Komissio kieltämässä itselataavat?

Firearms United lähetti aselakityöryhmälle noin 20 kysymystä jotka olivat päällimmäisenä mielessämme kun olimme alustavasti kahlanneet läpi lakiehdotuksen. Saimme eilen vastauksen osaan kysymyksistä.

Lakiehdotus näyttää olevan osittain epäselvä vielä ihan kaikille, joten kaikkiin kysymyksiin emme vielä saaneet vastausta. Onneksi maanantaina on tiedotus- ja keskustelutilaisuus uuden aselakiehdotuksen tiimoilta. Kysymme siellä lisää tiukkoja kysymyksiä - onhan kaikkien etu, että saamme selvyyden näihin ettei kukaan vaan tahattomasti riko aselakia.
1f609.png
;)

20 kiperää kysymystä - vastauksineen:

1. Miten henkilön A tulisi menetellä seuraavissa tapauksissa latauslaitteidensa kanssa:
a) Henkilö A on ostanut ns ”reserviläiskiväärin” sekä kymmenkunta normaalikokoista (>10 patruunaa) lipasta ennen koko direktiiviä (12.6.2017) ja käynyt näyttämässä sen viranomaisille.
b) Henkilö B on ostanut ns ”reserviläiskiväärin” sekä kymmenkunta normaalikokoista (>10 patruunaa) lipasta 12.6.2017 jälkeen ja henkilö on ns ”poliisin vanha tuttu” eli hänellä myös ennestään ennen 12.6.2017 myönnettyjä lupia 9 §:n 4-6 kohdassa tarkoitetulle ampuma-aseelle.
c) Henkilö C on ostanut ensimmäisen ”reserviläiskiväärinsä” urheiluammunta-perusteella sekä kymmenkunta normaalikokoista (>10 patruunaa) lipasta (12.6.2017) ja käynyt näyttämässä sen viranomaisille asianmukaisesti.
d) Henkilö D on ostanut ensimmäisen ”reserviläiskiväärinsä” metsästys-perusteella sekä kymmenkunta normaalikokoista (>10 patruunaa) lipasta (12.6.2017) ja käynyt näyttämässä sen viranomaisille asianmukaisesti.
Vastaus: A - D Siirtymäsäännöksen nojalla vanha voimassaoleva lupa direktiivissä kiellettyihin aseisiin olisi lainmuutoksen jälkeen voimassa enintään sen ajan, joksi se on myönnetty.

e) Henkilö E:llä on vuonna 2002 ostettu deaktivoitu Suomi-konepistooli lippaineen, ja henkilöllä E ei ole aselupia.

Vastaus: E: Jos lippaan saa irrotettua aseesta, siihen tulee joko hankkia lupa tai sitten se tulee luovuttaa sen hallussapitoon oikeutetulle tai valtiolle.

2. Missä edellisistä kohdista henkilö joutuu todistamaan tulevaisuudessa aktiivisen harrastamisensa viranomaisille 5 vuoden välein.

Vastaus: Harrastuksen jatkumisen osoittamista koskeva velvoite ei esityksen mukaan koske vanhoja voimassaolevia lupia kiellettyihin aseisiin.

3. Henkilöllä A on aselupia ja näiden lisäksi iloisella 90-luvulla koirankoulutustarkoituksiin kirpputorilta ostettu tuolloin lupavapaa starttipistooli. Kuinka henkilön A-tulisi menetellä starttipistoolin kanssa jos
a) Starttipistooli on tehty kiinalaisesta nallipyssymetallista, ja piippu on kokonaan tukittu, eli toisin sanoen aseella ei ampua kaasupatruunoita.
b) Starttipistoolin piippu on osittain tukittu, ja kaliiperinsa puolesta siihen voisi jostain mahdollisesti saada jotain keski-Euroopassa myytyjä kaasupatruunoita tai vastaavia.

[Ei vastausta]

4. Määräaikaiset luvat ja niiden jatkaminen:
a) Henkilöllä A on määräaikainen (5 vuotta) lupa reserviläiskivääriin joka on myönnetty ennen 12.6.2017. Ilmeisesti lupaa voidaan jatkaa grand-fathering perusteella. Mikäli uusi lupa on myös jostain syystä määrä-aikainen, voidaanko sitä jatkaa edelleen kun alkuperäinen lupa myönnettiin ennen direktiivin voimaantuloa?
b) Henkilöllä B on määräaikainen (5 vuotta) lupa reserviläiskivääriin joka on myönnetty jälkeen 12.6.2017, mutta ennen kuin uusi aselaki astuu voimaan. Voidaanko lupaa jatkaa grand-fathering periaatteella? Kuinka henkilön tulisi toimia jos lupa on myönnetty urheiluperusteella, eli ns poikkeuskriteerit täyttyvät?
c) Henkilöllä C on määräaikainen (5 vuotta) lupa reserviläiskivääriin joka on myönnetty jälkeen 12.6.2017, mutta ennen kuin uusi aselaki astuu voimaan. Voidaanko lupaa jatkaa grand-fathering periaatteella? Kuinka henkilön tulisi toimia jos lupa on myönnetty metsästysperusteella, eli henkilö ei kuulu poikkeusten piiriin?

Vastaus: A - C Ennen direktiivin voimaantuloa myönnetyt luvat säilyvät esityksen mukaan voimassa sen aikaa, joksi ne on myönnetty. Kun luvan voimassaolo päättyy, tulisi hakijan hakea uutta lupaa ja täyttää luvan myöntämisen edellytykset voimassaolevan lain mukaan. Direktiivin voimaantulon jälkeen luvitetun aseen haltijan tulee hakea uutta lupaa ja täyttää uudet luvan myöntämisen edellytykset.

5. Miten vältetään taannehtiva lainsäädäntö, joka pahimmillaan johtaa harrastajan laillisen omaisuuden (latauslaitteet) muuttumiseksi laittomaksi mikäli ampuma-aselupa on myönnetty 12.6.2017 jälkeen mutta ennen aselain voimaantuloa.

Vastaus: Asedirektiivin voimaantulon jälkeen hankittujen latauslaitteiden haltijoiden tulee täyttää uudet, esitettyjen lainmuutosten mukaiset luvan myöntämiselle asetetut edellytykset. Vaatimus tulee direktiivistä.

6. Alle 600 mm pitkä tai alle 300 mm piipulla varustettu itselataava kertatuliase (9 § kohta 6) ei ilmeisesti enää myönnetä esimerkiksi urheilu- tai reserviläistoiminta perusteella, ellei ase ole pistooliksi luvitettu?

[Ei vastausta]

7. Säilytysvaatimukset muuttuvat aseen osien osalta. Jos henkilöllä on hallussaan luvallinen aseenosa, esimerkiksi normaalikapasiteettinen lipas, pitääkö sitä säilyttää tulevaisuudessa asekaapissa tai turvatasoltaan vastaavassa paikassa kuin ampuma-asetta?
Vastaus: Esityksen mukaan erityisen vaarallinen ampuma-ase, yli viisi ampuma-asetta tai aseen osat yli viiden ampuma-aseen kokoamiseen olisi säilytettävä turvakaapissa tai poliisin hyväksymässä säilytystilassa. Muuten aseen osien säilyttämisen osalta säännös säilyisi ennallaan.

8. Mikäli lakiehdotus menee läpi sellaisenaan niin silloin 9§ kohdan 5 aseisiin on mahdollista hakea lupaa ampuma-urheiluperusteella, mikäli henkilö kuuluu ampuma-seuraan 12 kk:n ajan ja on aktiivisesti harrastava tai kilpaileva ampumaurheilija. EU:n asedirektiivi vaatii 12 kuukauden näyttöä aktiivisesti harrastuneisuudesta, mutta lakiehdotuksessa mainitaan Suomessa aiemmin ollut 24 kk:n vaatimus. Aiemmin sidosryhmille järjestetyissä keskustelutilaisuuksissa keskusteltiin sekä lyhyen, että pitkän ampuma-aseen vaativan harrastuneisuuden lyhentämistä 12 kuukauteen kuten direktiivi vaatii, pitäen kuitenkin ennallaan vaadittujen harrastuskertojen määrän. Miksi aselakia on kiristetty enemmän kuin asedirektiivi vaatii?
Vastaus: Käsiaseita koskevan harrastuneisuutta koskevan vaatimuksen on todettu parantaneen aseturvallisuutta. On perusteltua, että harrastuneisuusvaatimus koskee myös asedirektiivissä kiellettyjä, erityisen vaarallisiksi luokiteltuja aseita, joihin jatkossa myönnettäisiin poikkeuslupia.

9. Lakiesityksessä todetaan, että lupa tiettyihin A-luokan ampuma-aseisiin ampumaurheilu-perusteella voidaan myöntää henkilölle, joka pystyy osoittamaan aktiivisen harrastuneisuutensa A-luokan ampuma-aseella. Maanpuolustusyhdistyksen koulutuksissa tämä onnistuu ns ”valvottuna käyttönä” mutta kuinka uusi urheiluampuja voi aloittaa toiminnallisen ammunnan (IPSC, SRA) harrastamisen?

[Ei vastausta]

10. Aseen lainaaminen: henkilö A omistaa ampuma-aseen ja hänellä on ns ”A-oikeudet”.
a) Henkilö A vie henkilön B, jolla ei ole ampuma-aselupia, tutustumaan esimerkiksi ampumaurheilun lajiin, joka vaatii esimerkiksi 9§ kohdan 5a tai 5b ampuma-aseen käyttöä. Voiko henkilö A antaa henkilön B käyttää asetta, johon henkilöllä B ei ole lupaa ns ”valvottuna käyttönä” kuten aiemminkin?
Vastaus: Kyllä.
b) Henkilö C, jolla on uutena ampujana lupa ns ”B-kategorian” ampuma-aseeseen, tulee ampuma-seuran harjoituksiin tai kilpailuihin, joissa menestyksekkäästi kilpaileminen vaatii normaalikapasiteettisen lippaan. Jos henkilö C liittää aseeseensa valvottuna käyttönä normaalikokoisen lippaan jonka hän saa lainaksi henkilöltä A, tällöin henkilön C kategorian B ase muuttuu tilapäisesti aseenosan johdosta 9§ kohdan 5 a/b aseeksi, mutta 18§ sanoo, että ”yksityishenkilön aseen tilapäistä muuntamista aseen osan hallussapitoluvan nojalla hallussa pidetyistä aseen osista” ei katsota luvanvaraiseksi toiminnaksi. Näin ollen, voiko henkilö A antaa häneen käyttöönsä 88§ mukaisena valvottuna käyttönä yli 20/10 patruunan lippaan harjoitusten tai kilpailun ajaksi, jota henkilö B käyttää omassa aseessaan?
[Ei vastausta]

11. Miksi urheiluseuroille ei enää myönnetä yhteisölupia A-kategorian aseisiin, jotta uusien harrastajien toimintaa voitaisiin tukea ampumaseurojen omistamilla ampuma-aseilla? Aseen lainaaminen harjoitusten ajaksi uudelle ampujalle voidaan katsoa direktiivin puolesta 6 artiklan mukaiseksi koulutuskäytöksi ja aselain puolesta §88 mukaiseksi valvotuksi käytöksi. §43 tulisi lisätä ”koulutus” hyväksyttäväksi hankkimistarkoitukseksi yhteisöille, jotta ampumaurheilun aloittamiskynnys ei muuttuisi ylitsepääsemättömäksi.
”Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat kriittisen infrastruktuurin, kauppamerenkulun, arvokuljetusten ja arkaluonteisten kohteiden turvallisuuden suojelemiseksi sekä kansalliseen puolustukseen, koulutukseen, kulttuuriin, tutkimukseen ja historiaan liittyvissä tarkoituksissa ja rajoittamatta 1 kohdan soveltamista myöntää poikkeuksellisesti ja asianmukaisesti perustellulla tavalla yksittäistapauksissa lupia A luokkaan kuuluville ampuma-aseille, olennaisille osille ja ampumatarvikkeille, jos yleinen turvallisuus ja yleinen järjestys eivät vaarannu.”

Vastaus: Esityksen mukaan Maanpuolustuskoulutusyhdistys olisi ainoa yhdistys, jolle voitaisiin myöntää lupa direktiivissä kiellettyihin aseisiin. Maanpuolustuskoulutusyhdistys järjestäisi julkisena hallintotehtävänään sotilaallisia valmiuksia palvelevaa ampumakoulutusta, jossa näitä aseita voitaisiin käyttää. Muut yhdistykset voisivat pitää siirtymäsäännöksen nojalla kielletyt aseet hallussaan ja käyttää niitä, mutta eivät saisi hankkia uusia aseita. Säännöksellä täytettäisiin osaltaan direktiivin poikkeusluvan myöntämiselle asettamia vaatimuksia.

12. Lakiehdotuksen mukaan normaalikapasiteettisilla lippailla varustettujen puoliautomaattiaseiden luvat myöntää Poliisihallitus. Lisääkö tämä merkittävästi lupien käsittelyaikaa tulevaisuudessa? Muuttuuko lupien hinta?

Vastaus: Esitys voinee pidentää käsittelyaikoja. Lupamaksuista säädetään poliisin maksuasetuksen valmistelussa.

13. Ketkä saavat tulevaisuudessa myydä ampuma-aseen lippaita?

Vastaus: Siihen oikeutetut asekauppiaat sekä yksityishenkilöt ja yhteisöt, jotka pitävät lippaita luvallisesti hallussa. Lippaan saa luovuttaa sen hallussapitoon oikeutetulle.

14. Miksi keräilyaseisiin on liitetty ampumakielto? Direktiivi ei tätä vaadi, eikä tiedossamme ole, että keräilytarkoitukseen myönnetyllä aseella olisi Suomessa tehty merkittävää määriä rikoksia.

Vastaus: Asedirektiivissä keräilijän määritelmässä todetaan, että keräilijä kerää ja säilyttää ampuma-aseita, osia tai ampumatarvikkeita. Mikäli keräilijä haluaa ampua aseellaan, hän voisi hakea poliisilta lupaa. Ampumaharjoittelua varten ase tulisi luvittaa tähän käyttötarkoitukseen, ei keräilyä varten.

15. Miksi reserviläispoikkeus on säädetty kansallisella tasolla tiukemmaksi kuin asedirektiivi vaatii eli sitä sovelletaan vain pitkiin puoliautomaattiaseisiin? Reserviläisen kriisinajan tehtävä voi edellyttää, tai reserviläisen kriisin ajan suorituskyky merkittävästi nousta, mikäli käytössä on esimerkiksi PDW-tyylinen ampuma-ase, joka on aselakiehdotuksen mukaan lyhyt ampuma-ase. Reserviläispoikkeusta tulisi soveltaa myös § 9 kohtien 5 sekä 6 ampuma-aseisiin, sekä esimerkiksi tarkka-ammuntatoiminnan aktiivisen harjoittelun vaatimiin TT2-kivääreihin. Mikäli reserviläiskäyttötarkoitukseen haettava ase ei ole erityisen vaarallinen ampuma-ase niin puolustusvoimien puoltoa ei tulisi vaatia.

Vastaus: Reserviläispoikkeuksen tarkoituksena on mahdollistaa harjoittelu Puolustusvoimien käytössä olevia aseita muistuttavilla aseilla, eli ns reserviläiskivääreillä. Sarjatuliominaisuus ei kuitenkaan ole sellainen toiminto, joka olisi yleisesti tarpeellinen sotilaallisia valmiuksia palvelevana koulutuksena järjestettävässä ampumakoulutuksessa. Ampuma-aselain 45 §:n mukaan ampuma-aseen tulee soveltua hyvin suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Sarjatulelle ominainen huono osumatarkkuus ja patruunoita haaskaava tulenkäyttö eivät ole omiaan edistämään ampumataidon kehittämistä ja ylläpitoa. Edellä mainittujen syiden sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisen vuoksi aselupaa ei voida myöntää tällä perusteella sarjatuliaseesta muunnettuun itselataavaan kertatuliaseeseen eikä aselupaa myöskään tällä perusteella myönnettäisi 9 §:n 5 a kohdassa tarkoitettuun lyhyeen keskisytytteistä patruunaa ampuvan itselataavan kertatuliaseen ja kapasiteetiltaan ison latauslaitteen yhdistelmään.
Puolustusvoimien lausuntoa ei lausunnolla olevan esityksen mukaan edellytetä muihin, kuin erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin.

16. Onko irtolippailla varustettuja mustia pelottavan näköisiä puoliautomaattiaseita mahdollista luvittaa metsästysperusteella aselain voimaantulon jälkeen, mikäli luvanhakija täyttää edellytykset eikä kyseessä ole §9 5b ampuma-ase, mikä tarkoittaa että luvanhaltija saisi pitää hallussaan vain alle 10 patruunan lippaita?
Vastaus: Esityksen mukaan metsästysaseiden lupakäytäntöä ei olla muuttamassa.

17. Henkilöllä A on asianmukaisesti luvitettu ase, joka on joskus valmistajan toimesta muunnettu sotilasaseesta puoliautomaattiaseeksi. Jos ase on CIP-hyväksytty, ja muunnos on tehty POHA:n hyväksymällä tavalla, miksi se on vaarallisempi kuin kategorian B ampuma-ase? Mihin asetekniseen faktaan turvallisuusriski niin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden kuin kuluttajaturvallisuudenkin kannalta perustuu?

[Ei vastausta – mutta sehän on aika ilmiselvää…]

18. Kuinka aseen lainaamisesta ilmoittaminen tapahtuu käytännössä? Onko tähän suunnitteilla mitään sähköistä keinoa?

Vastaus: Tarkoituksena on, että ilmoituksen voisi tehdä poliisille sähköisesti, kun poliisin asetietojärjestelmän uudistus valmistuu.

19. Ensimmäisen luvan määräaikaisuus;
Lakiehdotuksessa mainitaan, että ensimmäisen lyhyen ampuma-aseen tai pitkän ampuma-aseen ja normaalikapasiteettisen lippaan yhdistelmän lupa annetaan määräaikaisena ja harrastuneisuus on todistettava 5 vuoden välein. Voidaanko lupa 5 vuoden jälkeen tapahtuneen uusimisen jälkeen myöntää toistaiseksi voimassaolevana kuten tänäkin päivänä?
Vastaus: Kyllä.

20. Ampumatarvikelupa ja Erityisen vaaralliset ampumatarvikkeet
§66 sanoo, että ”lupa patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen, keräilyyn ja säilyttämiseen voidaan antaa vain asekeräilijän hyväksynnän saaneelle, jonka säilytystilat poliisi on hyväksynyt” mutta myös että ” Lupa voidaan antaa 45 §:n 1—6 momentissa tai 45 a §:n 1 momentissa säädetyin edellytyksin noudattaen, mitä aseluvasta 42 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.”

a) Onko ampumatarvikelupa mahdollista edelleen saada esimerkiksi urheiluammuntaperusteella kimmokeriskin vähentämiseksi metallimaaleihin ammuttaessa ja muihin ei-keräily tarkoituksiin kunhan hakemus ja tarve on perusteltu?
[Ei vastausta]
 
16. Onko irtolippailla varustettuja mustia pelottavan näköisiä puoliautomaattiaseita mahdollista luvittaa metsästysperusteella aselain voimaantulon jälkeen, mikäli luvanhakija täyttää edellytykset eikä kyseessä ole §9 5b ampuma-ase, mikä tarkoittaa että luvanhaltija saisi pitää hallussaan vain alle 10 patruunan lippaita?
Vastaus: Esityksen mukaan metsästysaseiden lupakäytäntöä ei olla muuttamassa.

Joo ei varmaan tarvitsekaan muuttaa, kun niitä ei nytkään "liian tulivoimaisina" saa metsästysperusteella. (nyt joku vastaa, että kyllä täällä Kainuussa 5 vuotta sitten...)
 
Kyllä AR-pohjaisia puolareita on metsästysperusteella tähän asti saanut kaikkialla maassa. Jokunen kielteinen päätös on jossakin tullut, mutta HO on nekin pyörtänyt myönteisiksi JOS muut lupaedellytykset ovat olleet kunnossa.
Joissakin huomiota netissä saaneissa kielteisissä päätöksissä vikaa on ollut myös muissa edellytyksissä ja ennenkaikkea niissä. Se toki nettimölyssä on sujuvasti tupannut "unohtumaan". Jokunen perusteltu hakemus on varmasti myös jäänyt jossakin kielteiseksi jos hakija ei ole hoksannut valittaa hallinto-oikeuteen päätöksestä.
 
Jos minulla on muissa edellytyksissä jotain pielessä - mutta asiasta ei päätöksessä viitsitä mainita, vaan käytetään vain viranomaisella suotua harkintavaltaa "liian tulivoimaisen" suhteen - niin hämmästyn kyllä kuinka saan ylipäätään pitää hallussani aseita.
 
(nyt joku vastaa, että kyllä täällä Kainuussa 5 vuotta sitten...)
Lain edessä kaikki ovat tasa-arvoisia mutta jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
 
Hyvien puolulaisetkin ovat näemmä aktivoituneet asian tiimoilta. Hyvä kirjoitus Varustelekalta.



Hei kansalaiset, hej medbörjare!

Haluamme yllyttää teitä toimintaan. Lähes 40 % asiakkaistamme harrastaa tämän aihepiirin juttuja, joten emme voi jättää asiaa huomioimatta. Paljon isompi osuus asiakkaistamme on veronmaksajia, joita varmasti kiinnostaa yhteisten rahojen tärvääminen raskaampaan hallintoon ja lisänormeihin, joiden vastineeksi ei ole turvallisuutta parantavia vaikutuksia odotettavissa.

Suomalaista aselainsäädäntöä pidetään toimivana ja tulokset puhuvat puolestaan: luvallinen ampuma-ase on meillä harvinainen rikoksentekoväline, mutta harrastus niin elinvoimainen, että suomalaisia urheilijoita löytyy useiden ampumalajien kärjestä maailmanlaajuisesti. Tätä herkkää tasapainoa ei pitäisi turhan päiten peukaloida.

Toukokuun alussa tuli jakeluun 188-sivuinen luonnos, jonka sisäministeriön alainen työryhmä on laatinut. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ampuma-aselakia, vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annettua lakia ja asevelvollisuuslain 97 a §:ää. Muutokset tulevat voimaan jo tämän vuoden syyskuussa, eli aikamoisella kiireellä.

Perusteluiksi tarjotaan EU-asedirektiiviin tehtyjä muutoksia, mutta luonnoksessa on kohtia, joita direktiivi ei edellytä. Tässä ollaan siis tekemässä "kansallisia tiukennuksia" ja vierittämässä syy EU:n niskoille.

Toteutuessaan laki vaikuttaisi negatiivisesti ampumaurheilun tulevaisuuteen (ml. reserviläisammunta), kansalaisten yhdenvertaiseen asemaan ja ihan vaan koriste- ja keräilymielessä lippaita ostaneiden omaisuudensuojaan. Kiristykset, joita direktiivi ei vaadi, ovat nostamassa erityisesti ampumaharrastusta aloittelevien harrastajien aloituskynnystä aivan liian korkeaksi.

Osa kohdista on sekavia ja lakiesitys voi luonnoksesta muuttua, joten haitan täyttä laajuutta on tässä vaiheessa mahdoton arvioida täsmällisesti.

Asiasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua yksityiskohtiin ja seurata tilanteen etenemistä Firearms United - Finlandin sivuilta. Kyseessä on siitä hyvä etujärjestö, että se on poliittisesti sitoutumaton: FU ottaa kantaa faktapohjalta ja ainoastaan asekysymyksiin, eikä pohdi aborttilainsäädäntöä, kannabiksen lääkekäyttöä tai joulupukin olemassaoloa.

Jos asiaan tutustuttuasi olet sitä mieltä, että lakiesitys ei ole Hyvien Puolulaisuutta lainsäätäjältä, kirjoita kansanedustajalle, jota viime vaaleissa äänestit. Kirjoita lyhyesti ja asiallisesti huolesi aiheesta ja kerro, kuinka tärkeä asia sinulle on. Lupaa, että direktiivin edellytyksiä tiukemman aselainsäädännön puolesta äänestäminen saa sinut äänestämään seuraavissa vaaleissa toisin, eikä ryhmäkuri sitten kelpaa selitykseksi.

Ja sitten pidä se lupaus.
 
Tuota kansallisten kiristysten vierittämistä EU:n syyksi mietin. Vaikka siinä onkin perää, niin, että suomalaiset eivät menneetkään direktiivin minimin mukaan, niin siltikin kysyn: mitä muutoksia aselakiin olisi tullut ilman direktiiviä?
 
Mihin kategoriaan panosvyö muuten menee? Entä vyölaukku?
 
Tuota kansallisten kiristysten vierittämistä EU:n syyksi mietin. Vaikka siinä onkin perää, niin, että suomalaiset eivät menneetkään direktiivin minimin mukaan, niin siltikin kysyn: mitä muutoksia aselakiin olisi tullut ilman direktiiviä?

Lähinnä yksityishenkilölle(Suomen perustuslain vastainen) vuoden kerhoon kuulumispakko pitkien aseiden + isojen lippaiden yhdistelmälle.
 
Lähinnä yksityishenkilölle(Suomen perustuslain vastainen) vuoden kerhoon kuulumispakko pitkien aseiden + isojen lippaiden yhdistelmälle.

Onko tuo tietoa, eli oliko valmisteilla jotain ennen direktiiviä? Itse en muista ainakaan mitään puheita muutoksista.
 
Onko tuo tietoa, eli oliko valmisteilla jotain ennen direktiiviä? Itse en muista ainakaan mitään puheita muutoksista.
Ei mielestäni. Toki lain salliman harkinnan ja tulkinnan rajoissa Poliisi on jatkuvasti tiukentanut käytäntöjä. Lakityöryhmä oli ohjeistettu tekemään vain välttämättömimmät, direktiivin vaatimat muutokset.
 
Jaa että mitä että tuota...?:
MotörheadAgainstEUCommission.jpg
Tällaisten promokuvien ottaminen siis lienee mahdotonta tulevaisuudessa? Syyllistyvätkö kuvan henkilöt ampuma-aserikokseen (kyllä, Philthylläkin oli ymmärtääkseni panosvyö), mahdollisesti jopa vakavaan sellaiseen? Eivätpä tienneet Fast-Eddie ja Lemmy kuinka hulluksi maailmaa ollaan ajamassa typeryksien toimesta. Onko Suomen heavy- & punk-miehiä varoitettu ja moniko heistä on edes tietoinen siitä että ovat suuressa vaarassa muuttua vaarallisiksi rikollisiksi yhdessä yössä?

edit. Sen verran tilannetiedotusta tuolta kuulemistilaisuudesta että Firearms Unitedin mukaan lakitekstissä on "pikku" killeri: Harrastuneisuuden todistaminen tulevaisuudessa koskee KAIKKIA puoliautomaatteja, eli mukana olisivat myös reunasytytteiset (eli "piekkarit") JA metsästysaseet. Mites se nyt menikään, "ei koske metsästäjiä" jne. Tasapuolisesti kaikille, kyllä jämpti on niin!
 
Viimeksi muokattu:
Firearms Unitedin päivitys tämän päiväisestä infotilaisuudesta.
Live-postaus Infotilaisuudesta 21.5.2018:
[Päivitetty 11:51]
Asedirektiivin kansallinen toteutus
Keskustelu ja kuulemistilaisuus 21.5.2018
Firearms Unitedin muistiinpanot:
Julkaistu 188-sivuinen paketti on luonnos hallituksen esitykseksi. Varsinainen hallituksen esitys tullaan vielä valmistelemaan.
Lausuntopalautteen perusteella hallituksen esitykseen tehdään tarvittavat muutokset ja hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ennen syysistuntokauden alkua. Direktiivi on tarkoitus panna täytäntöön 14.9.2018 mennessä.
Normaalikokoinen lipas on aseenosa. Runko, ylä- ja alarunko, lukon kehys, piippu, luisti lukko tai muu sulkulaite, sulkukappale jne ovat oleellisia aseen osia.
Piipun pituus ja aseen kokonaispituus muuttuvat direktiivin mukaisiksi.
Dekot, joita ei ole dekottu deaktivointiasetuksen mukaisesti tulee ilmoittaa poliisille viimeistään 5 vuoden kuluttua lain voimaantulosta.
Ampuma-aseen määritelmän muuttumisella (ei enää edellytä vaaran aiheutumista) ei nähdä mitään käytännön merkitystä. Startti-aseille olisi tarkoitus tulla asetus EU-puolelta.
[FU:n toimituksen huomio: Ilmeisesti samalla vankalla ammattitaidolla, joka poiki harrastajien riemuksi nykyisen asedirektiivin. Ostakaa lapsillenne nallipyssyjä varastoon sen varalta että mukana on Grand-fathering pykälä...]
Taskuaseen määritelmä päivittyy ja käyttöön otetaan kahdesta laatikosta pienempi, jolloin yhä pienempi määrä aseita jäisi ns "taskuaseiksi". [FU:n mielipide on, että koko taskuaseen määritelmä on tarpeeton. Jos luvanhaltijalla on lupa aseeseen - kokoon katsomatta - ja sen kantaminen taskunpohjalla yleisellä paikalla on kielletty - silloin ammunnan harrastaja lähtökohtaisesti noudattaa lakia jolloin ampuma-aseen "helpolla kätkettävyydellä" ei ole väliä.]
Vaikutukset lupamenettelyihin:
- ERVA-aseisiin myönnetään luvat enintään 5 vuodeksi kerrallaan.
- MP5-tyylisiin lyhyisiin kahden käden otteella ammuttaaviin aseisiin ei voida myöntää enää lupaa harrastusperusteella.
- ERVA-aseiden alaikäraja nousee 20 vuoteen ja niitä koskee käytännössä samat käytännöt kuin lyhyitä käsiaseita.
- Puoliautomaattiaseen omistaja joutuu todistamaan harrastuksensa jatkuvuutta 5 vuoden välein.
- SOTVA-koulutus (=reserviläisammunnat) ovat myös lain silmissä aktiivista ampumaurheilua.
- Alle 18-vuotiaan rinnakkaisluvan haltijan tötöilyistä ja aseen säilytyksestä vastaa pääluvanhaltija.
- Muut järjestöt, paitsi MPK, eivät voi saada lupia vastaisuudessa ns A-luokan ampuma-aseisiin.
Ressupoikkeus:
Lyhyen lippaan reserviläiskivääri saatiin aktiivisella edunvalvonnalla B-luokkaan ja se ei ole kielletty. Myös metsästäjä voi hakea lupaa näihin.
Pitkän lippaan reserviläiskiväärin voi tulevaisuudessa saada reserviläinen, jolla on sodansijoitus ja koulutusvelvollisuus tai joka harrastaa SRA- ja practical-
ammuntaa. MPK:lla on mahdollisuus hankkia näitä aseita ja henkilö, jolla ei ole lupia voi käyttää aseita valvotusti MPK ry:n tilaisuuksissa.
[Toimituksen huomio: Tämä lakimuutos ei edelleenkään mitenkään estä tai edes hidasta terroristien toimintaa tai edes luvattomien aseiden vapaata liikkumista Schengen alueella. Koko "lyhyen lippaan reserviläiskivääri" on onneton viritys, jolla yritetään perustella sitä että Suomessa ei uskalleta itse toteuttaa kunnolla edes meille varta vasten myönnettyä reserviläispoikkeusta ja viimeistään tämän pitäisi kertoa jokaiselle valveutuneelle lukijalle missä mennään.]
[11:51 lisätty allaoleva osuus:]
Kysymyksiä ja vastauksia yleisistä asioista sekä yleisiä kommentteja:
[Yritimme parhaamme mukaan tehdä muistiinpanoja. Vaikka hallitsemmekin kymmensormijärjestelmän, emme vastaa muistiinpanojen tarkkuudesta ja sanamuodoista.]
- 24 kk:n koeaika. 12 kuukautta muualla, miksi?
Käsiaseille 24 kk:tta, joten kivääreille nyt laitettiin sama ja käytäntö on osoittanut että tämä estää kouluampumisia. Kun näin se on aina ollut, niin tässä
esityksessä päädyttiin siihen. Ei kohtuuttomasti vaikeuta aseharrastamista.
Harrastajat ovat hieman eri mieltä.
- Lakiehdotus sanoo, että kaikkien puoliautomaattiaseiden omistajat joutuvat todistamaan harrastuneisuuttaan 5 vuoden välein?
Pykälä sanoo kyllä.
- Latauslaite: Miten latauslaitteet, joihin henkilöllä ei ole ampuma-aseita?
Ei selkeää vastausta.
- Keräilijöiden aseen osat:
Milloin tulee ohjeet aseen osien luvittamiseksi?
- Miksei ampuma-aselautakuntaa ole kuultu?
Se ei liity asedirektiivin kansalliseen toteuttamiseen.
- Koska se on kokoontunut viimeksi?
Selvitämme asiaa.
- Urheilupoikkeus: seurat ja valvottu käyttö. Koulutuskäyttö. Onnistuuko myös urheiluseuroilta?
MPK: Julkishallinnollinen tehtävät. MPK:n edustajat toimivat Virkavastuulla. [Firearms Unitedin toimitus: Tämä on tarpeeton kotimainen kiristys, jota ei pystytä ampuma-asedirektiivillä mitenkään perustelemaan.]
- Kuinka monta rikosta Suomessa tehdään laillisella aseella ja mistä ase on peräisin?
Tämä on EU-direktiivi.
- Ymmärsimmekö oikein: Lupa voi olla toistaiseksi, mutta silti harrastuneisuutta pitää todistella 5 vuoden välein. Miksei rekistereiden ristiinajo ja ns jatkuva tarkkailu riitä jos harrastaja itse velvoitetan ilmoittamaan viranomaisille ampuma-aseen käyttötarpeen päättyessä pysyvästi?
Lupa voi olla toistaiseksi voimassa-oleva. [vastaus oli pitkä, ja kysyjänä ja keskustelun aktiivisena osapuolena muistiinpanot jäivät vähäisiksi, mutta direktiivillä tätä pyrittiin perustelemaan, mutta mielestämme vastausta ei pystytty perustelemaan.]
- [SAL:in edustaja] Luvanhakijoita haastatellaan poliisin toimesta jo nyt huolellisesti. Eikö tällöin jokainen ampuma-aselupa Suomessa ole "tarkkaan harkittu yksittäistapaus"?
[Tähän olisimme halunneet vastauksen.]
- MPK:n edustaja antoi palautetta MPK:n roolista ja toi vahvasti esiin, että MPK:n resurssit ei välttämättä riitä tilaisuuksien järjestämiseen ja korosti ja alleviivasi että MPK nojaa vahvasti jäsenjärjestöihinsä, kouluttajiin ja ampujien sekä kouluttajien henkilökohtaisiin ampuma-aseisiin.
- RES:in edustaja kritisoi voimakkaasti A-luokan aseiden rajoittamista reserviläispoikkeuksen kansallisessa toteutuksessa.
- Reserviupseeriliiton edustaja: Jos on sanottu, että reserviläispoikkeus koskee 900000 mahdollista luvanhakijaa, niin miten asia on käytännössä? Myös sijoitusta kritisoitiin lupaperusteena. Reserviläisyhdistykset tuottavat merkittävän kouluttamispanoksen, miksi tämän tyyppinen järjestelmä on tarkoitus romuttaa? Myös yli 60-vuotiaat voivat toimia koulutustehtävissä ja myös heillä tulisi olla mahdollisuus ammattitaitonsa ylläpitämiseen.
Lisää muistiinpanoja tulee kun tilaisuus etenee
#EUGunban
 
Sisäministeri korostaa muutosvalmiutta aselakiesitykseen

Suomen Sotilas pääsi ministeriaudin kyytiin puhelinlinjoja pitkin ja sai kysyttyä sisäministeri Kai Mykkäseltä paljon kritiikkiä herättäneen aselain esityksen tahtotilasta ja tarkoituksesta.
Lukijakeskusteluissa on kysytty, kuinka hyvin sisäministeri on perillä koko asedirektiivistä ja sen vaikutuksista. Tiukan 40-minuuttisen aikana selvisi, että kyllä hän tietää aiheen varsin hyvin. Esityksen valmistelussa on ollut merkittävää turbulenssia myös valmistelevassa työryhmässä, ja siksi muutoksia tekstiin on tullut viimeiseen asti. Esitys ei kuitenkaan ole valmis laki. Se on nyt lähetetty lausuntokierrokselle, ja tämän jälkeen sitä käsitellään uudelleen.

http://www.suomensotilas.fi/sisaministeri-korostaa-muutosvalmiutta-aselakiesitykseen/
 
Kuten aikasemmin jo haistelin. Ressu poikkeus = MPK, muuten on aikalailla turha haaveilla A tai edes B kategorian aseista. PE ei rupea 900 000 lupaa kirjoittamaan, vaan tunkee homman MPK alle. Osallistu MPK hommiin ja saat ampua PV:n mielestä tarpeeksi.
Toi lipas lievennykset kuulostaa niin selittelyltä, että vaihtoehto on joko lupa, rikos tai sulattoon.
 
Homma kusee ihan urakalla... :D
https://www.reservilaisliitto.fi/uu...iela_vaantoa.40875.blog#.WwLxnl6twPE.facebook
Kompromissiksi on tarjottu metsästyslain tapaan lipasrajoittimen käyttöä mutta se ei lainvalmistelijoiden mukaan käy vaan lippaan tulee olla valmistettu sellaiseksi, ettei siihen voida lipastaa yli kymmentä patruunaa. Lippaan fyysisillä mitoilla ei sinänsä ole merkitystä mutta valitettavasti tämänkaltaisia, pitkiä ”reserviläislippaita”, joihin voidaan lipastaa korkeintaan kymmenen patruunaa ei markkinoilta tällä hetkellä löydy.
 
Mitäs lottoatte, montako "itselataava reserviläiskivääri"-lupaa tässä maassa enää myönnetään parin- kolmen vuoden päästä?

Ja sitten sen parin- kolmen vuoden päästä alkaa taas uusi lakien kiristyskierros. Kyllähän tässä agenda on aika selvä.
 
Back
Top