Koira puri sotilaspoliisia – Sotilaspoliisi ampui kuoliaaksi

Aggressiivisen? Onko kuppa tuhonnut aivosi? Aggressiivinen palveluskoirarotuinen koira, ei todellakaan tyydy haukkumaan ja tarttumaan hihasta, se hyökkää suoraan kurkkuun. Jos minulla olisi spollikullin varustus, olisin niin kova jätkä että käyttäisin kaikki mahdolliset muut konstit tilanteessa ennen tappavaa voimaa. Varusteissa lienee mm. kaasusumutin. Pamppu. Jne. Kertoo kyllä paljon, että voimankäytön ammattilainen pelkää pelkkää saksanpaimenkoiraa. Esimerkiksi keskiaasianpaimenkoira olisi repinyt kyseisen spollikullin päreiksi.

Pureminen on aggressiivisinta käytöstä mitä koira voi osoittaa, ihan sama vaikka purema ei olisi hyvä tai vaikka koira irrottaisi otteen. Eikä ole mitenkään poikkeuksellista, että raateluhyökkäyksen uhrilla on puremia vähän siellä sun täällä, ts. seuraava hyökkäys olisi voinut tulla vaikkapa kasvoihin...

Sinänsä purruksi tullut sotilaspoliisimieskin varmaan miettii, olisiko jotakin voinut/pitänyt tehdä toisin. Esimerkiksi jos koirasta oli ennakkohavainto, niin olisiko pitänyt ottaa kaasusumutin jo valmiiksi esille ja käyttää sitä lähestyvään koiraan ennen kuin se ehtii purra? Joskin jälkikäteen on helppo olla viisas, tuskin sotilaspoliiseille koulutetaan aggressiivisen koiran kohtaamista ja taltuttamista... Ja voihan olla, että koira syöksyi jostakin puskasta päälle muutamassa sekunnissa täysin yllättäen.

Mielestäni teet silti aika ison numeron yhdestä hurtasta. Se on omaisuutta ja vieläpä helposti korvattavaa sellaista. Jotenkin uskon, ettet vaatisi yhtä lempeää kohtelua eläimelle ja yhtä suurta ihmisen hengen ja terveyden vaarantamista, jos susi olisi käynyt ihmisen kimppuun. Vaikka susi on sentään rauhoitettu, harvinainen eläin, jonka pentuja ei osteta Facebookin Marketplacesta.

Pitäkää ne koirat kiinni. Tyhmästä hihnanpäästä kärsii niin koira kuin omistaja sekä ennen kaikkea syyttömät sivulliset.

Aggressiivisen? Onko kuppa tuhonnut aivosi? Aggressiivinen palveluskoirarotuinen koira, ei todellakaan tyydy haukkumaan ja tarttumaan hihasta, se hyökkää suoraan kurkkuun. Jos minulla olisi spollikullin varustus, olisin niin kova jätkä että käyttäisin kaikki mahdolliset muut konstit tilanteessa ennen tappavaa voimaa. Varusteissa lienee mm. kaasusumutin. Pamppu. Jne. Kertoo kyllä paljon, että voimankäytön ammattilainen pelkää pelkkää saksanpaimenkoiraa. Esimerkiksi keskiaasianpaimenkoira olisi repinyt kyseisen spollikullin päreiksi.
Sellaset voimafantasiat. Koirilla esiintyvä agressiivisuus ilmenee hyvin monimuotoisena. Puri se koira sitten kaulasta, kädestä tai vaikka kyrvästä niin voidaan puhua jo agressiivisuudesta. Niinkuin aikasemmin jo totesin niin sakemannikin saa todella pahaa jälkeä ihan aikuisen miehen kädelle. Jopa pysyviä vaurioita.

Jos koira on jo osoittanut agressiivista käytöstä käymällä hihaan kiinni ja tulee uudestaan kohti niin on todelkakin perusteltua olettaa, että käy uudestaan kiinni. Ja vaikka itse pidän koirista ja koko elämäni moisten kanssa harrastellut niin en todellakaan riskeeraaisi omaa terveyttä tuossa tilanteessa vaan pysäyttäisin koiran varmimmalla käytössäni olevalla keinolla.

Kerran on sakemanni yrittänyt päälle. Tein nuorena raksahommia omakotitalossa. Naapurissa oli sakemanni taas irrallaan. Olin koiraa jo aiemmin seurannut ja pitänyt sitä uhkana. No kerran kun kävelin rakennusten välistä kujaa, niin kuulin takaa juoksuääniä. Se sakemannihan oli sieltä tulossa päälle. Minulla oli sattumoisin vasara kädessä ja ...noh tappajan luonne. Päätin n. 0,1 sekunnissa, että nyt tapan sen koiran. Syöksyin päälle vasaran kanssa karjuen. Sakemannilla loppui siihen luonne ja lähti karkuun.
Soitin tapauksesta poliisille ja tein rikosilmoituksen (seuraavaa kertaa varten). Poliisit eivät tehneet mitään asialle, mutta olipahan kirjattu. Sitten kävin siinä naapurissa ilmoittamassa, että jos kerrankin heidän koiransa on koskaan yksin irrallaan pihalla, niin tapan sen välittömästi. Sen jälkeen pidin sillä työmaalla kivääriä autossa. Voin kertoa, että kun sakemanni on tulossa päälle, niin se on todella tappavan hurja näky. Ne hampaat näyttää suunnilleen kymmeneltä heitetyltä tikarilta. Onneksi olin tuolloin vielä itsekin hurja.

...Esimerkiksi keskiaasianpaimenkoira olisi repinyt kyseisen spollikullin päreiksi.
Olisitko käyttänyt koiratunnistuskirjaa ensisijaisena itsepuolustusvälineenä?

Näyttänyt lapasia?

Vai tanssinut?

Olen vähän hämmentyneenä seurannut tätä keskustelua. Itselleni on selvää, että hyökkäävän, isokokoisen koiran saa ampua (jos sen voi tehdä muita vaarantamatta).

Itse en ole ikinä ampunut aggressiivista koiraa, mutta olen monta kertaa varautunut sellaisen ampumiseen ja varoittanut omistajaa että jos koira hyökkää, siltä lähtee henki.

Olen vähän hämmentyneenä seurannut tätä keskustelua. Itselleni on selvää, että hyökkäävän, isokokoisen koiran saa ampua (jos sen voi tehdä muita vaarantamatta).

Itse en ole ikinä ampunut aggressiivista koiraa, mutta olen monta kertaa varautunut sellaisen ampumiseen ja varoittanut omistajaa että jos koira hyökkää, siltä lähtee henki.
Juu tuntuu olevan näitä oman elämän sankareita liikenteessä jotka ajattelevat, että tuollaisessa tilanteessa on aikaa ruveta miettimään miten toimitaan ja pyörittelemään vaihtoehtoja. Kovimmathan ottavat koiraa poskista kiinni ja ottaa sitä kautta hallinnan ;)

Oikein paskalla tuurilla se pelkkiä pusujakin jakava sakemanni saattaa johtaa siihen että seuraavaksi aletaan sahaamaan käsiä ja jalkoja irti.

Viimeksi muokattu:
Kyseinen öyhöttäjä oli näköjään lentänyt muutamasta Face ryhmästäkin pellolle. 🤣

Jos koiralla on treenattu suojelua niin uhkaaminen pampulla/vasaralla tms astalolla on huono idea. No suojelukoirat ovat kyllä hallinnassakin.

Asiamiestiedustelua on tapahtunut aina, mikään uusi ilmiö tämä ei ole. Paljastus varusmiespalveluksestani, muistan itse kun seisoin portilla ja sinne ilmestyi nainen suomea vähän huonosti murtaen etsien lentokenttää. Pansion sotasataman portille siis. Jokainen Turussa vieraillut ymmärtää varmaan, että ihan inhimillisestä erehdyksestä ei varmaan ollut kyse.
Jos frouva oli vanhempaa saapumiserää niin oli oikealla suunnalla.

Turun lentokenttähän oli nimenomaan Pansion naapurissa Artukaisissa. Typhoon - tai mikä areena nykyisin onkaan - on vanhalle lentokentälle rakennettu.

Oli saanut puna-armeijan aikaisen kartan mukaansa?

Viimeksi muokattu:
Pampusta koirat vaan ärsyyntyy ja innostuu lisää kun vetelee niillä kylkiin. Päähän on vähän ikävä lyödä jos tessu roikkuu jo kädestä kiinni, tulee lisä pipiä käteen.
Kaasu, voi toimia, voi olla että ei toimi. Ja tolta lähietäisyydeltä kun käytät sumutinta, niin olet itsekin siinä. Tappele siinä sit koiran kanssa, kun itse et näe mitään, pysty hengittämään ja koira olekaan moksiskaan siitä.

Paras oli kuitenkin jossain Hesarin keskustelussa, neiti olisi vain ottanut hauvan syliin. 😟
Koirat on aika saatanan notkeita. Muutaman kerran paininu virkakoirien kanssa, kun luulet että se on hallinnassa, niin naps naps käy kasvojen vieressä. En suosittele, ihan saatanan vaarallista puuhaa. Mutta pitihän se testata, niin näki koiranohjaajat mihin koira pystyy, mitä kohde voi tehdä, miksi pitää olla heti koiran perässä käyttämässä voimakeinoja eikä jättää koiraa yksin yms.
Varsinkin tässä tapauksessa, missä näyttäs että koira puolusti laumaansa (toivottavasti, eikä vain itseään), niin kaikki säikyttely yms yritykset on ihan turhia. Koira on jo tullut kerran päälle, eikä totellut edes omistajaansa (johtajuus laumassa kenellä?) ja tulossa uudestaan päälle, niin vaihtoehdot on vähissä ja kaikki niistä edellyttää voimakeinoja siinä määrin, että koira on toimintakyvytön.
Kuinka tämä olisi ehkäisty? Koira taluttimessa, tietysti voi riuhtaista itsensä irti, mutta omistajalla olisi ollut mahdollisuus uudestaan ottaa taluttimesta kiinni.

Jos frouva oli vanhempaa saapumiserää niin oli oikealla suunnalla.

Turun lentokenttähän oli nimenomaan Pansion naapurissa Artukaisissa. Typhoon - tai mikä areena nykyisin onkaan - on vanhalle lentokentälle rakennettu.

Oli saanut puna-armeijan aikaisen kartan mukaansa?
Joo no ihan niin vanha rouva ei kyseessä ollut. Matkustajaliikenne kuitenkin lopetettiin Artukaisissa 1955 ja lentotoiminta loppui kokonaan 1965... :D

Taisi viimenen niitti olla se tuvassa (KARPR??) kikkailu pistoolin kanssa ja osuko se laukaus toista sääreen muistaakseni. Tätä ennen oli jo muitakin töhöilyjä, missä ihme ettei lähtenyt henkiä.
2002 Uudenmaan Prikaatissa Dragsvikissa palveleva sotilaspoliisi loukkaantui palvelustoverin vahingonlaukauksesta kasarmin portilla elokuussa. Ampujan kertoman mukaan ase oli lauennut vahingossa.
Tällainen tapaus oli PKARPR:ssä 2007 mutta tietääkseni sp:lla oli kovat patruunat senkin jälkeen..

Miekin kiersin ammusvarastoja kovat piipussa, korjaan lippaassa, ihan varusmiehenä, aika oli 80 luvun alussa.
Sama meillä. Riihimäellä motivoitiin että pari kertaa viereisestä vankilasta karannut olisi yrittänyt saada asetta. Ei tuossa ehdi kuin ladata ja ampua päin. Harjoitustakaan ei ollut kuin vähän makuulla ampumaradalla. Vasta mpk:n kurssilla pari vuotta sitten ammuin ekaa kertaa rynkyllä pystystä ja polvelta

Mää en oo saanu henkee sen jälkeen kun luin ettei varusmies sotilaspoliisilla ole patruunoita. Siinähän pari paratiisiin haluavaa voi teurastaa puolet varuskuntaa.
Se, että varusmiehillä ei ole vartiotehtävissä aseita ja patruunoita ei tarkoita etteikö niitä aseita ja patruunoita pystyttäisi jakamaan jos tulee sellainen tilanne että niitä vaaditaan. Vai meinaatko että valmiusyksikötkin lähtee ilman patruunoita liikkeelle?

Se, että varusmiehillä ei ole vartiotehtävissä aseita ja patruunoita ei tarkoita etteikö niitä aseita ja patruunoita pystyttäisi jakamaan jos tulee sellainen tilanne että niitä vaaditaan. Vai meinaatko että valmiusyksikötkin lähtee ilman patruunoita liikkeelle?
Viivettä syntyy ja onko siellä portilla aina kantahenkilökuntaa paikalla? Ei tarvi vastata.

Back