Komentaja: Hornetit pois käytöstä 2020-luvun lopulla

kunnas kirjoitti:
S-300PMU2 patteri maksaa 150 miljoonaa. Jos patriot on saman hintainen niin 8-10 patteria maksaisi maksimissaan puolet hornettien hankintahinnasta.
Rauhan aikana 3 patteria Helsingin suojaksi, 1 Ivaloon, 1 Rovaniemelle, 1 Kajaaniin, 1 Turkuun, 1 Tampereelle, 1 Mikkeliin ja 1 Seinäjoelle. Voila. Koko Suomi katettuna. Sitten joo, sen yhden lennoston voisi rauhanaikana laittaa Pirkkalaan ja pitää paria konetta vaikka Sodankylän kentällä ja paria jossain itä-Suomessa valmiina tunnistustehtäviä jne. varten. Crotalet tulisi ryhmittää noiden pattereiden suojaksi, mukavasti 2 per patteri, tai pienten lisähankintojen jälkeen enemmänkin per patteri. Sitten vielä sotilaspoliisikomppania per patteri suojaamaan niin siinäpäs se olisikin sitten.
 
Eli ilmapuolustus vailla minkäänlaista painopistettä....kuulostaa tosi tehokkaalta ellei suorastaan valovoimaiselta. Tarkoittaisi käytännössä, että open sky Suomen alueella.
 
baikal kirjoitti:
Eli ilmapuolustus vailla minkäänlaista painopistettä....kuulostaa tosi tehokkaalta ellei suorastaan valovoimaiselta. Tarkoittaisi käytännössä, että open sky Suomen alueella.
Onhan siinä selkeä painopiste, kuten jo kerrotiin. Etkö ymmärtänyt vaan?
 
En ala kyselemään mistä rahat 10:een pitkän kantaman ohjuspatteriin.

Minä olen puutteellisilla tiedoillani tullut siihen päätelmään, että Ilmavoimat on ratkaissut hankinnat ja menetelmänsä ihan niin hyvin kuin se on mahdollista. Ilmasta maahan-kyky on asia, joka arveluttaa, mutta ymmärrän nekin pointit, joiden mukaan siihen on päädytty.

Tähän asti nähdyistä pelinpaikoista yksikään ei ole kyennyt ilmatorjunnalla estämään tai edes kiistämään ilmahyökkäyksiä. Kyllä se NÄYTTÄÄ olevan niin, että hävittäjätorjuntaa tarvitaan tai sitten on hyväksyttävä, että hyökkääjä kukkoilee ja iskee mielensä mukaan ensimmäisen portaashin jälkeen. Ilmapuolustuksen on näköjään kyettävä toimimaan kokonaisuutena tai sitten se ei toimi ollenkaan, tuota rataa se taitaa mennä.
 
baikal kirjoitti:
Tähän asti nähdyistä pelinpaikoista yksikään ei ole kyennyt ilmatorjunnalla estämään tai edes kiistämään ilmahyökkäyksiä. Kyllä se NÄYTTÄÄ olevan niin, että hävittäjätorjuntaa tarvitaan tai sitten on hyväksyttävä, että hyökkääjä kukkoilee ja iskee mielensä mukaan ensimmäisen portaashin jälkeen. Ilmapuolustuksen on näköjään kyettävä toimimaan kokonaisuutena tai sitten se ei toimi ollenkaan, tuota rataa se taitaa mennä.

Pitää paikkansa! Ja kyllähän se on useimmiten ensimmäisessä vaiheessa pyritty se vastustajan ilma-ase lamauttamaan sen kentille tai vähintäänkin pitämään se maassa jos sitä ei pystytä tuhoamaan..myös silloin kun se ilma-ase on teknisesti vanhempaa ja "heikompaa" kuin hyökkääjän oma ilma-ase. Eli ilmeisesti sillä on oma, suurikin merkityksensä sitten kuitenkin?!
 
baikal kirjoitti:
En ala kyselemään mistä rahat 10:een pitkän kantaman ohjuspatteriin.

Minä olen puutteellisilla tiedoillani tullut siihen päätelmään, että Ilmavoimat on ratkaissut hankinnat ja menetelmänsä ihan niin hyvin kuin se on mahdollista. Ilmasta maahan-kyky on asia, joka arveluttaa, mutta ymmärrän nekin pointit, joiden mukaan siihen on päädytty.

Tähän asti nähdyistä pelinpaikoista yksikään ei ole kyennyt ilmatorjunnalla estämään tai edes kiistämään ilmahyökkäyksiä. Kyllä se NÄYTTÄÄ olevan niin, että hävittäjätorjuntaa tarvitaan tai sitten on hyväksyttävä, että hyökkääjä kukkoilee ja iskee mielensä mukaan ensimmäisen portaashin jälkeen. Ilmapuolustuksen on näköjään kyettävä toimimaan kokonaisuutena tai sitten se ei toimi ollenkaan, tuota rataa se taitaa mennä.

Irak sai n. 500 hävittäjällään mahdollisesti yhden koneen ales. Liittouma ampui alas 39 Irakilaista hävittäjää joista lähes kaikki pudotettiin F-15C hävittäjällä. n. 150 hävittäjää tuhottiin maahan ja 137 evakoitiin Iraniin.

Täytyy muistaa että F-15C on 2.5 kertaa tehokkaampi bvr taistelussa kuin F/A-18C. Venäläiset olivat voittaneet jenkkien F-15C:n SU-27:lla jossain harjoituksessa (Suomen sotilaassa oli juttua). Joten tuskin päästään 1:1 voittosuhde tilanteeseen. Lisäksi koneita tuhotaan maahan joten kaikki koneet eivät tuhoudu kunniakkaasti ilmassa.

Koneet voidaan havaita helposti 50 kg painavalla UAV:lla tai sateliiteilla varalaskupaikoilta ja siviililentokentiltä. Ellei ne ole lentokonesuojissa. Lentokonesuojat tuhotaan luultavasti varmuuden vuoksi. Tuhoamiseen voidaan käyttää Iskender-M tai Brahmos ohjuksia.

Kosovon sodan aikana Serbit piilottivat koneet siviililentokentttien konesuojiin koska NATO ei hyökännyt siviililentokentille. Suomen tapauksessa tuskin on tuollaisia rajoituksia.
 
kunnas kirjoitti:
baikal kirjoitti:
En ala kyselemään mistä rahat 10:een pitkän kantaman ohjuspatteriin.

Minä olen puutteellisilla tiedoillani tullut siihen päätelmään, että Ilmavoimat on ratkaissut hankinnat ja menetelmänsä ihan niin hyvin kuin se on mahdollista. Ilmasta maahan-kyky on asia, joka arveluttaa, mutta ymmärrän nekin pointit, joiden mukaan siihen on päädytty.

Tähän asti nähdyistä pelinpaikoista yksikään ei ole kyennyt ilmatorjunnalla estämään tai edes kiistämään ilmahyökkäyksiä. Kyllä se NÄYTTÄÄ olevan niin, että hävittäjätorjuntaa tarvitaan tai sitten on hyväksyttävä, että hyökkääjä kukkoilee ja iskee mielensä mukaan ensimmäisen portaashin jälkeen. Ilmapuolustuksen on näköjään kyettävä toimimaan kokonaisuutena tai sitten se ei toimi ollenkaan, tuota rataa se taitaa mennä.

Irak sai n. 500 hävittäjällään mahdollisesti yhden koneen ales. Liittouma ampui alas 39 Irakilaista hävittäjää joista lähes kaikki pudotettiin F-15C hävittäjällä. n. 150 hävittäjää tuhottiin maahan ja 137 evakoitiin Iraniin.

Täytyy muistaa että F-15C on 2.5 kertaa tehokkaampi bvr taistelussa kuin F/A-18C. Venäläiset olivat voittaneet jenkkien F-15C:n SU-27:lla jossain harjoituksessa (Suomen sotilaassa oli juttua). Joten tuskin päästään 1:1 voittosuhde tilanteeseen. Lisäksi koneita tuhotaan maahan joten kaikki koneet eivät tuhoudu kunniakkaasti ilmassa.

Koneet voidaan havaita helposti 50 kg painavalla UAV:lla tai sateliiteilla varalaskupaikoilta ja siviililentokentiltä. Ellei ne ole lentokonesuojissa. Lentokonesuojat tuhotaan luultavasti varmuuden vuoksi. Tuhoamiseen voidaan käyttää Iskender-M tai Brahmos ohjuksia.

Kosovon sodan aikana Serbit piilottivat koneet siviililentokentttien konesuojiin koska NATO ei hyökännyt siviililentokentille. Suomen tapauksessa tuskin on tuollaisia rajoituksia.

Aina kun muistellaan miten irakilaiset tai jugot sotivat ilmasotaansa täytyy muistaa historia. Ennen näitä liittouman tekemiä hyökkäyksiä kummallakaan valtiolla ei ole ollut yhtään kunnollista ilmasotaa koettuna. Niillä ei ollut yksinkertaisesti tietotaitoa siitä miten ilmasotaa tulisi käydä. Vertailukohtana voidaan pitää sitä että Suomi siirtyi parin/parven löyhiin muodostelmiin ensimmäisenä talvisodan kynnyksellä ja sodan aikana ilmavalvonta tuki tehokkasti hävittäjien torjuntatoimintaa. Sodasta saatu tietotaito ei ole mihinkään kadonnut vaan sitä on kehitetty aina eteenpäin kulloisenkin kaluston vaatimalla tavalla. Kyllähän tuollaisten harrastelijailmailijoiden kurmottaminen käy helposti, mutta miten käy sitten kun on hyvin koulutettua porukkaa vastassa?

Lisäksi ihmetyttää Kunnaksen väite F-15 2.5 kertaisesta paremmuudesta BVR taistelussa hornettiin verrattuna. Ohjus on merkittävin tekijä BVR-taistelussa joten ohjuksen ollessa sama, miten eroa voi olla noin paljon?
 
Minä annan Ilmavoimille 9 pistettä ja papukaijamerkin, jos ovat kyenneet luomaan meikärahoituksella systeemin, jolla estetään ilmoitse tapahtuvat sotaliikkeet, joiden tavoite on strateginen isku ja plus. Ihan selvää on, ettei kulutussotaa käydä 60 koneella. Milloin viimeksi on käyty ilmavoimien kulutussotaa????? Minusta paketti on ihan hyvä, jos hyökkääjä joutuu valjastamaan melkoisen arsenaalin kyetäkseen lyömään ilmapuolustuksemme, ja väitän kyllä, että ei temppu ole mikään hokkuspokkustaikaseinä-temppu sittenkään.

Ihan suoraan sanoen en usko noihin F15 - SU27 - satuihin.
 
baikal kirjoitti:
Minä annan Ilmavoimille 9 pistettä ja papukaijamerkin, jos ovat kyenneet luomaan meikärahoituksella systeemin, jolla estetään ilmoitse tapahtuvat sotaliikkeet, joiden tavoite on strateginen isku ja plus. Ihan selvää on, ettei kulutussotaa käydä 60 koneella. Milloin viimeksi on käyty ilmavoimien kulutussotaa????? Minusta paketti on ihan hyvä, jos hyökkääjä joutuu valjastamaan melkoisen arsenaalin kyetäkseen lyömään ilmapuolustuksemme, ja väitän kyllä, että ei temppu ole mikään hokkuspokkustaikaseinä-temppu sittenkään.

Ihan suoraan sanoen en usko noihin F15 - SU27 - satuihin.

+1
Lisäksi mistä tuo F15 vs F18 voittosuhde tulee?
 
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Minä annan Ilmavoimille 9 pistettä ja papukaijamerkin, jos ovat kyenneet luomaan meikärahoituksella systeemin, jolla estetään ilmoitse tapahtuvat sotaliikkeet, joiden tavoite on strateginen isku ja plus. Ihan selvää on, ettei kulutussotaa käydä 60 koneella. Milloin viimeksi on käyty ilmavoimien kulutussotaa????? Minusta paketti on ihan hyvä, jos hyökkääjä joutuu valjastamaan melkoisen arsenaalin kyetäkseen lyömään ilmapuolustuksemme, ja väitän kyllä, että ei temppu ole mikään hokkuspokkustaikaseinä-temppu sittenkään.

Ihan suoraan sanoen en usko noihin F15 - SU27 - satuihin.

+1
Lisäksi mistä tuo F15 vs F18 voittosuhde tulee?

http://typhoon.starstreak.net/Eurofighter/tech.php
 
kunnas kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Minä annan Ilmavoimille 9 pistettä ja papukaijamerkin, jos ovat kyenneet luomaan meikärahoituksella systeemin, jolla estetään ilmoitse tapahtuvat sotaliikkeet, joiden tavoite on strateginen isku ja plus. Ihan selvää on, ettei kulutussotaa käydä 60 koneella. Milloin viimeksi on käyty ilmavoimien kulutussotaa????? Minusta paketti on ihan hyvä, jos hyökkääjä joutuu valjastamaan melkoisen arsenaalin kyetäkseen lyömään ilmapuolustuksemme, ja väitän kyllä, että ei temppu ole mikään hokkuspokkustaikaseinä-temppu sittenkään.

Ihan suoraan sanoen en usko noihin F15 - SU27 - satuihin.

+1
Lisäksi mistä tuo F15 vs F18 voittosuhde tulee?

http://typhoon.starstreak.net/Eurofighter/tech.php

Toi on yhtä tyhjän kanssa, koska testin yksityiskohtia ei ole paljastettu, eikä siten myöskään mm. painotuksia eri osa-alueiden kesken.
 
kunnas kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Minä annan Ilmavoimille 9 pistettä ja papukaijamerkin, jos ovat kyenneet luomaan meikärahoituksella systeemin, jolla estetään ilmoitse tapahtuvat sotaliikkeet, joiden tavoite on strateginen isku ja plus. Ihan selvää on, ettei kulutussotaa käydä 60 koneella. Milloin viimeksi on käyty ilmavoimien kulutussotaa????? Minusta paketti on ihan hyvä, jos hyökkääjä joutuu valjastamaan melkoisen arsenaalin kyetäkseen lyömään ilmapuolustuksemme, ja väitän kyllä, että ei temppu ole mikään hokkuspokkustaikaseinä-temppu sittenkään.

Ihan suoraan sanoen en usko noihin F15 - SU27 - satuihin.

+1
Lisäksi mistä tuo F15 vs F18 voittosuhde tulee?

http://typhoon.starstreak.net/Eurofighter/tech.php

BeeäSsää
 
Koneita voidaan vertailla keskenään monilla eri tavoilla mutta mitä ne oikeasti kertovat mistään. Täytyy muistaa että suomalaiset osasivat tapella paperilla teknisesti todella ylivoimaisia neuvostokoneita vastaan menestyksekkäästi niin talvi kuin jatkosodassakin. Nykyään koneet ovat niin teknisiä vempaimia, että osaavatko pilotit missään olosuhteissa käyttää niitä optimaalisesti. Se on vähän sama, että osaako normi toimistotyötä tekevä käyttää MS Officen ohjelmia täydellisesti hyväseen. Minulla on vielä vahva usko siihen että koulutus ja valmistautumispuolella olemme hoitaneet hommat kunnialla ja että todellinen ilmavoimien suorituskyky on paljon parempi kuin pelkät paperilla olevat tekniset arvot antavat ymmärtää... Tästä on saatu viitteitä kun ilmavoimat ovat osallistuneet kansainvälisiin lentoharjoituksiin... Voimme vain arvailla mikä tilanne on muissa maissa...
 
jokiranta kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
(lue: Patriot)

Miksi Patriot?

Olen sitä mieltä, että potentiaalisimmalta viholliselta tai sen läheiseltä liittolaiselta ei mitään kovin elektronista pidä lähteä ostaman. Muuten käy kuten BUKkien kanssa.

Patriotinkin ostaminen voi olla riskialtista, kun on aika epäselväksi jäänyt tuo "Case Thor Liberty", sen verran villejä veikkauksiakin oli ilmassa. Vaihtoehto voisi olla SAMP/T, mutta ovatko ranskalaisetkaan kovin luotettavia, kun otetaan huomioon esim. maihinnousualuskaupat?
 
Caveman kirjoitti:
Koneita voidaan vertailla keskenään monilla eri tavoilla mutta mitä ne oikeasti kertovat mistään. Täytyy muistaa että suomalaiset osasivat tapella paperilla teknisesti todella ylivoimaisia neuvostokoneita vastaan menestyksekkäästi niin talvi kuin jatkosodassakin. Nykyään koneet ovat niin teknisiä vempaimia, että osaavatko pilotit missään olosuhteissa käyttää niitä optimaalisesti. Se on vähän sama, että osaako normi toimistotyötä tekevä käyttää MS Officen ohjelmia täydellisesti hyväseen. Minulla on vielä vahva usko siihen että koulutus ja valmistautumispuolella olemme hoitaneet hommat kunnialla ja että todellinen ilmavoimien suorituskyky on paljon parempi kuin pelkät paperilla olevat tekniset arvot antavat ymmärtää... Tästä on saatu viitteitä kun ilmavoimat ovat osallistuneet kansainvälisiin lentoharjoituksiin... Voimme vain arvailla mikä tilanne on muissa maissa...

Eräs tekijä talvi- ja jatkosodan menestyksellisiin ilmataisteluihin oli selkeä taktiikkavalinta ja siihen tarvittavien taitojen hiominen. Ei pyritty yleispätevyyteen tai monipuolisuuteen. Immelmania tai vaakakierrettä ei hierottu täydelliseksi, kun tarkoituksena oli viedä kone mahdollisimman lähelle maalia ja ampua araksi tiedettyihin kohtiin. Tällainen harjoittelu on resurssien käytön kannalta tehokasta, mutta salonkisoturien silmissä tyylitöntä.

Ehkäpä samanlaisia ratkaisuja on tehty myös nykyisin? Järjellä ajatellen meidän kannattaisi keskittyä hit and run taktiikkaan Amraamin ja ilmavalvonnan suorituskykyä hyödyntäen.
 
JOKO kirjoitti:
Ehkäpä samanlaisia ratkaisuja on tehty myös nykyisin? Järjellä ajatellen meidän kannattaisi keskittyä hit and run taktiikkaan Amraamin ja ilmavalvonnan suorituskykyä hyödyntäen.

Ei onnistu enään tuo taktiikka enään. Tutkat on keksitty. Viholliskone seuraa hit ja run iskun jälkeen tutkallaan hornettia ja iskee kun se on laskeutunut kentälle.

Taktiikka voisi onnistua jos Suomella olisi pitkänkantaman it-ohjuksia joiden suojaan vetäytyä iskun jälkeen.
 
kunnas kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Ehkäpä samanlaisia ratkaisuja on tehty myös nykyisin? Järjellä ajatellen meidän kannattaisi keskittyä hit and run taktiikkaan Amraamin ja ilmavalvonnan suorituskykyä hyödyntäen.

Ei onnistu enään tuo taktiikka enään. Tutkat on keksitty. Viholliskone seuraa hit ja run iskun jälkeen tutkallaan hornettia ja iskee kun se on laskeutunut kentälle.

Taktiikka voisi onnistua jos Suomella olisi pitkänkantaman it-ohjuksia joiden suojaan vetäytyä iskun jälkeen.

Niin... Kuka seuraa tutkalla..? Se alasammuttu venäläinen? Vai joku toinen joka on selviytynyt? Ehkäpä ilmassa on muita hornetteja jotka on suurempi uhka... Kentille iskeminenkään ei ole kovinkaan helppoa/tuottoisaa koska koneet saadaan nopasti vähintään näkö- ja sirpalesuojaan eikä koneen takaisin ilmaan saaminen kestä kauaa... Spesifikoitua rynnäkkölauttaa tai iskander iskua ei saada paikalle niin nopeasti... Jos taas viittaat AWACsiin niin veikkaan, ettei sen valvontakyky ole täysin tehokas häirinnässä ja valvontakyvyn äärietäisyydellä. Taktiikka voi voittaa paljon tai sitten ei... Fakta on se, että pelkkiin teknisiin suorituskykyarvoihin ei pidä tuijottaa...
 
Caveman kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Ehkäpä samanlaisia ratkaisuja on tehty myös nykyisin? Järjellä ajatellen meidän kannattaisi keskittyä hit and run taktiikkaan Amraamin ja ilmavalvonnan suorituskykyä hyödyntäen.

Ei onnistu enään tuo taktiikka enään. Tutkat on keksitty. Viholliskone seuraa hit ja run iskun jälkeen tutkallaan hornettia ja iskee kun se on laskeutunut kentälle.

Taktiikka voisi onnistua jos Suomella olisi pitkänkantaman it-ohjuksia joiden suojaan vetäytyä iskun jälkeen.

Niin... Kuka seuraa tutkalla..? Se alasammuttu venäläinen? Vai joku toinen joka on selviytynyt? Ehkäpä ilmassa on muita hornetteja jotka on suurempi uhka... Kentille iskeminenkään ei ole kovinkaan helppoa/tuottoisaa koska koneet saadaan nopasti vähintään näkö- ja sirpalesuojaan eikä koneen takaisin ilmaan saaminen kestä kauaa... Spesifikoitua rynnäkkölauttaa tai iskander iskua ei saada paikalle niin nopeasti... Jos taas viittaat AWACsiin niin veikkaan, ettei sen valvontakyky ole täysin tehokas häirinnässä ja valvontakyvyn äärietäisyydellä. Taktiikka voi voittaa paljon tai sitten ei... Fakta on se, että pelkkiin teknisiin suorituskykyarvoihin ei pidä tuijottaa...

Arvatenkin vihollisella on määräylivoima. SU-35:n tutka pystyy seuraamaan hornetin kokoista maalia 400 km:n päästä. Esim kuopion lentoasemalle on matkaa itärintamalta 140 km:ä. Suomella ei ole häirintälaitteita toisin kuin Venäläisillä.

Jos yksikin kone pääsee kentän yläpuolelle on pääosa suojaamattomista koneista vähintään korjaamolla. Yksi 500 kg:n kasettipommi kattaa 300x200 m:n alueen. Esim kuopion kenttä on 3.4 x1 km kokoinen ilman vaakakiitotien päätä. Koko kentän pommittamiseen vaaditaan pommikone.
 
kunnas kirjoitti:
S-300PMU2 patteri maksaa 150 miljoonaa. Jos patriot on saman hintainen niin 8-10 patteria maksaisi maksimissaan puolet hornettien hankintahinnasta.

Tuota patterihintaa kerrottiin S-300PMU-järjestelmälle jo 90-luvun puolessa välissä. Tuskinpa modernimpi ja raskaammin varusteltu järjestelmä on melkein 20 vuodessa pysynyt saman hintaisena...
 
RistoJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
S-300PMU2 patteri maksaa 150 miljoonaa. Jos patriot on saman hintainen niin 8-10 patteria maksaisi maksimissaan puolet hornettien hankintahinnasta.

Tuota patterihintaa kerrottiin S-300PMU-järjestelmälle jo 90-luvun puolessa välissä. Tuskinpa modernimpi ja raskaammin varusteltu järjestelmä on melkein 20 vuodessa pysynyt saman hintaisena...
http://www.reuters.com/article/2010/04/02/us-russia-china-arms-idUSTRE6310WG20100402

Tuo hinta on 2010 kaupoista.
 
Back
Top