmaratonia työn alle. Tai vaikka joukkuehöntsäilyyn, pari kaveria harrastaa futista tai lätkää puulaakissa.

Vatsalihaksista tuli mieleen, perinteinen istumaannousuhan ottaa vatsoihin (rutistusosuus) ja sitten alavatsa-reisivälillä meneviin lonkankoukistajiin (pystyynnousun osuus). Lonkankoukistajia voi treenata myös jalkojennostolla selkä penkillä.

Mutta jos tuntuu että tulos ei parannu, niin sitten voisi kokeilla ottaa vähän lisäpainoja mukaan, esim. tähän tapaan työntämällä ylöspäin.

hqdefault.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tee jotain sellaista ulkoilua mihin voi lapset ottaa mukaan? Juoksua tai fillarointia penskat kärryssä/kyydissä, pulkkamäki missä isä hinaa pulkan ylös..

Vatsalihaksista tuli mieleen, perinteinen istumaannousuhan ottaa vatsoihin (rutistusosuus) ja sitten alavatsa-reisivälillä meneviin lonkankoukistajiin (pystyynnousun osuus). Lonkankoukistajia voi treenata myös jalkojennostolla selkä penkillä.

Toki pulkkaa ja kelkkaa on vedetty talon ympäri koko talvi ja sitä sun tätä. Lumityötkin kolaten vaikka konevoimaakin olisi käytettävissä. Hyvä kärry kun olis niin laittas penskat sinne ja kävelylenkille.

Vatsaa ja selkää on tullut joskus tehtyä niin paljon, että luulen sen pitäneen minut selkävaivoista erossa. Mutta eihän ne enää häävit ole, tiedä saisiko enää edes kahtakymmentä istumaan nousua yhteen soittoon. Tuskinpa, ehkä 15.

Mm. ponnistusvoimaa tuli nuorena treenattua myös paljon mutta en kerro kuinka korkealta meni kun pitäisitte valehtelijana kuitenkin :)
 
Mm. ponnistusvoimaa tuli nuorena treenattua myös paljon mutta en kerro kuinka korkealta meni kun pitäisitte valehtelijana kuitenkin :)

Kerro, ei pidetä. Minäkin tein jo 13-vuotiaana aitomalla hypyn, joka aiheutti pitäjän urheiluseuran valmentajassa syvää hengitystä. Muuten aina keskiverto joka asiassa, mutta oli sentään nuorena jalkavuutta....jota voi nyt natisevin nivelin väräjävällä äänellä muistella.:giggle:
 
Kerro, ei pidetä. Minäkin tein jo 13-vuotiaana aitomalla hypyn, joka aiheutti pitäjän urheiluseuran valmentajassa syvää hengitystä. Muuten aina keskiverto joka asiassa, mutta oli sentään nuorena jalkavuutta....jota voi nyt natisevin nivelin väräjävällä äänellä muistella.:giggle:

Se treeni loppui siihen, kun narun sai nostaa omien nännien korkeudelle ja siitä ilman vauhtia tasapökkää yli, ei saksaten. Nilkka nyrjähti alastulossa, mitään ei mennyt rikki mutta sattui sen verran kovasti että tuli pieni kammo siihen leikkiin. Olisikohan tuo ollut noin 120cm. Jääkiekkoilijan kintut ja siihen aikaan vielä melko rimpula yläkroppa, niin olihan sitä olo vähän kuin heinäsirkalla :)

Samaa on harrastettu suvussa neljä sukupolvea taaksepäin niin että on päässyt lopulta oikein painettuun sanaan. https://www.ilkka.fi/uutiset/kulttuuri/kuka-oli-sippolan-kevari-1.1829468
Taitaa ollakin ainoa positiivinen asia, jota kyseisestä herrasta voi kirjoittaa, muuten tunnetaan vain tarinoita joista on tapana olla hyshys.
 
Vaikka eipä tuossa yllä olevassa mitään kovin ihmeellista ole jos verrataan oikein kunnolla treenattuihin. Olin vanhimman tytön ala-asteaikoina kerran kun oli joku liikuntatapahtuma, pitämässä vauhditonta pituushyppykilpailua muksuille. Kersat hyppivät sen 1-2 metriä järjestään. Sitten paikalle sattui eräs akrobatiastaan tunnettu ja telkkarissakin myöhemmin esiintynyt poika, oli silloin 5. tai 6. luokkalainen. Olikohan 3,3m mitä vetäisi siitä ihan kylmiltään. Likka kertoi että välituntivalvojat olivat kerran kauhuissaan kun poika kielloista huolimatta kiipesi koulun sisäänkäynnin yläpuolella olevan lipan päälle hakemaan sinne lentänyttä palloa ja hyppäsi voltilla alas tasajalka-alastulon. Ei tunnu missään kun sen osaa :)
 
Olipas hyvä reeni. Mavea alkuun, siitä nousu työsarjoihin ja 5x5, sitten vähän yhden jalan prässiä, hackia ja vatsat päälle. Oon ruvennu näköjään tekemään näitä 1h/4 liikettä -jumppia.
 
Olipas hyvä reeni. Mavea alkuun, siitä nousu työsarjoihin ja 5x5, sitten vähän yhden jalan prässiä, hackia ja vatsat päälle. Oon ruvennu näköjään tekemään näitä 1h/4 liikettä -jumppia.

Hyvältä kuulostaa! Hyviä moninivel-kuningasliikkeitä teet. Teetkö hackin ihan ass-to-grass eli pohjaan?Miten tiheällä jaolla teet, ts. millon taas jalat?
Itse aloittelin vastikään 2krt kroppa viikossa läpi -treenin. Hyvältä on tuntunu, ei mitään maratonreenejä noin voikaan vetää!
Oon melko varma nyt kohta parinkymmen vuoden reenikokeiluilla, että, lyhyttä ja tehokasta, mutta useasti on toimivin metodi.
 
Hyvältä kuulostaa! Hyviä moninivel-kuningasliikkeitä teet. Teetkö hackin ihan ass-to-grass eli pohjaan?Miten tiheällä jaolla teet, ts. millon taas jalat?
Itse aloittelin vastikään 2krt kroppa viikossa läpi -treenin. Hyvältä on tuntunu, ei mitään maratonreenejä noin voikaan vetää!
Oon melko varma nyt kohta parinkymmen vuoden reenikokeiluilla, että, lyhyttä ja tehokasta, mutta useasti on toimivin metodi.
Juu, hack alas asti kun takakyykkyä en pysty niin tekemään (lantio on vähän vinossa). Hackissa asento on vähän eri, niin siinä se onnistuu.

Mä painottelen tällä hetkellä vahvasti peruskuntoa, eli salille menen kun pk-treeniltä ehdin, käytännössä 3 kertaa viikko. Teen kyykkypäivän, palautumisesta riippuen joko mave tai HH-päivän jonka yhteydessä teen 1-2 isoa yläselkäliikettä, ja penkki/pystypunnerruspäivän, jonka yhteydessä teen apuliikkeitä jaloille, esim askelkyykky. Pääliikkeen sarjamäärät otan edelleen Sheikolta, usein 5x5.

Mulle 45-50min treeni on usein intensiteetiltään sopivin. Kun ei tee eristäviä juurikaan, niin se on aika riittävä. Tänään taas on pk-päivä :)
 
Satasen penkkihän kuuluu yleissivistykseen.
No kyllä se satanan per handu kuuluu väliin kun availee varsinaista nostamista,
Mä käyn joka päivä salilla, yläkroppaa ja alakroppaa. Nyt on taas rookiet työmaalla, niin kaikille kuuluu pakollinen "työkalujen" poisotto harjoitus sekä täysin vapaat menetelmät minun maahansaamiseen, tai No ampua ei saa, mutta paljain käsin saa tulla päälle ja pidän toisessa kädessä aina superlonipalloa. Extraherkkuna olen nyt ottanut kolme vastaan yksi tyylin myös, niin kundit pääsee välillä voittamaan. Hienoa nähdä heppujen tekevän yhdessä suunnitelmaa ja sitten he tulevat ja aletaan tanssi.
Myös kiinniottoharjoitukset on kivoja. Pitää saada rautoihin kohdehenkilö yksin ja kaksin sekä porukalla. Kohdehenkilö saa käyttää kaikkia keinoja pakenemiseen ja irroittautumiseen.
Mukavia salihommien lisäksi olevia taitolajeja.
 
Käyn salilla kolme kertaa viikossa ja teen joka kerta koko kropan treenin. Kyykky, penkki ja maastaveto pääliikkeinä, lisänä jullea, pystypunnerrusta, kulmasoutua, ylätaljaa yms. Ei juurikaan mitään eristäviä liikkeitä - niihin tuhraantuisi turhan paljon aikaa siihen nähden, mitä niillä saa aikaiseksi.

Kannattaa aloittaa säännöllinen voimailu, vaikka edellisestä kerrasta salilla olisi pitkäkin aika. Itse olen nyt reilusti päälle viisikymppisenä kovemmassa kunnossa kuin koskaan nuorempana. Treenaamiseen on vasta nyt löytynyt tarvittava pitkäjänteisyys ja määrätietoisuus.
 
Työnantajan tarjoaman määrittelemättömän pituisen lomautuksen johdosta tullu nyt varsin ahkerasti käytyä ryskämässä punttien parissa, nekii vähät joulukinkut saa kyytiä kropasta, tässähän voi olla semmonen vaara että, sitä voi olla kesäkunnossa ennen kesää.
Ja kohta alkaa taas kamppailulajitreenit, ni mikäs tässä on kuntoillessa, ainut vaan että pitää kohta käydä varusvarastolla vaihtamassa kamppeita isompiin :solthum:
 
3x viikossa koko kropan treenit salilla.

Ei mene pitkään niin alkaa vaikuttamaan, itse olin yllättynyt miten nopeasti lihakset tulivat takaisin ja enemmänkin vaikka olen jo yli 50 v.
 
Minkälaista ohjelmaa kannattaisi noudattaa? Itsellä mahis käydä n 2 kertaa viikossa. Tällöin varmaan koko kropan pääosat läpi järkevintä?
 
Back
Top