Onko tämä kustannus relevanttia sotatilanteessa? Mehän emme nyt spekuloi rauhanajan kuljetuksista.Mikäli kaikki liikenne Saksan ja Benelux-maiden satamiin/satamista pitäisi hoitaa maitse, olisi pullonkaulana kustannukset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko tämä kustannus relevanttia sotatilanteessa? Mehän emme nyt spekuloi rauhanajan kuljetuksista.Mikäli kaikki liikenne Saksan ja Benelux-maiden satamiin/satamista pitäisi hoitaa maitse, olisi pullonkaulana kustannukset.
Siitä juuri kirjoitin... Teiden kapasiteetti ei tule olemaan ongelma, koska suuri osa normaalista liikenteestä vain lakkaa kulkemasta.Onko tämä kustannus relevanttia sotatilanteessa? Mehän emme nyt spekuloi rauhanajan kuljetuksista.
Toivotaan ettei Moskovassa ajatella samoin.No modernin suomalaisen poliitikon perse ei kyllä kestä edes aloittamaan aseeellisen vastarinnan itänaapruria vastaan, pahoin pelkään.
Suurten tavaravirtojen sijaan pitäisi miettiä joidenkin yksittäisten avaintuotteiden, etenkin polttonesteiden riittävyyttä. Huoltovarmuuskeskus tuskin huvikseen hankki Nesteen tankkilaivastoa, mutta mitä tehdään jos sekä Kilpilahti että Naantali ovat poissa käytöstä?
Kummasti sitä vaan Vuosaaren sataman portistakin kulkee kehä III:lle 5000 rekkaa vuorokaudessa ja Länsisataman sumppukin vetää 800 - 900 rekkaa vuorokaudessa. Kuitenkaan 1000 rekkaa ei mitenkään mahtuisi nelostielle?
Kaakkois-Suomessa pitkään kulkeneena ja 20 vuotta venäläisten nyt hiljentynyttä rekkarallia seuranneena en hevin usko, etteikö Suomen tieverkko vetäisi kriisioloissa moninkertaisesti liikennettä. Jos vaan autoja ja kuljetettavaa riittää. Tietysti, jos perkissä on aivot jätetty narikkaan, niin silloin rupeaa pullonkauloissa tökkimään kun ei osata kääntää etupyöriä vapaammille väylille.
Edit. Menee turhaksi jankkaukseksi, joten vihelletään poikki ja aloitetaan keskeltä:
Jos Vanja operoi täydellä voimalla Itämerellä, niin käsitykseni on, että länsirannikon satamiin voidaan liikennöidä vain lännestä eli Ruotsista. Tavaravirrat on siis pitänyt siirtää maalle jo Norjassa tai Ruotsin länsirannikolla.
Kyse ei siten olisi Suomen satamien, rautateiden ja maanteiden kapasiteetista, koska pullonkaula olisi jo Ruotsissa.
Vai onko realismia ajatella tilannetta, jossa vanja ottaisi Suomen etelärannikon haltuunsa, mutta jättäisi Ahvenanmaan vapaaksi?
Ensimmäisenä pullonkaulana tulee jo se, että Göteborgista tai Narvikista kuormaa hakeva auto on matkalla moninkertaisen ajan Poriin tai Vaasaan suuntaavaan autoon verraten.En halua jankata, mutta oma pointtini oli se että Ruotsista ja Norjasta asti haettava tavaramäärä aiheutaa ilman perkin-perkeleitäkin uusia pullonkauloja tavaran jakeluun jne.
Nykyään laivat tuovat mittavan osan konteista tyhjinä Suomeen, koska Suomen vientiteollisuus tarvitsee kapasiteettia vientikuljetuksiinsa. Voitte keskustella minkä tahansa vientiyrityksen kanssa ja saatte vastauksena, että ajoittain vientikonteista on pulaa.
Merirahti on halpaa: kontin kuljetus Shanghaista Vuosaareen on usein edullisempi kuin jatkokuljetus rekalla Vuosaaresta Ouluun.
Tänä vuonna ollaan nähty niinkin merkillinen ilmiö, että Aasian westbound rahdit ovat halvempia kuin vientirahdit. Tähän tosiaan vaikuttaa (muiden syiden ohella) juurikin viennin ja tuonnin balanssi eli kontteja on tarvittu Euroopan vientiin, kun tuonti on samalla sakannut.En ole ihan suoraan asian kanssa tekemisissä, mutta etenkin Kiinaan vievässä yritykssämme kontteja saa nykyään aika hyvin kunhan vähän ennakoi. Eli "Kiina-ilmiö" tuontikaman osalta on vähentänyt tyhjien konttien tuontitarvetta samoin kuin (valitettavasti) viime vuosien alamäki viennissä, mutta varmaan tyhjien tuontitarve taas lisääntyy kun joskus vienti vielä paremmin kiihdyttää.
...ja ilmeisesti etenkin Vuosaaresta Shanghaihin. Sitä "made in China" kamaa kuitenkin tuodaan paljon joka suhdanteessa ja jos ei tunkua ole niin ottavat sitten tosi edullisestikin tavaraa kyytiin paluumatkalle. Moni pitäisi järjettömän kuuloisena oman työnantajan logistiikkaa, kun sikapainavaa raaka-ainetta viedään laivoilla Kiinaan mutta laivarahti on tosiaan kovinkin edullista matkaan nähden. Tuonti ja vienti ovat logistisesti aika sidoksissa, jännä miettiä mitä näille mekanismeille tapahtuisi sotatilanteessa.
Ensimmäisenä pullonkaulana tulee jo se, että Göteborgista tai Narvikista kuormaa hakeva auto on matkalla moninkertaisen ajan Poriin tai Vaasaan suuntaavaan autoon verraten.
Tämä keskustelu on hieman jumittunut erikoiseen tilanteeseen..mietiskellään kuinka logistiikka toimii Suomeen/Suomesta siinä vaiheessa kun Venäjä on vallannut Ahvenanmaan ja Gotlannin.
Suomen nykyisessä turvallisuustilanteessa olisi ensisijaista huolehtia siitä että maamme säilyy alueellisesti koskemattomana..onhan meillä esimerkiksi käyttämättä NATO-optio. Kaikki keskustelijat tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä että NATO:n jäsenmaat ovat ja pysyvät vihollisen koskemattomana. Ainakaan kukaan ei ole asettanut kyseenalaiseksi Viron tai muiden Baltianmaiden alueellista koskemattomuutta. Tapahtuipa mitä tahansa.
Esimerkiksi Suomi ja Ruotsi voisivat hyvin kehittää myös keskinäistä puolustuskykyään. Esimerkiksi puolustussopimuksen myötä. Tosin emme tiedä sitäkään onko tällainenkin yhteistyö Venäjän taholta epätoivottavaa. Siis jopa niin että Venäjän johto olisi esittänyt Suomelle ettei ole suotavaa ryhtyä puolustusyhteistyöhön Ruotsin kanssa. Aikoinaan Neuvostoliitto torppasi Suomen osalta jopa pohjoismaiden keskinäisen kaupallisen yhteistyösopimuksen NORDEK'in
http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/stories/kak/KAK11993/KAK11993Heinonen.pdf&usg=AFQjCNHgW6ABsZXxz6cQKQKmIvtbdz5Sag&sig2=gZHGPn90LmuMOKQHyQWang
Tuo em. linkki ei toimi, enkä osaa linkittää PDF-tiedoa tänne. Tiedosto löytyy googlettamalla hakusanoilla:
"taloustieteellinen yhdistys nordek"
Mutta ehkä presidentti Niinistö kertoo maamme turvallisuuspoliittisesta tilanteesta paremmin vaikkapa uudenvuodenpuheessaan..
Juuri näin minäkin ajattelen. Rauhanajan logistiikkaa kuvattaessa siitä saa korkeintaan kuvan missä ne toimivat liikenteet yleisesti ovat ja toki on "off topic" tässä otsikon aiheessa. Kriisi ja sotiminen tarkoittaa valtaosan noista linjoista sulkeutumista ja pohdintaa voi käydä vain siltä osin mikä linja kyetään pitämään vapaana - kun pitää saada maahan vain se välttämätön aine ja tavara..... sotatilanteessa tai sodan uhan ollessa päällä ei voi vertailla rauhan ajan kuljetusmääriä. Silloin kuljetetaan vain mitä on pakko.
Karttaa katsoessa tosiaankin käy välillä mielessä, että hups! ollaanpa samaa hiekkaa ja kiveä Venäjän kanssa ja muista maista katsoen aika syrjäisellä saarella. Siinä mielessä jonkinlainen sovitteleva yhteiselokin on kiinostava ratkaisu. Ainakin on hyvä että Suomi EI UHKAA Venäjää eikä valmistaudu minkään Venäjän osan valtaamiseen.Kun katsoo karttaa ja miettii miten logistiikka olisi helpoin järjestää poikkeusoloissa, niin mieleen juolahtaa että ehkä Suomi ja Venäjä on luontaisia liittolaisia.
No modernin suomalaisen poliitikon perse ei kyllä kestä edes aloittamaan aseeellisen vastarinnan itänaapruria vastaan, pahoin pelkään.