Keskustelua sotaelokuvista

Seitsemän oli elokuva, jonne menimme ensi kertaa treffeille nykyisen vaimoni kanssa.
Mad Maxia hän piti hengästyttävänä.
Täysien vuosikymmenien kunniaksi kävimme hotellilomalla ja katsomassa tämän vuonna 2015:
https://fi.wikipedia.org/wiki/The_Hateful_Eight

JR49 taitaa olla parantumaton romantikko, tarjoaa vaimolleen herkkiä elokuvia. Tuo Hateful Eight on kyllä niin ohjaajansa näköinen kuin voi. Sergioleonemaiseen genreen kuuluu se, että mustavalkoisuus puuttuu tyystin: ei ole hyviä ja pahoja vaan pelkästään pahoja ja korkeintaan ohimenevästi hyviä. Tarantino tekee elokuvansa tietysti omalla käsialallaan, joka on jäljittelemätön toki sekin.
 
JR49 taitaa olla parantumaton romantikko, tarjoaa vaimolleen herkkiä elokuvia. Tuo Hateful Eight on kyllä niin ohjaajansa näköinen kuin voi. Sergioleonemaiseen genreen kuuluu se, että mustavalkoisuus puuttuu tyystin: ei ole hyviä ja pahoja vaan pelkästään pahoja ja korkeintaan ohimenevästi hyviä. Tarantino tekee elokuvansa tietysti omalla käsialallaan, joka on jäljittelemätön toki sekin.
Elokuvat katsotaan seuran perusteella. Herkkiä kuvia hän katsoo joko itse, naisystävien kanssa tai nykyisin lapsiemme kanssa. Minun kanssa katsotaan sitten näitä erityisen herkkiä kuvauksia, jotka hänelle kyllä nekin käyvät :)
90-luvulla kun tämä seuran mukaan jaottelu -haki vielä muotoaan, hän halusi nähdä Evita-elokuvan, missä Madonna ja Antonio etc. No minä uskollisesti mukaan katsomaan, kun kerran tyttöystävä haluaa.
Oli hieno mieskokemus, kun hän innokkaasti piti minua kädestä kiinni ja suorastaan veti kohti teatterin ovea, ja minun ruumiinkieleni ilmeisesti kertoi täysin, mitä mieltä todellisuudessa olin elokuvasta. Ovella ollut mieslipunrepijä ymmärsi miltä minusta tuntuu, ilmeellä otti osaa ja minä ymmärsin sen täysin. Sanatonta kommunikaatiota, täydellinen yhteisymmärrys, nyökäten lakonisesti totesimme, että miehen pitää tehdä mitä miehen pitää tehdä.
Evita oli tylsä ja pitkitetty elokuva, mutta tyttöystävä ja nykyinen vaimo piti lauluista, joten kyllä sen nyt istui läpi. Evitan kuolinkohtaus oli kuitenkin niin pateettinen ja venytetty, että ratkesin nauramaan kun ne viimein sai Madonnasta hengen pois. Tätä vierustoveri hieman ihmetteli, että mikä tuossa naurattaa.
 
Hitleriä maanisesti Perikadossa näytellyt Bruno Ganz on kuollut 77 vuoden iässä. Muistan Ganzia "foorumin henkeen" sopivalla tavalla:

Hitler kuulee Puolustusvoimien säästöistä:

WWII.1.jpg
 
Minusta Ganzin tulkinta Hitleristä on elokuvahistorian paras. Ei tule mieleen yhtäkään muuta kuka pääsisi edes lähelle.

Samaa mieltä, on kuitenkin muiden näyttelijöiden puolustukseksi sanottava, että Ganz pääsi näyttelemään Hitlerin elämästä sellaista ajanjaksoa, joka väistämättä pääsee iholle ja nostattaa tunteita (ja ehkäpä herättää ajatuksia siitä, että millainen ihminen Hitler oikeasti oli). Mutta onpa samaan ajanjaksoon sijoittuvia elokuvia muitakin, eivätkä niiden "Hitlerit" samalle tasolle pääse.

Elokuvan(taiteen) kuin myös historian kannalta hyvä, että Perikadossa Hitlerin olemusta ei millään tapaa siloiteltu, että sen annettiin olla niin luonnollinen kuin suinkin mahdollista, että liikkeisiin ja manöövereihin oikeasti panostettiin, vaikka muistelen, että tuolloin keskusteltiin siitä, että miksi kaikkinainen heikkous ja se ihmisraunio oli kuvattava valkokankaalle, miksi Hitler oli sellainen kuin oli. Osa todennäköisesti pelkäsi, että Ganzin "Hitler" veisi ajatuksia teoista henkilöön ja sen myötä Hitler muuttuisi pahuuden symbolista inhimilliseksi kuolevaiseksi. No, jos natsi-Saksan jälkeen olisi myös murskattu neuvostovaltio, niin ehkäpä se pahuuden symboli olisikin "Isä aurinkoinen" tuuheine viiksineen.
 
Tässäpä pari oikein kunnon neuvostoliittolaista sotapläjäystä. Tai pitäisi varmaan sanoa stalinistista pläjäystä. 1940-luvun loppupuolella Neuvostoliitossa kuvattiin Stalingradin ja Berliinin taisteluja kuvanneet spektaakkelit. Ja kumpikin vetäisi Stalikan henkilökultin oikein kunnolla överiksi. Kummastakin löytyy restauroidut dvd-versiot. Ostin nämä muutama vuosi sitten omaan kokoelmaani ihan kuriositeetteina.

https://ihffilm.com/22937.html

https://ihffilm.com/22855.html


Mitä nyt ihan pikkuisen historian vääristelyä ja pikkuista henkilökulttia havaittavissa tässä näytteessä. :sneaky:

 
Spielbergillä on vireillä jokin ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva elokuva. Työnimi on 1917.

 
Prisman alelaarista löysin muutaman vuoden takaisen venäläisen sotaelokuvan Stalingrad. Ihan karmeaa kuraa. Tehty selvästi räiskintäpelisukupolvelle. Tietokonegrafiikalla väännettyjä erikoistehosteita ja hidastuksia räiskintäelokuvien tapaan. Ja varsinainen juoni on täysin yhdentekevä. Sotaelokuvana umpisurkea. Harmittaa että tähän meni 5 euroa ihan hukkaan.

 
Viimeksi muokattu:
Minä aina striimaan venäläiset elokuvat, puolta kopeekkaakaan en maksa. Onneksi venäläiset elokuvat löytyvät venäläisiltä piraattisivustoilta.
 
Mikä pakkomielle venäläisillä tarkka-ampujilla on mennä puuhun?!

:eek: Trailern kohdasta 1:03. Suihkumoottorinen matkustajakone, ja vuosi on 1943.
Ne oppivat sen suomalaisilta talvisodassa. (No ei oikeasti. "Käet" olivat käsittämättömät mittasuhteet saanut rintamahuhu, jota kyllä toistetaan vielä nykyäänkin venäjällä.)
 
Back
Top