Kiristyssiteet

Näitä "näin kannat varusteita" keskusteluja on hauska lukea.

Kovasti ollaan sitä mieltä, että oma paikassaa Xxxx opittu tapa kantaa varusteita on se ainoa ja oikea.

Sen sijaan esimerkiksi Taistelijan oppaasta ja puolustusvoimien M05 kantojärjestelmän opasvihkoisesta saa sen kuvan, että ideana on nimenomaan modulaarisuus. Taskut paikalleen käyttäjäkohtaisesti ja tehtävän mukaan. Aivan samaa ovat opettaneet taistelukokemusta omaavat kouluttajat. Nimenomaan on korostettu sitä, että taakan pitää olla kohtuullinen ja tehtävien mukainen. Ajoneuvot on kuormajuhtia - ei miehet.

Käytännössähän poikkeusoloissa ase on aina mukana ja taisteluvyö tai liivit siinä vieressä. Päiväreppu voi sitten olla jossain kauempanakin. Itse kannan ensiaputaskua taisteluliivissä jossa se on selkeästi merkittynä. Osa ensiaputarvikkeista on kuitenkin päivärepussa, juurikin sellainen materiaali jota ei tarvita välittömästi tai jonka voi korvata jollain tilapäisvälineellä.

Käytännössähän maastopuvun takin taskut eivät ole käytettävissä liivien takia. Ainoastaan hihoissa olevat taskut ovat käytettävissä, mutta itse en laita kyseisiin taskuihin mitään koska on mahdollisuus, että taskussa oleva tavara tulee tielle käsiä käyttäessä ja jos ensiside estää, esimerkiksi pikatilanteessa aseen nostamisen, niin sitten sitä on tehnyt aika tavalla oman maalin.

Maastopuvun reisitaskut on ainakin itselläni jo käytössä. Vasemmassa kulkee omaan huoltoon liittyvää kamaa jota ei tarvitse juuri tällä sekunnilla kuten vaikka kofeiinia, prodepatukka, varahanskat yms. Oikean puolimmainen on normaalisti tyhjä ja sinne tungetaan sitten tarvittaessa jotain sinne sopivaa jolla ei muutakaan paikka vielä ole. Esimerkiksi käskynjaon yhteydessä saatuja karttoja yms. tavaraa, jotka sijoitan sitten varusteisiin ajan kanssa.

Kaikki kunnia kriisinhallintakokemuksille, mutta aika harva tulee palvelemaan poikkeusoloissa sellaisissa libanonin tai a-maan linnaleirissä. Kannattaa ihan oikeasti miettiä mitä kaikkea miehillä kannattaa mukana. Jos taisteluvarustusta ei voi pitää päällä se on yksinkertaisesti liian raskas. Silloin sitä on kevennettävä senkin uhalla, että ballistinen suoja vähenee.
 
Aivan turha kinastella missä se yksi kiristysside on. Koska 1 is none, koska itsellä onpaska tuuri aina, niin se luoti, sirpale yms menee kummiskin siitä saatanan ainoista kiristyssiteestä läpi tai väännät sen paniikissa solmuun ja rikki.
Siksi useampi kiristysside varusteisiin. IFAK, Sa-int lipas insertti, reisitasku, kumilenksuilla kiinni, hihatasku yms. Eli hankkikaa, hamstratkaa niitä ainakin 3kpl varusteisiin. Tämä on suuntaus jenkkien erikoisjoukoilla.
Ai miksi kolme, entäs jos se luoti menee molemmista reisistä läpi ja yksi kiristysside... siinähän arvot kumpaan sen sit laitas.... hmm vasen vuotaa enemmän, eikun kyllä se on toi oikea, eikun vasen.. eikun oik.... ja henki pois.
 
Amerikkalaiset, tai ainakin ne joukot joiden kanssa olen ollut samoissa savotoissa, näyttävät kantavan yhtä kiristyssidettä maastopuvun housujen nilkassa olevassa taskussa, tässä kuvassa siitä käytetään nimitystä lower leg pocket.
 
Amerikkalaiset, tai ainakin ne joukot joiden kanssa olen ollut samoissa savotoissa, näyttävät kantavan yhtä kiristyssidettä maastopuvun housujen nilkassa olevassa taskussa, tässä kuvassa siitä käytetään nimitystä lower leg pocket.

Aika huono paikka, jos jalka ammutaan irti eikä sitä irtiammuttua raajaa löydä yhden jalan varassa pomppien, niin sitten kuolee verenhukkaan.

Oikeastaan ainoa looginen paikka noille kiristyssiteillä on pää. Eli jokaiselle raajalle oma kiristysside. Yksi tulee otsaan ja kaksi poskiin. Se viimeinen tulee takaraivoon tai niskaan. Kiristimet kiinnitetään vihreällä tai mustalla jesarilla. Jesaria voi kiertää runsaasti pään ympärille, niin se voi estää myös aivojen valumisen ulos jos haavoittuu päähän. Jos taas pää ammutaan irti, niin eipä niitä kiristimiä tarvita, mutta taistelijapari voi napata irtopään mukaansa ja käyttää niitä kiristimiä sitten vaikka muiden auttamiseen.

Jos on vain yksi side, niin kannattaa kiinnittää se jesarilla mulkunvarteen. Jos meisseli ammutaan irti niin eipä se elämä ole elämisen arvoistakaan.

Näihin tunnelmiin on hyvä päättää!:)
 
Laitanpa lusikkani tähänkin soppaan kun on kokemusta reisipistosta,katselin tubesta tuon CAT klipin,monimutkaiselta näyttää,varsinkin kun tuo pitää itselle laittaa,tilanne jossa verta tulee urakalla esim reidestä,muuttaa ihmisen toimintaa aika paljon,tuon laitto ei niin vain onnistu kun täriset paniikissa,taju alkaa himmentyä melko nopeesti,tuo pitäisi saada kiinni muutamassa sekunnissa..Tiedän miten nopeasti äly alkaa lähteä suuren verenvuodon takia..itsellä työtapaturma jossa risahti reidestä laskimo auki,töissä onneksi sairaalan naapurissa tuolloin,kaksi kertaa ommeltiin ennenkuin vuoto saatiin aisoihin.Kallistun kyllä itse sen ryssän kumisysteemin kannalle.
 
Sen verran pitää huomauttaa, että itse välineen lisäksi ns. puoli ruokaa, jos ei enemmänkin, on harjoittelu. Se tekee sen eron, että onnistuuko ensiapu vai ei.

Sulla on selkeä etu, että olet ollut tuollaisessa tilanteessa ennen ja pystyt harjoitellessa ammentamaan siitä ja peilaamaan, että miten homma mahtaisi kovassa tilanteessa toimia.
 
Joo,mutta kun suurimmalla osalla porukkaa toimintakyky häviää kun tulee reikää nahkaan,siksi pidän varmempaa mahdollisimman yksinkertaista remmiä,niinkun kirjoitin niin mussa on 7 puukon reikää,eräässä tapauksessa pyysin kaveria jeesimään siteen laitossa,kun kaveri näki reijät mun ranteessa,sisäänmeno ja ulostulo,niin siltä lähti taju..jouduin itse taiteilemaan paketin että sain ajettua itseni ompeluun,nämä on sellaisia juttuja että vain kokemus auttaa toimimaan,vaikka miten harjoittelee niin sitä oikeaa paniikkia ei voi harjoitella,ja se vie sen toimintakyvyn.
 
Se reisipisto ei ollut ensimmäinen reikä mussa,kokemusta oli puukon haavoista,sairaalassa kun mua oli parsittu,niin menin käytävälle istumaan,työnjohtaja selvitti tietoja,kovempi paniikki iski siinä vaiheessa,puntti alkoi kastumaan uudestaan,verta tuli sen perkeleesti lattiaan,joku huomasi tilanteen ja veti mut uudestaan pöydälle,itse kykenin vaan painamaan reikä kohtaa,en saanut itseäni liikkeeseen,uusi ompelu ja saivat sen kiinni,en ole mikään Rambo,kokemus kuitenkin on tuonut varmuutta toimintaan,olen pystynyt sen jälkeen paketoimaan itseäni,veri ja kipu vaan tekee kepposet,on helppo kylmäharjoitella,todellisuus iskee kyllä sitten lujaa päin alvettia,se vain on tosi.
 
Onko Caselle RATS tuttu?


Hinta suomessa jotain 20+ egee.
 
Tuo voisi toimia,mietin kokoajan sitä omaa kokemustani,helpommalta tuo näyttää.
 
Offtopiikkia..hymyssä suin luen noita veitsitaistelu harjoittelu juttuja ym,kuinka moni kykenee tosissaan tekemään jotain kun oma lämmin veri valuu ihoa pitkin??
Se on erinomainen tilanne..ja jotkut vielä ääneen kehuu että he treenaavat veitsitaistelua,joojoo..
 
Itse en koe CAT laitossa mitään hankalaa, vaikka se pitäisi laittaa omaan jalkaan raskaat varusteet päällä. Kun kerran kuukauteen pitää itselleen 1h treenin, niin kyllä se sujuu.
Se jos kerran parin vuoden välein harjoittelee tai käy pakollisen kertauksen läpi, niin ei varmasti suju.
Mutta jokin juju siinä on, että isot pojat isossa maassa joilla on paljon kokemusta sanovat, CAT on paras itselle, mutta muita hoidettaessa SOFT-T ja näissäkin kannattaa ottaa huomioon, että taitaa olla kehitysversiot 8.xx jotain jo menossa molemmissa.
Uutuuksia tulee ja menee, mutta harvoin niistä mikään jää pysyväksi.
 
Joo,mutta kun suurimmalla osalla porukkaa toimintakyky häviää kun tulee reikää nahkaan,siksi pidän varmempaa mahdollisimman yksinkertaista remmiä,niinkun kirjoitin niin mussa on 7 puukon reikää,eräässä tapauksessa pyysin kaveria jeesimään siteen laitossa,kun kaveri näki reijät mun ranteessa,sisäänmeno ja ulostulo,niin siltä lähti taju..jouduin itse taiteilemaan paketin että sain ajettua itseni ompeluun,nämä on sellaisia juttuja että vain kokemus auttaa toimimaan,vaikka miten harjoittelee niin sitä oikeaa paniikkia ei voi harjoitella,ja se vie sen toimintakyvyn.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin jos et pahastu. Oletko kenties ammatiltasi poliisi, vartia vai missä ammatissa noin usein puukosta on tullut?
Jos et halua vastata, niin ei haittaa, se on ok.
 
Yli 30 vuotta työelämässä, 7 reikää ,ei nyt niin usein.

Äläs nyt vähättele. Itselleni on kaikennäköisiä onnettomuuksia sattunut elämän varrella mutten yhtään puukon reikää ole saanut. Enkä toivottavasti saakkaan.
Vaikka on niitä vissiin kavereita jotka on teräaseesta saanut vieläkin useammin kuin sinä.
 
Hommasin Lada-maan remmejä,mielestäni parhaat kiinnittää,netissä oli heidän opastus videonsa,neiti Casen kanssa katsottiin,hän tulkkasi:)
 
SOFTT kiristyssidettä on päivitetty. Kiristysside on leveämpi, siinä on pidempi kiristyssauva, CAT-tyyliset kiinnityskoukut sekä metalliset koukku ja hakanen joitten avulla paremmin esimerkiksi reiden ympäri. Tosi jämäkän oloinen muuten mutta tuo kiinnityskoukku on tehty melko kovahkosta muovista, joka hajosi laukussa ollessa. Ilmeisesti joutunut puristuksiin jotain kovaa vasten. Tuotahan myydään myös ilman tuota koukkusysteemiäkin mutta yhden käden käyttöä ajatellen nuo koukut olisivat ihan hyvä olla olemassa. Omassa käytössä se ei ole kovinkaan oleellinen asia.

67796044-48F5-4A2D-9621-BA5FC88143E3.jpeg
 
SharkMed, josta tuo kiristysside on hommattu, toimitti uuden ja parannellun kiinnityskoukun. Tuo mun hajonnut ei siis ole ollut ainoa maailmalla ja valmistaja oli jo reagoinut asiaan. Käsin koetellen tuo uusi koukku on aavistuksen pehmeämpää ja joustavampaa materiaalia.

E5809E32-8730-41C1-B6D7-B1E80260CB4A.jpeg

SOFTT painaa 130 g ja CAT 76 g.

9B2BCCFB-05BF-4343-B446-6065A278596B.jpeg
 
Back
Top