Kirjat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eli tätä taustaa vasten pitää ymmärtää se, että vaikka Mukka ei halunnutkaan järkyttää vaan olla realisti, oli juuri realistisuudessaan järkyttävä. Ja Palsa taas joutui vetämään aivan överiksi järkyttämisenhalussaan, koska hänen kontekstissaan mikään vähäisempi ei olisi järkyttänyt. Ja se Särestöniemi taas antoi mallin siitä, että Peräpohjolastakin saattoi päästä taiteilijaksi, vieläpä omalla omituisella muotokielellään.

Joo, tätä minä juuri olen pohtinut. Miten -realistinen- oli Mukka ja miksi Palsa veti niiiin huolella överiksi? Ei, en unohtanut Särestöniemeä, en vain tarkoituksella laittanut häntä saman kyltin alle tämän parivaljakon kanssa.
 
Onko tämä kompakysymys?
Korhonenhan vartioitsi vielä pressanehdokkuudellaan ulkopoliittisen linjan puhtautta

En ainakaan tarkoita kompakysymykseksi. Olen vaan pohtinut, että mihin ihmeeseen Kekkonen häntä tarvitsi? Mitä lisähyvää Korhonen tuotti Kekkoselle? No tämä on taas näitä turhia sivupolkuja.
 
Joo, tätä minä juuri olen pohtinut. Miten -realistinen- oli Mukka ja miksi Palsa veti niiiin huolella överiksi? Ei, en unohtanut Särestöniemeä, en vain tarkoituksella laittanut häntä saman kyltin alle tämän parivaljakon kanssa.

Suosittelen lukemiseksi Erno Paasilinnan Mukasta tekemää elämänkertaa. Jos haluaa masentavaa luettavaa. Voi sitä kurjuutta.
 
1546201094015.png

Jatkan Skorzeny teemaa. Tämä kertoo karua totuutta, mitä oli sota partisaaneja vastaan Jugoslaviassa. Otto osallistui tähänkin operaatioon (Rösselsprung), tosin toimien tukitoimissa taustalla.
Ko. kirjassa on myöskin maininta operaatiossa olleen 500 SS laskuvarjopataljoonan mahdollisesta tehtävästä, Yksikön oli tarkoitus vallata Ahvenanmaa, jos Suomi irroitautuu sodasta.
Jostain syystähän ko. operaatiota ei sitten suoritettu. (Ehkä oli syynä NL:n armeijan nopea eteneminen Balttiassa?)

Kuinka tuo Rösselsprung operaatio suoritettiin, niin sama taktiikka on käytetty mm. Rhodesiassa. Siellä käytettiin käsittääkseni vastaavasta taktiikasta sissejä vastaan nimitystä "Fire force".

Hyvä kattava kirja! 10 pistettä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Rösselsprung_(1944)
 
Katso liite: 26511

Jatkan Skorzeny teemaa. Tämä kertoo karua totuutta, mitä oli sota partisaaneja vastaan Jugoslaviassa. Otto osallistui tähänkin operaatioon (Rösselsprung), tosin toimien tukitoimissa taustalla.
Ko. kirjassa on myöskin maininta operaatiossa olleen 500 SS laskuvarjopataljoonan mahdollisesta tehtävästä, Yksikön oli tarkoitus vallata Ahvenanmaa, jos Suomi irroitautuu sodasta.
Jostain syystähän ko. operaatiota ei sitten suoritettu. (Ehkä oli syynä NL:n armeijan nopea eteneminen Balttiassa?)

Kuinka tuo Rösselsprung operaatio suoritettiin, niin sama taktiikka on käytetty mm. Rhodesiassa. Siellä käytettiin käsittääkseni vastaavasta taktiikasta sissejä vastaan nimitystä "Fire force".

Hyvä kattava kirja! 10 pistettä.
Tuo Ahvenanmaa oli operaatio Tanne West, ja syynä on varmaan ollut niin NL eteneminen kuin epäonnistuminen operaatiossa Tanne Ost (Suursaari).
 
Yrjö von Grönhagenin tilinteko työstään Himmlerin ja Ahnenerben palveluksessa. Arjalaispäissään hullummatkin asiat menivät läpi tuohon porukkaan. Kiintoisia henkilöitä ja muuta eriskummallisuuksia valtiollisen pseudotieteen pyörteissä.

himmlerin_salaseura_cover.jpg


Joo, tykkään kaikesta sotahistorian kummallisuuksista.
 
Mauno Koivisto: Koulussa ja sodassa (1998)

Sain tämän kirjan sukulaisilta. Se on ilmestynyt tasan 20 vuotta sitten. Se on selvästi muistelmateos, mutta myös maailman tapahtumien pohdintaa. Näin tämä tapahtui ja tai hän muistaa sen tapahtuneen.

Hän aloittaa lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Samalla hän kuvaa sitä ympäristöä, jossa hän kasvoi ja josta on saanut vaikutteita. Hänen isänsä mm. toimi Turussa merimiehenä ja laivakirvesmiehenä. Oltuaan pitkään ulkomailla, isä palasi Turkuun. Tavattuaan siellä Mauno Koiviston tulevan äidin, he menivät naimisiin 1920. Äiti kuoli vuonna 1934.

Talvisodan syttyessä Mauno oli juuri täyttänyt 16. Hän liittyi Turun pommitusten alkaessa väestönsuojeluun. Kesäkuussa 1941 Mauno hakeutui Kaarinan Vapaapalokuntaan. Elokuussa kerättiin kenttäsammutusjoukkoja lähetettäväksi vallatuille alueille. Hän lähti mukaan. Tarina jatkuu ja mukana on valokuvia ja karttoja sotatoimista. Aselevon tullessa voimaan syyskuussa 1944 oli Mauno Tolvajärven kirkonkylän laitamilla.

Tätä kirjaa voi olla vaikea löytää enää. Jos löydätte, niin lukekaa.
 
Viimeksi muokattu:
Käykäähän @Ikarus @Leaderdog @JR49 @TBman vilkaisemassa tätä keskustelua suomalaisesta ilmailuhistorian kirjoittamisesta. Liittyy mm. siihen meidän käymään keskusteluun Joppe Karhusesta. Asiaa erityisesti elämäkertojen lähdekritiikistä. Kaksipiippuinen juttu sanoisin. Jos laitetaan lähdeviitteet ja kirjoitetaan tieteellistä tekstiä, kärsii luettavuus ainakin suuren yleisön silmissä. Sitten jos kirjoittaa viihteellistä menevää tekstiä ja jättää käytetyt lähteet mainitsematta kärsii puolestaan uskottavuus. Jukka Piipponen ainakin tuossa keskustelussa sanoo että jättää usein kohdehenkilön elämän varjopuolet kokonaan mainitsematta häveliäisyydestä.

https://www.flightforum.fi/topic/30843-olli-puhakka-ja-elämäkerrat/
 
Käykäähän @Ikarus @Leaderdog @JR49 @TBman vilkaisemassa tätä keskustelua suomalaisesta ilmailuhistorian kirjoittamisesta. Liittyy mm. siihen meidän käymään keskusteluun Joppe Karhusesta. Asiaa erityisesti elämäkertojen lähdekritiikistä. Kaksipiippuinen juttu sanoisin. Jos laitetaan lähdeviitteet ja kirjoitetaan tieteellistä tekstiä, kärsii luettavuus ainakin suuren yleisön silmissä. Sitten jos kirjoittaa viihteellistä menevää tekstiä ja jättää käytetyt lähteet mainitsematta kärsii puolestaan uskottavuus. Jukka Piipponen ainakin tuossa keskustelussa sanoo että jättää usein kohdehenkilön elämän varjopuolet kokonaan mainitsematta häveliäisyydestä.

https://www.flightforum.fi/topic/30843-olli-puhakka-ja-elämäkerrat/

Kannattaako sellaista kirjaa edes kirjoittaa, paitsi rahastusmielessä?
 
Kannattaako sellaista kirjaa edes kirjoittaa, paitsi rahastusmielessä?

Tässä ketjussa jokunen sivu sitten pohdiskeltiin juuri tuota Piipposen kirjoittamaa Karhusen elämäkertaa. Flightforumilla sanoo että tarkoituksella jätti käsittelemättä vaikeita aiheita (mahdollinen lentopelko jatkosodan lopulla, ongelmia juomisen kanssa), koska Karhusen sukulaiset eivät olisi tästä pitäneet. Tämä on ihan pohtimisen arvoinen juttu, voidaanko kirjaa sitten muilta osin pitää luotettavana jos lähteiden käyttö on epäselvää ja on tehty tietoinen valinta siitä että kohdehenkilöä käsitellään silkkihansikkain.
 
Käykäähän @Ikarus @Leaderdog @JR49 @TBman vilkaisemassa tätä keskustelua suomalaisesta ilmailuhistorian kirjoittamisesta. Liittyy mm. siihen meidän käymään keskusteluun Joppe Karhusesta. Asiaa erityisesti elämäkertojen lähdekritiikistä. Kaksipiippuinen juttu sanoisin. Jos laitetaan lähdeviitteet ja kirjoitetaan tieteellistä tekstiä, kärsii luettavuus ainakin suuren yleisön silmissä. Sitten jos kirjoittaa viihteellistä menevää tekstiä ja jättää käytetyt lähteet mainitsematta kärsii puolestaan uskottavuus. Jukka Piipponen ainakin tuossa keskustelussa sanoo että jättää usein kohdehenkilön elämän varjopuolet kokonaan mainitsematta häveliäisyydestä.

https://www.flightforum.fi/topic/30843-olli-puhakka-ja-elämäkerrat/
Ensiksi pitää todeta, että kirjailijalla on taipumuksia masokismiin, kun lähtee omalla nimellään nettifoorumeille kiistelemään, miten joku asia olisi pitänyt tehdä. Ei sellaista olekaan, ettei joku olisi tehnyt paremmin omasta mielestään, ja kaiken maailman idiootit nyt ovat niskassa ihan ärsyttämisen halusta, oli alusta ja kysymys mikä tahansa.
Itse en osannut kaivata lähdeviitteitä. En katsonut tuota niin tieteelliseksi teokseksi.
Kirja oli ihan ok, joka tosiaan ei kovin paljon tuonut uutta. Ehkä sen suurin ansio omasta mielestäni on koko laajan kaaren yhteen nitominen ja sen näyttäminen, miten paljon kuolema olikin läsnä lentäjän arjessa jo rauhan aikana, saatikka sodassa. Voi sanoa, että hyvät lentäjäystävät ainakin hävittäjäpiireistä menivät Karhusella viimeistä myöten. Ja sitten ilmataistelunjohtajan vastuu tehtävän onnistumisesta ja alaisistaan, se myös näkyy. Minkälaista aivotoiminnan nopeutta onkaan vaatineet esim. Suomenlahden taistelut 42-43, kun on pitänyt vetää myös onnistuneesti omat voimat pois oikeaan, ammo ja p-aine vähissä. Ja samaan aikaan taistella itse.
Ehkä tässä vielä odotellaan ilmasotakirjallisuuden viimeistä vaihetta, jossa niistä ajoista on jo niin kauan, että suorat jälkeläiset ovat manan majoilla. Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että Karhusen henkilökohtainen arkisto ei ollut käytössä. Toivottavasti se talletetaan, voisin kuvitella, että sieltä paljastuu vaikka mitä.
Se kirjailija joka kaiken kerran räväyttää auki, niin voi olla myös siitä varma, että omaisten suunnalta tuleva lähdemateriaali sulkeutuu sen jälkeen. Että puolensa ja puolensa.
 
Ensiksi pitää todeta, että kirjailijalla on taipumuksia masokismiin, kun lähtee omalla nimellään nettifoorumeille kiistelemään, miten joku asia olisi pitänyt tehdä. Ei sellaista olekaan, ettei joku olisi tehnyt paremmin omasta mielestään, ja kaiken maailman idiootit nyt ovat niskassa ihan ärsyttämisen halusta, oli alusta ja kysymys mikä tahansa.

Kaikki ansio flightforumille, mutta viimeinen paikka, missä kannattaa lähteä vääntämään, kymmenen pilkunviilaajaa on justiinsa agressiivisesti niskassa.:D
Ensiksi heitellään kevyesti ''kaveria'' siellä, sitten jatketaan mättöä kovemmin ottein suomi24 ilmailu ketjussa anonyymisti.

https://www.ilmailu.org/forum/index.php?PHPSESSID=s2iac13gouf1k9657civ4f50a7&action=forum
Rennommalla asenteella elämäänsä ja harrastukseensa suhtautuvat ilmailuharrastajat on tuolla.
 
Tämmönen Ospreyn kirjanen meneillään pikku välipalana. Kertoo siitä mitenkä amerikkalaiset 60-luvun alussa alkoivat varustaa Etelä-Vietnamin ilmavoimia A-1 Skyraider -kalustolla. Hyvin pian tilanne kuitenkin muodostui sellaiseksi että amerikkalaiset lennonopettajat ja kouluttajat joutuivat lentämään sotalentoja vietkongin sissejä vastaan. Sitten kun Yhdysvallat itse liittyi 60-luvun puolivälissä sotatoimiin, tuli A-1 -koneista olennaisen tärkeitä. Ne palvelivat maavoimien tulitukitehtävissä ja CSAR-operaatioissa. Hidas Skyraider kykeni saattamaan pelastushelikopterit syvälle Pohjois-Vietnamin alueelle ja tuomaan ne sieltä pois. Konetyyppi kesti myös melkoisesti vihollistulituksen osumia. Hyvä kirja mielenkiintoisesta lentokoneesta.

51RU+tt1tyL.jpg
 
Viimeksi muokattu:
"Go To hell with Phantoms... Give me a Spad"
 
Mielenkiintoinen huomio kirjasta Stalinin salainen jatkosota, Neuvostoliittolaisen pohdintaa rintama-asioiden kulusta:

7.Katso liite: 26622

Tämä on myös mielenkiintonen. Sisältää pöytäkirjoja Stalinin ja sotilaskomentajien välisistä neuvonpidoista pian talvisodan jälkeen. Kenraalit ja marsalkat kusi sukassa selittivät Isä Aurinkoiselle minkä takia sota Suomea vastaan meni surkeasti.

untitled.png
 
Back
Top