Komissio kieltämässä itselataavat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magitsu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun EU:n etu menee tarpeeksi kansallisen edun yli, on vallanpitäjien kannalta parempi riisua kansa aseista.
 
Onko liian radikaalia sanoa, että Kokoomus ajaa alas Suomen puolustusta reserviläisten osalla? Se tehdään vähentämällä koulutusresursseja ja mm. kannattamalla tätä puolarien poistoa. Kehitys johtaa siihen, että sotilasaseidesta keskustelua voidaan käydä jatkossa vain tarkastelemalla PV:n resursseja ja koska ne todetaan yksinään alimittaiseksi, otetaan ratkaisuksi tuki NATO:sta.
Kokomukselle sopii positiivinen NATO-päätös joka korvaa ylivoimaisesti kaiken muun PV:n ulkopuolisen harrastamisen. Siksi Kataiset ja Orpot äänestävät direktiivin puolesta ja aloittavat aseistariisunnan suomalaisilla siviileillä.
Loogista eikä totta?

Tämä on terävä havainto, etkä ole ainoa asian havainnut.

Suuressa kuvassa itsenäisen puolustuskyvyn heikentäminen sopii hyvin EU-federalistien ja Nato-kiihkoilijoiden agendaan, koska se antaa hyvän tekosyyn kaikenlaisen länsi-integraation syventämiselle ja Nato-jäsenyyden edistämiselle, mikä voidaan lähes lyömättömästi perustella Suomen maanpuolustuksen "uskottavuudella". Tällöin on helppo rakentaa valintavaihtoehdot Nato-jäsenyyden ja vaarallisen sotilaallisen tyhjiön välillä.

Samalla integraatio ja Nato-jäsenyys avaavat poliitikon silmissä mahdollisuuden harkita myös muita puolustusratkaisuja kuin nykyinen asevelvollisuuteen ja laajaan reserviin perustuva malli. Eri mallien tueksi voidaan lisäksi kaivaa erilaisia talouteen ja kansantalouteen liittyviä argumentteja, joilla voidaan käytännössä perustella mitä tahansa.

Tässäkin tilanteessa virallinen Suomi lähtee hieman yllättäen vastustamaan direktiiviä reservin ampumataidon ylläpitämisen ja kehittämisen perusteella, mikä on argumenttina täysin perusteltu ja oikea. Motivaatiotekijänä toimii epäilemättä myös kansalaisten kiihtyvä vastustus, kuten demokraattisessa oikeusvaltiossa kuuluukin.

Jokainen voi kuitenkin itsekseen miettiä, mitä tapahtuisi ja mikä olisi kanta, jos Suomi olisi esimerkiksi Naton jäsen ja maanpuolustus suurella todennäköisyydellä ei perustuisikaan reserviin nykyisessä laajuudessaan. Oletan tässä EU- ja Nato-kiihkoilijoidenkin vähän miettivän itsekseen oman kantansa järkevyyttä kun ihailujen kohteiden tuottama sonta sataa suoraan omaan henkilökohtaiseen niskaan.

Hyvässä tapauksessa virallisen Suomen vastustus voi vielä koitua suomalaisen ampumaurheilun ja vapauden pelastukseksi. On myös EU:n ja sen Nato-jäsenmaiden geopoliittinen intressi, että Suomen alue säilyy suomalaisten hallinnassa, mikä edellyttää Suomelta vahvaa kansallista puolustuskykyä. Suuressa kokonaisuudessa näillä kaikilla liikkuvilla osilla on keskenään rajapinta.
 
IL kirjoittaa: Aselupa on 670 000 henkilöllä. Reserviläisjärjestöissä on yli 90 000 jäsentä.

Tarkoittaako tuo, että noista 670000 aseluvan haltijahenkilöstä ressuja on 90000?
Vai ovatko nämä asiat täysin irrallisia toisistaan?
 
IL kirjoittaa: Aselupa on 670 000 henkilöllä. Reserviläisjärjestöissä on yli 90 000 jäsentä.

Tarkoittaako tuo, että noista 670000 aseluvan haltijahenkilöstä ressuja on 90000?
Vai ovatko nämä asiat täysin irrallisia toisistaan?
Toimittelija voi tarkoittaa mitä tahansa, mutta pelkän tuon rivin perusteella irrallisia.
 
On nuo mainitut kokkareet Katainen ja Orpo ainakin yliopiston käyneitä valtio-opin gradumiehiä. En nyt ihan heti menis sanomaan ainakaan älyttömiksi.
Kummallakaan ei tosin ole muuta kuin politiikan "työ"-kokemusta, joten ehkä sen takia osaavat vain olla mukana laumassa tekemässä yhteisiä päätöksiä. Tässä ase-asiassa tarvittaisiin kuitenkin johtajuutta, enkä tiedä kuka sellainen henkilö kokoomuksen sisällä olisi? Kokoomuksen ukot kuitenkin on tässä kärjessä antamassa lausuntoja. Vaikea tilanne ja arpa saattaa kääntyä ihan mille kulmalle tahansa......ainakin näillä tiedoilla mitä meillä nyt on täällä käytössä.

Joo, eivät varmastikkaan ole yhteiskunnan tyhmimpiä olentoja, mutta ei niihin graduihin mitään järkyttävän suurta aivokapasiteettia tarvita. Lähinnä poliitikkojen yleinen "älyttömyys" johtunee juuri siitä, että nykymaailmassa politiikka on ura, siinä missä mikä tahansa muukin työ.
 
Tämä on terävä havainto, etkä ole ainoa asian havainnut.

Suuressa kuvassa itsenäisen puolustuskyvyn heikentäminen sopii hyvin EU-federalistien ja Nato-kiihkoilijoiden agendaan, koska se antaa hyvän tekosyyn kaikenlaisen länsi-integraation syventämiselle ja Nato-jäsenyyden edistämiselle, mikä voidaan lähes lyömättömästi perustella Suomen maanpuolustuksen "uskottavuudella". Tällöin on helppo rakentaa valintavaihtoehdot Nato-jäsenyyden ja vaarallisen sotilaallisen tyhjiön välillä.

Samalla integraatio ja Nato-jäsenyys avaavat poliitikon silmissä mahdollisuuden harkita myös muita puolustusratkaisuja kuin nykyinen asevelvollisuuteen ja laajaan reserviin perustuva malli. Eri mallien tueksi voidaan lisäksi kaivaa erilaisia talouteen ja kansantalouteen liittyviä argumentteja, joilla voidaan käytännössä perustella mitä tahansa.

Tässäkin tilanteessa virallinen Suomi lähtee hieman yllättäen vastustamaan direktiiviä reservin ampumataidon ylläpitämisen ja kehittämisen perusteella, mikä on argumenttina täysin perusteltu ja oikea. Motivaatiotekijänä toimii epäilemättä myös kansalaisten kiihtyvä vastustus, kuten demokraattisessa oikeusvaltiossa kuuluukin.

Jokainen voi kuitenkin itsekseen miettiä, mitä tapahtuisi ja mikä olisi kanta, jos Suomi olisi esimerkiksi Naton jäsen ja maanpuolustus suurella todennäköisyydellä ei perustuisikaan reserviin nykyisessä laajuudessaan. Oletan tässä EU- ja Nato-kiihkoilijoidenkin vähän miettivän itsekseen oman kantansa järkevyyttä kun ihailujen kohteiden tuottama sonta sataa suoraan omaan henkilökohtaiseen niskaan.

Hyvässä tapauksessa virallisen Suomen vastustus voi vielä koitua suomalaisen ampumaurheilun ja vapauden pelastukseksi. On myös EU:n ja sen Nato-jäsenmaiden geopoliittinen intressi, että Suomen alue säilyy suomalaisten hallinnassa, mikä edellyttää Suomelta vahvaa kansallista puolustuskykyä. Suuressa kokonaisuudessa näillä kaikilla liikkuvilla osilla on keskenään rajapinta.

Tuskin taustalla mitään tietoista salaliittoa on. Iso osa kokoomuslaisista on ns. cityliberaaleja joilla on vähän kosketuspintaa metsästykseen tai maanpuolustukseen. Ne asiat eivät yksinkertaisesti heitä kiinnosta joten heitä ei niin liikuta näiden asioiden hankaloittaminen tai kieltäminen. On toki totta että näistä äärilaita (kuten täälläkin on nähty) vastustaa asevelvollisuutta ja pitää reserviläisten muodostamaa 'kansanarmeijaa' turhana tai jopa haitallisena ilmiönä. Vapaaehtoisen maanpuolustuksen lopettaminen ei ole heille mikään menetys. Heidän utopiassaan maan puolustuksen hoitavat palkatut, motivoituneet ammattilaiset eikä tavallisen ihmisen tule sotkeutua niihin millään tavoin koska se vain heikentää tämän täydellisen järjestelmän tehokkuutta.
Lisäksi, EU-jäsenyys nähdään usein näissä piireissä niin tärkeänä ja olennaisena asiana ettei mikään saa sotkea Suomen ja EUn hyviä välejä. Ei todellakaan aseet tai ampumaharrastus, vaikka näitä asioita kohtaan muuten voitaisiinkin tuntea myötämielisyyttä.
 
Tässä osa edellä olevasta linkistä

Valtioneuvoston kanta

Sarjatuliaseiden kieltäminen ja aseiden puoliautomaattiversioiden rajoittaminen
Suomi katsoo, että rynnäkkökiväärien puoliautomaattiversioiden osalta tulisi ensisijassa toteuttaa niiden laitonta kauppaa ehkäiseviä toimia. Laiton kauppa vaikeutuu osaltaan, kun komissio saa voimaan yhteiset deaktivointistandardit. Komission ilmoituksen mukaan deaktivointistandardeja koskevasta komission asetuksesta on tarkoitus päättää 3.11.2015 pidettävässä asekomitean kokouksessa. Lisäksi tällaisten aseiden laitonta hankintaa voidaan rajoittaa yhtenäistämällä niiden osien luvanvaraisuutta koskevia tulkintoja esimerkiksi määrittelemällä eri osien luvanvaraisuus nykyistä yksityiskohtaisemmin asedirektiivissä. Internet-kaupan sääntelyä ja valvontaa tehostamalla voidaan ehkäistä näiden ampuma-aseiden päätymistä laittomaan käyttöön. Luvallisen hallussapidon kieltämisen sijaan voitaisiin säädellä kyseisen tyyppisten aseiden hankkimista ja hallussapitoa asedirektiivin nykysäännöksiä tarkemmin esimerkiksi sääntelemällä yksityiskohtaisemmin luvansaannin perusteita, esimerkiksi harrastettavia lajeja, ja niiden osoittamista, esimerkiksiedellyttämällä luvanhakijoilta kuulumista ampumaseuraan. Lisäksi voitaisiin tehostaa luvanhakijoiden ja -haltijoiden valvontaa esimerkiksi määrävuosittaisella harrastuksen jatkumisen ja luvanhaltijan sopivuuden kontrolloinnilla tai lupien määräaikaisuudella.
Rajoitukset asekeräilijöille
Koska deaktivoiduilla sarjatuliaseilla ei ole juurikaan keräilyllistä merkitystä, niiden kieltäminen siviileiltä ei aiheuta merkittävää haittaa Suomen aseharrastukselle. Sarjatuliaseisiin tulisi jatkossakin voida antaa keräilyperusteisia hankkimislupia museoille mukaan lukien museoita vastaavat yksityiskokoelmat. Sarjatuliaseisiin on jatkossakin voitava myöntää lupia esimerkiksi testaustarkoituksiin.
Nettikaupan rajoittaminen
Internet-kaupan ja muun etäkaupan osalta kokonaan kieltämistä parempana vaihtoehtona olisi sen nykyistä yksityiskohtaisempi sääntely. Ostajan henkilöllisyyden ja hankkimiseen oikeuttavan luvan luotettava selvittäminen tulisi säännellä. Jäsenvaltiosta toiseen tapahtuvan etämyynnin valvontaa voitaisiin tehostaa myös asedirektiivin tietojenvaihtojärjestelmää tehostamalla.
 
VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valtioneuvoston E-kirjeessä on kysymys ennakkovaikuttamisesta aseiden hankinnan ja hallussapidon valvonnasta annetun neuvoston direktiivin 91/477/ETY (jäljempänä asedirektiivi) mahdolliseen muutosehdotukseen. E-kirjeen mukaan komissio on valmistelemassa ehdotusta asedirektiivin muuttamiseksi. Saadun tiedon mukaan komissio on antanut 18.11.2015 tätä koskevan ehdotuksen, josta valtioneuvosto valmistelee erillisen U-kirjeen. Tässä lausunnossaan valiokunta käsittelee asedirektiivin muuttamiseen liittyviä kysymyksiä ainoastaan ennakkovaikuttamismuistion (E 60/2015 vp) ja siihen saamiensa asiantuntijalausuntojen pohjalta. Valiokunta lausuu aiheesta laajemmin ja tarkemmin tulevan U-kirjeen yhteydessä.

Asedirektiivissä säädetään minimivaatimukset jäsenvaltioiden ampuma-aselainsäädännölle. Asedirektiivi asettaa kansalliselle sääntelylle vain minimitason ja direktiivin on todettu olevan eräiltä keskeisiltä osiltaan, muun muassa aseen ja aseen osien määritelmien osalta, tulkinnanvarainen. Tämän vuoksi jäsenvaltioiden kansalliset lainsäädännöt poikkeavat toisistaan. Tästä puolestaan seuraa, että EU:n alueella erilaisia ampuma-aseita tai aseiden osia voidaan saada laillisesti haltuun ja sisärajavalvonnan ollessa heikkoa kuljettaa toiseen jäsenvaltioon, jossa sama toiminta on lain vastaista. Nykyinen kontrollijärjestelmä on EU:n sisämarkkinoilla siten tehoton ja kiinnijäämisriski vähäinen.

Ennakkoarvioiden mukaan komission muutosehdotukset saattaisivat koskea ainakin sarjatuliaseiden (A-luokka) hankintaa ja hallussapitoa yksityisten osalta, rynnäkkökivääreiden ja konepistoolien puoliautomaattiversioiden siirtämistä direktiivin A-luokkaan sekä aseiden nettikaupan rajoittamista yksityishenkilöiltä. Muutosten kaavaillusta sisällöstä ei ole käytettävissä sen yksityiskohtaisempaa tietoa kuin E-kirjeessä on todettu.

Asiassa saadun selvityksen perusteella voidaan kuitenkin yhtyä valtioneuvoston E-kirjeessä esitettyyn arvioon, että edellä mainituilla rajoituksilla olisi merkittäviä vaikutuksia ampuma-aseiden hankkimiseen ja hallussapitoon sekä ampumaharrastukseen Suomessa. Tarkemmasta sisällöstään ja laajuudestaan riippuen rajoitukset vaikuttaisivat Suomessa vapaaehtoiseen maanpuolustukseen, reserviläisammuntaan, urheiluammuntaan, metsästykseen ja asekeräilyyn. Tällä olisi vaikutusta edelleen myös asevalmistajien ja elinkeinonharjoittajien elinkeinoon.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä erityistä huomiota direktiivimuutosten vaikutuksiin vapaaehtoisen maanpuolustuksen kannalta. Vapaaehtoisella maanpuolustuksella on Suomessa keskeinen merkitys maanpuolustustahdon ja maanpuolustustaitojen ylläpitämisessä. Suomen puolustus perustuu alueelliseen puolustukseen ja asevelvollisuusarmeijaan. Asevelvollisuusarmeijasta yli 95 % on reserviläisiä, joiden kouluttamiseksi puolustusvoimat järjestää kertausharjoituksia ja tilaa Maanpuolustuskoulutusyhdistykseltä sotilaallista koulutusta. Vapaaehtoinen maanpuolustustyö tukee suorituskykyisen reservin ylläpitämistä ja valmiutta tukea muita viranomaisia.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rynnäkkökiväärien ja konepistoolien puoliautomaattiversioiden kieltäminen tai luvansaannin rajoittaminen vain poikkeustapauksiin vaikuttaisi merkittävästi vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Ammuntaan liittyvä koulutus- ja kilpailutoiminta toteutetaan lähes yksinomaan sellaisilla aseilla, jotka olisivat mainitun rajoituksen piirissä. Rajoitus tarkoittaisi käytännössä tämän tyyppisen toiminnan loppumista nykymuodossaan ja sen myötä sillä olisi suuri vaikutus annettavan vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen sisältöön ja käytännön toteutukseen. Tätä kautta muutoksella voi olla vaikutusta reserviläisten sodan ajan taitoihin ja maanpuolustustahtoon. Valiokunnan mielestä mahdollinen reserviläisharjoittelun alasajo antaisi myös varsin kummallisen signaalin ulospäin. Saadun selvityksen mukaan muutos vaikuttaisi myös Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen asemaan puolustusvoimien strategisena koulutuskumppanina. Näin olisi etenkin, jos lainsäädäntö ei sallisi toimintatavaltaan itselataavien kertatuliaseiden omistamista ja hallussapitoa julkisoikeudellisille yhdistyksille.

Puoliautomaattitoimisia aseita käytetään Suomessa myös urheiluammunnassa ja metsästyksessä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan toimintatavaltaan itselataavien aseiden kieltäminen yksityishenkilöiltä arvioidaan johtavan käytännössä esimerkiksi pistooliammunnan ja E-kirjeessäkin mainittujen practical-lajien harrastamisen loppumiseen. Itselataavia kertatuliaseita koskeva rajoitus saattaisi sen toteuttamistavasta riippuen kohdistua myös joihinkin metsästyksessä käytettäviin ampuma-aseisiin. Komission mahdollinen esitys sarjatuliaseiden kieltämisestä yksityishenkilöiltä vaikuttaa Suomessa vain asekeräilijöihin.
E-kirjeen perusteella komission kaavailut aseiden nettikaupan rajoittamisesta yksityishenkilöiltä ovat hyvin epämääräisiä. Selvää ei esimerkiksi ole, koskisiko rajoitus myyntiä, hankkimista vai niitä molempia. E-kirjeessä mainitut asetyypit ovat jo nykyisin ampuma-aserajoitusten alaisia ja niiden liikkuminen Suomen rajojen yli edellyttää lupaa. Tulli valvoo, että Suomen rajat ylittävillä ampuma-aseilla on säädösten edellyttämät luvat. Komission kaavaileman rajoituksen pyrkimyksenä olisi ilmeisesti ehkäistä ampuma-aseiden sellaista laitonta hankkimista, joka tapahtuu hankkimalla osia eri jäsenvaltioista käyttämällä hyväksi näiden jäsenvaltioiden lainsäädäntöjen eroja, joita on esimerkiksi osien luvanvaraisuudessa ja aseiden deaktivointisäännöksissä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa rikostutkinnan yhteydessä tehtyjen konetuliaseiden takavarikoissa on esiintynyt lupavapaita deaktivoituja konetuliaseita, joiden deaktivointi on aikoinaan tehty määräysten mukaisesti, mutta tavalla, joka mahdollistaa reaktivoinnin suhteellisen helposti. Myös nykyistä suomalaista käytäntöä kevyemmin ulkomailla deaktivoituja konetuliaseita on esiintynyt Suomessa takavarikoissa.

Valiokunta katsoo, että jäsenvaltioiden yhteiset deaktivointistandardit olisivat tehokas keino ehkäistä laitonta aseiden valmistusta ja laitonta kauppaa ja että standardien valmistelua tulee kiirehtiä. Ainakin suomalaisessa kontekstissa luvallisten aseiden hallussapidon ja hankkimisen rajoittamisen vaikutukset kohdistuisivat lähinnä niihin, jotka käyttävät aseita luvallisessa harrastustoiminnassa. Nettikaupan rajoittaminen vaikeuttaisi laillista aseiden ja mahdollisesti aseen osien ja patruunoiden myymistä ja ostamista, jos myyjän ja ostajan välinen fyysinen etäisyys on pitkä, kuten Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa voi olla. Aseiden huolto ja uusiminen on myös osa aseturvallisuutta. Kansainvälisen nettikaupan osalta EU-tasoisen sääntely toisi lisäarvoa etenkin valvontaa tehostettaessa.
Komission kaavailemien toimenpiteiden tavoitteena on EU:n sisäisen turvallisuuden parantaminen. Valiokunnan käsityksen mukaan E-kirjeessä kuvatuilla toimenpiteillä ei ole mahdollista tehokkaasti ehkäistä laittomien aseiden tai aseiden osien hankintaa. Toimenpiteet sen sijaan puuttuvat merkittävällä tavalla lailliseen ja Suomessa jo varsin tiukasti säänneltyyn ja valvottuun toimintaan. Valiokunnan saamasta selvityksestä myös ilmenee, että mitä vahvemmaksi ja tiukemmaksi laillisten ampuma-aseiden kontrolli nousee, sitä enemmän kysyntä suuntautuu laittomaan asekauppaan. Direktiivimuutosten tulisikin valiokunnan mielestä kohdistua nimenomaan laittoman kaupan ehkäisemiseen. Lisäksi valiokunta korostaa, että rajat ylittävien rikosten torjunta edellyttää jatkuvaa jäsenvaltioiden viranomaisten välistä yhteydenpitoa ja koordinaatiota samoin kuin laajaa ja syvällistä asiaan liittyvän lainsäädännön tuntemista.

Valiokunnan näkemyksen mukaan Suomessa on tiukat, mutta toimivat järjestelyt, jotka mahdollistavat Suomessa turvallisen ja hallitun ase-, ampuma- ja reserviläisharrastamisen, metsästyksen, kilpailemisen sekä asekeräilyn. Valiokunta katsoo, että EU-sääntelyssä tulisikin pikemmin ottaa mallia Suomen toimivista järjestelyistä ja pyrkiä harmonisoimaan asioita sen suuntaisesti.
 
Jos tuolle takavarikkolinjalle joskus lähdetään, on minulla sattunut sorsastusreissulla vene keikahtamaan sen verran, että arsenaali
Pidän Kurkon tyylistä, vaikka en ole samaa mieltä hänen kanssaan. Oikeus värikkääseen kielenkäyttöön on oltava muillakin kuin vasemmistoagitaattoreilla!
Tyylinsä suotakoon jokaiselle, mutta esiintyessään suuren yleisön suuntaan jonkilaisena aseharrastajien äänitorvena, hän voi luoda koko porukasta kuvan epämääräisinä hörhöinä.
 
Tyylinsä suotakoon jokaiselle, mutta esiintyessään suuren yleisön suuntaan jonkilaisena aseharrastajien äänitorvena, hän voi luoda koko porukasta kuvan epämääräisinä hörhöinä.

edit. Juuri näin.

Tyyli ja sisältö ovat vähän eri asioita. Värikkääseen kielenkäyttöön eivät kuulu foliahattuhöpinät Goldmans-Sachsin rahoittamasta aseiden poiskeräyksestä.
 
Viimeksi muokattu:
"Koska deaktivoiduilla sarjatuliaseilla ei ole juurikaan keräilyllistä merkitystä, niiden kieltäminen siviileiltä ei aiheuta merkittävää haittaa Suomen aseharrastukselle."

Niin. Enhän minä ehtinyt koota ennen dekosääntöjen edellistä kiristämistä kuin Suomi-KP:n, Sten MkIII:n, Thompson M1A1:n, PPSh41:n, Beretta M38:n ja MP-40:n kaikki vanhoina dekoina, koska tiesin niiden keräilyn toimivina olevan vitusti kalliimpaa ja lupahelvetin takana. Ei kenellekään tullut EU:ssa mieleen vetää rajaa vuoteen 1945 - ajankohtaan, jolla on Euroopalle historiallista merkitystä - jolloin Star Warsin hiekkakansa ei olisi ollut niistä niin kiinnostunut?

Onneksi voin kaiketi myydä ne tappiolla jollekin norjalaiselle, tai jonkin Oikean Valtion kansalaiselle. Tai ehkä myyn ne ruplakasalla jollekin "todelliselle keräilijälle".
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top