baikal kirjoitti:
En ala kyselemään mistä rahat 10:een pitkän kantaman ohjuspatteriin.
Minä olen puutteellisilla tiedoillani tullut siihen päätelmään, että Ilmavoimat on ratkaissut hankinnat ja menetelmänsä ihan niin hyvin kuin se on mahdollista. Ilmasta maahan-kyky on asia, joka arveluttaa, mutta ymmärrän nekin pointit, joiden mukaan siihen on päädytty.
Tähän asti nähdyistä pelinpaikoista yksikään ei ole kyennyt ilmatorjunnalla estämään tai edes kiistämään ilmahyökkäyksiä. Kyllä se NÄYTTÄÄ olevan niin, että hävittäjätorjuntaa tarvitaan tai sitten on hyväksyttävä, että hyökkääjä kukkoilee ja iskee mielensä mukaan ensimmäisen portaashin jälkeen. Ilmapuolustuksen on näköjään kyettävä toimimaan kokonaisuutena tai sitten se ei toimi ollenkaan, tuota rataa se taitaa mennä.
Irak sai n. 500 hävittäjällään mahdollisesti yhden koneen ales. Liittouma ampui alas 39 Irakilaista hävittäjää joista lähes kaikki pudotettiin F-15C hävittäjällä. n. 150 hävittäjää tuhottiin maahan ja 137 evakoitiin Iraniin.
Täytyy muistaa että F-15C on 2.5 kertaa tehokkaampi bvr taistelussa kuin F/A-18C. Venäläiset olivat voittaneet jenkkien F-15C:n SU-27:lla jossain harjoituksessa (Suomen sotilaassa oli juttua). Joten tuskin päästään 1:1 voittosuhde tilanteeseen. Lisäksi koneita tuhotaan maahan joten kaikki koneet eivät tuhoudu kunniakkaasti ilmassa.
Koneet voidaan havaita helposti 50 kg painavalla UAV:lla tai sateliiteilla varalaskupaikoilta ja siviililentokentiltä. Ellei ne ole lentokonesuojissa. Lentokonesuojat tuhotaan luultavasti varmuuden vuoksi. Tuhoamiseen voidaan käyttää Iskender-M tai Brahmos ohjuksia.
Kosovon sodan aikana Serbit piilottivat koneet siviililentokentttien konesuojiin koska NATO ei hyökännyt siviililentokentille. Suomen tapauksessa tuskin on tuollaisia rajoituksia.