Komissio kieltämässä itselataavat?

Tähänpä en osaa vastata - luin lakiesityksen vain kiväärinäkökulmasta, mutta mutuna heittäisin että voipi koskeakin. En muista oliko siellä haulikoita sinänsä eroteltu..

OK, kiitos vastauksesta. Täytyypä alkaa perehtyä asiaan. Tosin eipä tuo suuri ongelma ole, jos näytöksi riittävät vuosittainen metsästyskortti ja MH:lta hankitut luvat.
 
No minusta yhden asian perusteella ei tule äänestyspäätöstä tehdä, ei edes protestimielessä. Aselaki nyt kuitenkin on vain aselaki. Ei (kai?) kenenkään maailma aseiden ja ampuma-aselain ympärillä toivottavasti pyöri.
Politiikkojen on ymmärrettävä että heidän toimillaan on seurauksensa.

3 § Aseen osa

Aseen osaksi katsotaan myös latauslaite, jos sen kapasiteetti on yli:
10 patruunaa ja se on pitkän keskisytytteistä patruunaa ampuvan itselataavan kertatuliaseen osa tai siihen liitettävä irrotettava latauslaite.

Ellei jossain perusteluosiossa ole erikseen mainintaa vain kivääreistä, näkisin tuon koskevan myös haulikoita
Jep. Jännä nähdä miten toimitaan pumppuhaulikoiden suhteen joihin menee yli 10 patruunaa mutta makasiini sopii myös puolareihin.
 
OK, kiitos vastauksesta. Täytyypä alkaa perehtyä asiaan. Tosin eipä tuo suuri ongelma ole, jos näytöksi riittävät vuosittainen metsästyskortti ja MH:lta hankitut luvat.
Joo, luonnoksessa taisi olla että metsästyskortin voimassaolo on seurattava asia. Tosin siellä taisi olla myös maininta että lupaviranomainen voi harkintansa mukaan vaatia myös muita näyttöjä.
Tässä tullaankin sitten taas kaikkien aseen omistajien ystävään, eli lupaviranomaisen tapoihin tulkita asioita - no, Hallinto-oikeudet tulevat kuormittumaan edelleen.
Metsästyskortin pitäisi kuitenkin riittää tässä kohtaa.
 
Tämä on asia josta sanon että PRKELE!! Ja sanon sen siksi että lain valmisteluvaiheessa istuin kohtalaisen arvokkailla arvomerkeillä varustetun kaverin kanssa kasvokkain ja kysyin että eihän meitä nyt vaan unohdeta uuden lain valmistelussa? Kaveri sanoi ettei missään nimessä unohdeta ja ammattisotilaat tullaan huomioimaan. No eipä tullut!! Ei yhdessäkään lausunnossa mainittu. Ei vielä siinäkään vaiheessa kun kolmen ammattiryhmän liitot ottivat asian esiin. Yksikään isoruusukkeinen ns. asiantuntija ei yhdenkään valiokunnan kuulemistilaisuudessa maininnut asiasta ja muutenkin puhuivat reserviläispoikkeuksenkin osalta lähinnä pehmoisia.
Melko pettynyt olen siihen miten meidän esimiehet jättivät pitämättä omiensa puolta!! Sinänsähän se nyt ei varmaan kyllä yllättänyt..
Tietysti edelleen J-OS komentaja voisi kirjoitella lapun että X tarvitsee työssään aseen. Sillähän homma edelleen hoituisi - vaan ei löydy yhdeltäkään pomomieheltä siihen kiveksiä.
Eikös kenraalikunta ole läpeensä politisoitunut nykyään?
 
Lakiesityksen mukaan kaikki puolarit tulee tarkastella perusteen todellisuuden osalta viiden vuoden välein.
Uuden lain nojalla poliisille avautuu mahdollisuus tarkastaa vanhoja lupiakin. Esim henkilöt, joilla on käsiaseita mutta ei minkäänlaista ase-asiointia sanotaan vaikka lähimmän 15 vuoden aikana, hyvin mahdollisesti joutuvat tsekkaukseen. Näitä on paljon jotka omistaa käsiaseita mutta eivät millään lailla harrasta ammuntaa. Nämä kerätään jossain aikataulussa pois.
Joo, laki ei suoraan sellaisesta sano, mutta lakia voidaan soveltaa.

Tavoitehan on kerätä perusteettomat aseet kansalaisilta pois. Se kannattaa pitää mielessä.
.
 
Uuden lain nojalla poliisille avautuu mahdollisuus tarkastaa vanhoja lupiakin. Esim henkilöt, joilla on käsiaseita mutta ei minkäänlaista ase-asiointia sanotaan vaikka lähimmän 15 vuoden aikana, hyvin mahdollisesti joutuvat tsekkaukseen. Näitä on paljon jotka omistaa käsiaseita mutta eivät millään lailla harrasta ammuntaa. Nämä kerätään jossain aikataulussa pois.
Joo, laki ei suoraan sellaisesta sano, mutta lakia voidaan soveltaa.

Tavoitehan on kerätä perusteettomat aseet kansalaisilta pois. Se kannattaa pitää mielessä.
.
Muokkaisin viimeistä riviä hiukan:
Tavoitehan on kerätä aseet kansalaisilta pois. Se kannattaa pitää mielessä.
 
Uuden lain nojalla poliisille avautuu mahdollisuus tarkastaa vanhoja lupiakin. Esim henkilöt, joilla on käsiaseita mutta ei minkäänlaista ase-asiointia sanotaan vaikka lähimmän 15 vuoden aikana, hyvin mahdollisesti joutuvat tsekkaukseen. Näitä on paljon jotka omistaa käsiaseita mutta eivät millään lailla harrasta ammuntaa. Nämä kerätään jossain aikataulussa pois.
Joo, laki ei suoraan sellaisesta sano, mutta lakia voidaan soveltaa.

Tavoitehan on kerätä perusteettomat aseet kansalaisilta pois. Se kannattaa pitää mielessä.
.
Näin minä pelkään käyvän.
Nyt ennen 12.6. 2017 myönnetyt luvat jätetään sellaisenaan voimaan. Kuulostaa hyvältä - vai kuulostaako? Nämä luvat ovat toistaiseksi voimassa, ei ikuisesti voimassa.
Nyt laissa todetaan että puoliautomaattien myöntöperusteen voimassaolo tulee tarkastella 5 vuoden välein.
Minä veikkaan, että vanhojen lupien haltijoilta lähtee pitkät lippaat että heilahtaa kun ensimmäinen 5-vuotistarkastelu tulee kohdalle, ellei sitten ole selkeätä harrastusperusteen mukaista näyttöä. Tai jos vaikka metsästyskorttia ei ole hetkeen ollut, niin lähtee koko ase.
Toivon ettei näin kävisi, mutta pahoin pelkään että jotenkin noin poliisi tulee lakia tulkitsemaan.
Ja pahimmillaan vanhan luvan ensimmäinen 5-vuotistarkastelu on heti kun 5v myöntöpäivästä on kulunut = vanhoilla luvilla heti.
On mielenkiintoista nähdä millainen on Poha:n tulkinta uudesta laista. Enemmän minä siitä olisin huolissani kuin itse laista. Poha oli lain valmisteluvaiheissa kielteisin lausuja joka käänteessä ja sen tulkinnat vanhankin lain aikana olivat esim. harrasteperusteissa usein selvästi lakia tiukemmat.
 
Valtion virkamiehiltä lähti mahdollisuus ostaa patruunoita virkamerkillä. Onnea niille jotka haluaa ampua enemmän, mutta talo ei tarjoa patruunoita.
Ja entäs sit ammattisotilaat jotka haluaa pitkän aseen? Ei muutakuin MPK:n kursseille, että joku ressu voi arvioida oletko pätevä pitämään asetta siviilissä :D:D:D
Tai sit ruvettava urheilemaan aka SRA yms.

Kantahenkilöt eivät ymmärtääkseni voi saada aselupaa reserviläisperusteella kun eivät ole sijoituskelpoisia reserviläisiä. Tähän reserviläiskivääriin yritin saada rajan ja puolustusvoimien sotilasammattihenkilöille mahdollisuutta. Syötin korjatut lakipykälät useaan kertaan kansanedustajille. Eduskunnassa käydessäni mainitsin tästäkin myös kasvotusten. Samoin puhelimitse kerroin tästä. Olen ollut yhteydessä kansanedustajiin tämän korjauksen tiimoilta syyskuun puolivälistä viime torstaihin asti moneen kertaan. Osani tein, mutta hävisin.
 
Edelleenkään nyt eduskunnan hyväksymän lain mukaan tt1,tt2 ja tt3 haulikko ja pienoiskivääri ei normaalimittaisena (300/600) ole erityisen vaarallisia. Eikä myöskään niiden lippaat. Keskisytytteisellä patruunalla ei tarkoiteta haulikon patruunaa. Haulikon patruuna on eroteltu reunakantaisena ja välitulpallisena noista keskisytytteisistä. Eli uusi laki ei ymmärtääkseni vaikuta yhteenkään olemassaolevaan haulikon tai pienoiskiväärin lupaan yhtään mitään.

Pitkien aseiden 5 vuoden harrastuneisuuden todistelupakko ei koske niitä aseita jotka on luvitettu ennen isoisä-päivää (12.6.2017).
 
Ok. Kiitos. Ääneni menee persuille.

Perustelu: minä en nimittäin enää usko että tuo jää pelkästään tuohon. Se kehitys on pakko pysäyttää.
Olisihan se, mutta sitä ei käytännössä minusta voi äänestämällä pysäyttää, demokratiassa kun elämme. Yksi puolue ei sille asialle voi mitään jos muut puolueet ovat eri linjalla.
Siksi pitää keksiä joku keino saada useampi puolue samalle linjalle.
 
Pitkien aseiden 5 vuoden harrastuneisuuden todistelupakko ei koske niitä aseita jotka on luvitettu ennen isoisä-päivää (12.6.2017).
Tästä on ensin nähtävä Poliisin tulkinta ja sen jälkeen todennäköisesti saatava Hallinto-oikeuden päätös ja sen jälkeen vielä KHO:n päätös - ainakin jos lupaviranomainen toimii kuten on tähän asti toiminut.
Toivon olevani väärässä.
 
Missä tuo metsästysperusteisten puoliautomaattien harrastuneisuuden osoitus mainitaan? Kun olen yrittänyt kiireellä etsiä ja rivit pomppii silmissä:D
 
Vaalit tulossa joten en kummastelisi jos on piiloteltu pykäläviidakkoon.
Välikevennyksenä voisi sanoa, että Susanna Koski oli kuulemma sanonut tämän muutoksen koskevan vain rynnäkkökiväärejä ja niiden omistusta. Että se tosiaan siitä asiantuntemuksesta lakivaliokunnissa.
 
Kantahenkilöt eivät ymmärtääkseni voi saada aselupaa reserviläisperusteella kun eivät ole sijoituskelpoisia reserviläisiä. Tähän reserviläiskivääriin yritin saada rajan ja puolustusvoimien sotilasammattihenkilöille mahdollisuutta. Syötin korjatut lakipykälät useaan kertaan kansanedustajille. Eduskunnassa käydessäni mainitsin tästäkin myös kasvotusten. Samoin puhelimitse kerroin tästä. Olen ollut yhteydessä kansanedustajiin tämän korjauksen tiimoilta syyskuun puolivälistä viime torstaihin asti moneen kertaan. Osani tein, mutta hävisin.

KIITOS vaikutusyrityksestä!

Pakko saivarrella, sotilasammattihenkilö on aliupseeriston alin palvelusarvo miehistökoulutetuille.
Jostain syystä varusmiesten keskuudessa kulkee edelleen ouho "SAHI" nimitys sotilaspoliisialiupseereista.
 
KIITOS vaikutusyrityksestä!

Pakko saivarrella, sotilasammattihenkilö on aliupseeriston alin palvelusarvo miehistökoulutetuille.
Jostain syystä varusmiesten keskuudessa kulkee edelleen ouho "SAHI" nimitys sotilaspoliisialiupseereista.

Äh. Ei pitäisi keksiä uusia termejä varmistamatta onko ne jo varattu johonkin toiseen tarkoitukseen. En sentään lakiehdotuksissani käyttänyt tuota ilmaisua.
 
Äh. Ei pitäisi keksiä uusia termejä varmistamatta onko ne jo varattu johonkin toiseen tarkoitukseen. En sentään lakiehdotuksissani käyttänyt tuota ilmaisua.
Sotilasammattihenkilöt olivat ex värvätyistä muodostettu henkilöstöryhmä, joiden alin palvelusarvo oli sotilasammattihenkilö, 1.12017 muodostetun aliupseeriston alimmaksi palvelusarvoksi jäi tuo sotilasammattihenkilö ja arvomerkiksi sotilasammattihenkilöiden entinen tunnus, miekka leijonan päällä. Ammattilaliupseeristoon kuuluvalla kersantilla on tuo sama miekka kulmarautojen kaverina, erottaakseen hänet sopimussotilaista.
 
Back
Top