Komissio kieltämässä itselataavat?

Miten toiminta-ampujat harjoittelevat kilpailuihin 10 ammuksen rajoitetulla lippaalla? Mitä sitten kun he lähtevät kansainväliseen kilpailuun?

Riippuu lajista, IDPA:ssa pistoolien max patruunamäärä on 10 lippaassa ja yksi pesässä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Näin minä pelkään käyvän.
Nyt ennen 12.6. 2017 myönnetyt luvat jätetään sellaisenaan voimaan. Kuulostaa hyvältä - vai kuulostaako? Nämä luvat ovat toistaiseksi voimassa, ei ikuisesti voimassa.
Nyt laissa todetaan että puoliautomaattien myöntöperusteen voimassaolo tulee tarkastella 5 vuoden välein.
Minä veikkaan, että vanhojen lupien haltijoilta lähtee pitkät lippaat että heilahtaa kun ensimmäinen 5-vuotistarkastelu tulee kohdalle, ellei sitten ole selkeätä harrastusperusteen mukaista näyttöä. Tai jos vaikka metsästyskorttia ei ole hetkeen ollut, niin lähtee koko ase.
Toivon ettei näin kävisi, mutta pahoin pelkään että jotenkin noin poliisi tulee lakia tulkitsemaan.
Ja pahimmillaan vanhan luvan ensimmäinen 5-vuotistarkastelu on heti kun 5v myöntöpäivästä on kulunut = vanhoilla luvilla heti.
On mielenkiintoista nähdä millainen on Poha:n tulkinta uudesta laista. Enemmän minä siitä olisin huolissani kuin itse laista. Poha oli lain valmisteluvaiheissa kielteisin lausuja joka käänteessä ja sen tulkinnat vanhankin lain aikana olivat esim. harrasteperusteissa usein selvästi lakia tiukemmat.

No ehkä tähänkin tulee joskus POHA / poliisilta vastaus, eli kumooko asekeräilijästatus tarpeen aktiivisuuden todistamiseen vain keräilyluvalla olevilta aseilta vai keräilijän kaikilta puoliautomaateilta?


53 a §
Harrastuksen jatkumisen osoittaminen
Luonnollisen henkilön, jolla on toistaiseksi voimassa oleva hallussapitoon oikeuttava lupa 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen, erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen taikka ampuma-aseeseen, jonka toimintatapa on itselataava kertatuli, on viiden vuoden kuluttua luvan antamisesta ja tämän jälkeen viiden vuoden välein toimitettava lupaviranomaiselle selvitys 45 §:n 5—11 momentissa tarkoitetun lupaedellytyksen voimassa olosta. Esitettävällä selvityksellä on osoitettava, että luvanhaltija edelleen aktiivisesti harjoittaa luvan myöntämisen perusteena ollutta toimintaa tai muuta toimintaa, johon kyseistä ampuma-asetta koskeva lupa olisi voitu myöntää.
Lupaviranomainen voi tarvittaessa vaatia luvanhaltijaa esittämään harrastuksestaan muitakin selvityksiä.
Asekeräilijän hyväksynnän perusteella myönnetyn ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavan luvanhaltijan tulee kuitenkin toimittaa 1 ja 2 momentissa tarkoitettu selvitys vain lupaviranomaisen sitä erikseen pyytäessä.
 
Välikevennyksenä voisi sanoa, että Susanna Koski oli kuulemma sanonut tämän muutoksen koskevan vain rynnäkkökiväärejä ja niiden omistusta. Että se tosiaan siitä asiantuntemuksesta lakivaliokunnissa.
Naurattaisi jos ei itkettäisi, uskon nimittäin helposti että se asiantuntemus jolla tätä on väännetty on ollut juuri tätä tasoa.. Muutenkin pakko ihmetellä ettö tästä asiasta päätettäessä on kuultu mm Sadankomiteaa, Aseistakieltäytyjäliittoa ja Rauhanpuolustajia.
 

Tuolta sisäministeriön tiedotteesta on peräisin huomisten sanomalehtien ja tän päiväisten nettiuutisten virheellinen tieto suomikonepistoolin ja emman lippaiden jäämisestä lupavapauden ulkopuolelle. Jos joku ei vielä tiedä, niin laki on kirjoitettu tuolta osin virheellisesti vastoin hallintovaliokunnan tahtoa. Suomi ja Emma lippaat ovat jatkossa luvanvaraisia aseen osia. Laitoin sisäministeriöön aiheesta korjauspyynnön. Aika paha moka niillä tapahtunut kun tuollaista ovat viralliseen tiedotteeseen laittaneet. Tuskin kaikki lehdet asiaa korjaavat. Yrittäkää muutkin vaatia omiin paikallislehtiin ja muihin korjauksia aselakia koskevista virheistä.
 

Tuolta sisäministeriön tiedotteesta on peräisin huomisten sanomalehtien ja tän päiväisten nettiuutisten virheellinen tieto suomikonepistoolin ja emman lippaiden jäämisestä lupavapauden ulkopuolelle. Jos joku ei vielä tiedä, niin laki on kirjoitettu tuolta osin virheellisesti vastoin hallintovaliokunnan tahtoa. Suomi ja Emma lippaat ovat jatkossa luvanvaraisia aseen osia. Laitoin sisäministeriöön aiheesta korjauspyynnön. Aika paha moka niillä tapahtunut kun tuollaista ovat viralliseen tiedotteeseen laittaneet. Tuskin kaikki lehdet asiaa korjaavat. Yrittäkää muutkin vaatia omiin paikallislehtiin ja muihin korjauksia aselakia koskevista virheistä.

Aikoinani huomautin asiasta mm. Kai Mykkäselle ja Elina Rantakokolle. Tein siitä myös kantelun oikeuskanslerille. https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/11/viesti-sisaministerioon.html http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262440-viesti-kai-mykkaselle https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/10/viesti-elina-rantakokolle.html https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/01/kanteluni-oikeuskanslerille-12122018.html
 
Viimeksi muokattu:
8 hrs ·
Lyhyt analyysi siitä, mitä tänään hyväksytty aselakiehdotus pitää sisällään meidän käsityksemme mukaan ja miten se vaikuttaa eri harrastajiin. Tämä ei ole ehdoton tai lopullinen totuus, vaan heijastelee meidän nykyistä käsitystämme tulevasta aselaista.
Pyydämme apuanne tiedon levittämisessä, koska muutokset koskevat jossain määrin kaikkia harrastajia.

Metsästäjät:
Tulevaisuudessa metsästäjät eivät saa metsästysperusteella puoliautomaattiaseita, joissa saa käyttää normaalikokoisia lippaita, vaan heidän pitää radallakin käyttää 10 patruunan lippaita. Tämä on suurin muutos. Metsästystoiminnassa toki lippaan kapasiteetti on muutenkin rajoitettu.
Ampumaurheilijat:
Lyhyen käsiaseen osalta ehdot säilyvät ennallaan. Pitkän aseen kohdalla edellytetään tulevaisuudessa 12 kuukauden harjoittelua ja seuraan kuulumista. SRA on kansainvälisesti tunnustettu urheilulaji, samoin kuin IPSC joten urheilupoikkeuksella voidaan lain mukaan myöntää hallussapitolupia A-tyypin aseisiin – tässä kontekstissa puoliautomaattiaseisiin ja normaalikokoisiin lippaisiin.

Reserviläiset:
Maanpuolustus on nyt salonkikelpoinen ja sosiaalisesti hyväksyttävä syy hankkia ampuma-ase. Ja vielä normaalikokoisilla lippailla. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, on tapahtunut myönteistä kehitystä merkittävällä osa-alueella ja olemme saaneet kokonaan uuden luvanhakuperusteen. Käytännössä todennäköisesti aseen hankkiminen reserviläisperusteella edellyttää osallistumista MPK:n ammuntoihin, ampumakokeen suorittamista ja 12 kuukauden aktiivisuutta hakijan osalta. Poliisi tekee normaalit tarkastukset lupaprosessin yhteydessä ja samalla varmistaa Puolustusvoimilta, että hakija on sijoituskelpoinen. Sijoitusta ei siis edellytetä, mutta henkilö pitää voida sijoittaa tarvittaessa johonkin, eli käytännössä vähintään intti suoritettuna kunnialla loppuun. Aika näyttää kuinka prosessi lopulta toimii käytännössä. Ehdotus siistiytyi merkittävästi alkuperäistä toimivampaan suuntaan eduskunnassa.
Ampumaseurat ja Reserviläisyhdistykset:
Ehdotus, jonka mukaan vain MPK saisi tulevaisuudessa lupia normaalikapasiteettisiin puoliautomaattiaseisiin saatiin torpattua ja ns ”koulutuspoikkeus” saatiin sisällytettyä tekstiin. Se tarkoittaa että esimerkiksi urheiluseurat ja yhdistykset voivat hankkia tulevaisuudessakin koulutuskäyttöön aseita kuten aiemminkin. Näin on mahdollistettu uusien harrastajien tuleminen ammunnan lajien pariin, joissa edellytetään asetyyppiä jonka hankkiminen edellyttää tiettyä ”koeaikaa”. Tämä oli merkittävä parannus alkuperäiseen tekstiin, sillä jos uusia harrastajia ei tule, lajit kuihtuvat. Myös uuden ampujat pystyvät ampumaan esimerkiksi SRA:ta normaalikokoisilla lippailla seurojen harjoituksissa ns ”valvottuna käyttönä”.

Keräilijät:
Keräilyaseisiin ehdotettu ampumakielto saatiin hierottua pois ehdotuksesta, ja asekeräily jatkuu toivottavasti maassamme vähintään nykyisessä laajuudessaan. Olisi ollut kerrassaan kurjaa, jos asekeräilijöiden olisi tarvinnut vaihtaa harrastuksensa asekeräilystä asekätkentään. Keräilyaseet ovat myös historiallisesti merkittävinä vapautettuja merkintäpakosta, eli niitä ei tarvitse pilata ylimääräisillä merkinnöillä. Toki viranomaiset varasivat itselleen oikeuden yksipuolisesti muuttaa keräilysuunnitelmia tämän lakimuutoksen aikana, mikä osaltaan aiheuttaa tyytymättömyyttä.

Kaikki:
Grand Fathering: Vanhat ennen 12.6.2017 luvitetut aseet noudattavat samoja lupaehtoja kuin ennenkin, eli niissä saa käyttää normaalikokoisia lippaita. 12.6.2017 jälkeen myönnetyt puoliautomaattiaseet tulee luvittaa uudelleen (veloituksetta). Näiden aseiden osalta harrastajan tulee todistaa harrastuneisuutensa 5 vuoden välein. Lupia ei kuitenkaan lain mukaan tarvitse myöntää määräaikaisina, vaan ne voidaan myöntää toistaiseksi. Eli tilanne on samanlainen kuin lyhyiden käsiaseiden kohdalla. Jos olet ostanut 12.6.2017 jälkeen puoliautomaatin ja olet metsästäjä, se voi tarkoittaa että voit joutua luopumaan normaalikokoisista lippaista. Jos olet ostanut 12.6.2017 jälkeen puoliautomaatin ja olet ampumaurheilija ja 12 kuukauden harrastuneisuus ei tule täyteen, voit joutua leikkimään vajailla lippailla kunnes 12 kuukautta tulee täyteen.
Kiväärin minimimitat muuttuvat: Pitkä ase oli ennen 840 mm pitkä. Nyt kivääriksi lasketaan yli 600 mm pitkä ja yli 300 mm piipunpituuden omaava ase. Tämä tarkoittaa, että arskojen teleperiä ei enää tarvitse tapittaa ja ne typerät rajoittimet voi repiä mäkeen.
Alle 600 mm pitkä tai alle 300 mm piipulla varustettu ase, joka on suunniteltu kahdella kädellä olkapäätä vasten ammuttavaksi (ihan oikeasti – ei meidän keksintöä) on muu-ase ja siihen voidaan tulevaisuudessa myöntää lupa vain ja ainoastaan perusteella asekeräily tai ammatti. Jos sinulla on esimerkiksi MP5 määräaikaisilla luvilla, niin uusia lupia ei voi esimerkiksi urheilu- tai reserviläisyysperusteella saada kun olemassaolevat luvat vanhenevat. Saa nähdä miten tämä toteutuu esimerkiksi pistooleiksi luvitettujen Scorpionejen kohdalla.
Jos sinun hallustasi tavataan lipas, joka sopii kivääriin ja on yli 10 patruunaa tai pistooliin ja on yli 20 patruunaa, eikä sinulla ole lupaa sellaisen hallussapitoon tullaan aselupasi peruuttamaan.

Dekoaseet: Pysykää kaukana näistä, jos teillä on aselupia.
#EUGUNBAN
 
Pitkien aseiden 5 vuoden harrastuneisuuden todistelupakko ei koske niitä aseita jotka on luvitettu ennen isoisä-päivää (12.6.2017).

Miten muuten itse tulkitset tilanteen, jossa ase on hankittu vaikkapa 2016 ja sille on silloin myönnetty määräaikainen lupa, joka on sittemmin myönnetty toistaikseksi voimassaolevaksi tuon "isoisäpäivän" jälkeen?
Onko kyseessä vanha ase, johon "isoisäkäytäntöä" käytäntöä sovelletaan VAI onko kyseessä uusi ase, joka vaatii uudelleen lupien hakemisen 6kk aikana.
Näitä on useampi tapaus kaveri-/tuttavapiirissä ja onpa itselläkin yksi tuollainen ase.
 
Miten muuten itse tulkitset tilanteen, jossa ase on hankittu vaikkapa 2016 ja sille on silloin myönnetty määräaikainen lupa, joka on sittemmin myönnetty toistaikseksi voimassaolevaksi tuon "isoisäpäivän" jälkeen?
Onko kyseessä vanha ase, johon "isoisäkäytäntöä" käytäntöä sovelletaan VAI onko kyseessä uusi ase, joka vaatii uudelleen lupien hakemisen 6kk aikana.
Näitä on useampi tapaus kaveri-/tuttavapiirissä ja onpa itselläkin yksi tuollainen ase.

En pysty lonkalta vastaamaan. Pitäis lukea lakipykälät taas läpi tuota kohtaa ajatellen.
Ja ei yllättäisi vaikka vastaus ei selviäisi lukemallakaan.
 
En pysty lonkalta vastaamaan. Pitäis lukea lakipykälät taas läpi tuota kohtaa ajatellen.
Ja ei yllättäisi vaikka vastaus ei selviäisi lukemallakaan.
Luin ne aika tarkkaan - selkeätä vastausta ei sieltä minusta löydy = vaatii POHA:n tulkinnan ja perinteisesti siitä Hallinto-oikeuden ratkaisun..joka on eri kuin POHA:n tulkinta..eli Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu tarvitaan.
 
53 a §
Harrastuksen jatkumisen osoittaminen
Luonnollisen henkilön, jolla on toistaiseksi voimassa oleva hallussapitoon oikeuttava lupa 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen, erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen taikka ampuma-aseeseen, jonka toimintatapa on itselataava kertatuli, on viiden vuoden kuluttua luvan antamisesta ja tämän jälkeen viiden vuoden välein toimitettava lupaviranomaiselle selvitys 45 §:n 5—11 momentissa tarkoitetun lupaedellytyksen voimassa olosta. Esitettävällä selvityksellä on osoitettava, että luvanhaltija edelleen aktiivisesti harjoittaa luvan myöntämisen perusteena ollutta toimintaa tai muuta toimintaa, johon kyseistä ampuma-asetta koskeva lupa olisi voitu myöntää.
Lupaviranomainen voi tarvittaessa vaatia luvanhaltijaa esittämään harrastuksestaan muitakin selvityksiä.
Asekeräilijän hyväksynnän perusteella myönnetyn ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavan luvanhaltijan tulee kuitenkin toimittaa 1 ja 2 momentissa tarkoitettu selvitys vain lupaviranomaisen sitä erikseen pyytäessä.
Lihavoitu kohta, mistä vetoa niin esimerkiksi oma pöytäkirja ei riitä kohta.
 
Lihavoitu kohta, mistä vetoa niin esimerkiksi oma pöytäkirja ei riitä kohta.
Koskeeko tuo nyt metsästysaseita muilta osin kuin lippaan rajoitukset? Siis tuo harrastuneisuuden osoittaminen. Siitä tuntuu olevan eri mielipiteitä.
 
Koskeeko tuo nyt metsästysaseita muilta osin kuin lippaan rajoitukset? Siis tuo harrastuneisuuden osoittaminen. Siitä tuntuu olevan eri mielipiteitä.

Hyvinkin todennäköisesti tuossa riittää että on kerran viiteen vuoteen maksanut metsästyskortin ja sen metsästyskortin esittäminen pyydettäessä. Tottakai jos viranomaisella on epäilyksiä ettei oikeaa harrastusta ole taustalla niin voihan se pyytää lisäselvitystä "missä metsästetty, mitä lajeja" tms mutta metsästys kun ei ole niin seurasidonnaista kuin muu ammunta niin vaikea vaatia esim seurasta todistusta harrastamisesta. Eli jostain olin tavoittavinani lausunnon että jatkossa koitetaan karsia ns "kaappiin jääneitä" aseita jolloin voisi tulla kyseeseen metsästysaseetkin. Tuo 5 vuotta on muistaakseni kriteeri myöskin metsästäjäntutkinnon voimassa pysymiseen joten olisi siinä linjassa.
 
Koskeeko tuo nyt metsästysaseita muilta osin kuin lippaan rajoitukset? Siis tuo harrastuneisuuden osoittaminen. Siitä tuntuu olevan eri mielipiteitä.
Metsästyspuolareita koskee tuo 5 vuoden välein tehtävä harrastuneisuuden osoittaminen. Voimassa olevan metsästyskortin pitäisi riittää - tosin veikkaan, että jos asiaa ei käsitellä keskitetysti niin eri Poliisilaitoksilla tulee olemaan eroja. Jollekin riittää metsästyskortti, jollekin ei tahdo riittää mikään. Tätähän on nähty jo entisenkin lain aikana metsästyspuolareiden kohdalla. Poliisin tavat eivät valitettavasti taida uuden lain myötä muuttua yhtään totuttua myötämielisemmäksi tai edes johdonmukaisemmaksi eri laitosten välillä. Ellei sitten puolariasioita käsitellä keskitetysti jossakin.
 
Lihavoitu kohta, mistä vetoa niin esimerkiksi oma pöytäkirja ei riitä kohta. Lupaviranomainen voi tarvittaessa vaatia luvanhaltijaa esittämään harrastuksestaan muitakin selvityksiä.
Ei tämä muuta tarkoita kuin että halutessaan viranomainen saa pyytää erilaisia selvityksiä. Eli jos vaan hiemankin epäilyttää jokin asia niin saa pyytää lisää muunlaista tietoa. Ne jotka eivät ole vakavissaan harrasteet aseella ampumista, tulevat törmäämään tähän tilanteeseen.
En usko tällä olevan vaikutusta todellisiin harrastajiin, joiden näyttö on riittävää.
.
 
Ei tämä muuta tarkoita kuin että halutessaan viranomainen saa pyytää erilaisia selvityksiä. Eli jos vaan hiemankin epäilyttää jokin asia niin saa pyytää lisää muunlaista tietoa. Ne jotka eivät ole vakavissaan harrasteet aseella ampumista, tulevat törmäämään tähän tilanteeseen.
En usko tällä olevan vaikutusta todellisiin harrastajiin, joiden näyttö on riittävää.

Pystyn heti nimeämään useamman poliisilaitoksen jotka kyllä taatusti haluavat lisäselvityksiä.. Sen vuoksi tuo "halutessaan" kohta on minusta harmillinen, koska useammalla poliisilaitoksella on hyvin nihkeä suhtautuminen erityisesti puolareihin. Oikein tulkittuna ja lain hengen mukaisestihan tuo tarkoittaa sitä että jos on syytä epäillä niin voidaan tarkentaa, mikä onkin ihan hyvä. Mutta kun nyt vaan kokemuksesta tiedän - asun yhden perin nihkeän laitoksen alueella - että jotkut eivät jätä yhtäkään mahdollisuutta hankaloittaa erityisesti puolarien käyttöä. Toivottavasti puolarihommat menevät kokonaisuudessaan keskitetysti yhdelle laitokselle. Silloin linja edes on yhtenäinen kaikille.
 
No minusta yhden asian perusteella ei tule äänestyspäätöstä tehdä, ei edes protestimielessä. Aselaki nyt kuitenkin on vain aselaki. Ei (kai?) kenenkään maailma aseiden ja ampuma-aselain ympärillä toivottavasti pyöri.

Aseharrastus on yksi niistä asioista minkä perusteella se päätös tehdään, joten pidetään ne kaikki mielessä kun menee äänestämään. Myös se aseharrastus.
 
Back
Top