Kolmannen valtakunnan toimintaa ei radikalisoinut sota, vaan se antoi sille viimein pidäkkeistä vapaan ympäristön toteuttaa kansallissosialistista poliitiikkaa. Näin väittää Richard J. Evans kolmatta valtakuntaa käsittelevän teossarjansa päättävässä osassa 'The Third Reich at War'.
Kun kansallissosialistinen Saksa ja kommunistinen Venäjä ryhtyivät neljänteen Puolan jakoon syyskuussa 1939 - aloittaen täten aseveljinä toisen maailmansodan -, niin saksalaisten käymä sota idässä sai heti leimansa, joka jatkui katkeraan loppuun, Berliinin raunioihin asti.
Puolalaiset kylät poltettiin tuhkaksi, usein asukkaineen; sekä puolalaisia mutta erityisesti puolanjuutalaisia joukkosurmattiin heti syyskuussa kaikkien saksalaisten aseellisten joukkojen toimesta, myös maavoimien. 'Saastaisiin' slaavilaisiin puolalaisiin ja juutalaisiin julmimmin suhtautuivat nuoret sotilaat; kuten myöhemmin armeijaryhmä Vistulaa johtaneelle Gotthard Heinricille eräs puolanjuutalainen oli todennut: 'vanha saksalainen sotilas hyvä, nuori paha'.
Puolan alueet joita ei liitetty suoraan valtakuntaan ja joita Neuvostoliitto ei miehittänyt, järjestettiin kenraalikuvernementiksi, josta tehtiin kaatopaikka epähalutuille aineksille ja jossa yhteiskunnan perusrakenteet tuhottiin ja epävakautta pidettiin tahallisesti yllä. Tämän seurauksena sairaudet levisivät kulovalkean tavoin, elintarvikepula syntyi ja syveni jatkuvasti.
Puolalaiset johtohenkilöt ja älymystö pistettiin lihoiksi saksalaisten toimesta, aivan kuten bolshevikit tekivät miehittämällään alueella idässä.
Sanalla sanoen alueella vallitsi ennen näkemätön laittomuus. Rikollisuus (myös puolalaisten itsensä toimesta toisiaan sekä juutalaisia kohtaan) rehotti ja yksittäiset sekä joukottaiset murhat olivat toimeenpiteisiin johtamattomia tapahtumia (paitsi jos kohteena oli saksalaiset, joka johti suurisuuntaisiin kostotoimenpiteisiin: sata puolalaista saksalaisesta hengestä).
Kuvernementin alueella sijaitseviin kaupunkeihin ruvettiin järjestämään juutalaislähiöitä, joihin ensin puolanjuutalaisia ja myöhemmin myös sekä saksan- että itäeuroopanjuutalaisia alettiin sijoittamaan. Näille annettiin näennäisesti itsemäärämisvalta, jossa juutalaiset johtohenkilöt (usein hengelliset johtajat) saivat ylläpitää lähiöiden toimintaa.
Todellisuudessa ne olivat tietenkin saksalaisten toiminnan varassa ja näiden tarkoituksena ei ollut antaa juutalaisen 'maailmanvihollisen' elämän jatkua omissa oloissaan, vaan se oli määrä tuoda lopulliseen ratkaisuunsa - miten ja millä keinoin, se ei ollut vielä kiveen kirjoitettu, mutta askel oli otettu - kuten todettua - jo syyskuussa.
Saksalaiset siviilihenkilöt lähtivät sankoin joukoin asuttamaan valtakunnan uusia alueita. Puolalaiset saivat lähteä kodeistaan, usein myös ilman irtaimistoaan taivasalle tai kohti itää kenraalikuvernmentin alueelle. Innokkaimpia siirtomaaisänniksi lähtijöitä olivat tietenkin elintilan ottamisen oikeutuksesta varmat tosiuskovaiset kansallisosialistit, erityisesti kolmannessa valtakunnassa aikuisiksi kasvaneet.
Sodan syttyminen ei ollut aiheuttanut vuoden 1914 'kansallisen yhtenäisyyden hurmosta', vaan kielteisen sotapsykoosin, joka masensi monen saksalaisen mielen. Kun salamasota Puolassa kuitenkin näytti päättyvän pikaisesti voittoon verrattain pienin tappioin ja 'historian suurimman liikenneruuhkan' seurauksena Ranskan kolmiväri muuttui valkoiseksi, usko Saksan suuruuteen ja tämän toteuttaneeseen Johtajaan alkoi syntyä tai palailla myös epäiljöiden mieliin - niin asevoimissa kuin entisissä poliittisissa vastustajissa.
Kun pidäkkeet tippuivat sodan myötä, kansallissosialistinen johto koki voivansa myös ruveta poistamaan 'turhia syöjiä' kotona. Vammaisia, mielisairaita ja 'heikkomielisiä' ruvettiin 'armosurmaamaan'. Keinoksi löydettiin se sama minkä Neuvostoliiton valtionturvallisuus oli löytänyt 30-luvun alussa: myrkyttäminen hiilimonoksidilla, toisin sanoen kaasukammiot, joihin laskettiin häkää.
Surmaamiselta eivät myöskään välttyneet vammaisina syntyneet lapset; nämä surmattiin pääasiassa näännyttämällä. Hitler oli toivonut 70000 'turhan suun' poistamista ja tämä luku ylitettiinkin. Se miten saksalaiset suhtautuisivat tähän 'armosurmaamiseen', oli ilmeisesti ohjelman toteuttajien toimesta kuitenkin arvioitu väärin: reaktio oli täysin kielteinen ja saksalaiset tekivät kaikkensa saadakseen 'armosurmaamisen' uhan alle joutuneet sukulaisensa pois laitoksista.
Katolilaisen kirkot ensimmäiset jäsenet olivat niitä, jotka eniten järkyttyivät kansalaistoverien 'armosurmaamisesta' - ja tämän uskontokunnan papit ainoat asiasta ääntä yleensä pitäneet. Tämä kirkkokunta tosin oli muodostunut muutenkin piikiksi lihassa kansallissosialistiselle järjestykselle; se ei ollut protestanttisten 'saksalaisten kristittyjen' tavoin karsinut Bibliastaan vanhatestamentillista, juutalaista mädätystä ja pitäytyi tiukasti vuosisataisissa uskonnollisissa perinteissä.
Preussin roomanuskovaiset olivat kestäneet rautakanslerin kulttuurikamppailun, joten he seisoivat baijerilaisten uskonveljiensä kanssa rintamassa.
Juutalaisiin kohdistunut joukkosurmaaminen kohdistui alussa pääosin miehiin. Saksalaisten käyttämänä keinona surmaamiseen oli aluksi ampuminen, joka kuitenkin oli sekä fyysisesti että henkisesti rasittavaa; myös tosiuskovaisille maailmanvihollisten hävittäjille piti tarjota ampumisten välillä viinaa ja herkkuja, jotta teurastaminen saatiin jatkumaan. Ainakin vielä tässä vaiheessa joukkoampumisiin osallistuneista joukoista pääsi pois toisiin tehtäviin ilman seuraamuksia.
Surmaamisiin osallistuivat sekä vapaaehtoisesti että saksalaisten yllyttäminä niin puolalaiset kuin monet muutkin kansallisuudet. Eräs entinen vapaajoukkolainen, vallankumousvuosien tohinoihin osallistunut saksalainen sotilas - jonka maailmankuva tuskin oli kovinkaan humanistinen tai vapaamielinen - oli järkyttynyt nähdessään Liettuassa siviilien hakkaavan juutalaisia hengiltä puisella astalolla.
Miesten tultua surmatuksi, olivat saksalaiset tienhaarassa: mitä tehdä juutalaisille naisille ja lapsille? Johtajan mielestä naiset oli 'ajettava Pripetin soihin'. Ja niin todella tehtiin, mutta nämä eivät hukkuneetkaan, kuten oli tarkoitus. Pian tämä kynnys ylitettiin ja naiset sekä lapset päätyivät myös montun reunalle.
Kun entiset aseveljet ryhtyivät sotaan keskenään, niin jälleen saksalaiset kokivat pelkoa tulevaisuudesta. Sotaretken alkaaminen lupaavasti karisti kuitenkin jälleen pelot - kunnes Moskovan edustalla tuli turpaan. Uskoa ei vielä menetetty täysin kotirintamalla tai asevoimien upseeristossa, mutta kuudennen armeijan jääminen mottiin ja tuhoutuminen Stalingradissa vakuutti jälkimmäistä useimmat, että lopullinen voitto olisi jonkun muun kuin Saksan.
Iso-Britanniaa ei oltu onnistuttu murtamaan ja ennen pitkää se sai 'demokratian asevaraston' avulla ilma-aseensa kuntoon ja saksalainen kotirintama joutui pommitusten kohteeksi. Hampuri ja myöhemmin Dresden saivat niin kovan annoksen räjähdettä niskaansa, että näissä syntyi kaiken nielevä tulimyrsky.
Kovien pommistusten kohteeksi joutuminen länsiliittoutuneiden toimestakaan ei saanut saksalaisia vihaamaan brittejä: pommitusten aiheuttamat keskeytykset elämisen perustoimintoihin, erityisesti nukkumiseen vain tuottivat ärtymystä ja etenevässä määrin se kohdistui omaan johtoon.
Käsiasein surmaaminen oli hidasta ja rasittavaa. 'Armosurmaamisessa' käytetty kaasuttaminen hiilimonoksidilla päätettiin ottaa käyttöön myös maailmanvihollisten hävittämisessä idässä. Käynnistettiin Operaatio Reinhard, jossa perustettiin ensimmäiset tuhoamisleirit.
Nämä suunniteltiin alusta lähtien väliaikaisiksi ja pääasiallisesti ne kerettiin hävittämään niiden toimitettua tehtävänsä. Eräs leirillä työtään tehnyt olisi toivonut maahan asetettavan suuret kivilaatat muistuttamaan siitä 'mahtavasta tehtävästä, johon vain me uskalsimme ryhtyä'.
Mutta Himmler toivoi Sobiboriin istutettavan puita, hävitettävän kaikki todisteen siellä tehdystä 'työstä' ja asetettavan paikalle asumaan maajussin, joka kertoisi vierailijoille, että 'mittää ei oo tääl sellast teht'.
Huomattiin Zyklon B -nimisen tuholaismyrkyn tappavan myös ihmisiä tehokkaasti. Sitä kokeiltiin ensimmäisenä neuvostoliittolaisiin sotavankeihin. Kun teho oli todettu, sitä ryhdyttiin käyttämään myös 'lopullisen ratkaisun' toteutuksessa - josta oli Wannseen konferensissa päätetty; kasvotusten kokouksessa selvin sanoin, virallisissa papereissa kiertoilmauksin, mutta mikä tämän 'Euroopan juutalaiskysymyksen lopullisen ratkaisun' tarkotus oli, ei jäänyt saksalaisilta virastoilta - joille kaikille kokouksesta toimitettiin muistiot - epäselväksi, vaikka myöhemmin olisivat muuta väittäneetkin.
Saksa 'ratkaisi' Puolan juutalaiskysymyksen noin 90 prosenttisesti; koko Euroopan juutalaisväestöstä noin kaksi kolmasosaa joutui ratkaisun piiriin.
Historioitsija Evans kertoo SS-valtakunnanjohtajan lähteneen innokkaasti kauppaamaan lopullista ratkaisua liittolaismaille, tälle listalle päätyvän aluksi ilman erittelyjä sekä Unkarin, Suomen että Italian, joista sitten alkoi virrata juutalaisia idän tuhoamiskeskuksiin.
Kerrotaan Unkarin juutalaisille käyneen pahoin. Vasta pari sataa sivua myöhemmin kirjoittajaa muistaa kertoa Suomessa Himmlerille todettaneen, että Suomella ei ole mitään juutalaiskysymystä ratkaistavanaan ja että yhtäkään suomenjuutalaista ei Saksalle luovutettu.
Tässä kohden tulee mainituksi myös se tosiasia, että niin kauan Mussolini (tuo kova panomies, jolla oli juutalainen rakastajatar) johti Uuttaa Roomaa, niin juutalaisia ei saksalaisille luovutettu. Italialaiset myös muodostivat miehittämälleen alueelle Ranskassa turvapaikkoja juutalaisille, joista heitä ei saksalaisille tai näiden tuhoamisinnokkaille liittolaisille luovutettu.
Vasta saksalaisten perustamassa 'sosiaalisessa' Italiassa - jonka nukkehallitsijaksi Mussolini asetettiin ja joka ei koskaan puhunut siitä fascistisena - juutalaiset päätyivät 'lopullisen ratkaisun piiriin'.
Ironiaa liene se, että kansallissosialistit, jotka innokkaasti 'varjelivat' saksalaista 'rotupuhtautta' ja halusivat vieraat ainekset pois valtakunnasta, antoivat siirtotyöläisiä tai 'itätyöläisiä' tulla valtavat määrät vanhan valtakunnan alueelle töihin kaikkialta idästä. Puolalaisia ja ystävällismielisten valtioiden siirtotyöntekijöitä (esim. italialaisia) oli ollut maassa jo ennen sotaa runsaasti.
Tästä oli seuraksena, että Saksan kaupunkien kaduilla kuului kielten sekamelska ja ne muuttuivat (kuten tänään) jos eivät monikulttuurisiksi niin ainakin monikansallisiksi. Vähemmän yllättävästi niin saksalaiset miehet kuin naisetkin sekoittuivat näihin alempiin kansoihin; siitäkin huolimatta, että rangaistukset suhteista vieraisiin aineksiin olivat erittäin kovat (itätyöntekijälle yleensä kuolemantuomio).
Sodan suunta kääntyi Saksalle epäedulliseksi ja pian viholliset olivat valtakunnan porteilla niin idässä kuin lännessä. Mitä lähemmäksi se tuli, sitä epätoivoisemmaksi se kävi. Oli tarvetta ihmeille ja niistä oli 'ihmeaseiden' muodossa suorastaan runsauden pula.
Kostoraketit saatiin toimintaan, mutta mitään suurta merkitystä niillä ei ollut. Ensimmäinen toimintakykyinen suihkuhävittäjä myös saatiin linjalta ulos, mutta polttoainetta sen tai muidenkaan ilma-aseiden lennättämiseen ei sodan loppupuolella ollut.
Albert Speer oli varusteluministerinä vimmatusti tehostanut teollisuutta, lähinnä virtaviivaistamalla ja yksinkertaistamalla missä mahdollista. Mutta tämän työn tarkoituksena oli lähinnä peittää mahdollisimman pitkään se ikävä tosiasia, että Saksa ei pystynyt millään kilpailemaan Yhdysvaltojen teollista tuotantokykyä vastaan, puhumattakaan sen, Iso-Britannian ja Neuvostoliitton yhdistettyä kapasiteettia vastaan. Saksan kamppailu toisessa maailmansodassa oli siis viivytystaistelua, jonka ratkaisu oli selvä siitä hetkestä lähtien kun Yhdysvallat ryhtyi Englannin tueksi.
Astuttuaan Saksan maaperälle, puna-armeija ryhtyi toteuttamaan kostoaan saksalaisten toimista idässä. Sen kohteeksi joutuivat ennen kaikkea saksalaiset naiset ja tytöt. Ryöstöjä ja raiskauksia ei katsottu ainoastaan läpi sormien, vaan niihin yllytettiin. Tapahtuiko länsiliittouneiden taholta mitään vastaavaa, ei Evans mainitse.
Kaupunkien siviiliväestö oli lopun lähestyessä lännessä monasti valmis antautumaan brittiläsille tai amerikkalaisille, mutta tosiuskovaiset kansallisosialistiset kaaderit olivat eri mieltä; siviilit joutuivat näitä toisinaan pistämään nippuun, jotta suuremmalta tuholta vältyttäisiin.
Perikadon katsoessa kaksitoistavuotista valtakuntaa silmiin, maan yli kävi valtava itsemurhien aalto, sekä yksittäin, perheittäin että loppuun asti uskollisten kansallissosialistien toimesta joukottain. Kolmannen valtakunnan loppu oli monelle siis todellinen maailmanloppu.
Sodan jälkeen saksalaiset kärsivät valikoivasta muistinmenetyksestä (ainakin lännessä). Harjoitetusta joukkotuhonnasta tai tiedettiinkö siviiliväestön keskuudessa siitä ei suuremmin haluttu keskustella.
Wehrmachtin 'puhtautta' myös varjeltiin, erityisesti sen entisten selvinneiden upseerien toimesta. Tähän oli osanaan vaikuttamassa kylmä sota ja sen vaatima reaalipolitiikka, jossa entisestä vihollisesta piti tehdä pikaisesti liittolainen.
Hitleristä on näppäilty pari hyvää elämäkertaa (mielestäni paras on edelleen maallikko-Tolandin, joka ei kelpaa akateemikoille, eikä 'vakavien' elämäkertojen listalle) ja kolmannen valtakunnan yksittäisistä osa-alueista on kirjoitettu loputtomasti, mutta yllättävän vähän jonkinlaisen eheän kokonaiskuvan tarjoavaa teosta tai teossarjaa.
Tämä Evansin teoskolmikko on sellainen ja se on ilman muuta paras kolmannen valtakunnan historia tähän mennessä, vaikka objektiviisudessa ei vieläkään päästä siihen, mihin esimerkiksi kommunismin historiassa on voitu tottua.
Evansin kirjoituskin on pääosin erinomaista (jos unohdetaan 'and much more besides'), verrattuna jopa kirjeenvaihtajana toimineeseen Shireriin, jonka teos tosin jättää saksalaisvastaisuudessaan toivomisen varaa ja on tietysti täynnä asiavirheitä ja suorastaan valheellisia tulkintoja.