Kamppailulajit sotilastaitona ja reservin harrastuksena

Noo välttämättä lajina sambo ei ollut sata varma ratkaisu voittoihin ;) , vaan vahvuudet ja heikkoudet olivat tällä kertaa khabibin puolella.
Toiset näkevät kamppailu-urheilussa väkivaltaa , minä näen shakkia ;)
Jep, siis nimenomaan Khabib löi hyvin, ja käytti Conoria lattiassa huolella... McGregor ei saanut vasuria oikein toimimaan, eikä mitään muutakaan. Liekö ollut painonpudotuksessa ongelmaa tai jotain, yllättävän yksisuuntainen matsi.
Ja shakkiahan toi on, mutta aloitteen otto ratkaisee todella paljon noilla neljän unssin hanskoillakin. Niinkuin varmaan ehkä myös shakissa, itse en tunne lajia niin hyvin.

Itsellä sydän sykkiin edelleen tälle crazy sportille, vaikka vika matsi (kehässä) oli joskus kesällä -97... tässäpä vähän moto-settiä, Buakaw por Pramuk (nykyään Buakaw Banchamek), jonka kanssa Fremen jopa treenasi Hong Kongissa 2011! Kyytiä tuli, ja kaikki nämä kaverit tuntevat meikäläisten valmentajan Jomhod Kiatadisakin, elävä legenda Thaimaassa ja Suomessa (ainakin ottelupiireissä)

 
Jep, siis nimenomaan Khabib löi hyvin, ja käytti Conoria lattiassa huolella... McGregor ei saanut vasuria oikein toimimaan, eikä mitään muutakaan. Liekö ollut painonpudotuksessa ongelmaa tai jotain, yllättävän yksisuuntainen matsi.
Ja shakkiahan toi on, mutta aloitteen otto ratkaisee todella paljon noilla neljän unssin hanskoillakin. Niinkuin varmaan ehkä myös shakissa, itse en tunne lajia niin hyvin.

Itsellä sydän sykkiin edelleen tälle crazy sportille, vaikka vika matsi (kehässä) oli joskus kesällä -97... tässäpä vähän moto-settiä, Buakaw por Pramuk (nykyään Buakaw Banchamek), jonka kanssa Fremen jopa treenasi Hong Kongissa 2011! Kyytiä tuli, ja kaikki nämä kaverit tuntevat meikäläisten valmentajan Jomhod Kiatadisakin, elävä legenda Thaimaassa ja Suomessa (ainakin ottelupiireissä)


Buakaw :n kanssa reenailua ei löydy joka jätkältä meriiteistä :D
 
Buakaw :n kanssa reenailua ei löydy joka jätkältä meriiteistä :D
Noh joo, maksoin leirityksestä rahalla kyllä silloin, taisi olla 750 HK dollaria viikonloppu tai jotain vastaavaa... kyyytiähän noilta isänniltä saa, iästä riippumatta - ei siinä mitään. Tässä video jossa turistit alkaa Phuketissa urputtaa noista polvista... jotain säkkiin-nojailijoita :). Itellä ollut aina asenteena että päälle vaan, ja katotaan.Kyllä se siinä äkkiä selvii kuka on treenannut ja kuka vaan mouhoaa.
Mut hieno laji, olen 45-vuotias ja eipä ole rakkaus omaan lajiin mihkään kadonnut, palautumisajat pitenee vaan aika paljon verrattuna aikaisempaa, erityisesti jos lyö isompaa vaihdetta silmään noin treenimääräisesti. Muuten en näe mitään syytä miksi en vetäis varjoa vielä 70-kymppisenä, "pää liikkuu" jne... ja venyttely pitää notkeena, eh?!
Noilla ton videon turisti-tempoilla pitäis pysyä kyydissä kyl ilman mitään ongelmia :cool:.

Treenaatko muuten vieäl itse aktiivisesti, jos saan kysyä? Oma lajini on siis kiipeily nykyään, säästää paikkoja mutta se staattinen sormivoima kylla jeesaa jos pitää vähän matossa pyöriä, vaikka mulle ei mitään BJJ-vyötä olekaan. Hieno laji kyllä sekin, siinäpä vasta shakki-tunnelmaa, ainakin noviisille kuten itse.

 
[QUOTE="Fremen, post: 671061,

Treenaatko muuten vieäl itse aktiivisesti, jos saan kysyä? Oma lajini on siis kiipeily nykyään, säästää paikkoja mutta se staattinen sormivoima kylla jeesaa jos pitää vähän matossa pyöriä, vaikka mulle ei mitään BJJ-vyötä olekaan. Hieno laji kyllä sekin, siinäpä vasta shakki-tunnelmaa, ainakin noviisille kuten itse.

-Viimeiset pari vuotta mennyt vähillä reeneillä johtuen muista kiireistä. Kenties ensivuonna saa taas aikaa järjestettyä. Ajan puutteen vuoksi lähinnä lukkopainia käynyt reenailee. Yhdessä vaiheessa kerkesi myös vapaaottelua ja potkunyrkkeilyä.[/QUOTE]
 
Kamppailulajeista pitää muistaa, että ne ovat kuin SRA, Practical yms... niissä toimitaan tiettyjen sääntöjen yms mukaan.
Sen takia suosittelen ip-lajeja kuten Defendo, Krav Maga, koska niissä tehdään myös muuta kuin keskitytään lajinomasiin harjoitteisiin. Tiedän, suurimmassa osassa lajeja on myös ip-osiot erikseen. Mutta puhtaaseen ressu toimintaan suosittelen ip-lajeja.
Tänävuonna oli hyvä esimerkki, kun puhuin aiheesta omalle porukalle. Lopputulos oli täysi dissaaminen ja lopuksi se pääty siihen, että vanha, ylipainonen ja raihnanen vääpeli joutu yli 10v nuorempaa n. 20v kamppailulajeja harrastanutta ultimate soldieria vastaan. Homma oli ohi noin 25sekunnissa.... arvatkaa kumpi oli voittaja.
Se joka noudatti sääntöjä vai se joka oli härski, agressiivinen ja vähät välitti soveliaisuudesta. Ei en vahingoittanut työkaveria tarkoituksella pahasti, mutta häneen sattu.
Kulku.... Säännöt, ei tahallista vahingoittamista, ei silmiin liikaa painetta, pienten nivelten ylikääntämistä yms... Oletko valmis? Ole... potku munille, kevyt polvi naamaan ja pää ja toinen käsi kuristukseen. Homma ohi.
Ei kadulla ja lähitaistelussa ole sääntöjä. Voittaja kävelee pois paikalta, häviäjäjä ei ja huonossa tapauksessa pääsee myös hengestään.
Niin lopputulos, vittuilua kun en tehnyt sääntöjen mukaan, olin epäreilu, jos ottelu olisi kestänyt pidempään yms.. jokanen voi päätellä menikö opetus perille.
 
Jep olin siis ihan sali-/ piiritason miehenä tulevaa SM-tason kaveria vastassa... silloinhan sitä ei arvannut, mutta äkkiäpä tuo selvisi.

"Ei Sollu-Suitsalla ole mitään asiaa Päitsille..."
Ostan tuon ajatuksen täysin, pääsin aikanaan kun vähän kisasin vapaaottelussa salilla osallistumaan sparritreeneihin missä mukana oli mm UFC:ssä otellut eräs brasilialainen sekä lukuisia kotimaisia huippunimiä. Oli todella hieno kokemus päästä kokemaan ja näkemään se huikea osaamisen taso mikä noilla arvon herroilla oli (eivät he tietenkään tällaista piiritason punkeroa tosissaan kurmoottaneet). Ei jäänyt ainakaan epäselväksi löytyykö tällekin hevoselle jostain kengittäjä! :D
 
[QUOTE="Fremen, post: 671061,

Treenaatko muuten vieäl itse aktiivisesti, jos saan kysyä? Oma lajini on siis kiipeily nykyään, säästää paikkoja mutta se staattinen sormivoima kylla jeesaa jos pitää vähän matossa pyöriä, vaikka mulle ei mitään BJJ-vyötä olekaan. Hieno laji kyllä sekin, siinäpä vasta shakki-tunnelmaa, ainakin noviisille kuten itse.

-Viimeiset pari vuotta mennyt vähillä reeneillä johtuen muista kiireistä. Kenties ensivuonna saa taas aikaa järjestettyä. Ajan puutteen vuoksi lähinnä lukkopainia käynyt reenailee. Yhdessä vaiheessa kerkesi myös vapaaottelua ja potkunyrkkeilyä.
[/QUOTE]


1541609948873.png
 
Kamppailulajeista pitää muistaa, että ne ovat kuin SRA, Practical yms... niissä toimitaan tiettyjen sääntöjen yms mukaan.
Sen takia suosittelen ip-lajeja kuten Defendo, Krav Maga, koska niissä tehdään myös muuta kuin keskitytään lajinomasiin harjoitteisiin. Tiedän, suurimmassa osassa lajeja on myös ip-osiot erikseen. Mutta puhtaaseen ressu toimintaan suosittelen ip-lajeja.
Tänävuonna oli hyvä esimerkki, kun puhuin aiheesta omalle porukalle. Lopputulos oli täysi dissaaminen ja lopuksi se pääty siihen, että vanha, ylipainonen ja raihnanen vääpeli joutu yli 10v nuorempaa n. 20v kamppailulajeja harrastanutta ultimate soldieria vastaan. Homma oli ohi noin 25sekunnissa.... arvatkaa kumpi oli voittaja.
Se joka noudatti sääntöjä vai se joka oli härski, agressiivinen ja vähät välitti soveliaisuudesta. Ei en vahingoittanut työkaveria tarkoituksella pahasti, mutta häneen sattu.
Kulku.... Säännöt, ei tahallista vahingoittamista, ei silmiin liikaa painetta, pienten nivelten ylikääntämistä yms... Oletko valmis? Ole... potku munille, kevyt polvi naamaan ja pää ja toinen käsi kuristukseen. Homma ohi.
Ei kadulla ja lähitaistelussa ole sääntöjä. Voittaja kävelee pois paikalta, häviäjäjä ei ja huonossa tapauksessa pääsee myös hengestään.
Niin lopputulos, vittuilua kun en tehnyt sääntöjen mukaan, olin epäreilu, jos ottelu olisi kestänyt pidempään yms.. jokanen voi päätellä menikö opetus perille.




sivulla 27 ollaan pohdittu myös tätä sääntö teoriaa.
 
Löyty defendo greenistä pätkää
 
Noh joo, maksoin leirityksestä rahalla kyllä silloin, taisi olla 750 HK dollaria viikonloppu tai jotain vastaavaa... kyyytiähän noilta isänniltä saa, iästä riippumatta - ei siinä mitään. Tässä video jossa turistit alkaa Phuketissa urputtaa noista polvista... jotain säkkiin-nojailijoita :). Itellä ollut aina asenteena että päälle vaan, ja katotaan.Kyllä se siinä äkkiä selvii kuka on treenannut ja kuka vaan mouhoaa.
Mut hieno laji, olen 45-vuotias ja eipä ole rakkaus omaan lajiin mihkään kadonnut, palautumisajat pitenee vaan aika paljon verrattuna aikaisempaa, erityisesti jos lyö isompaa vaihdetta silmään noin treenimääräisesti. Muuten en näe mitään syytä miksi en vetäis varjoa vielä 70-kymppisenä, "pää liikkuu" jne... ja venyttely pitää notkeena, eh?!
Noilla ton videon turisti-tempoilla pitäis pysyä kyydissä kyl ilman mitään ongelmia :cool:.

Treenaatko muuten vieäl itse aktiivisesti, jos saan kysyä? Oma lajini on siis kiipeily nykyään, säästää paikkoja mutta se staattinen sormivoima kylla jeesaa jos pitää vähän matossa pyöriä, vaikka mulle ei mitään BJJ-vyötä olekaan. Hieno laji kyllä sekin, siinäpä vasta shakki-tunnelmaa, ainakin noviisille kuten itse.



Thaikkareista ehdoton suosikkini.
 


Katso liite: 25184[/QUOTE]
Tämä on hyvä, ja lähellä totuutta - jos selviää ekasta tolpillaan ja siten että ajatus vielä jotenkuten kulkee. Eikä tarvii esim. kysyä valmentajalta "onks seuraava vika erä???"
 
Thaikkareista ehdoton suosikkini.
Diamond Dekkers! R.I.P. brother... olin joskus leireilemässä Fred Royersin, Marko van damenin ja Jan Wesselsin kanssa, valitettavasti/ onneksi ei tullut timantti Suomeen, ainakaan meitä ei kutsuttu. Uskomattoman kova ukko, uranuurtaja.
Käsittämätön ruoska toi mava, murtuu kädet kun noita yrittää blokata... jonkun on pakko luovuttaa ensin. Ja siinäpä thai-nyrkkeilyn pohjimmainen dilemma: köyhien, toivottomien ja kovien maalaispoikien laji Konkaenista koillis-Thaimaasta, eihän tota erkkikään vedä montaa vuotta edes piiritasolla ilman että jotain jälkiä jäis. Esim. vasemman käden tremolat nelivitosena.
Kovuus ei ole mikään itseisarvo, ja on saatanan typerää viedä se siihen seiso tai kaadu -pisteeseen, lähtökohtaisesti ja toistuvasti.

Mutta sydän sykkii vielä lajille, se on selvä.

Tämä tribuutti-video on oma valintani pitkästä kavalkaadista:

 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa, että täällä on pari ottelukokemusta omaavaa. Näissä jutuissa joskus se mieskunnia vaatii nimettömänkin nimimerkin tekemään itsensä naurettavaksi olemalla kuin se Seitsemän samurain pellejäsen sakelasin ääressä tyyliin "MPK:n defendopohjaisen kurssin jälkeen kaadoin kuusi kokenutta karatekaa tai thaikkupoikaa, koska he noudattivat sääntöjä".

Ei budossa ole mitään erityisempiä "sääntöjä" mutta sitä enemmän tekniikoita. Kilpailusääntöjä noudatetaan virallisissa kilpailuissa.

Se miksi pidän krav magaa ja defendoa erittäin hyvinä sotilaslajeina johtuu niiden yksinkertaisuudesta ja suoraviivaisuudesta. Niitä on helppo opettaa joukoille niin, että ne toimivat hyvin.

En todellakaan suosittele jonkun peruskurssin jälkeen käymään ihan oikeaa budotyöläistä vastaan rinta kaarella vaikka seitsemäs samuraimme kertookin tarinoita seikkailurikkaan elämänsä varrelta.

Hokutoryu-jujutsu + BJJ ovat monipuolisia ja mattokokemusta tulee. Thainyrkkeilyssä ja potkunyrkkeilyssä on paljon samaa kuin vapaaottelussa.

Selvennän käsitettä budotyöläinen. Esimerkiksi vapaaottelijoiden taustat ovat hyvin laaja-alaisia. McGregorin taustalta löytyy amatöörinyrkkeily, capoeira, taekwondo ja onpa hänellä ruskea vyö myös jujutsussa. Hän oli siis monessa jutussa junioirivuosina harjaantunut osaaja ennen kuin päätti kokeilla UFC:tä ja rikastua (ja sitten laiskistua).

Oikea budotyöläinen on sitkeä, pitkän linjan kaveri, aika laaja-alainen. Hän ei ole paskahousu.
 
Mukavaa, että täällä on pari ottelukokemusta omaavaa. Näissä jutuissa joskus se mieskunnia vaatii nimettömänkin nimimerkin tekemään itsensä naurettavaksi olemalla kuin se Seitsemän samurain pellejäsen sakelasin ääressä tyyliin "MPK:n defendopohjaisen kurssin jälkeen kaadoin kuusi kokenutta karatekaa tai thaikkupoikaa, koska he noudattivat sääntöjä".

Ei budossa ole mitään erityisempiä "sääntöjä" mutta sitä enemmän tekniikoita. Kilpailusääntöjä noudatetaan virallisissa kilpailuissa.

Se miksi pidän krav magaa ja defendoa erittäin hyvinä sotilaslajeina johtuu niiden yksinkertaisuudesta ja suoraviivaisuudesta. Niitä on helppo opettaa joukoille niin, että ne toimivat hyvin.

En todellakaan suosittele jonkun peruskurssin jälkeen käymään ihan oikeaa budotyöläistä vastaan rinta kaarella vaikka seitsemäs samuraimme kertookin tarinoita seikkailurikkaan elämänsä varrelta.

Hokutoryu-jujutsu + BJJ ovat monipuolisia ja mattokokemusta tulee. Thainyrkkeilyssä ja potkunyrkkeilyssä on paljon samaa kuin vapaaottelussa.

Selvennän käsitettä budotyöläinen. Esimerkiksi vapaaottelijoiden taustat ovat hyvin laaja-alaisia. McGregorin taustalta löytyy amatöörinyrkkeily, capoeira, taekwondo ja onpa hänellä ruskea vyö myös jujutsussa. Hän oli siis monessa jutussa junioirivuosina harjaantunut osaaja ennen kuin päätti kokeilla UFC:tä ja rikastua (ja sitten laiskistua).

Oikea budotyöläinen on sitkeä, pitkän linjan kaveri, aika laaja-alainen. Hän ei ole paskahousu.
Täysin totta. Vaikka lajitausta ja varsinkin ottelutyyli/ -taktiikka oli täysin eri kuin mihin olin tottunut tai mitä edes pystyisin emuloimaan, lempi-ottelijani UFC:ssa oli pitkään Lyoto Machida.
Mies, joka kumarsi aina vastustajalleen, ennen ja jälkeen ottelun, kun muut huutelivat välituntitason solvauksia ja uhoamisia.

Siinä oli asenne kohdallaan.
Ja asenteestaan mies muistetaan.
 
Vaikka helpompaa on ajatella, että kamppailu on "jutsu" eikä "do", kyllä se mielenhallinta on aina kunnioitettavaa. Yasuhiro Yamashita kilpaili huipputasolla 203 ottelussa peräkkäin häviämättä. Sitten hän tuli olympialaisiin ja noustessaan kohti kärkeä hän loukkaantui, mikä tuolla tasolla antaa toisille valtavan edun. "Viimeinen" suuri japanilainen näytti mielestäni Los Angelesin kisoissa 1984, miksi hän oli siinä asemassa missä oli. Loukkaantuneena, kipunsa kätkien ja ipponeita tehden kultaan. Vaikka hän oli teknisesti äärimmäisen taitava, mielestäni tässä on nähtävissä sekä jutsu että do. Korvien väli kunnossa.

 
Vaikka helpompaa on ajatella, että kamppailu on "jutsu" eikä "do", kyllä se mielenhallinta on aina kunnioitettavaa. Yasuhiro Yamashita kilpaili huipputasolla 203 ottelussa peräkkäin häviämättä. Sitten hän tuli olympialaisiin ja noustessaan kohti kärkeä hän loukkaantui, mikä tuolla tasolla antaa toisille valtavan edun. "Viimeinen" suuri japanilainen näytti mielestäni Los Angelesin kisoissa 1984, miksi hän oli siinä asemassa missä oli. Loukkaantuneena, kipunsa kätkien ja ipponeita tehden kultaan. Vaikka hän oli teknisesti äärimmäisen taitava, mielestäni tässä on nähtävissä sekä jutsu että do. Korvien väli kunnossa.

Ha! Ju-Do... "pehmeä tie"... laji jolla itse aloitin, ja jopa kilpailin. En tosin muista voittaneeni yhtä ainoata ottelua, ei ollut hintelän ja pitkän kaverin ominta aluetta. Mutta muista vielä osoto-garin, sasae-tsurikomiyashin, ippon seoi-nagen ja muita, nykyään noin on vaan pyyhkäisyjä, kampituksia ja lantioheittoja, ilman mitään hienoja nimiä.
Mutta yksi asia joka tässä ilahduttavasti piristyneessä ketjussa pitää vielä nostaa uudelleen esiin on:

TASAPAINO

Judosta jäi johonkin nuoren koulupojan selkäytimeen käsitys tasapainon tärkeydestä, ja siitä on ollut todella paljon hyötyä sekä Thai-nyrkkeilyssä että kiipeilyssä... oman massan hallinta, painon siirtäminen vastustajan (jkallion) 'antavaan/ heikkoon/ epä-balanssi -suuntaan'... todella tärkeitä asioita jotka nuorena opittuna kantavat kymmeniä vuosia.
 
Itseäni ihmetyttää suuresti näkemäni ja lukemani poliisin raudoitus tilanteet,kolmekin joskus enemmänkin poliiseja yhden riehujan kimpussa, kauheaa äheltämistä,rautojen laitto ihmeen vaikeaa,itsellä kokemusta yksin ja työparin kanssa suoritetuista raudoituksista,ei se noin vaikeaa ollut vaikka sekopäitä oli vastassa,miksi en ymmärrä.. ottaako poliisi varovaisemmin nuo tilanteet kuvaamisten tai jonkun muun takia kuin järkkärit,meidän firmassa kaikki nyrkin jätkät teki nuo vauhdilla ja päättäväisesti niinkuin oli käsketty, kertokeepa mulle.
 
[/QUOTE]McGregorin taustalta löytyy amatöörinyrkkeily, capoeira, taekwondo ja onpa hänellä ruskea vyö myös jujutsussa. Hän oli siis monessa jutussa junioirivuosina harjaantunut osaaja ennen kuin päätti kokeilla UFC:tä ja rikastua (ja sitten laiskistua)..[/QUOTE]

- Conor teki ihan tarvittavan pohjatyön vapaaottelussa mm.amatööriottelut ja ammattilaisottelut toisissa organisaatioissa ennenkuin pääsi kokeileemaan vapaaottelun lippulaivaan ufc :n ;)
Monen vapaaottelijan taustalta löytyy muita lajeja sillä varsinkin juniori toiminnassa juniorivapaaottelu on hyvinkin uusi juttu. Toisissa seuroissa valmennus tyyli sopii siihen että reenataan vapaaottelua tukevia lajeja. Conorin tapauksessa lienee se että aikaisemmassa kaupungissa ei ilmeisesti ollut vapaaottelua tarjolla koska hän aloitti sen reenamisen sen jälkeen kun muutti toiseen kaupunkiin.
 
Back
Top