Komissio kieltämässä itselataavat?

..."olla aselupa pitkään kertasytytteistä patruunaa ampuvaan itselataavaan kertatuliaseeseen kapasiteetiltaan"... suoraan mullin suusta, eduskunta.fi.

Ihan järkevää varmaan että on kertasytytteinen, vaikka onkin vaarallinen keskisytytteinen.
Jumankauta eikö noi imbecillità pysty oikolukemaan omia aivoituksiaan perkele?
 
Poha vai Popo....syvä huokaus...
>"Reserviläisten ikäjakaumasta ja järjestäytyneen rikollisuuden kasvusta johtuen on odotettavissa, että sotilaallisia valmiuksia palvelevaan ampumakoulutukseen osallistumisen perusteella myönnettävistä reserviläiskivääreistä päätyy 10-20 vuoden kuluttua suuri osa rikolliseen käyttöön."
 
Poha vai Popo....syvä huokaus...
>"Reserviläisten ikäjakaumasta ja järjestäytyneen rikollisuuden kasvusta johtuen on odotettavissa, että sotilaallisia valmiuksia palvelevaan ampumakoulutukseen osallistumisen perusteella myönnettävistä reserviläiskivääreistä päätyy 10-20 vuoden kuluttua suuri osa rikolliseen käyttöön."
Mistä tämä paska on lainattu??
Melko paksua huttua!
 
Jatkan vielä tuohon Vääpelin postaukseen liittyen:
Yhtäkään tuon perusteen lupaa ei ole vielä myönnetty. Lupa vaatii PV:n lausunnon ja puollon. Kyse on käytännössä kenttäarmeijamme parhaasta reserviläisaineksesta.
Kuka perkele kehtaa väittää että sen aineksen aseista suuri osa on 10-20 vuoden kuluttua rikollisilla????
Jos asia näin olisi, voimme lakkauttaa kenttäarmeijan epäluotettavana samantien!!
 
Jatkan vielä tuohon Vääpelin postaukseen liittyen:
Yhtäkään tuon perusteen lupaa ei ole vielä myönnetty. Lupa vaatii PV:n lausunnon ja puollon. Kyse on käytännössä kenttäarmeijamme parhaasta reserviläisaineksesta.
Kuka perkele kehtaa väittää että sen aineksen aseista suuri osa on 10-20 vuoden kuluttua rikollisilla????
Jos asia näin olisi, voimme lakkauttaa kenttäarmeijan epäluotettavana samantien!!
No kun ne seuraavaksi kaavaillut lait tekee meistä rikollisia! :facepalm:
 
Mistä tämä paska on lainattu??
Melko paksua huttua!

Poliisihallinnon Mika Lehtonen kirjoitti noin asiantuntijalausunnossaan eduskunnan hallintovaliokunnalle virkansa puolesta. Tätä samaa lausetta edustaja Semi jankutti eduskunnan täysistunnossa. Vetosi aina poliisihallinnon lausuntoon.
 
Poliisihallinnon Mika Lehtonen kirjoitti noin asiantuntijalausunnossaan eduskunnan hallintovaliokunnalle virkansa puolesta. Tätä samaa lausetta edustaja Semi jankutti eduskunnan täysistunnossa. Vetosi aina poliisihallinnon lausuntoon.
Tämä on mielestäni törkeä lausunto sekä Puolustusvoimia että sen reserviläisiä kohtaan!
Kyseessä on kuitenkin kenttäarmeijan parhaimmisto jonka aseluvat edellyttävät Puolustusvoimien lausuntoa ja puoltoa. Jos sen kohderyhmän aseet päätyvät jonkun mielestä 10-20 vuodessä rikollisille niin huh huh..
No, en ole yllättynyt..
 
Poliisihallinnon Mika Lehtonen kirjoitti noin asiantuntijalausunnossaan eduskunnan hallintovaliokunnalle virkansa puolesta. Tätä samaa lausetta edustaja Semi jankutti eduskunnan täysistunnossa. Vetosi aina poliisihallinnon lausuntoon.
Hyvin tässä käy, mikä voisi mennä vikaan..
 
Poliisihallinnon Mika Lehtonen kirjoitti noin asiantuntijalausunnossaan eduskunnan hallintovaliokunnalle virkansa puolesta. Tätä samaa lausetta edustaja Semi jankutti eduskunnan täysistunnossa. Vetosi aina poliisihallinnon lausuntoon.
Eikös tämä samainen Lahtonen ole muutenkin ollut esillä aseasioissa hyvin kyseenalaisilla näkemyksillä , vai muistanko väärin?
 
Ihan samoja mietin..
Mikä muuten on sarjatuliaseesta muunnettu puolari? Onko Valmet M92S ja muut AK-sukuiset sellaisia? Ja jos on, niin sitten ovat myös kaikki AR:t... En kylläkään yllättyisi jos esim. Poha tulkitsisi lakia siten.

Eiku ne on aseita jotka ovat olleet pienenä sarjatuliaseita jonkun armeijan varastoissa. Sitten kun kylmä sota päättyi, niin niitä muutettiin puoliautomaateiksi ja myytiin siviileille. Yleensä jotain AK-47 sukuisia ne on. Niitä on suomessa tuhansia. Vielä viime viikolla niitä myytiin aseliikkeissäkin. Oikein hyviä reserviläisaseita.

Minulla on 2018 ostettu sellainen. Rakennettu metsästysaseeksi ja on oikein hyvä ase kyttäysjahtiin. Minulla on piippukin vaihdettu tuohon. Tämä kyseinen ase on nyt sitten niitä väliinputoajia. Siihen oleva aselupa lakkautetaan 6 kk:n kuluessa lain voimaantulosta. Ja aseeseen ei saa lupaa kuin keräily-, muisto- ja työperusteella. Eli aseen myyminenkin on vaikeaa. Tulee menemään valtiolle korvauksetta jos lakia noudatetaan.
Tai kyllä mä yritän saada siihen lupaa keräilyperusteella, mutta sekään ei ole ihan yksinkertaista.
 
Eiku ne on aseita jotka ovat olleet pienenä sarjatuliaseita jonkun armeijan varastoissa. Sitten kun kylmä sota päättyi, niin niitä muutettiin puoliautomaateiksi ja myytiin siviileille. Yleensä jotain AK-47 sukuisia ne on. Niitä on suomessa tuhansia. Vielä viime viikolla niitä myytiin aseliikkeissäkin. Oikein hyviä reserviläisaseita.

Minulla on 2018 ostettu sellainen. Rakennettu metsästysaseeksi ja on oikein hyvä ase kyttäysjahtiin. Minulla on piippukin vaihdettu tuohon. Tämä kyseinen ase on nyt sitten niitä väliinputoajia. Siihen oleva aselupa lakkautetaan 6 kk:n kuluessa lain voimaantulosta. Ja aseeseen ei saa lupaa kuin keräily-, muisto- ja työperusteella. Eli aseen myyminenkin on vaikeaa. Tulee menemään valtiolle korvauksetta jos lakia noudatetaan.
Tai kyllä mä yritän saada siihen lupaa keräilyperusteella, mutta sekään ei ole ihan yksinkertaista.
Ok - kiitos vastauksesta.
Tosin vähän siinä tapauksessa ihmettelen miksi joku puolariksi muutettu entinen automaatti-AK on eri asia kuin vaikka tuo mainitsemani Sako M92S tai käytännössä vaikkapa hyvin moni Coltin 5.56 AR?
 
Tämä, Brexit, Hallituksen kaatuminen soteen on kaikki oireita siitä että nykyiset hallitukset eivät osaa hommiaan ja niillä on aivan toinenlainen kuva kuin kansalla. Hoitajat pyytävät ylen uutisissa lupaa käyttää maalaisjärkeä työssään, kun se on kielletty. Koko homma täällä, Briteissä, Brysellissä taikka Jenkkilässä on farssi.

Uuden Seelannin mamma teki päätöksensä nopealla aikataululla ja pysyy sen takana. Täällä ei päästä edes laivatilauksesta yli kun kaikki on väärin. Mikään täysi kielto ei ole hyvästä, kuten on nähty sillä myöhemmin tulee ilmi mitä kaikkea väärää sellainen on aiheuttanut, esim nykyinen Briteissä rehottava puukotustilasto.

Kehitystä ei voi kuitenkaan lopettaa, tai voi, ja palaamme aikaan miekka ja kilpi, mutta kulman takana on tulossa sähkösytytteiset aseet ja niin edelleen. Voitte uskoa että niille löytyy sarjatulimuotoa, ja itselataava ammuskelu on normi.

On hieman turhauttavaa itselataava systeemi koska aseteollisuus pystyy keksimään ja tekemään vehkeen missä itselataava on ainoa tulimuoto operoida systeemiä. Onko sellainen ase sitten suoraan bannassa ja linnaa tulee jos sellaista edes ajattelee?

Itse katson että ruutiperäiset aseet ovat tulleet kehityksen loppuun ja on vain ajasta kyse milloin korvaava vehje tulee käyttöön. Sillä välin systeemit, aseturvallisuus, tarkkuus ja muut jatkavat kehitystään aseiden tulessa entistä enemmän modulaarisiksi.

Onko tässä itselataavien kiellossa mistään muusta kyse kuin että he haluavat kieltolain aikaan, ja sillä nämä terot ja muut rikolliset saadaan kuriin, koska laki niin sanoo?
 
Sarjatuliaseista puoliautomaatiksi muutetut ovat juurikin niin kuin tekstissä lukee, eli alunperin sarjatuliaseita, joista on sitten jollain poppakonstilla muutettu puoliautomaatteja. Sako 92S on tehty ilman sulkuvarmistinta = ei ole ollut koskaan sarjatuliase.

Tänään yhden aseen osan kuittia etsiessä löysin poliisin ohjeen AK47 sukuisten tarkastusohjeen, jolla varmistetaan ettei aseessa ole sarjatulen mahdollistavaa toimintoa.
 
Minulla on ainakin ehdokas, joka ajaa aseiden lisäksi minulle muita tärkeitä asioita. Vaalikoneet tarjoavat häntä minulle kolmen kärkeen, vaikka valitsin hänet 20v yhteisen työhistorian perusteella.


Meillä taitaa olla sama ehdokas Uudellamaalla? Palvelusajaltaan ja harrastuksistakin tuttu mies minulle.
 
Eiku ne on aseita jotka ovat olleet pienenä sarjatuliaseita jonkun armeijan varastoissa. Sitten kun kylmä sota päättyi, niin niitä muutettiin puoliautomaateiksi ja myytiin siviileille. Yleensä jotain AK-47 sukuisia ne on. Niitä on suomessa tuhansia. Vielä viime viikolla niitä myytiin aseliikkeissäkin. Oikein hyviä reserviläisaseita.

Minulla on 2018 ostettu sellainen. Rakennettu metsästysaseeksi ja on oikein hyvä ase kyttäysjahtiin. Minulla on piippukin vaihdettu tuohon. Tämä kyseinen ase on nyt sitten niitä väliinputoajia. Siihen oleva aselupa lakkautetaan 6 kk:n kuluessa lain voimaantulosta. Ja aseeseen ei saa lupaa kuin keräily-, muisto- ja työperusteella. Eli aseen myyminenkin on vaikeaa. Tulee menemään valtiolle korvauksetta jos lakia noudatetaan.
Tai kyllä mä yritän saada siihen lupaa keräilyperusteella, mutta sekään ei ole ihan yksinkertaista.

Sellaista olen pohtinut, että miten ihmeessä tavallinen lupaviranomainen erottaa oikeasta ak:sta puolariksi konvertoidun alunperin puolariksi tehdystä?
Jos vaikka laatkon kyljestä sievästi juottaa sen ryhmäterapiamoodin kolosen umpeen, hioo sileeksi ja pistää laatikkoon maalia päälle..

Ja millä ilveellä viranomaiset seuloo jo myönnetyistä luvista ne, jotka on aidoista konvertotuja? (Aserekisterin datan laadun huomioiden..)

Jälleenmyyntiarvoon en ota kantaa, sillä aseitahan ei myydä, vaan ostetaan.. ;)
 
Osaa ne ainakin joillain asemilla katsoa onko sulkuvarmistin poistettu ja uuden asentaminen estetty ilman metallintyöstövälineitä.
 
Sellaista olen pohtinut, että miten ihmeessä tavallinen lupaviranomainen erottaa oikeasta ak:sta puolariksi konvertoidun alunperin puolariksi tehdystä?
Jos vaikka laatkon kyljestä sievästi juottaa sen ryhmäterapiamoodin kolosen umpeen, hioo sileeksi ja pistää laatikkoon maalia päälle..

Ja millä ilveellä viranomaiset seuloo jo myönnetyistä luvista ne, jotka on aidoista konvertotuja? (Aserekisterin datan laadun huomioiden..)

Jälleenmyyntiarvoon en ota kantaa, sillä aseitahan ei myydä, vaan ostetaan.. ;)
Ne katsoo röntgenkatseella sen.. Niin ne ainakin mulla tekivät kun kaksi ak-sukuista olen sinne vienyt ja laatikkoa ei ole avattu kummallakaan kertaa. Käsittääkseni ne pitäisi avata ja katsoa jos sen haluaa tietää? Ja katsojankin pitäisi vielä ymmärtää mitä näkee siellä..
 
Back
Top