Komissio kieltämässä itselataavat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magitsu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kysyä pitäisi miksi poliisin turvallisuus on ykkösasia eikö kansalaisten turvallisuus pitäisi olla prioditeetti numero yksi varsinkin kun poliisin tehtävä on suojata aseettomia kansalaisia aseelliselta hyökkäykseltä?

Poliisin toimintaohjeistuksella on saatu työssään kuolleet ja vammautuneet lähes loppumaan, mutta onko kansalaisten turvallisuus sitten lisääntynyt sillä että poliisi odottaa voimien keskittämistä.

Amerikkalais poliisien toimintaa arvostellaan Suomessakin rajusti, mutta kun tilanne vaatii he kyllä toimivat vaikka mitään suuria suojajoukkoja ei olisikaan jos tilanne vaatii vaikka ihan yksin.

Perusongelman muodostaa varmasti lainsäädäntö. Työnantajalla on tiukka vastuu työsuojelun puolella eivätkä ne pykälät tunne poikkeuksia. Tiedän tämän aiheuttaneen ahdistusta myös poliisimiehissä. Toisaalta on aika paljon odotettu että vaatimatonta palkkaa nauttiva perheellinen mies tai nainen aina heittäytyisi tulilinjalle ja laittaisi ns. kroppaa likoon. Eikä se poliisin suunnittelematon rynnäkkö asuntoon aina ole uhrillekaan paras vaihtoehto. Ahtaassa tilassa käyty kohtaamistaistelu voi olla uhrille vielä vaarallisempi kuin aseellinen ryöstö.

Säännöstä joudutaan varmasti poikkeamaan haja-asutusalueilla kun toinen partio on satojen kilometrien päässä. Muistaakseni myös kouluampumisten yhteydessä on mainittu uudesta ohjeistuksesta jonka mukaan heti ensimmäisen partion pitää pyrkiä puuttumaan tilanteeseen sanoi tein eikä jäädä nurkille kykkimään ja pitämään kirjaa kuolleista.

Hankala kokonaisuus kaiken kaikkiaan.

Amerikassa on tietysti syytä olettaa että vastapuoli on aseistautunut ja ampua ensin ihan varmuuden vuoksi. Kymmenen laukausta pakenevan selkään voi tosin mennä jo liioittelun puolelle. Ei kyllä käy kateeksi yksin toimivia poliisimiehiä. Siin olisi itselläkin liipasinsormi herkässä.
 
Kymmenen laukausta pakenevan selkään voi tosin mennä jo liioittelun puolelle
Ei siinä mitään liiottelua ole pakeneva rosvo on pakeneva rosvo, ja jos Jenkkilässä lähdet poliisia karkuun mistä syystä tahansa voit olla varma että kinniottamis keinot on kovat ja rosvot tietää sen, eikä niistä rosvojen ampumisista ole montakaan tuomiota tullut, ennemmän mellakoita syystä tai toisesta.
 
Ei siinä mitään liiottelua ole pakeneva rosvo on pakeneva rosvo, ja jos Jenkkilässä lähdet poliisia karkuun mistä syystä tahansa voit olla varma että kinniottamis keinot on kovat ja rosvot tietää sen, eikä niistä rosvojen ampumisista ole montakaan tuomiota tullut, ennemmän mellakoita syystä tai toisesta.

Joo ei siitä tuomita jos valkoinen mies ampuu mustan. Toisin päin kyllä. USA:n yhteiskuntamalli oikeuslaitoksineen on käsittämättömän sairas.
 
Joo ei siitä tuomita jos valkoinen mies ampuu mustan. Toisin päin kyllä. USA:n yhteiskuntamalli oikeuslaitoksineen on käsittämättömän sairas.
Ei muuten pidä paikkaansa, älä usko ihan kaikkea mitä sinulle syötetään joku kohuotsikko ei kerro koko totuutta maasta.
Se ero on Suomeen verrattuna silloinkun joku menee pieleen se pöyhitään loppuunasti otsikoista välittämättä eikä siinä paljon paina edes sukunimi, kaikkia vääryyksiä ei voi korjata siellä eikä täällä, mutta ainakin yritetään.

Tämä menee OT`n puolelle eiköhän siirrytä tämän kanssa sekalaista mussuttelua puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten pidä paikkaansa, älä usko ihan kaikkea mitä sinulle syötetään joku kohuotsikko ei kerro koko totuutta maasta.
Se ero on Suomeen verrattuna silloinkun joku menee pieleen se pöyhitään loppuunasti otsikoista välittämättä eikä siinä paljon paina edes sukunimi, kaikkia vääryyksiä ei voi korjata siellä eikä täällä, mutta ainakin yritetään.

Tämä menee OT`n puolelle eiköhän siirrytä tämän kanssa sekalaista mussuttelua puolelle.

Taas kerran arvostusasioita. Älä sinä tule selittämään minulle mikä on ainoa oikea mielipide. Tunnen todellisuuden ja systeemi on sairas. Piste. Tämähän ei tarkoita että joku muu järjestelmä on automaattisesti taivaallisen hyvä. Ei ainakaan Suomen.
 
Pohdin tässä taas kerran sitä että mikä on niissä henkilöissä jotka vastustavat ylipäänsä aseiden hallussapitoa ja jotka samat ovat sitten valmiita antamaan aseita kieltäviä lausuntoja?
Asia kaiketi edelleen on niin että henkilöt eivät ole itse perehtyneet aseisiin, ampuneet sellaisilla ja eivät näe niille mitään muuta käyttötarkoitusta kuin toisen tappamisen. Tällaisten henkilöiden on helppo kieltää kaikki sellainen mikä on itselle vierasta ja vastenmielistä.
Tähän kun sekoitetaan vielä se, että henkilöt jotka ovat yhteiskunnan päättäjäpaikoilla, ovat tosiaan aikanaan opiskelleet sellaisia aloja joissa aseet eivät ole missään roolissa.
Tässä puoliautomaatteja koskevassa (tai yleensäkin aseissa) asiassa soisin mielelläni, että päättävässä portaassa on mukana sellaisia joilla on henkilökohtaista kokemusta aseista ja sen myötä vaikutusta päätöksiin.

Onko asiantuntijoiden lausunnoilla merkitystä jos päättäjäportaan arvomaailmaa ohjaa enempi kielteinen näkemys ja lausunnot sivuutetaan?
Miten päättäjäportaaseen saadaan aseiden asiantuntijaa samalle viivalle "kukkien nuuhkijoiden ja lukutoukkien" kanssa ?

.
 
Viimeksi muokattu:
Ennemminkin kysyisin miksi nämä asioihin perehtyneet eivät siellä pelipaikoilla saa suutaan auki silloin kun sen aika olisi. Eduskunta on täynnä metsästäjiä ja reserviläisliiton johtoon on ollut tapana valita Keskustan kansanedustaja. Persuissakin on aktiiviressuina profiloituneita jne. Kaikesta tästä huolimatta on kovin hiljaista...
 
Taas kerran arvostusasioita. Älä sinä tule selittämään minulle mikä on ainoa oikea mielipide. Tunnen todellisuuden ja systeemi on sairas. Piste. Tämähän ei tarkoita että joku muu järjestelmä on automaattisesti taivaallisen hyvä. Ei ainakaan Suomen.

Vaikka tämä menee OT`n puolelle vastaan tähän viimeisen kerran. Vaikka sinun mielestä Yhdysvallat on Liittovaltiona sairas niin siellä voidaan valita vapailla vaaleilla Preidentti mutta voidaanko EU´n "liittovaltiossa" valita vapaissa vaaleissa edes Komission puheenjohtajaa saati sitten Komission jäseniä, onko mahdollisuus kellään erottaa Komission Puheenjohtajaa? , mutta Yhdysvaltojen Presidentti voidaan erottaa ja niin on myös tapahtunut kesken virkakauden, näin siis sairaassa yhteiskunnassa.

Komissio antaa Direktiivejä ilman mitään oikeutta kansalta ja julistaa olevansa "liittovaltio" kuka on päässyt äänestämään "liittovaltion johtoa"? ei kukaan ja Europarlamentin valta on rajoitettu mikä ihanneyhteiskunta sellainen on jossa Parlamentti on käytännössä kumileimasin.

Jos palataan tähän Komission mahdollisesti esittämään uuteen tuliase Direktiiviin miksi se pitää valmistella salassa jos kyse on Demokraattisesta järjestelmästä?

Demokratiassa yleensä avataan lainsäädäntö ennen sen päättämistä eikä jälkikäteen, näin toimitaan Demokratiassa mutta malli onkin EU`n lainsäädännössä otettu Neuvostoliitosta ei Demokraattisista maista.

Suurin osa Suomenkin lainsäädännöstä tulee EU`kautta ja nämä ylikansalliset säädökset kävelevät kansallisen lainsäädännön yli joten ennenpitkää Suomenkin parlamentti on kumilemasin, kuten tässä tuliase Direktiiviissakin tapahtuu täällä voidaan vain kiristää säädöksiä ei lieventää, eli Parlamentin kädet on sidottu ja olemme samassa tilanteessa kuin Viro Neuvostoliitossa parlamentti on mutta päätökset teki politbyro Moskovassa ja muut menevät käskyn mukaan.
 
Vaikka tämä menee OT`n puolelle vastaan tähän viimeisen kerran. Vaikka sinun mielestä Yhdysvallat on Liittovaltiona sairas niin siellä voidaan valita vapailla vaaleilla Preidentti mutta voidaanko EU´n "liittovaltiossa" valita vapaissa vaaleissa edes Komission puheenjohtajaa saati sitten Komission jäseniä, onko mahdollisuus kellään erottaa Komission Puheenjohtajaa? , mutta Yhdysvaltojen Presidentti voidaan erottaa ja niin on myös tapahtunut kesken virkakauden, näin siis sairaassa yhteiskunnassa.

Komissio antaa Direktiivejä ilman mitään oikeutta kansalta ja julistaa olevansa "liittovaltio" kuka on päässyt äänestämään "liittovaltion johtoa"? ei kukaan ja Europarlamentin valta on rajoitettu mikä ihanneyhteiskunta sellainen on jossa Parlamentti on käytännössä kumileimasin.

Jos palataan tähän Komission mahdollisesti esittämään uuteen tuliase Direktiiviin miksi se pitää valmistella salassa jos kyse on Demokraattisesta järjestelmästä?

Demokratiassa yleensä avataan lainsäädäntö ennen sen päättämistä eikä jälkikäteen, näin toimitaan Demokratiassa mutta malli onkin EU`n lainsäädännössä otettu Neuvostoliitosta ei Demokraattisista maista.

Suurin osa Suomenkin lainsäädännöstä tulee EU`kautta ja nämä ylikansalliset säädökset kävelevät kansallisen lainsäädännön yli joten ennenpitkää Suomenkin parlamentti on kumilemasin, kuten tässä tuliase Direktiiviissakin tapahtuu täällä voidaan vain kiristää säädöksiä ei lieventää, eli Parlamentin kädet on sidottu ja olemme samassa tilanteessa kuin Viro Neuvostoliitossa parlamentti on mutta päätökset teki politbyro Moskovassa ja muut menevät käskyn mukaan.

Teet aika paljon olettamia siitä mitä minä asioista ajattelen. Ihan ystävällisenä vinkkinä: tuhlaat aikaasi ja metsään menee.
 
Osuit asian ytimeen..kun ei saa keikuttaa venettä eikä meuhkata oikeuksien puolesta vääryyttä vastaan ettei vaan kukaan huomaa ampujia niin saadaan olla rauhassa menttaliteetti...

Tämä oli tosiaan foorumin linja: pään työntäminen pensaaseen ja naiivi kuvitelma siitä, että tällöin kukaan ei huomaisi ja vaara menisi itsestään ohi. Sukkahousut jalassa vaan kirmailtaisiin mustat pyssyt kourissa kukkakedoilla ilman huolen häivää. Valitettavasti ase-alan skene ei vain toimi sillä periaatteella, koska asian ympärille kietoutuu aivan liikaa poliittisia intohimoja ja niistä voimansa ammentavia vaikuttamisyrityksiä.

Kuten aseiden luvatusta maasta Yhdysvalloistakin voimme huomata, niin aseskene on tosiasiassa hyvin dynaaminen, velloo koko ajan kuin syysmyrsky ja vain jatkuva muutos on pysyvää. Tämän vuoksi rintaman on oltava yhtenäinen, on oltava erittäin vahvasti proaktiivinen, tehtävä jatkuvaa lobbaustyötä ja ennakoitava erilaisia alaa uhkaavia skenaarioita. Pelkkä reagointi ja suomalainen kuppikuntaisuus ei riitä alkuunkaan, koska se johtaa vain aloitteen siirtymiseen vastustajalle, mikä puolestaan johtaa koko alan asteittaiseen nakertamiseen pala palalta, kunnes viimeinenkin ilmakivääri on taottu tiskipöydäksi. Esimerkiksi metsästäjien on aivan turha kuvitella säästyvänsä, jos he saavatkin vielä tällä kierroksella pitää kertalaukeavat 8,2mm väljyiset sporterisoidut kiväärinsä. Yhden asekieltokierroksen onnistuessa seuraava starttaa heti välittömästi viimeistään parin vuoden kuluessa, kunhan tarpeellinen valmistelutyö on ensin tehty valmiiksi. Hajoita ja hallitse! Pirulle ei pidä antaa pikkusormea.

Kyseinen foorumi oli asiasisällöltään erinomainen ja se myös tavoitti runsaasti alan ihmisiä ympäri Suomea. Parhaimmillaan se olisi voinut olla sosiaalisen median paras kokoava voima sekä kanava politiikkaan liittyvän tiedon jakamiseen ja tilannekuvan ylläpitämiseen - ehkä myös vaikuttamiseen? Se ei kuitenkaan foorumin pirtaan sopinut ja erimieltä oleville kirjoittajille jaettiin armotta banneja. Ehkä mainio foorumi tuleekin lähivuosina hiljenemään ja vaipumaan hiljalleen bittiavaruuden roskakoriin muistona suomalaisen ampumaurheilun monimuotoisuudesta, mikä on harmi.
 
Suomen Sotilas
3 mins ·
EU:n komissio valmistelee esitystä aseiden hankinnan ja hallussapidon valvonnasta annetun asedirektiivi muuttamisesta.

Sisäministeriö pyrkii vaikuttamaan komissioon, jottei ehdotuksesta tulisi tarpeettoman tiukka. Ehdotuksessa on otettava riittävästi huomioon koko Euroopan mittakaavassa merkittävän suuri joukko suomalaisia metsästyksen harrastajia, reservissä harrastettavan ammunnan merkitys Suomen sodan ajan reservin suorituskyvylle sekä asekeräilyn ja aseharrastuksen historialliset ja maantieteelliset erityispiirteet.

Ennakkotietojen perusteella komissio harkitsee ainakin sarjatuliaseiden hankinnan ja hallussapidon kieltämistä kokonaan yksityisiltä henkilöiltä, myös pysyvästi ampumakelvottomiksi muunnettuina (deaktivoituina). Lisäksi se harkitsee rynnäkkökiväärien ja konepistoolien puoliautomaattiversioiden kieltämistä.

Mahdolliset uudet säännökset vaikuttaisivat merkittävästi muun muassa sovellettuun reserviläisammuntaan, jossa rastit mukailevat taistelutilanteita. Lisäksi muutokset vaikuttaisivat niin sanottuihin practical-ammunnan kiväärilajeihin, joissa harjoitellaan käytännönläheistä ampumista tosielämän aseenkäyttöä jäljittelevillä rasteilla.

Näissä ammunnan lajeissa käytetään nykyisin käytännössä pelkästään aseita, jotka olisivat mainitun rajoituksen piirissä. Tämä tarkoittaisi käytännössä edellä mainittujen lajien loppumista nykymuodossaan. Myös aseiden keräily hankaloituisi mahdollisten muutosten myötä.

//pm

Mediatiedote 4.11.2015 http://www.intermin.fi/fi/ajankohta...lisiin_muutoksiin_63487#.VjsMdWVirwA.facebook
Sisäministeriö pyrkii vaikuttamaan EU:n asedirektiivin mahdollisiin muutoksiin


EU:n komissio valmistelee esitystä aseiden hankinnan ja hallussapidon valvonnasta annetun direktiivin (asedirektiivi) muuttamisesta. Direktiivin muuttamisen taustalla on muun muassa nykyinen epävakaa turvallisuustilanne sekä Euroopassa rikolliseen käyttöön päätyvät ampuma-aseet.

Sisäministeriö pyrkii vaikuttamaan komissioon, jottei ehdotuksesta tulisi tarpeettoman tiukka. Ehdotuksessa on otettava riittävästi huomioon koko Euroopan mittakaavassa merkittävän suuri joukko suomalaisia metsästyksen harrastajia, reservissä harrastettavan ammunnan merkitys Suomen sodan ajan reservin suorituskyvylle sekä asekeräilyn ja aseharrastuksen historialliset ja maantieteelliset erityispiirteet.

Muutokset eivät juurikaan koskisi metsästyksessä käytettäviä aseita
Komission muutosehdotukset tulevat joko tämän vuoden aikana tai vasta ensi vuoden puolella. Ennakkotietojen mukaan muutokset eivät juurikaan koskisi metsästyksessä käytettäviä aseita, koska mahdollisesti kiellettävät sarjatuliaseiden tapaiset asemallit eivät ole metsästykseen hyvin soveltuvia.

Ennakkotietojen perusteella komissio harkitsee ainakin sarjatuliaseiden hankinnan ja hallussapidon kieltämistä kokonaan yksityisiltä henkilöiltä, myös pysyvästi ampumakelvottomiksi muunnettuina (deaktivoituina). Lisäksi se harkitsee rynnäkkökiväärien ja konepistoolien puoliautomaattiversioiden kieltämistä.

Mahdolliset uudet säännökset vaikuttaisivat merkittävästi muun muassa sovellettuun reserviläisammuntaan, jossa rastit mukailevat taistelutilanteita. Lisäksi muutokset vaikuttaisivat niin sanottuihin practical-ammunnan kiväärilajeihin, joissa harjoitellaan käytännönläheistä ampumista tosielämän aseenkäyttöä jäljittelevillä rasteilla.

Näissä ammunnan lajeissa käytetään nykyisin käytännössä pelkästään aseita, jotka olisivat mainitun rajoituksen piirissä. Tämä tarkoittaisi käytännössä edellä mainittujen lajien loppumista nykymuodossaan. Myös aseiden keräily hankaloituisi mahdollisten muutosten myötä.

Laittoman asekaupan ehkäiseviä toimia tulisi lisätä
Sisäministeriö lähtee siitä, että rynnäkkökiväärien puoliautomaattiversioiden osalta tulisi tehokkaammin toteuttaa niiden laitonta kauppaa ehkäiseviä toimia. Lisäksi tällaisten aseiden laitonta hankintaa voitaisiin rajoittaa yhtenäistämällä eri maissa vallitsevia aseen osien luvanvaraisuutta koskevia tulkintoja esimerkiksi määrittelemällä eri osien luvanvaraisuus nykyistä yksityiskohtaisemmin asedirektiivissä.

Ennakoiduissa ehdotuksissa halutaan myös rajoittaa aseiden verkkokauppaa yksityishenkilöitä. On vielä epäselvää, koskisiko rajoitus aseiden ja patruunoiden myyntiä, hankkimista vai molempia. Sisäministeriön mielestä Internet-kaupan ja muun etäkaupan osalta kokonaan kieltämistä parempana vaihtoehtona olisi sen nykyistä yksityiskohtaisempi sääntely.

Lisätietoja:
poliisitarkastaja Seppo Sivula, 0295 488 591
neuvotteleva virkamies Hannele Taavila, 0295 488 568
 
Mutta missä piileskelevät ne tuhannet yhteiskunnan isokenkäiset, jotka ovat käyneetn valtakunnallisen maanpuolustuskurssin ja keekoilleet tyytyväisinä kurssikuvissa? Eikö heidän pitäisi tulla esiin nimellään ja naamallaan ja käyttää julkisesti sekä kulisseissa vaikutusvaltaansa, jotta tämä EU-hölmöehdotus saataisiin torpattua? Jos tämä reserviin pohjautuva maanpuolustussysteemi ylipäänsä herroja kiinnostaa.
 
Aiheeseen liittyen, tässä on Niinistön avustajan vastaus tiedusteluun:

Tervehdys,


Kiitokset erinomaisista huomioista EU:n komission kaavailemaan asedirektiivimuutokseen liittyen. Ministeri Niinistö on ollut asiassa aktiivinen ja siihen on voimakkaasti vaikutettu jo nyt valmisteluvaiheessa niin Eduskunnan hallintovaliokunnan, sisäministeriön, EU-komission kuin Suomen EU-edustuston ja Euroopan parlamentin kautta.


Keskeisin perustelumme asedirektiivin vastustukseen liittyy siihen, että reserviläisaseiden käytön kieltävä EU komission suunnittelema asedirektiivin muutos (91/477/ETY) heikentäisi merkittävällä tavalla reservin osaamista ja vaikuttaisi siten heikentävästi Suomen puolustuskykyyn. Kansallisen puolustuksen järjestelyt kuuluvat jäsenvaltioiden omaan toimivaltaan eikä komissio voi siihen puuttua. Tämä näkemys on komission myös huomioitava asedirektiiviä laatiessaan.


Olemme myös huomioineet vaikutukset metsästykseen, asekeräilyyn ja syrjäseutujen ampumaharrastuksen vaarantumiseen jos direktiivi hyväksyttäisiin esitetyssä muodossa. Direktiivit hyväksytään komissiossa määräenemmistöllä joten vaikuttaminen juuri NYT on olennaista.


yst. terv.


VTT Juha Martelius

Ministerin erityisavustaja

Laitoin vahvennoksen erääseen kohtaan. Periaatteessa tuon koko kiellon voisi kai kiertää sillä, että todetaan koko väestön olevan maanpuolustusvelvollinen.
 
Periaatteessa tuon koko kiellon voisi kai kiertää sillä, että todetaan koko väestön olevan maanpuolustusvelvollinen.

Ilahduttavaa huomata että ministerin ajama linja on juurikin sama jota itsekin tuolla jo 10 sivua aikaisemmin otin esille. Tosin moni muukin täällä komppaa maanpuolustuksellisuuden perustetta.
Nyt vaan Suomen on tiukasti pidettävä kannastaan kiinni ja sanoa sekeä EI tuolle hankkeelle. Vastahankaan asettumisesta tällä perusteella ei kuitenkaan mitään vakavaa seuraa Brusselin taholta.
Vastaus pöytään, turpa kiinni ja tuijota - siinä se.
 
Ilahduttavaa huomata että ministerin ajama linja on juurikin sama jota itsekin tuolla jo 10 sivua aikaisemmin otin esille. Tosin moni muukin täällä komppaa maanpuolustuksellisuuden perustetta.
Nyt vaan Suomen on tiukasti pidettävä kannastaan kiinni ja sanoa sekeä EI tuolle hankkeelle. Vastahankaan asettumisesta tällä perusteella ei kuitenkaan mitään vakavaa seuraa Brusselin taholta.
Vastaus pöytään, turpa kiinni ja tuijota - siinä se.

Jostain kumman syystä en ole lainkaan vakuuttunut suomalaisten poliitikkojen kyvystä tai edes halusta tämän petoksellisen direktiivin vastustamiseen.
 
Back
Top