Komissio kieltämässä itselataavat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magitsu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näinhän se menee ja siinä mielessä vasteaika termi oli tuossa ravintola tapauksessa tavallaan väärä, mutta vessan lattialla kyyhöttävälle naiselle ja muille asiakkaille sekä eräälle asiakkaalle joka yritti pitää ammuttua henkilöä hengissä on suhteellisen yhdentekevää minkä takia poliisilla menee lähes tunti tulla paikalle. Tuossa tapauksessa tosiaan odotettiin että paikalle saatiin riittävästi partioita ja varusteet päälle jne. ennen kuin tultiin paikalle.
Toin vain esiin sen että vaikka tapaukseen liittyisi ampuma-ase niin se ei välttämättä ainakaan nopeuta poliisin saapumista paikalle, todennäköisesti voi käydä juuri päin vastoin syystä jonka "Geronimo" jo toikin esiin.

Käsittääkseni nykyisten ohjeiden mukaan toimittaessa poliisi ei jää varaamaan Karhuryhmälle Onni-bussin lippuja, jos jossain on tilanne päällä ja paukuttimet paukkuvat. Jos olen tässä väärässä, niin se on voivoi. Mielestäni aseistettu poliisipari kyllä on velvoitettu tunkeutumaan esim. kouluun, jossa on hätä kädessä. Muu olisikin aika perverssiä toimintaa. Mitenkään ei voida perustella ulkona tönöttäviä poliisipartioita tilanteen vyöryessä käsiin. Ei mitenkään. Tai voidaan, mutta.
 
Jostain kumman syystä en ole lainkaan vakuuttunut suomalaisten poliitikkojen kyvystä tai edes halusta tämän petoksellisen direktiivin vastustamiseen.

Aivan ja jostain kumman syystä mikään puolue ei tee tässä aidosti irtiottoja. Eikä tule tekemään. Jumalauta, että oli eduskuntavaalien alla ase- ja metsästyslehdet pullollaan ehdokkaitten mainoksia, joissa luvattiin mannaa taivaasta ja hunajaa kultalusikasta. Vaalien jälkeen moinen pöly haihtui ja aika moni ehdokas päätyi varmasti vain kiroilemaan sitä, että tulipa mainostettua turhaan niissäkin aviiseissa.

Harrastusmielessä olen vuosia pohtinut, mitä metsästäjäkunta ja aseharrastajat, ampujat jne. voisivat tehdä Asian eteen? Selvästi mikään fakta ei riitä. Mielikuvien luominen huomiotaloudessa on SE juttu, mutta miten se tehdään?
 
Käsittääkseni nykyisten ohjeiden mukaan toimittaessa poliisi ei jää varaamaan Karhuryhmälle Onni-bussin lippuja, jos jossain on tilanne päällä ja paukuttimet paukkuvat. Jos olen tässä väärässä, niin se on voivoi. Mielestäni aseistettu poliisipari kyllä on velvoitettu tunkeutumaan esim. kouluun, jossa on hätä kädessä. Muu olisikin aika perverssiä toimintaa. Mitenkään ei voida perustella ulkona tönöttäviä poliisipartioita tilanteen vyöryessä käsiin. Ei mitenkään. Tai voidaan, mutta.
Toimintaohje voi olla tuon kaltainen nykyään, kun sitä oli pakko muuttaa traagisten koulusurma tapauksien vuoksi.
Tuosta ravintola ammunnasta on jo reilut 5 vuotta, (jolloin oli kulunut kuitenkin jo muutama vuosi Jokelan ja Kauhajoen koulusurmista, mutta hyvinkäällä 2012 1. partio ainakin pyrki vastaamaan tilanteeseen, tosin valitettavan traagisin seurauksin) toisaalta poliisin resurssit ovat lähinnä vain heikentyneet viime vuosina, joten vasteajat ovat edelleen luokattoman huonoja, joten siinä että edes se ensimmäinen partio on paikalla menee todella kauan.
 
Suomi oli vapaa ja liberaali niin monella osa- alueella. Palaammekohan koskaan vapauteen enää?
 
Suomi oli vapaa ja liberaali niin monella osa- alueella. Palaammekohan koskaan vapauteen enää?

Vapaus ei ole koskaan itsestäänselvyys ja jos sitä ei vaali, niin sen voi myös menettääkin. Siihen suuntaan on Suomessa nyt parin viime vuosikymmenen ajan oltu menossa.

Koittaako vapaus jonain päivänä vielä uudestaan, riippuu täysin Suomen kansasta. Lopputuloksen kertovat joka tapauksessa jälkiviisaat historiankirjoittajat.
 
Avoin kirje sisäministeri Petteri Orpolle
Euroopan Unionin sisäministerit on kutsuttu koolle 20.11 Pariisin tragedian varjolla. Agendalla on toimenpiteitä, joita väitetään tarvittavan islamistien tekemien terrori-iskujen ennaltaehkäisemiseksi.

Osa toimenpiteistä, kuten matkustusrekisterit ovat periaatteessa hyviä, mutta riittämättömiä. Paras tapa vaikuttaa islamistiterroristien liikkumiseen ja varustautumiseen Euroopassa on Schengen-alueen purkaminen ja sisärajatarkastusten palauttaminen Euroopan valtioiden välille ja asiattomasti rajoja ylittäneiden henkilöinen kiinniottaminen ja säilöminen taustatarkastusten ajaksi.

Osa ehdotetuista toimenpiteistä on puolestaan yleiselle turvallisuudelle haitallisia. Rajoitukset yksityiseen aseiden omistamiseen ovat täysin hyödyttömiä, koska terroristien käyttämät aseet ja räjähteet ovat olleet laittomia. Niiden alkuperä vie Balkanille ja Itä-Eurooppaan, jossa on edelleen satoja tuhansia laittomasti rikollisten haltuun päätyneitä sotilasaseita. Osa näistä katosi Jugoslavian hajoamissotien pyörteissä ja osa varastettiin armeijan ja turvallisuuspalveluiden varastoista kommunistihallintojen kaatuessa.

Laillisten aseiden saatavuuden, kaupan ja omistamisen rajoittaminen haittaa ainoastaan lainkuuliaisten kansalaisten harrastusta. Esimerkkinä tällaisesta kiellosta on Euroopan komission ja Ranskan sisäministeriön toimenpidesuunnitelmissa esiintynyt puoliautomaattiaseiden täyskielto. Suomessa tällaisten kieltojen vaikutus olisi erityisen haitallinen, koska kiellot vaikuttaisivat erittäin negatiivisesti reserviläistoimintaan. Reserviläisarmeijan elinehto on reserviläisten omaehtoinen harjoittelu, joka yhdessä SRA-ammunnan ja muiden toiminnallisten ampumalajien luo sen osaavimman reservin, joka pystyy kriisitilanteessa antamaan osaamisensa maanpuolustuksen käyttöön.

Kieltojen vaikutuksen ollessa mitätön, tulisikin tarkastella yksityisaseiden mahdollisuuksia tulevien terroristihyökkäysten estämisessä. Toistuvat hyökkäykset, joita Euroopan viranomaiset ovat olleet kyvyttömiä estämään tai pysäyttämään ajoissa, osoittavat etteivät Eurooppalaiset voi luottaa viranomaistensa suojeluun. Lainkuuliaisille kansalaisille on annettava mahdollisuus hankkia käyttöönsä ja kantaa mukanaan itsepuolustuskäyttöön soveltuvia tuliaseita.

Vetoan teihin sisäministeri Orpo, että toimitte järjen äänenä Euroopassa ja pidätte huolen siitä, että niin suomalaisten reserviläisten toimintaedellytykset itselataavilla aseilla säilyvät, kuin että Eurooppalaisille mahdollistetaan ihmisoikeuksiin kuuluva mahdollisuus puolustaa itseään ja läheisiään.

Aseistariisunnan ja toisen posken kääntämisen tulee loppua, Eurooppalaisten on saatava puolustaa itseään!



Ystävällisin terveisin,

Petri Mäkelä
Practical-ampuja
Reserviläinen
 
Aseesi viedään, oletko valmis?
Ampumavälikohtaukset – tapahtuivatpa ne missä vain maailmassa – aiheuttavat saman reaktion: asepelon lietsonta ja himo kieltolakiin. Näin kävi myös Suomessa muutama vuosi sitten. Johtavat poliitikot ovatvihjailleet jopa käsiaseiden täyskieltoa. Tällaisten hätäisten heittojen takana on poliitikkojen hätä äänestäjistä. Jotain on pakko kieltää, jotta voisi näyttää tärkeältä äänestäjien edessä. Nyt samanlainen keskustelu jatkuu Pariisin terrori-iskujen myötä.

Taustalla tapahtuu myös muuta. EU:n komissio on halunnut muuttaa asedirektiiviä (91/477/ETY) siihen suuntaan, että aseiden omistaminen vaikeutuisi merkittävästi. Sisäministeriö on jo ilmoittanut tiedotteessaan 4.11.2015, että asedirektiivi ” tarkoittaisi käytännössä edellä mainittujen lajien [SRA- ja practical -ammunnan] loppumista nykymuodossaan. Myös aseiden keräily hankaloituisi mahdollisten muutosten myötä.” Sisäministeriön muistiosta (SM2015-00353) selviää tarkemmin, mitä suomalaisten aseenomistajien selän takana parhaillaan juonitaan (E 60/2015 vp).



"Saatujen tietojen perusteella on ennakoitavissa, että komissio esittää ainakin seuraavia muutoksia:

1) Sarjatuliaseiden (A-luokka) hankinnan ja hallussapidon kieltäminen yksityisiltä kokonaan, myös pysyvästi ampumakelvottomiksi muunnettuina (deaktivoituina). Tiedossa ei ole, koskisiko tiukennus sarjatuliaseiden lisäksi myös jäljempänä 2-kohdassa mainittuja aseita.

2) Rynnäkkökiväärien ja konepistoolien puoliautomaattiversioiden (itselataava kertatuli) siirtäminen direktiivin A-luokkaan, joihin voidaan direktiivin nykyisten säännösten mukaan antaa lupia vain erittäin rajoitetuin perustein. Rajaus koskisi puoliautomaattiaseista vain sellaisia, jotka toimintatapaa lukuun ottamatta vastaavat sarjatuliaseita. Tiedossa ei ole, minkä ominaisuuden perusteella jaottelu tehtäisiin.

3) Aseiden nettikaupan rajoittaminen yksityishenkilöiltä. On epäselvää, koskeeko tämä myyntiä vai hankkimista vai molempia. Ehdotettujen toimenpiteiden tarkoituksena on EU:n sisäisen turvallisuuden parantaminen. Taustalla ovat Pariisissa, Kööpenhaminassa sekä Amsterdamin ja Pariisin välisessä junassa tapahtuneet ampumavälikohtaukset. Lisäksi taustalla ovat ampuma-aseiden valvontaa tekevien jäsenvaltioiden lainvalvontaviranomaisten suositukset laittoman asekaupan ehkäisemiseksi unionin alueella. Yllä selostetuilla rajoituksilla olisi merkittäviä vaikutuksia ampuma-aseiden hankkimiseen ja hallussapitoon sekä ampumaharrastukseen Suomessa."



Toivottavasti missään ampuma-aseharrastajaryhmässä ei kuvitella, että ”tämä ei koske meitä”. Kyllä koskee! Kieltoja tulee kieltojen perään jatkossakin, ja mitä enemmän siimaa annetaan, sitä lähempänä on myös oman harrastuksen (tai elinkeinon) loppu. Miten voidaan vakuuttua siitä, että juuri tämä kiristys olisi viimeinen ja tämän jälkeen aseenomistajat jätettäisiin rauhaan ikuisiksi ajoiksi? Ei varmasti jätetä! Ampuma-aseiden omistajien tulee pitää yhtä, sillä aseenomistuksen puolustaminen on kaikkien yhteinen etu.

Poimintoja eräistä järjestöjen lausunnoista:

  • [10.11.2015] Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat vastanneet, että he eivät pidä tarpeellisena eivätkä toivottavana itselataavien kertatuliaseiden tai suurikapasiteettisten lippaiden hankkimista ja hallussapitoa koskevia lisärajoituksia.

  • [12.11.2015] Suomen Ampumaurheiluliitto lausunnossaan ”vastustaa jyrkästi EU:n kaavailemia mahdollisia kiristyksiä. Urheiluammunnassa käytetään itselataavia aseita, erityisesti pistooliammunnan olympialajeissa sekä kaikissa practical-lajeissa, joissa käytetään itselataavia kivääreitä, haulikoita ja pistooleita. Tämänkaltainen asekielto johtaisi näiden lajien harrastamisen loppumiseen.”
  • [12.11.2015] Suomen Ampumaharrastusfoorumi on lausunnossaan todennut, että se ”suhtautuu nuivasti siihen, että laillisten ja hyvämaineisten aseluvanhaltioiden harrastusta säänneltäisiin nykyisestään ja mahdollisesti osittain jopa kiellettäisiin.”

  • [13.11.2015] Suomen Asehistoriallinen Seura (SAHS) on ilmoittanut, että se kannattaa ”tietenkin aserikollisuuden vastaisia toimia, mutta laillinen aseiden valmistus, myynti, omistaminen ja käyttäminen näiden toimien kohteena ovat väärät eivätkä tue tavoitetta aseturvallisuuden parantamisessa.”

  • [13.11.2015] Asekauppiaiden Liitto ry on ilmoittanut, että ”esitys tuollaisenaan ei tule estämään laitonta asekauppaa mitenkään, ainoastaan lopettamaan ja rajoittamaan rehellisten ihmisten metsästystä, asekeräilyä ja asehistorian taltioimista, eri ammuntalajeja sekä tuhoamaan laillisen asekaupan.”
Muistio sekä edellä mainittujen järjestöjen lausunnot herättävät monia relevantteja kysymyksiä:

  • Jos valtio aikoo korvata osittain tai kokonaan aseenomistajille kohdistuvat menetykset, kuinka kalliiksi se tulee veronmaksajille? Vai korvataanko mitenkään (eli kuinka kalliiksi tulee ainoastaan aseenomistajille)?

  • Kuinka aiotaan paikata ammottava aukko, joka aiheutuu vapaaehtoiselle maanpuolustukselle SRA- ja practical -ammunnan loppumisesta?

  • Miten on varauduttu siihen, että Suomeen syntyy yhtäkkiä joukoittain ”rikollisia”, koska he omistavat deaktivoituja aseita koriste-esineinä?

  • Mikä on ampumaseuraan pakottamisen ja perustuslaillisen yhdistymisvapauden välinen suhde? Voiko yhdistykseen kuuluminen tai kuulumattomuus vaikuttaa yksilön oikeuteen saada asetta? (mainittu muistiossa Suomen tavoitteena, s. 2)

  • Kuinka luvanhaltijan sopivuutta pyritään kontrolloimaan ja millaisia kustannuksia se aiheuttaa veronmaksajille? (mainittu muistiossa Suomen tavoitteena, s. 2)

  • Kuinka lupien määräaikaisuuksien tiukentaminen tulee lisäämään kustannuksia luvanhaltijoille sekä veronmaksajille (mainittu muistiossa Suomen tavoitteena, s. 2)
Aseet ovat ihmisille kuuluvaa yksityisomaisuutta, joten ne kuuluvat perustuslaillisen omaisuudensuojan piiriin. Ihmisten yksityisomaisuuteen kajoaminen on äärimmäisen vakava toimenpide. On syytä muistaa, että omaisuudensuoja on perustuslaillisen oikeuden lisäksi myös luonnollinen oikeus, koska ihmisellä on oikeus omistaa. Myös itsesuojeluoikeus on luonnollinen oikeus, koska ihmisellä on oikeus elää.

Ampuma-aseiden kieltäminen johtaa ainoastaan siihen, että vastuuntuntoinen väestö luopuu aseista. Rikolliset saavat yhä hankittua laittomia aseita ja niitä voidaan käyttää rikosten tekemisessä. Rikolliset käyttävät – ja tulevat jatkossakin käyttämään – teräaseita, ampuma-aseita tai mitä parhaaksi näkevätkään, jotta he voivat suorittaa hirveät tekonsa. He eivät kysy lupaa uhrilta, omaisilta tai poliisilaitokselta. Tappajien, ryöstäjien, tuhopolttajien ja raiskaajien kannalta aseiden kerääminen pois kansalta on hyvä asia, koska ampuma-ase voisi vahingoittaa heitä. Mutta onko tämä uhrin kannalta oikein? Gun-free zone, eli aseeton vyöhyke, tarkoittaa ainoastaan itsepuolustuskieltoaluetta. Aseeton kansa on helppo kohde myös siinä tilanteessa, jos maamme joutuu sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi.

On epäjohdonmukaista, että ampuma-aseiden saatavuutta halutaan rajoittaa, mutta ei puututa isompiin kysymyksiin. Vuosien 2003-2013 aikana ampuma-aseella tehdyt rikokset muodostivat 17 % henkirikoksista. Sen sijaan teräaseella tehdyt henkirikokset muodostivat 41 % henkirikoksista.Yleisin tekoväline oli keittiöveitsi, jota oli käytetty 27 prosentissa rikoksia. Missä ovat siis vaatimukset Suomen vaarallisimpien aseiden – eli keittiöveitsien – kieltämisestä ja luvanvaraistamisesta? Nehän ovat jopa lasten saatavilla ja niihin voi päihtynytkin tarttua. Jopa ruokakaupassa!

Ase ei tapa, vaan se on ihminen, jolla on pahat mielessä. Asekieltojen lisääminen on väärä suunta. Nyt on avattava keskustelu siitä, kuinka ampuma-aselainsäädäntöä voidaan normienpurkutalkoon hengessäkeventää ja sallitaan kansalaisille suojeluaseiden omistaminen. Kuinka monta ihmistä voisi olla hengissä kaikkien terrori-iskujen ja kouluampumisten jäljiltä, jos uhreilla olisi ollut mahdollisuus puolustautua mielipuolia vastaan? Kuinka monta raiskausta olisi voitu estää viime vuosien aikana?



***

[Lue myös kirjoitus: Aseenkanto-oikeus kirjattava perustuslakiin]
 
Ei käy! Päinvastoin, nyt pitää päästä helpommin ampumista harrastamaan.

"nykyisten säännösten mukaan antaa lupia vain erittäin rajoitetuin perustein."
Eiköhän lupien saaminen jo nyt ole erittäin rajoitettua? Moni mun tuttu on luopunut kokonaan hakemisesta, koska kokee sen aivan liian raskaaksi. Ei ole koskaan itsenäisyytemme aikana näin älytöntä ollut tämä homma. Onko tästä asiasta tehty kansalaisaloitetta tai vastaavaa?
 
Ensin puidaan vähän nyrkkiä taskussa ja sitten kaikki seuraavissa eduskuntavaaleissa joukolla äänestämään perussuomalaisia. Kolmen vuoden päästä nähdään, että kyllä kansa tietää!

Ei kun miten se nyt menikään...
 
Suomi oli vapaa ja liberaali niin monella osa- alueella. Palaammekohan koskaan vapauteen enää?

Kuten Kekkosen aika osoittaa, oltiin tosi vapaita. Liberaalejakin oltiin, ihmisiä sai sortaa monen asiallisen syyn kuten ihonvärin, uskonnon, iän, tai seksuaalisen suuntautumisen takia.
Lait raahasivat jäljessä ja virkamiehet keksivät naurettavia hölmöilyjä, kuten lisäjarruvalo kiellon.

Kuten varmaan huomaat, en odota kielipitkällä paluuta siihen "vapauteen" joka ennen vallitsi .

Vapaus on varmasti monikäsitteinen termi. Sana voi tarkoittaa monia asioita, mutta olet lienee samaa mieltä kanssani, ettei täydellistä vapautta olekkaan. Aina on rajoitteita ja kieltoja, pitäähän osa ihmisistä tupakan myyntikieltoa alaikäisille typeränä.
 
Kyllä, ennen EUta kaikki oli paremmin. Markka oli syöksykierteessä kohti konkurssia, pankkeja kaatuilu tasalta ja puolelta, tilasit ulkomailta jotain niin jumalattomat verot yms niskaan, ruoka.... kyljykset oli herkkua puhettakaan mistään muusta lihasta, jouluna whkä kinkku. Juustovalikoimat... Edam piste. Luojan kiitos unohtanut jo suurimman osan.
 
Kyllä, ennen EUta kaikki oli paremmin. Markka oli syöksykierteessä kohti konkurssia, pankkeja kaatuilu tasalta ja puolelta, tilasit ulkomailta jotain niin jumalattomat verot yms niskaan, ruoka.... kyljykset oli herkkua puhettakaan mistään muusta lihasta, jouluna whkä kinkku. Juustovalikoimat... Edam piste. Luojan kiitos unohtanut jo suurimman osan.

Kyllä, voitiin devalvoinnilla korjata poliitikkojen virheitä, nyt devalvoidaan palkkojen alen kautta. Maksettiin veroja ja julkiset toimi. Oli varaa maksaa palkaa suomalaisille duunareille. Ruoka, nyt ei ole isossa marketissa kuin pikku palat kotimaista naudan sisäfilettä, ehkä ulkomaista hormoonilihaa, mutta sekin liian kallista. Kotimainen liha ei päädy kaupan hyllyyn ja jos päätyy ei sitä ole vara normiperheen enää ostaa, loistavaa, meillehän luvattiin edullinen eu- ruoka, autot ja alkoholi, kaikki paskapuhetta silloin 90- luvun propagandassa. Moni terveellinen kotimainen häviää pikkuhiljaa hyllystä prosessoitujen jätteiden tieltä. Ravintolassa ei perheellinen enää voi syödä omalla rahalla, yksi maailman kalleimpia kaupunkeja esim. Helsinki. Mutta mikä iljettävintä, meillä on kerjäläisiä ja satojen metrien leipäjonot, se jos jokin kertoo missä mennään! Kyllä tosiaan oli kaikki paremmin ennen EUta.
 
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6110_en.htm

European Commission - Press release
European Commission strengthens control of firearms across the EU
Brussels, 18 November 2015

The European Commission today adopted a package of measures to make it more difficult to acquire firearms in the European Union,

better track legally held firearms, strengthen cooperation between Member States, and ensure that deactivated firearms are rendered inoperable.

The proposals presented today were foreseen in the European Security Agenda adopted in April 2015, but have been significantly accelerated in light of recent events. The Commission is hereby supporting Member States in their efforts to protect Europe's citizens and prevent criminals and terrorists from accessing weapons.

President Juncker said: "The recent terrorist attacks on Europe's people and values were coordinated across borders, showing that we must work together to resist these threats. Today's proposal, prepared jointly by Commissioners Elżbieta Bieńkowska and Dimitris Avramopoulos,will help us tackle the threat of weapons falling into the hands of terrorists. We are proposing stricter controls on sale and registration of firearms, and stronger rules to irrevocably deactivate weapons. We will also come forward with an Action Plan in the near future to tackle illicit arms trafficking. Organised criminals accessing and trading military grade firearms in Europe cannot and will not be tolerated."

Internal Market and Industry Commissioner Elżbieta Bieńkowska and Migration, Home Affairs and Citizenship Commissioner DimitrisAvramopoulos added: "The adoption of the firearms package today is proof of the Commission's determination to address the new reality we are confronted with. We need to remove regulatory divergences across the EU by imposing stricter, harmonised EU standards for firearms and ensuring efficient exchange of information between Member States."

The package of measures on firearms adopted by the College of Commissioners today includes the following elements:

A revision of the Firearms Directive, to tighten controls on the acquisition and possession of firearms

The Commission has today tabled proposals to amend the EU Firearms Directive, which defines the rules under which private persons can acquire and possess weapons, as well as the transfer of firearms to another EU country. The main elements of the proposed revision are:

  • Stricter rules to ban certain semi-automatic firearms, which will not, under any circumstance, be allowed to be held by private persons, even if they have been permanently deactivated;
  • Tighter rules on the online acquisition of firearms, to avoid the acquisition of firearms, key parts or ammunition through the Internet;
  • EU common rules on marking of firearms to improve the traceability of weapons;
  • Better exchange of information between Member States, for example on any refusal of authorisation to own a firearm decided by another national authority, and obligation to interconnect national registers of weapons;
  • Common criteria concerning alarm weapons (e.g. distress flares and starter pistols)in order to prevent their transformation into fully functioning firearms;
  • Stricter conditions for the circulation of deactivated firearms;
  • Stricter conditions for collectors to limit the risk of sale to criminals.
The proposed amendments which the Commission has tabled today now need to be approved by the European Parliament and Council.

An Implementing Regulation on common minimum standards for deactivation of firearms

The Implementing Regulation sets out common and strict criteria on the way Member States must deactivate weapons so that they are rendered inoperable. The possession of the most dangerous firearms – even if they are deactivated – will no longer be allowed.

The Implementing Regulation is based on the criteria for deactivation developed by the Permanent International Commission for the Proof of Small Arms (the CIP). Following a positive vote on the draft Regulation by Member States in a comitology committee earlier this morning, the College of Commissioners formally adopted the text. The Regulation will be published immediately in the Official Journal and will enter into force after 3 months.

Today's package of measures to strengthen the control of firearms within the EU is based on a detailed evaluation of the implementation of the Firearms Directive carried out by the Commission last year in the context of its Regulatory Fitness programme (REFIT), which aims to ensure that existing EU regulation is fit for purpose. To ensure the best practical results on the deactivation of firearms, the Commission will regularly review and update the technical specifications laid down in this Regulation.

An action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives

In addition to the adoption of these stricter rules and standards, the Commission also announced today that it is developing an action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives. Issues to be tackled in this future action plan will include:

  • The illegal purchase of weapons on the black market;
  • The control of illegal weapons and explosives in the internal market (especially from the Balkan countries or ex-war zones);
  • The fight against organised crime.

While arms trafficking is mainly a national competence, given the clear cross-border dimension there is a need for stronger police and intelligence service coordination and stronger import checks. The Commission will propose actions to support Member States' activities, building on the Action Plan on illicit trafficking in firearms between the EU and the Western Balkans. The EU-Western Balkans summit of Ministers of Justice and Home Affairs on 7 December will be a further opportunity to take stock of progress on the Action Plan.

Background

The responsibility for ensuring internal security is first and foremost with the Member States, but cross-border challenges defy the capacity of individual countries to act alone and require EU support to build trust and facilitate cooperation, exchange of information and joint action.

President Juncker's Political Guidelines identified the security agenda as a priority for this Commission, and the 2015 Commission Work Programme committed to the delivery of the European Agenda on Security.

On 28 April 2015, the European Commission set out a European Agenda on Security for the period 2015-2020 to support Member States' cooperation in tackling security threats and step up our common efforts in the fight against terrorism, organised crime and cybercrime. The Agenda sets out the concrete tools and measures which will be used in this joint work to ensure security and tackle these three most pressing threats more effectively.

In the Agenda and in the Work Programme for 2016, the Commission promised to review the existing legislation on firearms in 2016 to improve the sharing of information, to reinforce traceability, to standardise marking, and to establish common standards for neutralising firearms. In light of recent events we have decided to significantly accelerate this work. Since then, significant progress has been made in implementing the elements of the agenda.

Today's initiatives complement ongoing work to tackle the illegal trafficking of firearms, including notably the operational action plan between the EU and the Western Balkans and joint investigations and police cooperation which have been in place since 2013.


For more information

Directive: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native

Report: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/2/translations/en/renditions/native

Implementing Regulation (deactivation): http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/3/translations/en/renditions/native

Annexes to Implementing Regulation: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/4/translations/en/renditions/native

Memo/15/6111

European Agenda on Security – Press release

The European Agenda on Security: State of Play

Firearms Directive
 
Ei huolta pojat.

Käytännössä tämä johtaa siihen että henkilö jolla on pelkkä siviilin status, menettää itselataavan aseensa. Mikäli taasen henkilön status on jokin muu - esimerkiksi valtion omaan armeijaan jollain tavalla linkitty toimija - ei henkilön status ole enää siviili vaan osa maanpuolustuskoneistoa ja silloin asekielto ei välttämättä koskekaan.
Noh, siinä tuli ilmainen juridinen neuvo suomalaisille päättäjille mihin suuntaan maanpuolustustoimintaa tulee ohjata ja reserviläisten statusta vahvistaa...vink...vink.
Muutetaan äijät sopiville statuksille, rynkyt kaappiin ja homma jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top