Reino Myllymäki: Twin Wasp hävittäjälentokoneet. Ketterät kirjat Oy 2023. Kustantajan hinta 55 €.
Kirjassa on 150 numeroitua B5-kokoista sivua. Varsinainen sisältö alkaa sivulta 6 R-1830 Twin Wasp -moottorin esittelyllä.
Seuraavaksi esitellään itse lentokoneet Seversky P-35, Curtiss P-36, Grumman F4F, Vultee P-66, P-43, Myrsky, Boomerang ja J 22. Nämä luvut ovat sivuilla 16-123. Sivulta 124 alkaa em. koneita vertaileva luku. Sivulla 130 on taulukko em. koneitten tärkeimmistä tiedoista (taulukossa ainakaan FM-1 Wildcatin sisäinen polttoainemäärä ei ole oikein).
S. 132 lähtien (s. 131 on tyhjä!) esitellään R-1535 Twin Wasp junioria käyttäneet hävittäjät. Kirjan päättävät kuvien lähteiden luettelo, kirjallisuuslähteet ja lähdeviitteet. Arkistolähteitä ei viitteiden perusteella ole käytetty, mikä on kirjan luonteen huomioiden ymmärrettävää.
Kirja alkaa itse Twin Waspin esittelyllä. Esittely on pintapuolinen ja virheitäkin on lipsunut mukaan. Kuvituksena on pelkkiä yleiskuvia, joten moottorin rakenne jää lukijalle vieraaksi. Selkeitä rakennepiirroksia ja -kuvia olisi kyllä ollut löydettävissä.
Edes moottorin sylinterimittoja (halkaisija ja iskunpituus) ei kerrota. Sivulla 9 kerrotaan sylinterien jäähdytysripojen olevan alumiiniseosta, kun itse sylinteriputket olivat terästä. Näin ei R-1830:ssa ole, sillä siinä sylinterien jäähdytysrivat on koneistettu suoraan itse sylinteriputkeen. Olisiko kirjoittaja sekoittanut asian joko Wrightin myöhemmin käyttämään W-jäähdytysripoihin (siinä alumiiniseoksesta tehty jäähdytysripa puristetaan sylinperiputken pintaan tehtyyn uraan, jolloin rivan poikkileikkaus muistuttaa w-kirjainta) tai R-2000 Twin Waspissa käytettyyn tapaan, jossa sylinteriputken keskiosan ympärille kutistettiin alumiinista tehty ”kaulus”. Asia olisi toki selvinnyt ihan vaikka sopivasta Jane’s AWA:n painoksesta.
Sivulla 9 myös sanotaan sylinterinkansissa olleen ”integraaliset nokka-akselien kotelot”. Tähtimoottorissahan ei suomen kielessä ole sylinterinkansia vaan sylinterinpäät ja venttiilejä käyttää nokkapyörä/nokkakehä (cam plate). Sylinterinpäissähän ovat vain venttiilien keinuvipujen kotelo ja itse venttiilit istukoineen.
Luvussa on annettu muutamia tehotietoja ja tehokäyriä, mutta jostain kumman syystä käytetyistä ahtopaineista ei sanota yhtään mitään. Lukijalle ei myöskään kerrota, että virallisesti vaikkapa 100-oktaaniselle viritetyssä moottorissa voidaan käyttää myös vaikkapa 87-oktaanista, kunhan käytetään alempaa ahtopainetta. Asia selviää vaikkapa moottorin ohjekirjasta.
Tietotaulukossa on kummallisuus, kun suomenkielisessä tekstissä amerikkalaisesta moottorista käytetään hevosvoiman lyhenteenä saksan kielen PS:sää. Jo Myrsky-kirjassa Myllymäki paisuttaa tekstiä aivan turhaan toistamalla termejä ”metrinen hevosvoima” ja ”englanninhevosvoima” kuin mystistä mantraa. Erohan niillä on luokkaa mitätön ja vaikkapa suoritusarvoja laskiessa vieläkin mitättömämpi. Eikä kirjassa edes selitetä eroa.
Painotuksen logiikkaa panee epäilemään sekin, että Boomerang-luvussa ei kerrota , kumpaa gallonaa lukemissa käytetään. Litramäärästä voi toki päätellä tarkoitetun Imperial gallonia (huomioiden Imp. gal. ja U. S. gal. selkeän eron (4,546 l vs. 3,785 l)), mutta olisi sen varmaankin voinut mainita.
Samaten ahtimen eri vaihteista käytetään lyhenteitä LG ja HG, joita ei juurikaan näe edes englanninkielisissä aikalaislähteissä (amerikkalaiset käyttivät sanoja low blower ja high blower ja britit MS (moderate supercharge) ja FS (full supercharge)). ”Kuutiotuumiakin” vilisee usein. Siinäkin olisi voinut käyttää lyhenteitä in³ tai cid.
Lukijalle hyödyllisempää olisi ollut pohtia, miksi Twin Waspin tehokäyrä käyttäytyy hyvin eri tavalla kuin vaikkapa Mercuryn vastaava eli teho pysyy vakiona aina alempaan määräkorkeuteen asti.
Taulukon ja käyrien käyttöä hankaloittaa, että moottorimalleissta käytetään P & W:n omia mallimerkintöjä. Amerikkalaisossa ja brittiläisissä ohjaajan käsikirjoissa käytettiin yleensä amerikkalaisia sotilasmerkintöja (esimerkiksi R-1830-92).
R-1830:ntä koskeva luku olisi saanut olla paljon laajempi kunnon teknisine selostuksineen. Lisäksi olisi voinut hyvin sisällyttää vertailua mm. R-1820:een. Samaten tehtaan mallimerkintöjen ristiviittaukset sotilasmerkintöihin olisi ollut hyvä lisä.
Moottoriluvun jälkeen ovat koneitten esittelyt. Esittelyt ovat valitettavan epätasaisia. Voi kysyä, mitä järkeä on käyttää 23 sivua Curtiss Hawkiin tai 12 sivua Grumman Wildcatiin, kun pikaisella nettiselauksella saa enemmän tietoa ja vain pari vuotta suitten siitä ilmestyi paksu kirjakin (Curtiss Design 75 Hawk/Hagedorn & Tincopa). Curtissia on käsitelty suomeksikin paljon laajemmin mm. Lentäjän näkökulma II:ssa. P-66:n ja F4F:n yhteydet Suomeen ja Myrskyyn ovat aika ohkaiset.
Myrskyyn on käytetty 14 sivua, vaikka koneesta on helposti saatavilla Myllymäen omakin kirja. Sen sijaan suomeksi, tai englanniksikin, hyvin vähän käsitellyn FFV J 22:n osuus on vain 10 sivua. Ja kun Curtiss-osuudessa mainitaan jopa niittien lämpökäsittely, niin J 22:n erikoiset tekniset ratkaisut käsitellään hyvin pinnallisesti.
Kirjassa on 150 numeroitua sivua. Taitto on kauttaaltaan erittäin tuhlaileva. Esimerkiksi lähdeviitteet vievät 4 sivua ja lähdeluettelo 3 sivua. Nämä 7 sivua olisi pienellä vaivalla saatu mahtumaan 2 sivulle.
Tekstiä paisuttaa suhteettoman paljon myös Myllymäen tapa ilmaista erinäisiä asioita mahdollisimman pitkällä tavalla. Hevosvoimakikkailu on jo mainittu. Samaten keskellä kirjaa on jo tarpeetonta käyttää pitkää tyyliä ”varustettiin 1200 englanninhevosvoiman Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G Twin Wasp -moottorilla”, kun olisi riittänyt ”moottori oli 1200 hv R-1830-S3C4-G”. Samaten ”Kuninkaalliset ilmavoimat” voisi kirjoittaa RAF, ”Yhdysvaltain laivasto” USN jne. Joissain kappaleissa tekstimäärä olisi järkevällä sanankäytöllä puolittunut.
150 sivusta kuvia on n. 70 sivua. Leipätekstille ja taulukoille jää n. 65 sivua. Yksi tämän kirjan sivuista sisältää tekstiä hieman alle puolet esimerkiksi Suomen ilmailuhistoriallisen lehden yhden sivun tekstimäärästä, joten kirjan tekstimäärä vastaa n. kahden em. lehden numeron tekstimäärää. Vertasin kirjaa myös samankokoiseen Locomotives in Profile -vihkoseen, jossa siinäkin oli 2 kertaa enemmän tekstiä per sivu. Jokainen pohtikoon itse, onko 55 € hinta hyvässä suhteessa em. seikkaan.
Kirjassa luetellaan kovinkin paljon suoritusarvoja, mutta ei ainoatakaan kertaa kulloinkin käytettyä tehoasetusta (kierrosluku ja ahtopaine), mikä tekee arvioinnin mahdottomaksi. Esimerkiksi P-39:n kohoamisnopeusarvot näyttävät perustuvan ylivarovaisiin pienellä teholla lennettyihin arvoihin. Siipiprofiilien merkityksestä kaartokykyyn todetaan vain Nacan 22xx, 230xx ja Severskyn S-3 profiilien olevan ”suunnilleen samoja”. Lähdeviitettä tai profiilien tarkempia tietoja ei mainita. Kirjan mukaan kaikissa esitellyissä koneissa oli ”laippamalliset laskusiivekkeet”. Niin, millaiset mahtavat olla ei-laippamalliset laskusiivekkeet…
Kirjan painoasu on Ketteristä kirjoista aiemminkin tuttua eli lähellä yleisliittolaista tasoa. Etenkin värikuvat ovat hyvin vaisuja ja epäteräviä. Vertailukohtana tätä kirjaa lukiessa oli Melvyn Hiscockin ”Hawker Hurricane Inside and Out”. Laatuero on selkeä jälkimmäisen hyväksi.
Entäpä itse sisältö? Se on kyllä valitettavasti pettymys. Jos kirja olisi ilmestynyt 1980-luvulla, niin tilanne olisi toinen. Mutta näin nettiaikana kannattaisi miettiä, millaista kirjaa kannattaa ruveta tekemään.
Kirjan esipuheen perusteella Myllymäellä on ollut hyvä idea. Esipuheessa Myllymäki viittaa Boomenrangiin sanoilla: ”…eräänlainen ”hätähävittäjä” eli konstruktio, joka toteutettiin tilanteessa, jossa uudenaikaisten hävittäjälentokoneiden saanti ulkomailta oli vaikeaa.” Em. lähtökohta olisikin ollut oiva valinta kirjan teemaksi. Twin Waspin valinta teemaksi ei ole järkevä ja lopputulos on mitäänsanomaton sillisalaatti, joka väkisinkin jää pinnalliseksi.
Leninin ajatusta muokaten: mitä olisi ollut tehtävä? Kirjasta olisi voinut tulla hyvä keskittymällä tiukasti mainittuun hätähävittäjäteemaan eli ottaa mukaan R-1830-koneista vain Myrsky, Boomerang ja J 22 sekä lisäksi hyvin samanlainen I.A.R. 80 ja esitellä ja vertailla ne tarkkaan. Romanialaiskoneesta kun löytyy vieläpä hyvinkin kattava lähdekirjakin (Vânător - Romanian Hunter The I.A.R.80 and I.A.R.81 in Ultimate Detail/Radu Brinzan).