Mielestäni olet kyllä väärässä. En usko, että Suomessa komission esitystä vastustavien keskimääräinen kanta kuuluu niin kuin esität:
No, sanotaan niin, että se esittämäni on etenkin amerikkalaisessa asekeskustelussa se jatkuvasti vastaantuleva kohta liittyen 2. perustuslain lisäykseen. Voi olla, että se ei Suomessa ole kovin yleinen argumentti, mutta kyllä se on tässä keskustelussa usean kirjoittajan toimesta joka tapauksessa tuotu esiin. On viittauksia Maosta Hitleriin ja sitä amerikkalaista iskulausetta "from my cold dead hands".
Itse esimerkiksi en jaa sitä käsitystä, että kansalaisten tulisi omistaa aseita kotonaan sitä varten, että olisi mahdollisuus kapinoida vallanpitäjiä vastaan tarvittaessa. Aseita tarvitaan ylläpitämään sitä taitoa jotta kyetään puolustamaan omaa yhteiskuntaa.
Niin, tämän taidon ylläpidon merkityksestä olin kiinnostunut juuri saamaan itse lisätietoa, kun olin sille aiemmin viitannut aika lailla kintaalla. Mitä PV:n kanta asiaan on? Mikä on PV:n mukaan yksityisen itseladattavilla kivääreillä tapahtuvan ammuntaharrastuksen merkitys Suomen maanpuolustusteholle? Itse en voi henkilökohtaisesti sanoa muuta kuin sen, että minun mahdollisen sodanajan touhuiluni kannalta vaikkapa radioamatööriydestä olisi valovuosia suurempi merkitys tehtävässäni onnistumiselle kuin sillä, että osaisin ampua rynkyllä hyvin (intissä ammuin aikanani morttiaikana valiot, joten tuskin ihan sieltä surkeimmasta päästä olen kyseisessä touhussa, vaikken sitä sittemmin ole sen kummemmin treenannut).
Joka tapauksessa olen ihan aidosti kiinnostunut siitä, mikä on nykyaikaisessa sodankäynnissä yksittäisten kiväärimiesten ampumataidon merkitys taistelujen lopputulokseen. Ja tästä olisi hyvä saada jotain ihan kunnon faktatietoa, eikä vaan tyyliin "yks kappari kännipäissä saunassa sanoi, että reserviläisten ampumataito on kaikkein tärkein asia armeijan toimintakyvyn kannalta".
Ja puhutaan nyt siis ampumataidosta, joka menee sen yli, mitä intissä ehditään opettaa. Eli tietenkin uskon, että henkilö joka ei koskaan ole aseella ampunut on aika lailla hyödytön jalkaväkimiehenä, mutta tällä tasolla ei kyllä kenenkään intin käyneen pitäisi olla.
Ja toinen asiaan liittyvä seikka on sitten se, että miten oleellista on se, että kyseinen ammunta tehdään juuri itselataavilla aseilla? Tästäkään itselläni ei ole mitään tietoa, mutta maallikosta tuntuisi siltä, että sitä ampumista voisi harjoitella suht hyvin, vaikka aseen joutuisi lataamaan jokaisen laukauksen jälkeen. Mutta jälleen siis paremmin asiaa tuntevat selvittäköön, jos olen väärässä.
Aseita tarvitaan metsästykseen.
Siis itselataaviako? Kuinka paljon metsästys vaikeutuisi, jos tuo itselataavien aseiden kielto menisi läpi? Ja metsästykseen pätee se, mitä kirjoitin jo aiemmin. Ymmärrän, että metsästysharrastajat olisivat käärmeissään, jos heidän harrastamisensa vaikeutuu ja tämä on minusta ihan relevantti argumentti. Toinen asia on sitten, miten
painava argumentti harrastukseen vetoaminen on. Kuten totesin, Englannissa kiellettiin juuri pari vuotta sitten eräs metsästysmuoto ei sen vuoksi, että siitä olisi ollut ihmisille vaaraa, vaan siksi, että sitä pidettiin eläinsuojellulisesti liian raakana. Vastakkain olivat siis kaksi arvoa, ja siinä pelkkä harrastamiseen vetoaminen hävisi.
Kärjistät ja lokeroit komission esitystä vastustavion mielipiteet yhden tiettyä ideologiaa edustavan kannan sisälle. Tuollainen avaus ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun. Ei ihme, että kohtaat ketjussa vastustusta.
Kuten avauksessani sanoin, en ehtinyt lukea koko ketjua läpi. Kahlasin ensimmäiset 15 sivua läpi ja siihen mennessä ne esiintuomani asiat olivat ne, joita argumentteja aseiden omistamisen vapaudelle oli annettu. Myönnän, että se lainaamani muotoilultaan oli ehkä sieltä kärjistetyimmästä päästä, mutta itse asiaa oli esitetty myös muissa muodoissa.
Mutta onko nyt ihan mahdotonta siirtyä eteenpäin ja keskittyä itse asiasta? Jos tuo "kansalaisten aseet pitävät vallanpitäjät kurissa" ei ole sinustakaan millään muotoa järkevä argumentti, niin jätetään se sitten syrjään ja keksitytään tuosta reserviläisten ampumaharjoittelun merkityksestä maanpuolustukseen keskustelluun.