Kirjat

Minun arvaus: Hyvällä säkällä Eurofighter lentää. Saabilta Gripen C, eli ei se uusin Suomelle tarjottava E-malli. Amerikkalaisia tuskin kiinnostaa tuoda koneita paikalle. En myöskään usko, että ranskalaiset toisivat Rafalen paikalle.
No, ainakin se sininen F35-lippis on parempi minun päässäni kuin oranssi gallialainen serkkunsa :D. Että jotain jää käteen, kun tullaan paikalle. Täytyyhän tuonne nimittäin mennä.
 
Tämä on fakta. Amerikkalaisilla ei ole näytöslentäjän kelpuutuksella olevia lentäjiä Euroopassa. Tämän takia USAF:n / US Navyn koneet eivät lennä taitolento-ohjelmia eurooppalaisissa lentonäytöksissä. Poikkeuksina toki sitten taitolentoryhmät Thunderbirds ja Blue Angels.

Keskustelin viime kesänä Super Hornet lentäjien kanssa ja he kertoi koneiden olevan Marinelta lainassa ja heillä ei harjoitella kuvioita vaan toimitetaan terveisiä haluttuihin kohteisiin..
 
No, ainakin se sininen F35-lippis on parempi minun päässäni kuin oranssi gallialainen serkkunsa :D. Että jotain jää käteen, kun tullaan paikalle. Täytyyhän tuonne nimittäin mennä.
Totta turiset, vaikka Rafale-lippis on sinällään näyttävä, päässä se ei ole kovin mukava, jotenkin ihmeellinen (ts.halpa) malli. Nehän jakoi niitä Rissalan Airshowssa reilun määrän , olikohan jotain 20.000 kpl.
 

Liitteet

  • 20180329_100139.jpg
    20180329_100139.jpg
    809.1 KB · Luettu: 10
Itsekin lukenut tämän, hyvä kirja. Omalla kohdalla Kustaa II Aadolf ja 30-v sota on olleet jo 7 vuotiaasta mieluisinta historiaa. Aina kun aiheesta joku uusi julkaisu ilmestyy, niin pakko se vaan on ostaa.
Tässä olisi omasta mielestäni erinomainen, tosin noin 900-sivuisena hieman raskas(kannattaa otta hyvä asento, tuoli ja isohko lasi konjakkia), kirja 30-vuotisesta sodasta. Erityisen kiinnostavasti kirja kuvaa sekä sotaan johtaneen kehityksen, sodan ympärillä pyörivän poliittisen tilanteen(joka sivuaa myös vaikkapa englannin kuningashuonetta) ja luonnollisesti sodan luonteen muuttumisen ja kehittymisen kun Pohjolan Leijona saapuu, maa ja sen joukot, joista keisarillinen puoli tiesi kovin vähän - kunnes....
(Kirjaa ei ole kirjoitettu lainkaan täkäläisestä näkökulmasta, joka ainakin minun mielestäni lisää sen kiinnostavuutta.)


1809877.JPG

The horrific series of conflicts known as the Thirty Years War (1618–48) tore the heart out of Europe, killing perhaps a quarter of all Germans and laying waste to whole areas of Central Europe to such a degree that many towns and regions never recovered. All the major European powers apart from Russia were heavily involved and, while each country started out with rational war aims, the fighting rapidly spiralled out of control, with great battles giving way to marauding bands of starving soldiers spreading plague and murder. The war was both a religious and a political one and it was this tangle of motives that made it impossible to stop. Whether motivated by idealism or cynicism, everyone drawn into the conflict was destroyed by it. At its end a recognisably modern Europe had been created but at a terrible price. Peter Wilson's book, the first new history of the war in a generation, is an attempt to explain a compelling series of events.
 
Totta turiset, vaikka Rafale-lippis on sinällään näyttävä, päässä se ei ole kovin mukava, jotenkin ihmeellinen (ts.halpa) malli. Nehän jakoi niitä Rissalan Airshowssa reilun määrän , olikohan jotain 20.000 kpl.
Vähän kuin ranskalaiset autot, näyttää hyvältä, mutta...:LOL:
Meillä noita käyttävät kaikki lapset ns. rymylippiksinä, joten käytössä kylläkin.
end of ot
 
Käväisin männä viikolla Helsingissä ja poikkesin uteliaisuuttani divariostoksilla. Mukaan tarttui vuonna 2004 ilmestynyt teos Yhdysvaltain ilmavoimien F-16 -koulutuksesta. Kirjoittaja pääsi tekemään reportaasia Luken lentotukikohdan lennonopettajista ja näiden oppilaista. Lopputuloksena syntyi tämä kirja, joka käy läpi puoli vuotta sisältävän hävittäjän tyyppikurssin. Kirja tuo hyvin esille hävittäjälentäjältä vaadittavat ominaisuudet ja sen miten moni oppilas on erittäin kilpailuhenkinen. Itse kurssi vaatii oppilaalta erittäin paljon keskittymis- ja omaksumiskykyä. Hermopainetta ja suorituspaineita teos kuvaa erittäin mielenkiintoisesti. Olen lukenut vastaavanlaisen kirjan laivaston Hornet-kurssista ja tämä F-16 -tyyppikurssista kertova on hyvin samanlainen. Hyvä ja lukemisen arvoinen opus. Tykkäsin.

725740.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko arvon palstalaisista joku lukenut Lutherin (ei Martti) 'Barbarossa Unleashed' -teosta? Mitä mieltä, lienee ainakin lähempänä totuutta kuin 'Paul Carellin' Marssi Venäjälle?
Jos parempia tuoreehkoja teoksia löytyy elintilaretken ensimmäisestä vuodesta, niin olen kiitollinen ehdotuksista.
 
Onko arvon palstalaisista joku lukenut Lutherin (ei Martti) 'Barbarossa Unleashed' -teosta? Mitä mieltä, lienee ainakin lähempänä totuutta kuin 'Paul Carellin' Marssi Venäjälle?
Jos parempia tuoreehkoja teoksia löytyy elintilaretken ensimmäisestä vuodesta, niin olen kiitollinen ehdotuksista.

David Glantzin tiiliskivet ? En ole itse kovin syvällisesti tutustunut, mutta suunnilleen laakin tarkkuudella käydään joka ainoan divisioonan liikkeet läpi. Myös puna-armeijan puolelta. Ei mitään kevyttä lukemista todellakaan.
 
David Glantzin tiiliskivet ? En ole itse kovin syvällisesti tutustunut, mutta suunnilleen laakin tarkkuudella käydään joka ainoan divisioonan liikkeet läpi. Myös puna-armeijan puolelta. Ei mitään kevyttä lukemista todellakaan.
Muistelinkin että jokin moniosainen tällä vuosituhannella julkaistu jättiläinen oli ja tuo Glantzin teossarja se varmaankin on. Sääli nylkyhintaa, eikä välittömästi satu käytettynäkään paljon halvemmalla löytymään..

Vaikka en olekaan äärimmäisen kiinnostunut operatiivista yksityiskohdista, niin vielä enemmän olen ennakkoluuloinen kaikenlaisia tiivistelmiä ja pikkuteoksia vastaan, joten aiheesta riippumatta tiiliskivillä mennään, jos mahdollista.
Yllättävänä poikkeuksena tarvitsee tosin mainita Mirko Harjulan 'Viro 1914-1922' ja 'Suomalaiset Venäjän sisällissodassa', joista jälkimmäisessä on parempi lyhyt kuvaus Venäjän vallankumouksesta, kuin mitä löytyy yhdestäkään suomen kielellä julkaistusta, itse asiaan keskittyneestä teoksesta (ihmettelenkin miksi Pipesin teoksia tai Figesin teosta ei ole suomennettu, nehän olisivat sattuneet sopivasti 'uusisänmaallisen' hengen aikaan julkaistaviksi; 30-luvulla julkaistun Chamberlinin vanhan sotaratsun kohdalla sen ymmärtää liian 'sympaattisen' kannan vuoksi).
 
Muistelinkin että jokin moniosainen tällä vuosituhannella julkaistu jättiläinen oli ja tuo Glantzin teossarja se varmaankin on. Sääli nylkyhintaa, eikä välittömästi satu käytettynäkään paljon halvemmalla löytymään..

Vaikka en olekaan äärimmäisen kiinnostunut operatiivista yksityiskohdista, niin vielä enemmän olen ennakkoluuloinen kaikenlaisia tiivistelmiä ja pikkuteoksia vastaan, joten aiheesta riippumatta tiiliskivillä mennään, jos mahdollista.
Yllättävänä poikkeuksena tarvitsee tosin mainita Mirko Harjulan 'Viro 1914-1922' ja 'Suomalaiset Venäjän sisällissodassa', joista jälkimmäisessä on parempi lyhyt kuvaus Venäjän vallankumouksesta, kuin mitä löytyy yhdestäkään suomen kielellä julkaistusta, itse asiaan keskittyneestä teoksesta (ihmettelenkin miksi Pipesin teoksia tai Figesin teosta ei ole suomennettu, nehän olisivat sattuneet sopivasti 'uusisänmaallisen' hengen aikaan julkaistaviksi; 30-luvulla julkaistun Chamberlinin vanhan sotaratsun kohdalla sen ymmärtää liian 'sympaattisen' kannan vuoksi).

Viimeisin suomeksi ilmestynyt teos taitanee olla ruotsalaisen Christer Bergströmin Barbarossa-kirja. En ole lukenut, mutta netistä löytyvien arvioiden mukaan aika yleisluontoinen se taitaa olla. Yksi klassikko on sitten John Ericksonin The Road to Stalingrad. Ilmestyi tosin jo 70-luvulla, joten tuore se ei kyllä ole.

operaatiobarbossa.jpg
 
Viimeisin suomeksi ilmestynyt teos taitanee olla ruotsalaisen Christer Bergströmin Barbarossa-kirja. En ole lukenut, mutta netistä löytyvien arvioiden mukaan aika yleisluontoinen se taitaa olla. Yksi klassikko on sitten John Ericksonin The Road to Stalingrad. Ilmestyi tosin jo 70-luvulla, joten tuore se ei kyllä ole.

Katso liite: 20734
Ei oikein osaa sanoa mitä mieltä olen. Kertoo löytäneensä Venäjän arkistoista valtavan paljon kamaa, jota kukaan muu ei ole löytänyt, ja vetää uudet tulkinnat monestakin käännekohdasta.
Hyvä muuten, mutta vastaavasti Suomen rintaman tapahtumissa oli niin paljon virheellisyyksiä, että syövät uskottavuutta kaikilta muilta väittämiltä.
Hyvin ristiriitaisen olon jättää. Olisikin hyvä jos joku muu lukisi myös ja kertoisi mielipiteensä. Minäkin seutulainasin kirjastosta.
 
Ei oikein osaa sanoa mitä mieltä olen. Kertoo löytäneensä Venäjän arkistoista valtavan paljon kamaa, jota kukaan muu ei ole löytänyt, ja vetää uudet tulkinnat monestakin käännekohdasta.
Hyvä muuten, mutta vastaavasti Suomen rintaman tapahtumissa oli niin paljon virheellisyyksiä, että syövät uskottavuutta kaikilta muilta väittämiltä.
Hyvin ristiriitaisen olon jättää. Olisikin hyvä jos joku muu lukisi myös ja kertoisi mielipiteensä. Minäkin seutulainasin kirjastosta.

Jotain tuollaista odottelinkin. Kiitokset huomautuksesta. Pitelin kirjaa käsissäni tässä joku aika sitten kirjakaupassa, mutta päätin jättää ostamatta. Taidan lainata kirjastosta.
 
Jotain tuollaista odottelinkin. Kiitokset huomautuksesta. Pitelin kirjaa käsissäni tässä joku aika sitten kirjakaupassa, mutta päätin jättää ostamatta. Taidan lainata kirjastosta.
Panee suuren painoarvon ilmavoimien taistelulle molemmin puolin. Hyvää siinä on ainakin ilmataisteluiden detaljitietojen valtava määrä, tuntuu että jokaiselta päivältä on etsitty tarkat tehtävä- ja tappiotiedot ja yksilöt nousevat esille.
Sitten ne isommat kuviot, no voi olla että kirjoittaja on sotahistorian juhlittu sankari tuomalla esille jotain aivan uutta, vai onko sittenkin itärintaman Heikki Ylikangas? Vai onko minulta vain jäänyt huomaamatta muiden tutkijoiden samanlaiset havainnot.
Ensiksi ajattelin, että tämähän on perusteos, täytyy ostaa, mutta sitten lopuksi tällainen ajatus katosi. Loppujen lopuksi sen verran monesta kohtaa jää miettimään että oliko tosiaan noin, miksei tuo ole ennen tullut esille.
Ehkä kirjoittaja on tienraivaaja, minä en oikeasti osaa sanoa. Lopullinen mielipiteeni kääntyy sen puoleen, joka antaa täällä omat argumenttinsa, puolesta tai vastaan :):unsure::coffee:
 
Back
Top