Kirjat

Olen lukenut sellaisen kirjan, joita tulee harvoin vastaan. Se on tosikertomus japanilaisten sotilaiden tekemästä Nankingin kaupungin verilöylystä Kiinassa vuonna 1937. Tuo kirja on

Iris Chang: Nankingin verilöyly (WSOY, 2006), 326 sivua

Siinä verrataan japanilaisten tekoa kiinalaisille natsien tekoihin juutalaisille toisessa maailmansodassa. Huomattava on, että eräs rohkea puolustaja väkivaltaisia japanilaisia sotilaita vastaan Nankingissa oli saksalainen kansallissosialisti John Raben. Nankingiin perustettiin väkivaltaisuuden alettua turvallisuusvyöhyke kaupunkiin jääneiden länsimaisten diplomaattien ja mm. lääkärien toimesta. Vaikka japanilaiset tunkeutuivat luvatta myös tälle vyöhykkeelle, se pelasti kuitenkin paljon Nankingin kaupungin siviilejä kuolemalta.

Japanin koululaitos ja oppikirjat eivät halunneet tunnustaa tekoja. Kun kirjoihin laitettiin oikeaa tietoa, ne pyyhitiin pois lopullisesta tekstistä monta kertaa. Maailma on saanut asiasta kuitenkin lisätietoa monista kirjoista, elokuvista ja jopa eräästä televisiosarjasta.

Japanissa on sikäli ryhdistäydytty asiassa, että mm. eräät ministerit on erotettu maan hallituksesta heidän levittäessään väärää tietoa tästä asiasta. Se on Japanissa tunteita herätävä ja mielipiteitä jakava kysymys. Monet siellä haluaisivat unohtaa sen.

Olen nähnyt kirjasta tehdyn kiinalaisen? elokuvan. Oli kyllä hyvä.
 
Mikä sitten estää listan julkaisun ellei siellä ole suuria nimiä?

Kun ovat sitä mieltä että listan julkistaminen voisi vaarantaa tietojenvaihtosuhteen kumppaneiden kanssa. Toisin sanoen lista saatiin aikoinaan sakemanneilta ns. tiskin alta ja ajattelevat Supossa yhä, että julkistaminen voisi vaarantaa Supon luotettavuuden kumppaneiden silmissä. Tiitinen itse tosin sitä mieltä, että asiallisesti laaditun tutkimuslupa-anomuksen kera varustettu tutkija voisi hyvin päästä listan näkemään.
 
Tiitisen teoria ei ole uskottava. Ainakin Markku Salomaan mukaan Saksassa on virkakielto Stasin kätyreille. Joten jos Suomessa savustettaisiin vastaavat kätyrit pellolle, niin vaikea uskoa sakujen polttavan käämejään.
 
Israelilaisen minisarja Valley of Tearsin innoittamana tilasin tämän Ospreyn kirjasen. Asiaa Golanin panssaritaistelusta.

Katso liite: 54977

Olen lukenut paljon Golanista Yom Kippurissa Olin itse paikalla 1981-82 ja siellä oli romua vielä tosi paljon. Mm. Irakin vastahyökkäysyrityksen jäljiltä oli Syyria puolella pirusti irakilaisia tankinromuja.
 
Olen lukenut paljon Golanista Yom Kippurissa Olin itse paikalla 1981-82 ja siellä oli romua vielä tosi paljon. Mm. Irakin vastahyökkäysyrityksen jäljiltä oli Syyria puolella pirusti irakilaisia tankinromuja.

Irakin ? Tarkoitat israelilaisten vastahyökkäystä sen jälkeen kun saivat syyrialaiset pysähtymään Golanilla ?
 
Irakin ? Tarkoitat israelilaisten vastahyökkäystä sen jälkeen kun saivat syyrialaiset pysähtymään Golanilla ?
Israelin vastahyökkäyksen jälkeen kun Syyria alkoi olla ahtaalla Irak heitti pari divisioonaa ja muutaman sata panssaria Syyriaa tukemaan. Irakilaiset saivat ilmasta niskaansa aika tavalla tavaraa.
 
Mistäköhän löytyisi tietoa näistä Israelin ja arabimaiden sotien kalustotappioista?
Ospreyllä ainakin on useita kirjoja noista tappeluksista. Muistaakseni on käsitelty ainakin joskus Sotilasaikakauslehdessä ja Panssari-lehdessä.

En muista enää tarkemmin yksityiskohtia, mutta Abraham Rabinovichin Jom Kippur -kirja on hyvä. Siitä välittyi se taistelujen ankaruus.
 
Tässä taas on lähinnä kuvia kalustosta. Ei taisteluselostuksia tai karttoja
 

Liitteet

  • Tank Battles.JPG
    Tank Battles.JPG
    133.6 KB · Luettu: 23
Back
Top