Tähän mennessä mieleenjäävin on ollut luku, jossa kehoitetaan puhumaan totta.
Ei ole kokemukseni mukaan huono neuvo ollenkaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tähän mennessä mieleenjäävin on ollut luku, jossa kehoitetaan puhumaan totta.
Suunnilleen kaikille divisioonille ja prikaateille. Kannattaa käydä lähimmässä kirjastossa tarkistamassa, ainakin meillä ovat historiaosastolla hyllyssä. En ole asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta uskallaan veikata, että noihin piti ilmoittautua. [MUTU](Ja mahdollisesti ihan rahan kanssa.)[/MUTU]Suomen Rintamamiehet 1939-1945
Tämä teos kertoo suomalaisista miehistä, jotka joutuivat taistelemaan rinta rinnan viime sodissamme ja heidän yksiköidensä taisteluhistorioista.
Katso liite: 30110
Onkos foorumilaisilla näitä hyllyissään? Itsellä on perintönä yksi osa. Se, josta oma isoisä löytyy. Ja montako osaa näitä kaiken kaikkiaan löytyy?
Tämä setti olisi kova sana saada digitaalisessa muodossa.
Ihan hyvä kirja. Vähän siloteltu (ajan henkeen ja kirjoittajan mukaisesti), mutta rivien välistä voi lukea aika paljonkin. Traaginen esimerkki siitä, miten poikkeusolot nostavat esiin poikkeusyksilöitä, jotka eivät kuitenkaan välttämättä sitten kestä enää normaalioloja tai jalustalle nostamista.
Joo. Kirjoitin. Ulkomuistista mainitsen:Arvon nimimerkki EK. Muistanko väärin, vai kirjoititko jossain langassa ja viestissä siitä, että rintamalla pahasti vammautuneet saksalaiset joutuivat nämäkin kolmannessa valtakunnassa eutanasiaohjelman piiriin? Jos näin oli, niin mistähän siitä voisi lukea? Ei ainakaan jäänyt mieleen, että Evans tai vaikkapa Burleigh olisi sellaisesta kirjoittanut.
Minäkö? En. Seppo Porvalin kirjaa en varmaankaan ole lukenut, joten en tiedä siitä. Porvalin ensimmäiset romaanit luin ja ne olivat silloin mielestäni hyviä, mutta tuosta en osaa sanoa mitään. Tuo Mäkelän kirja perustuu näköjään Juutilaisen omiin julkaisemattomiin muistelmiin (Wikipedian mukaan).Tiedätkö A.Juutilaisesta parempaa teosta?.
Kiitos.Joo. Kirjoitin. Ulkomuistista mainitsen:
Neitzel&Welzerin Sotilaat on jonkun sotilaan kommentti asiaan liittyen. Samoin Jonathan Littellin Hyväntahtoiset -romaanissa. Joka on tietenkin fiktiivinen, mutta pohjaa laajaan faktamateriaaliin.
Tuo löytyi äkkiä googlaamaalla:
https://history.stackexchange.com/q...n-t4-euthanasia-murders-kill-severely-wounded
Natsit korostivat jo ennen valtaannousuaan ihmisen arvon yhteiskunnan toiminnalle määrittävän hänen arvonsa ihmisenä (kuulostaa hieman tutulta nykypäivänä). Tästä looginen johtopäätös oli, että vaikeasti vammautunut sotilas, josta ei ollut enää hyötyä vaan ainoastaan haittaa yhteiskunnalle, jouti mennä. Tämä osa eutanasiaohjelmasta oli kaikkein varmaan salatuin ja sitä tuskin toteutettiin kategorisesti. Kun vammaisten ja mielisairaiden eutanasia aiheutti vastareaktion, niin rintamalla haavoittuneiden tappaminen olisi nostattanut varmaan vielä suuremman mekkalan ja laskenut moraalia rintamajoukoissa.
Mielestäni tuo on lähtökohta aina ihmisyhteisössä. Se vain vaihtelee, kuinka jyrkästi sitä sovelletaan.(kuulostaa hieman tutulta nykypäivänä)
Mikähän teos?
Ja nyt tuulee idästä, lännestä ja etelästä, ainoastaan pohjoistuuli on vapaa propagandasta...Marek Fields: Lännestä tuulee. Britannian ja Yhdysvaltojen propaganda kylmän sodan Suomessa
JARED DIAMONDIN Suomi-suitsutuksesta tulee ennen pitkää vaivautunut olo. Se johtuu ehkä juuri siitä, että tarina on liian eheä, särötön.Tarina on liian eheä, särötön.
KIRJA herättää paljon ajatuksia. Kriisejä maailmassa ikävä kyllä riittää, ja Diamond tarjoaa eväitä sen pohtimiseen, mitä ja miten pitää ratkaista.Upheaval ei ole huono kirja. Se vain ei ole erinomainen.
Hesari tänään:
Politiikka | Kirja-arvostelu
Tietokirjallisuuden huippunimi Jared Diamond kirjoittaa Suomen selviytymistarinasta jopa kiusallisen mairittelevasti
Jared Diamondin uutuusteos Upheaval (”Mullistus”) vertailee seitsemän maan kriisikokemuksia. Suomi on esimerkkinä talvi- ja jatkosodan sekä suomettumisen kautta.
Suomalaisia sotilaita talvisodan aikana. (KUVA: SA-KUVA)
Heikki Aittokoski HS
Julkaistu: 31.5. 2:00 , Päivitetty: 31.5. 8:37
SUOMALAISENA tuntuu mairittelevalta lukea Jared Diamondin uusinta teosta.
Tuntuu liiankin mairittelevalta: sen verran sievän kuvan huippukirjailija rakentaa pienestä sisukkaasta pohjoisen kansasta.
Kirjan nimi on Upheaval (”Mullistus”), ja sen kunnianhimoisena tavoitteena on selittää, miten kansakunnat selviävät kriiseistään.
Diamond käy läpi seitsemän tapausta, joista ensimmäinen on Suomi. Muut ovat Japani, Chile, Indonesia, Länsi-Saksa, Australia ja Yhdysvallat.
YHDYSVALTALAINEN Diamond on tietokirjallisuuden suuria nimiä ja poikkeuksellisen monitieteellinen maailmanselittäjä.
Olen lukenut kaksi hänen aiempaa menestysteostaan. Tykit, taudit ja teräs (1997) piirsi komean 13 000 vuoden kaaren ja raamitti ihmiskunnan ja yhteiskuntien kehitystä. Romahdus (2005) liikkui niin ikään laaja-alaisesti ja ruoti nimensä mukaisesti syitä yhteiskuntien luhistumiseen.
Molemmat kirjat ovat rautaisia. Niinpä tartuin uusimpaan kirjaan suurin odotuksin. Ja valitettavasti petyin.
Diamondin kaaret ovat edelleen laajoja, mutta lähtökohta tuntuu keinotekoiselta. Hän kirjoittaa kuin eräänlainen globaali terapeutti, jonka vastaanottohuoneen sohvalla lepää kokonaisia kansoja.
Ensin Diamond käy läpi yksittäisten ihmisten kokemien kriisien peruspiirteitä. Sitten hän soveltaa niitä kansakuntien tasolla ja hahmottelee toipumisen edellytyksiä.
Esimerkiksi: jotta kriisistä voi selvitä, pitää ensin tunnustaa olevansa kriisissä. Järkeenkäypää sinänsä.
SUOMI saa Diamondilta täydet pisteet, kun hän kuvailee maamme vaikeaa taivalta talvisodasta jatkosodan kautta suomettuneisuuden vuosikymmeniin.
”Suomi on paraatiesimerkki vastuun hyväksymisestä ja rehellisestä inhorealistisesta itsearvioinnista”, Diamond kirjoittaa.
”Uudelleenarviointi oli erityisen kivulias, koska Neuvostoliiton armeija oli tappanut tai tehnyt leskiksi, orvoiksi tai kodittomiksi huomattavan osan väestöstä.”
”Suomalaisten oli vältettävä joutuminen ansaan, jossa itsesääli ja kauna halvauttaisivat heidän suhteensa Neuvostoliittoon.”
Sodat ylivoimaista vihollista vastaan ja niitä seurannut tosiasioiden tunnustaminen saavat Diamondilta myötämieltä osakseen. Ihan aiheestakin: olihan Suomen 1900-luku kaiken kaikkiaan menestystarina. Kansakunta selvisi koettelemuksistaan itsenäisenä ja vauraana, siis voittajana.
81-VUOTIAS Diamond on pitkäaikainen ja vilpitön Suomen ystävä, joka vieraili Helsingissä ensimmäistä kertaa kesällä 1959.
On kiinnostavaa, millä tavalla hän suhteuttaa Suomen kohtaloita.
Diamond toteaa, että toisessa maailmansodassa kuoli liki 100 000 suomalaista eli noin 2,5 prosenttia silloisesta väestöstä.
”Osuus on sama kuin jos yhdeksän miljoonaa yhdysvaltalaista kuolisi nykypäivän sodassa.”
Onhan tämä hätkähdyttävä ajatus.
Historian opetukset ovat Suomelle kovia, ja siinä Diamondin analyysi menee mielestäni nappiin. Viime kädessä Suomi oli yksin.
Tästä on lyhyt matka johtopäätökseen: kannattaa pyrkiä välttämään tilannetta ja silti varautua tilanteeseen, jossa olemme yksin.
DIAMOND suhtautuu suurella ymmärryksellä suomettumisen vuosiin.
”Suomalaiset ovat kivenkovaa kieltäytyneet kompromisseista varjellessaan maataan miehitykseltä, mutta he ovat antaneet äärimmäisen joustavasti periksi asioissa, joita muut kansakunnat pitävät demokratian luovuttamattomina oikeuksina – kuten siinä, etteivät muut maat kajoa oman maan presidentinvaalien sääntöihin.”
Diamond viittaa tietysti Moskovan Kremliin, jossa asusti kylmän sodan vuosina Suomen presidentinvaalien ylimääräinen valitsijamies.
Neuvostoliiton presidentti ja tuleva kommunistipuolueen pääsihteeri Leonid Brežnev saapui Helsinki-Vantaalle syyskuussa 1961. Suomen presidentti Urho Kekkonen oli ottamassa vastaan.
Suomettuneisuus oli raadollista reaalipolitiikkaa, ja sellaisena Diamond sitä kuvailee. Joko ystävällisyyttään tai tietämättömyyttään hän jättää mainitsematta, kuinka niin moni suomalainen antautui mielistelemään suurta itänaapuria puistattavalla antaumuksella.
JARED DIAMONDIN Suomi-suitsutuksesta tulee ennen pitkää vaivautunut olo. Se johtuu ehkä juuri siitä, että tarina on liian eheä, särötön.
Faktat ovat enimmäkseen kohdillaan, mutta ”enimmäkseen” on Diamondin tasoiselle tietokirjailijalle aivan liian vähän. Olisi kannattanut palkata joku suomalainen faktantarkistajaksi.
Mainitsen pari esimerkkiä.
Diamondin mukaan Suomi on ”skandinaavinen” ”liberaali sosiaalidemokratia”, jonka väkiluku on ”kuusi miljoonaa”.
Epäilemättä Suomi on skandinaavinen sosiaalidemokratia, jos katsoo Atlantin takaa. Ja väkiluvun voi armeliaasti laskea pyöristetyksi totuudeksi.
Yli 300-miljoonaisen kansan kasvatille ei liene merkittävää, ilmaistaanko Suomen väkiluku muodossa 5,5 vai 6 miljoonaa, mutta suomalaisen lukijan silmissä tämä pyöristys tarkoittaa lähes Helsingin väkiluvun kokoista heittoa.
Diamondin mukaan ”Ranska rakennutti 1700-luvulla suuren linnoituksen Helsingin satamaan valmistellakseen hyökkäystä Pietariin”.
Sveaborg eli Suomenlinna oli tietysti Ruotsin kruunun hanke. Ranska kyllä rahoitti sitä.
SYVÄLLE metsään menee siinä, millaisilla ylisanoilla Diamond hehkuttaa suomen kieltä. Kyse on tosin ehkä enemmän tulkinnasta kuin paljaista faktoista.
”Suomi on kaunis kieli, ja siihen kiinnittyy Suomen kansallisylpeys ja identiteetti. Kansalliseepos Kalevalalla on vielä suurempi sija Suomen kansallisessa tietoisuudessa kuin Shakespearen näytelmillä englanninpuhujille.”
Tuota noin. Onhan suomi kaunis kieli ja Kalevalan poljento kumea, mutta tokkopa niiden kantovoima yltää ihan näin myyttisiin mittoihin:
”Suomen kieli muodosti ytimen suomalaiselle kansalliselle identiteetille, jonka puolesta niin monet suomalaiset olivat valmiita kuolemaan sodassaan Neuvostoliittoa vastaan.”
Olisiko sen identiteetin ytimessä nyt kuitenkin ollut maan itsenäisyys ja kansalaisten vapaus? Diamondilta myös unohtuu tyystin, että merkittävä osa suomalaisista oli ja on ruotsinkielisiä.
KIRJA herättää paljon ajatuksia. Kriisejä maailmassa ikävä kyllä riittää, ja Diamond tarjoaa eväitä sen pohtimiseen, mitä ja miten pitää ratkaista.
On kiinnostavaa lukea, mitkä globaalit uhkakuvat ovat Diamondin listan kärjessä: ydinasein käytävä sota, ilmastonmuutos, luonnonvarojen liikakäyttö ja globaali eriarvoisuus.
Upheaval ei ole huono kirja. Se vain ei ole erinomainen. Tämä on sikäli harmi, että myönteinen Suomi-julkisuus maistuisi makeammalta, jos sen puitteet olisivat tykkiä ja terästä.
Jared Diamond: Upheaval. How Nations Cope with Crisis and Change. Penguin / Allen Lane, 2019. 320 s.
Täsmälleen naulan kantaan! Samoin olen ihmetellyt sanaparia: hyödyllinen idiootti. Mistä päin katsotaan?En ollut koskaan aiemmin tajunnut kysyä tätä kysymystä, mutta miksi Suomi on kuin Skandinavia eikä kuin Itä-Eurooppa.
Suomen ratkaisuna oli todistaa Neuvostoliitolle, että Suomi oli sille hyödyllisempi kumppanina kuin nukkevaltiona. Seurauksena oli paitsi taloudellinen menestys, toisaalta myös suomettuminen, eli suurvallan huomiointi päätöksenteossa.
Samalla Gates huomauttaa, että suomettumisesta puhuneet diplomaatit edustivat maita, jotka eivät koskaan auttaneet Suomea toisen maailmansodan aikana.
– Ihmeellisesti tällä tavalla Suomi ei vain säilyttänyt asemaansa itsenäisenä demokratiana, vaan myös teki itsestään korvaamattoman venäläisille länsimaisen teknologian lähteenä ja Neuvostoliiton ikkunana länteen.
Bill Gates innostui Suomen historiasta: ”En ollut koskaan tajunnut kysyä tätä”
Miksi Suomi on kuin Skandinavia eikä kuin Itä-Eurooppa? Microsoftin perustaja otti selvää.www.is.fi
Ulbrichtin seuraaja Erich Honecker antoi rajavartijoille kirjallisen tappokäskyn.