Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Terveydenhuoltoala, tämä ei koske tasaarvoisesti kaikkia, mutta suuri massa tekee harjoitteluita ja keikkatöitä samaan aikaan. Parhainmillaan samassa paikassa, samaan aikaan. Aamuvuorossa opiskelijana ja iltavuuorossa töissä.Onko jollain alalla määritelty palkaton työharjoittelu pakolliseksi? Vaikka monilla aloilla taitaakin valitettavasti olla hyvin vaikea löytää palkallista harjoittelupaikkaa, uskoakseni kukaan ei kiellä tekemästä palkallista harjoittelua jos paikan vaan onnistuu löytämään.
Lisäksi opiskeleminen on oma valinta, mikä eroaa olennaisella tavalla siitä, että valtio asettaa sukupuolen perusteella kaikille velvoitteen. Se, että varusmiespalveluksen suorittavien osuus koko ajan pienenee, herättää myös kysymyksiä yleisen asevelvollisuuden perusteista.
.
Jos olisit käynyt tutustumassa jo moneen kertaan annetun linkin takaa ( http://ohion.fi/faktaa.htm ) löytyviin tutkimuksiin, olisit ehkä jättänyt ensimmäisen väitteesi esittämättä: http://econ.ucsb.edu/~jabirche/Papers/conscription.pdf
"Conventional wisdom suggests that, by lowering the budgetary cost of the military, a draft reduces distortionary taxation, especially when military needs are large. We study conscription in a private-information economy with heterogeneous civilian and military productivities. We show that voluntary enlistments leave more high-income earners in the civilian sector, leading to a larger tax base. When income taxes are set optimally, voluntary enlistments lead to less distortionary taxation than a draft. Drafts are more distortionary (and less desirable socially) when military needs are large."
Noniin. Nyt saatiin tarkoitusperät selville. Poliitikko mainostamassa puoluettaan...
Minun nähdäkseni tuossa tutkimuksessa puhutaan hyvin pienistä asevoimista suhteessa väkilukuun.
Näkemissäni selvityksissä lähdetään vahvasti täydellisen substituution oletuksesta: rahamäärällä X saa näissä papereissa yhtä paljon tuotetta nimeltä "turvallisuus," riippumatta siitä, käytetäänkö tämä rahamäärä suurempaan määrään asevelvollisia vai pienempään määrään ammattisotilaita.
Tutkimukset yleensä vertaavat asevelvollisuusarmeijan kustannuksia miesvahvuudeltaan yhtäsuuren vapaaehtoisista muodostetun armeijan kustannuksiin.
Tutkimukset yleensä vertaavat asevelvollisuusarmeijan kustannuksia miesvahvuudeltaan yhtäsuuren vapaaehtoisista muodostetun armeijan kustannuksiin.
Jos tälläisessä tutkimuksessa saadaan tulokseksi se, että sama määrä palkattua henkilökuntaa tulisi halvemmaksi, niin väitän ihan maalaisjärjen perusteella, että tutkimuksessa on jotain vikaa tai se esim. käsittelee väkilukuun suhteutettuna niin pientä armeijaa, ettei rekrytointivaikeuksia synny.
Moni ajattelee näin, mutta maalaisjärki on tässä asiassa väärässä. Tästä syystä linkitin jo aiemmin tämän tutkimuksen, jossa verrataan asevelvollisuusarmeijan kustannuksia vapaaehtoisarmeijaan silloin kun armeijan koko vaihtelee välillä 0-40% kansalaisista (Suomessa 36% ikäluokasta käy armeijan): http://econ.ucsb.edu/~jabirche/Papers/conscription.pdf
Tutkimuksessa todetaan, että maalaisjärjen vastaisesti vapaaehtoisarmeija on tehokkaampi erityisesti silloin kun armeijan koko on suuri (eli kun sen koko lähestyy 40% kansalaisista).
"The main point of this paper has been to suggest that a draft has a limited power to lower the tax distortions tied to the budgetary cost of the military. In the paper, we relied on a Mirrleesian approach and an economy composed of a military and a civilian sector. We found that a draft reduces the tax base because some high-income earners are inducted
into the army. This reduction in the tax base increases marginal taxes and the distortions associated with taxation in the civilian sector. We found that the efficiency losses of the draft are higher at large military sizes. This finding contrast with the conventional wisdom that the only affordable way to raise and sustain a large military force is by drafting it."
Eli Suomi hyötyisi erityisen paljon vapaaehtoisarmeijasta verrattuna maihin joissa armeijan käy pienempi osuus väestöstä.
Eli Suomi hyötyisi erityisen paljon vapaaehtoisarmeijasta verrattuna maihin joissa armeijan käy pienempi osuus väestöstä.
Moni ajattelee näin, mutta maalaisjärki on tässä asiassa väärässä. Tästä syystä linkitin jo aiemmin tämän tutkimuksen, jossa verrataan asevelvollisuusarmeijan kustannuksia vapaaehtoisarmeijaan silloin kun armeijan koko vaihtelee välillä 0-40% kansalaisista (Suomessa 36% ikäluokasta käy armeijan): http://econ.ucsb.edu/~jabirche/Papers/conscription.pdf
Tutkimuksessa todetaan, että maalaisjärjen vastaisesti vapaaehtoisarmeija on tehokkaampi erityisesti silloin kun armeijan koko on suuri (eli kun sen koko lähestyy 40% kansalaisista).
Eli Suomi hyötyisi erityisen paljon vapaaehtoisarmeijasta verrattuna maihin joissa armeijan käy pienempi osuus väestöstä.
Empirian valossa en yksinkertaisesti usko tämän pitävän paikkaansa. Jos se pitäisi paikkansa, kaiken järjen mukaan kaikissa ammattiarmeijaan siirtyneissä valtioissa puolustusbudjetin (suhteutettuna maan uhkakuviin, esim. geopoliittiseen asemaan) pitäisi olla joko aivan merkittävästi pienempi kuin Suomessa, ja/tai armeijan miesvahvuuden tulisi olla suurempi.
Tuo Poutvaaran laskelma on hämmentävä. Jos ajatellaan, että Suomen armeijan käy noin 25000 hlöä per vuosi ja bkt:lle aiheutuneen kulut ovat 3.2 mrd euroa, siitä lystistä siis, niin per hlö se tekee 128 tuhatta euroa per sotilas. Jos tuo pitää paikkansa, niin Laitos on lakkautettava just klo 1700 vahvistettua Nato-aikaa eikä odottaa enää edes huomiseen. Tuolla perusteella Suomen sotavoima on maailman kalleinta, eikä kyse ole edes ammattiasevoimasta vaan jostain muusta. Jos ajatellaan, että 6 kk:n jääkärin hinta on 80 tuhatta, niin vänrikki maksaa jo melkein 200 tuhatta bkt:lle. En lähde arvailemaan, miten Poutvaara on laskenut nuo kustannukset, mutta ihan pieni epäilys syntyy asiasta.
Nyt ollaan samoilla linjoilla. Jos nykyään keskimäärin 19 000 palveluksessa olevalle varusmiehelle maksettaisiin 2000 euroa kuussa olisi vuosikustannus vain 456 miljoonaa. Tähän verrattuna asevelvollisuuden 3,2 miljardin näkymätön kustannus on huomattavan suuri. Asevelvollisuuden näkymättömiä kustannuksia kansantaloudelle on kuitenkin vaikea laskea, Poutvaaran laskelmat löytyvät täältä: http://www.ohion.fi/faktaa.htm
Itse lähtisin arvioimaan asevelvollisuuden varusmiehille aiheuttamaa kustannusta tekemällä kyselytutkimuksen, jossa kysyttäisiin millä hinnalla varusmies olisi suostunut palvelukseen vapaaehtoisesti. Kysely tulisi toteuttaa siten että varusmiehet eivät lisäisi hintapyyntöönsä neuvotteluvaraa, kuten usein ihmisillä on tapana.
Asevelvollisuuden varusmiehille aiheuttama kokonaiskustannus on kaikkien varusmiesten hintapyyntöjen summa. Jos yksikin varusmies ei olisi suostunut palvelukseen mistään hinnasta, on asevelvollisuuden kansantaloudellinen kustannus periaatteessa ääretön euroa. Voidaankin huomata että työhön pakottaminen aiheuttaa potentiaalisesti suuria hyvinvointitappioita vastentahtoisille tekijöilleen, ja tällä voidaan nähdäkseni selittää asevelvollisuuden huomattavia kansantaloudellisia kustannuksia.