Joskus vuosia sitten aloitin katsomaan Sam Mendesin ohjaamaa
Jarhead'ia, jostain syystä leffa jäi kuitenkin kesken - ei siksi, että se ei olisi ollut kiinnostava vaan jostain hämärästä syystä jouduin lopettamaan katselun vajaan tunnin jälkeen. Eilen kaivoin leffan esiin hyllystäni ajatuksenani katsoa se vihdoinkin kokonaan ensimmäiseltä minuutilta viimeiseen minuuttiin.
Pidän sotaleffoista, joissa annetaan aikaa ja tilaa henkilökemioiden kehittymiselle, joissa kuvataan koulutusta ja sen intensiteettiä (ainakin jollain tasolla), joissa ryhmäkemia syntyy tai on syntymättä. Joissa syntyy jo alustavia jännitteitä eri henkilöiden välille. Toki tietyissä tapauksissa elokuvan alku sodan apokalyptisissa tunnelmissa on onnistunut vaihtoehto - tästä käy oivallisena esimerkkinä
Platoon, jonka ympärille mielessäni oli kehittynyt jonkin sortin aura, joka siirsi leffan kaiken arvostelun tuolle puolen. No kritisoitavaa siitäkin leffasta löytyy, kuten jokaisesta, mutta onhan se edelleen eräs parhaimpia Vietnam-kuvauksia. Mutta palataan Jarheadiin.
Sotaelokuvaksi Jarheadissa miesten henkilökohtaisesti kokema sota jäi hyvin vähälle - kuten lopussa Swofford (Gyllenhaal) totesi jotain sen suuntaisesti, että "
minun sotani kesti neljä päivää neljä tuntia ja yhden minuutin". No minuutien määrää en nyt aivan tarkalleen muista. Mutta siitä käy ilmi monella tapaa etenkin Irakin ensimmäisen sodan tunnelma, odotusta ja odotusta ja kun se maasota sitten alkoi se melkeinpä päättyi samantien. Muistan kuinka itse seurasin hyvin aktiivisesti sodan valmistelua, oikeastaan ryhdyin seuraamaan tapahtumia jo siinä vaiheessa kun Irak hyökkäsi Kuwaitiin - olin tuolloin yövuorossa ja jossain vaiheessa aamuyötä sitten uutisissa kerrottiin irakilaisjoukkojen hyökänneen Kuwaitiin. Ensimmäinen ajatus oli se, että mitä tästä nyt seuraa. Minulla seuraaminen tapahtui "kotisohvalta" rauhallisissa merkeissä, mutta nuo nuoret miehet aavikolla olivat aivan toisessa tilanteessa. Pitkä puuduttava odotus edessä tietämättä milloin se sota todella alkaa, vai alkaako milloinkaan.
Elokuvassa tämä lyhyt maasota, jonka kuluessa Swofford ei ampunut laukaustakaan, oli kuvattu erityisen hyvin. Jos eteneminen tuhotun irakilaiskolonnan poikki oli hyvin kuvattu, etenkin Swoffordin "paskalla käynti" ja sen tilanteen absurdius tavoitti hyvin kyseisen sodan luonteen. Mutta tätäkin kohtausta paremmin sodan apokalyptisyyden tavoitti kohtaus palavilla öljylähteillä - mielipuolisen kaunista. Kaiken sen odottelun ja ryynäämisen ja partioinnin jälkeen voin vaan kuvitella miltä tuntuu kun edessä on hetki, jossa itsellä on "
valta päättää elämästä ja kuolemasta" - on saanut luvan ampua - ja sitten joku jakkaralla istuskeleva "pelle" sanoo ettet saakaan ampua, kuinka Troy (Peter Sarsgaard) kilahti totaalisesti. Siinä purkautui koko sodan odotus ja jännitys sekä tuska. Vittu että tämänkö takia minä täällä sodin...
Hyvä leffa!
vlad