Hallinkorva
Ylipäällikkö
"Jokaiselle hevoselle löytyy kengittäjä."
Kyllä. Ei ole hevosta, jolle ei ajajaa löydy. Pitää lopettaa ajoissa, jos haluaa jäädä pois mestarina.
Kovinkaan sparraus ei auta jos kaverilla on paha asennevamma. Turpiin tulee jossain vaiheessa varmasti treenasit ihan mitä vaan.
Turpiin tulee jossain vaiheessa. Koettu on salielämässä tämä uho, nousu ja tuho. Minulla on tästä henkilökohtainen kokemus. On ollut aika, jolloin olin huipulla ja pyyhin edellisvuotisilla lattian. Miltei kaksi vuotta olin omalla salillani ja ainakin alueellisesti jopa suvereeni. Eräässä syksyisessä ottelussa, jossa toinen oli nuorempi, vahvempi, motivoitunut ja ennen kaikkea huomattavasti enemmän harjoitellut (samaan aikaan kun itse olin laiskistunut ja alkanut jo jäähdytellä). Oli huomattava, että yhtäkkiä ei ollutkaan mitään jakoa. On muuten henkisesti rankkaa tajuta saavansa pataan ihan huolella vielä kun kellossa on aikaa jäljellä.
Tästä on aikaa kolmattakymmentä vuotta, mutta en unohda fiilistä, kun olet kuristusotteessa, josta et pääse, ja häviät puhtaalla ipponilla, joka samuraiden aikaan merkitsi kuolemaa.
Lisäksi ottelun jälkeen molempien polvieni ulkopuoliset kierukat olivat hajalla ja ne operoitiin peräjälkeen. Vielä kerran yritin, mutta jomotus siitä tuli, raakki mikä raakki. Käyn kuntosalilla ja saatan tehdä jotain katoja yksin, mutta fyysisesti olen enää ollut mukana kun olen joskus harvakseltaan ollut poikien pyynnöstä rastilla harjoituttamassa kuljetusotteita ja hallintaotteita vapaaehtoisissa harjoituksissa.
Karjalainen sananlasku oli: "tasavalta tappelussa". Elias Lönnrot muuten toi karjalan kielestä suomen kieleen sanan tasavalta nimeksi valtiomuodoille, joissa ei ole pysyvää päämiestä. Sanan alkuperäinen merkitys kuvaa hyvin sanan osuvuutta.