Komissio kieltämässä itselataavat?

Olisikohan ajatuksena paremminkin että kaikki aseet ja patruunat tulee olla lukon takana kaapissa? Selvennetään nykyistä lainsäädäntöä jossa alle 5 asetta (joista yksikään ei ERVA) ei tarvitse kaappia. Toivottavasti näin, mutta voihan se olla että pitää laittaa vierekkäiset kaapit kuulille ja raudoille.
Ampuma-aseet ja patruunat ei saa olla suoraan yhdessä saatavilla. Eli kyllä se näyttäisi erillistä kaappia tarkoittavan.
:edit:
Tai ehkei erillistä kaappia, lukollinen tila voisi riittää? Kaapeistahan tuo säännös ei näytä suoraan puhuvan.
 
Viimeksi muokattu:
Patruunoiden säilytys jo hallussa. Ei ole tähän päivään mennessäkään olleet samassa tilassa aseiden kanssa. No problem :)

.
 
Patruunoiden säilytys jo hallussa. Ei ole tähän päivään mennessäkään olleet samassa tilassa aseiden kanssa. No problem :)

.
Itsellä on isomman kaapin hankinta edessä niin taidan jättää vanhan patruunoille varmuuden vuoksi kun nykyisellään useampi pienempi lukittava boksi niille. Katsotaan nyt kuitenkin mihin tuo päätyy, kyseessähän vasta luonnos joten paljonkin voi muuttua matkalla laiksi.
 
Ennen tämän lain voimaantuloa annettu aselupa ja aseenkäsittelylupa on ehtoineen ja rajoituksineen voimassa kyseisen luvan voimassaoloajan ja siihen sovelletaan tämän lain säännöksiä muuten.
...
Ennen tämän lain voimaantuloa, mutta viimeistään 12 päivänä kesäkuuta 2017 myönnetty, voimassa oleva ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa sellaiselle 9 §:n 4—6 kohdassa tarkoitetulle ampuma-aseelle tai sen osalle, jonka yksilöintitiedot luvanhaltija on ilmoittanut poliisille 12 päivä kesäkuuta 2017 mennessä, voimassaolo jatkuu tämän lain voimaan tullessa mukaan lukien oikeus hankkia ja pitää hallussa 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuja latauslaitteita. Aseluvan voimassaolo jatkuu enintään sen ajan joksi se on myönnetty. 53 a §:ssä tarkoitettu velvollisuus harrastuneisuuden jatkuvuuden osoittamisesta ei koske aselupa, jonka voimassaolo jatkuu tämän siirtymäsäännöksen nojalla. Muilta osin edellä mainittuun aselupaan sovelletaan tätä lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä.
Mitäköhän tämä tarkoittaa TT3:n osalta joka on hankittu tuon kesäkuun jälkeen?
 
Joo mutta luvattomat latauslaitteet yms on luovutettava pois... Enpä taida omia lippaita, Sergein panosvyötä tai paria muuta kp yms lipasta lähteä kiikuttamaan Poliisille. Ai niin saako niistä korvausta? No et saa.....
"Ampuma-aselaista poistetaan säännös, jonka mukaan pysyvästi ampumakelvottomaksi tehtyä asetta ei pidetä ampuma-aseena.
Jatkossa deaktivoidut aseet ovat asedirektiivin mukaisesti ilmoituksenvaraisia ampuma-aseita ja niiden hankinnasta tulee tehdä ilmoitus poliisille. "
A-luokan erittäinvaarallinen ampuma-ase on esim Deko Suomi-KP jossa on 30 patruunan lipas kiinni tai yli....
Siinä sanotaan, että vanhanmallinen deko on esitettävä vain poliisille 5 vuoden kuluessa lain voimaantulosta, jolloin se luvitetaan omalla tavallaan.

TT3 aseiden luvat määräaikaisiksi, 2 vuoden harrastuneisuusvaatimus niillekin, aseita ei saa enää ilman ilmoitusta lainata yli 10 päivää, patruunoita ja aseita ei saa kuljettaa, säilyttää eikä väliaikaisesti säilyttää yhdessä. Isot lippaat luvanvaraisiksi.

Ei kuunneltu kansalaisia, ehkä N:nnellä kerralla sitten? Toiveikkaasti vuotta noin 2045 odottaen.
Ei tule TT3-kivääreille itsessään 2 vuoden harrastuneisuusvaatimusta, vaan ainoastaan lupa isojen lippaiden kiinnittämiseksi TT3-kivääreihin vaatii 2 vuoden harrastustaustan ja AAK:n todistuksen, jos niitä haetaan ampumaurheiluperusteella että vuoden jäsenyyden ampumaseurassa tai jos niitä haetaan perusteella, että niitä käytetään MPK:n kursseilla (uusi hyväksyttävä käyttötarkoitus ampuma-aseelle), riittää 2 vuoden harrastustausta MPK:n kouluttajan todistamana:
Sivulta 82 eteenpäin näkee muutettavat pykälät, sivulta 121 eteenpäin näkee muutokset pykäliin rinnakkain nykyisten pykälien kanssa:
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...7-86e9-a094f415f3bc/ESITYS_20180504065224.pdf
Uusiin toistaiseksi voimassaoleviin TT3-lupiin liitetään kuitenkin pistoolilupien kaltainen 5v välein esitettävä harrastuksen jatkumisen todistelu. Lisäksi isojen lippaiden käyttämiseksi TT3-aseessa pitää olla 20 vuotta täyttänyt.

Tuo 2 vuoden harrastustausta on mielestäni typerää omien virkamiesten sähellystä taas. 1 vuosi olisi riittänyt direktiivin pohjalta.

Mitäköhän tämä tarkoittaa TT3:n osalta joka on hankittu tuon kesäkuun jälkeen?
Väittäisin, että tuo on EU:ta varten säädetty. Tuo jälkimmäinen kohtahan ei poissulje myöskään 12.6.2017 jälkeen myönnettyjen aseiden vanhojen ehtojen toteutumista mitä aiempaan kohtaan tulee, se ainoastaan mainitsee, mitä ennen sitä päivää myönnettyjen lupien kohdalla toimitaan. Tai ainakin näin liberaalissa demokratiassa lakia kuuluu tulkita, eli se, mitä laki ei eksplisiittisesti rajoita, säädellään aina löyhempien pykälien mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
TT3 kiväärit menevät VARMASTI täysin tuon harrastuneisuusvaatimuksen taakse. Ei Poliisi voi valvoa lippaiden käyttöä ja omistusta, ja sille on kuitenkin myönnetty valta olla myöntämättä liian tulivoimaisia aseita. En usko hetkeäkään etteikö asia menisi noin varsinkin, jos vielä syksyllä samoihin aikoihin uuden lain voimaantulon kanssa lupapolitiikka yhtenäistetään läpi maan.
 
TT3 kiväärit menevät VARMASTI täysin tuon harrastuneisuusvaatimuksen taakse. Ei Poliisi voi valvoa lippaiden käyttöä ja omistusta, ja sille on kuitenkin myönnetty valta olla myöntämättä liian tulivoimaisia aseita. En usko hetkeäkään etteikö asia menisi noin varsinkin, jos vielä syksyllä samoihin aikoihin uuden lain voimaantulon kanssa lupapolitiikka yhtenäistetään läpi maan.
Ota kuitenkin huomioon, että isojen TT3-aseisiin kelpaavien lippaiden hallussapito peruuttaa kaikkien TT3-aseiden luvat, mikäli ei ole lupaa TT3-aseeseen isoilla lippailla.
 
YJT vilisee niin paljon tossa ehdotuksessa, että tarvitse kuin kävellä päin punasia niin aseita lähtee.
Mutta isoin perseily on toi lippaiden kanssa. Lipasta et voi edes itse rajoittaa, vaan aseseppä ja Poliisin hyväksyntä päälle, joka maksaa. Tai sit annat lippaan valtiolle hävitettäväksi.
Itse aseisiinhan kohdistuu yllättävän vähän.
 
YJT vilisee niin paljon tossa ehdotuksessa, että tarvitse kuin kävellä päin punasia niin aseita lähtee.
Mutta isoin perseily on toi lippaiden kanssa. Lipasta et voi edes itse rajoittaa, vaan aseseppä ja Poliisin hyväksyntä päälle, joka maksaa. Tai sit annat lippaan valtiolle hävitettäväksi.
Itse aseisiinhan kohdistuu yllättävän vähän.
Aivan, merkittävin rajoitushan on A6-luokan aseiden, eli itselataaviksi (tai tässä Suomen uudessa esityksessä mihin tahansa toimintatapaan) muunnettujen valmistushetkellä sarjatuliaseiden, että pistoolikarbiinien kuten CZ Scorpionin ja HK MP5K:n muuttaminen ERVA:ksi, ja käytännössä täyskielto.

Sen sijaan mitat muuttuvat EU-mittoihin, eli uuden lain mukaan esim. taittoperäinen Saiga tai M92S, tai 14,5'' AR-15 täysin säätyvällä teleskooppiperällä olisi sen mukaan sallittu. Uudistus myös sallii ison osan bullpup-kivääreitä, eli periaatteessa jopa TT3-kiväärejä kohdellaan liberaalimmin, kunhan käyttää pieniä lippaita, tai on vanha lupa. Toisaalta uusien TT3-lupien mukana tulee pistoolilupiin myös kuuluva 5 vuoden välein tarkastelu - mikä on sekin turhaa direktiivin näkökulmasta, sillä EU-direktiivihän sallii "jatkuvan tarkastelun" järjestelmän, eli sen, mitä Suomessa on jo tähän asti tehty, eli että aseluvat peruutetaan, jos neuropsykiatrinen tilanne niin edellyttää tai jos rikkoo isommin lakia.
 
Mulla mietityttää tuo harrastuneisuuden todistaminen. Jos treenaan yksin omilla mailla omalla radalla, lasketaanko sitä harrastuneisuudeksi ellen käy kilpailuissa/virallisella radalla.
Montako ratakäyntiä virallisella radalla riittää? Täytyykö osallistua kilpailuihin? Jos täytyy mitenkä monesti?
 
Mulla mietityttää tuo harrastuneisuuden todistaminen. Jos treenaan yksin omilla mailla omalla radalla, lasketaanko sitä harrastuneisuudeksi ellen käy kilpailuissa/virallisella radalla.
Montako ratakäyntiä virallisella radalla riittää? Täytyykö osallistua kilpailuihin? Jos täytyy mitenkä monesti?
Olen ottanut noita omia ammuntojani videolle kännykällä jo muutaman vuoden ajan. Eihän ne välttämättä todisteeksi kelpaa mutta jännä katella jälkeenpäin. :facepalm:
 
Mulla mietityttää tuo harrastuneisuuden todistaminen. Jos treenaan yksin omilla mailla omalla radalla, lasketaanko sitä harrastuneisuudeksi ellen käy kilpailuissa/virallisella radalla.
Montako ratakäyntiä virallisella radalla riittää? Täytyykö osallistua kilpailuihin? Jos täytyy mitenkä monesti?

Ei sitä varmaan pysty todistamaan. Videokamera viereen? Patruunoiden kuitit talteen?

Taisi olla onni että vallassa ei ollut vasemmistohallitus.
Vai oliko se persupelko, joka laittoi ajattelemaan.
 
Aivan, merkittävin rajoitushan on A6-luokan aseiden, eli itselataaviksi (tai tässä Suomen uudessa esityksessä mihin tahansa toimintatapaan) muunnettujen valmistushetkellä sarjatuliaseiden, että pistoolikarbiinien kuten CZ Scorpionin ja HK MP5K:n muuttaminen ERVA:ksi, ja käytännössä täyskielto.
Itseäni vielä jatkaen, mielenkiintoisen erikoistapauksen muodostavat sarjatulimallisiin runkoihin kootut TT3-kiväärit (esim. Zibistä ostettuihin runkoihin tai kitteihin kootut). Juridisestihan niistä kootut aseet valmistetaan vasta, kun valmistusluvan mukaisesti ne kootaan ja esitetään POHA:lle tarkistusta ja CIP-testausta varten, jolloin jos ne on POHA:n ohjeiden mukaan tehty TT3:ksi, ne ovat juridisesti valmistettuja TT3-aseiksi - vaikka runko on ehkä joskus ollutkin myös TT4-aseen osana. Voisin kuvitella, että tietyt tahot yrittävät tulkita tätä eri tavalla, mutta oman tulkintani ja muutaman oikeusoppineen kaverinikin mukaan asia on näin, koska yksityisen valmistusluvan kohdalla kyse on nimenomaan aseen valmistamisesta, ja jos ase on valmistettu TT3:ksi, ei tästä pitäisi olla kysymystäkään.

Eikös se riipu ampuma-asekouluttajasta kuka hyväksyy mitä todisteeksi?
Kyllä juu, mutta lain mukaanhan TT3-aseisiin ei tarvita luvanhakuvaiheessakaan AAK:n todistuksia, ainoastaan TT3-aseisiin isoilla lippailla. Lisäksi ymmärtääkseni metsästäjätkin saavat yhä hankkia TT3-aseita metsästysperusteella, kunhan niissä ei käytä edes radalla eikä omista isoja lippaita.

Yksi mörkö tuolla vielä on "sotilasaseita muistuttavat puolarit", vaikka niitä ei olisi ikinä edes täysautomaattina saanutkaan.
Nuo lain taustatekstit ovat tosiaan aika hämärät, onneksi en tuollaista ainakaan itse lakiesityksen pykälistä löytänyt.

Mulla mietityttää tuo harrastuneisuuden todistaminen. Jos treenaan yksin omilla mailla omalla radalla, lasketaanko sitä harrastuneisuudeksi ellen käy kilpailuissa/virallisella radalla.
Montako ratakäyntiä virallisella radalla riittää? Täytyykö osallistua kilpailuihin? Jos täytyy mitenkä monesti?
Varmaankin samat todisteet kuin asetta hakiessa riittävät, eli TT3-kiväärin kohdalla, jos ei ole kyse ERVA-luvasta isoilla lippailla (isojen lippaiden kiinnittäminenhän tekee aseesta tilapäisesti ERVA:n), riittää ihan tavallinen ampumapäiväkirja tai patruunakuitit ym.
 
tai jos niitä haetaan perusteella, että niitä käytetään MPK:n kursseilla (uusi hyväksyttävä käyttötarkoitus ampuma-aseelle), riittää 2 vuoden harrastustausta MPK:n kouluttajan todistamana
Kun nyt tarkemmin vielä tarkasteli tätä, niin tämähän vaatii 45 § mukaan vielä PV:n puollon:
43 §:n 1 momentin 9 kohdan käyttötarkoitusta 9 §:n 5 b kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta ja aseen osaa varten Poliisihallitus pyytää Puolustusvoimilta lausunnon. Puolustusvoimat voi antaa puoltavan lausunnolle hakijalle, jolla on sodan ajan sijoitus tai suunniteltu sijoitus ja jolla Puolustusvoimat katsoo olevan poikkeuksellisesti ja yksittäistapauksessa tarve kyseiseen ampuma-aseeseen ja aseen osaan reservin ampumataidon ylläpitämiseksi.
Pääesikunta varmaankin tykkää, kun näitä puoltopyyntöjä pitää alkaa käsitellä.

Eräs Firearms Unitedin aktiivi kirjoitti muuten pika-analyysin lakiesityksestä:
Ensimmäinen pikainen analyysi aselakiehdotuksesta on valmis.

Kannattaa muistaa, että tunnin analysoinnilla saa noin tunnin analyysin. Mielessämme on todennäköisesti enemmän kysymyksiä kuin meillä oli ennen analysoinnin aloittamista ja luultavasti monet asiat tarkentuvat vielä tämän kuun aikana. Uusiksi menee aselaki ja laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta, joten 188-sivuinen [1] tietopaketti aiheuttaa lievän informaatioähkyn.

Firearms United kehottaa kaikkia varaamaan aikaa viikonloppuna ja lukemaan ehdotuksen läpi äärimmäisen huolella - muutama killeri jo bongattiin harrastajien toimesta. Kannattaa lähetellä meille viestiä jos huomaatte jotain hälyyttävää mitä me emme vielä ole bonganneet...

Huomatkaa - kyseinen teksti on vasta ehdotus ja jos hälyttävää löytyy siihen kannattaa vielä yrittää järjestötasolta vaikuttaa.

Firearms United ei vielä ole muodostanut mielipidettä tekstistä, koska tulkinnan varaa löytyy...

PIKATÄRPIT:

- Starttiaseet ovat hyvin pitkälti aseita tästä eteenpäin. Kannattaa harkita todella tarkasti kannattaako tämmöinen enää omistaa.
- Normaalikapasiteettiset lippaat ovat luvanvaraisia aseen osia, paitsi jos henkilöllä on lupa kyseisen aseen hallussapitoon.
- Reserviläiskiväärit ja urheilukarbiinit ovat edelleen luvallisia B-kategorian aseita, paitsi jos niissä käyttää normaalikokoisia lippaita, jolloin ne ovat ERVA-lupia, joita voidaan myöntää vain tietyin perustein.
- Pitkän ja lyhyen aseen määritelmä tulee muuttamaan aseiden määritelmiä. Ilmeisesti kiväärin minimimitta on 300 mm piipunpituus ja 600 mm kokonaispituus.
- Ilmeisesti lupia myönnetään edelleen toistaiseksi, paitsi jos kyseessä on ensimmäinen lupa lyhyeeseen käsiaseeseen tai ERVAan.
- Aseen saa tulevaisuudessa lainata ilman ilmoittamista jos laina kestää alle 10 päivää.
- Reserviläispoikkeus on pykälän 43§ uusi hyväksyttävä hankintaperuste, mikäli kriteerit täyttyvät. MPK:n ammunnanjohtaja pystyy kirjoittamaan suosituksia, PV:n lausunto/puolto vaaditaan.
- Urheilupoikkeus on mukana, mutta edellyttää 12 kuukauden seuraan kuulumista - mutta kahden vuoden harrastuneisuutta (!!) (pistooli ja kivääri)
- Jos perseilet palveluksessa, voi PV ilmoittaa että olet soveltumaton pitämään aseita hallussasi. Eli sormi pois liipasimelta ja muistetaan LASER-sääntö!
- Asekeräilijä ei voi kerätä ja säilyttää erityisen vaarallisia ammuksia
- Dekoase on edelleen ampuma-ase.
- "lipasrikos" johtaa lupien peruuttamiseen.

MUITA TÄRKEITÄ KOHTIA:

POIKKEUKSET:
Esitetyillä muutoksilla täytäntöönpantaisiin ampuma-asedirektiivissä jäsenvaltioille säädetty mahdollisuus myöntää lupia direktiivimuutoksella kiellettyyn

A-luokkaan siirrettyihin ampuma-aseiden hankkimista ja hallussapitoa varten esimerkiksi maanpuolustustarkoituksessa, museoille ja keräilijöille sekä urheiluampujille.

RESERVILÄISPOIKKEUS:
Lakia vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ehdotetaan muutettavaksi niin, että laissa määriteltäisiin Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen julkisena hallintotehtävänä olevan sotilaallisia valmiuksia palvelevan koulutuksen antaminen ja Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle säädettäisiin mahdollisuus saada aselupia tiettyihin direktiivin A-luokan aseisiin sotilaallisia valmiuksia palvelevan ampumakoulutuksen antamista varten.

Ehdotuksessa ehdotetaan, että yksittäisille henkilöille säädettäisiin tietyin edellytyksin mahdollisuus saada aselupa direktiivin A-luokan aseisiin

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen sotilaallisia valmiuksia palvelevassa ampumakoulutuksessa tapahtuvaa harjoittelua varten.

Ehdotetuilla muutoksilla Puolustusvoimille tulee uusi rooli aselupamenettelyssä.

Puolustusvoimat antaisi tietyissä tilanteissa lausunnossaan arvion Poliisihallitukselle aselupaa hakevan henkilön tarpeesta hakemuksen mukaiseen ampuma-aseeseen

tai aseen osaan kansallisen puolustuksen näkökulmasta. Puolustusvoimien lausunnon lähtökohtana olisi hakijan sodanajan sijoitus tai suunniteltu sijoitus ja sitä kautta kansallisen puolustuksen vuoksi poikkeuksellisesti ja yksittäistapauksessa Puolustusvoimien näin arvioidessa tarve ampuma-taidon ylläpitämiseen nimenomaan erityisen vaaralliseksi säädetyllä ampuma-aseella.

Ehdotetuilla muutoksilla mahdollisuus saada lupa erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen tai aseen osaan kansallisen puolustuksen tarkoituksessa rajataan vain niihin henkilöihin, joilla on sodan ajan sijoitustai suunniteltu sijoitus. Puolustusvoimat antaa lausunnossaan arvion siitä, onko henkilöllä tarve erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen tai aseen osaan kansallisen puolustuksen tarkoituksessa poikkeuksellisesti ja yksittäistapauksessa. Ehdotetulla sääntelyllä on sukupuolivaikutuksia ja ihmisryhmien yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen liittyviä vaikutuksia.

Huom: Jos sijoitusta ei ole ja henkilö ei voi näin saada A-luokan lupaa, voi henkilö ilmeisesti käyttää B-luokan asettaa isolla lippaalla MPK:n harjoituksissa ns "valvottuna käyttönä".


KERÄILY:
Ehdotetuilla muutoksilla ei olisi vaikutusta ampuma-aseiden historiallisia ja kulttuuria arvoja ylläpitävään asekeräilyyn huolimatta siitä, että asekeräily otettiin direktiivin soveltamisalaan. Direktiivi ja sen nojalla ehdotetut muutokset ampuma-aselakiin mahdollistavat edelleen aselupien myöntämisen asekeräilyä varten myös erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin, aseen osiin, patruunoihin ja erityisen vaarallisiin ammuksiin.

URHEILUPOIKKEUS:
Aselupa ampumaurheilussa ja -harrastuksessa käytettävää 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten ja ampumaurheilussa 9 §:n 5 kohdassa tarkoitettua erityisen vaarallista ampuma-asetta tai sen osaa varten voidaan antaa luonnolliselle henkilölle vain, jos tämä esittää yhdistyslain (503/1989) 4 §:ssä tarkoitetun luvan saaneen yhdistyksen ampuma-asekouluttajan antaman todistuksen ampuma-urheilusta tai harrastuksestaan, jonka on oltava jatkunut aktiivisesti vähintään aselupahakemusta edeltävät kaksi vuotta. Lisäksi Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen ammunnan johtaja voi antaa edellä mainitun todistuksen vähintään kahden vuoden aktiivisesta ampuma harrastuksesta, kun luvan hakija on osallistunut vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetussa laissa tarkoitettuun sotilaallisia valmiuksia palvelevaan ampuma-asekoulutukseen 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitetulla ampuma-aseella.

Aktiivisen harrastuksen jatkumista koskevaan kahden vuoden ajanjaksoon lasketaan puolet aseellisessa palvelussa asevelvollisena suoritetusta palvelusta tai puolet naisten vapaaehtoisessa asepalvelussa suoritetusta palvelusta. Aselupa ampumaurheilussa ja harrastuksessa käytettävään tämän lain 6 §:n 2 momentin 4—7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen tai sen osaan voidaan myöntää myös, jos henkilö esittää luotettavan selvityksen ampumaurheilusta tai harrastuksestaan ja työnantajanaan toimivan valtion viranomaisen todistuksen siitä, että hän virkaansa kuuluvissa tehtävissä kantaa 6 §:n 2 momentin 4 7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta.

GRAND-FATHERING
Asedirektiivin mukaan jäsenvaltiot voivat jatkaa olemassa olevia aselupia niille aseille, jotka siirtyvät direktiivin voimaantulon jälkeen A-luokkaan. Eli voimassa olevat ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupien voimassaoloa voidaan siirtymäsäännöksellä säätää olevan voimassa myös asedirektiivin täytäntöönpanon jälkeen siihen saakka, mihin ne oli myönnetty lupaehtojen edelleen täyttyessä.

Edellä esitetyt muutokset ampuma-aseiden luokittelussa edellyttävät muutoksia ampuma-aselakiin. Lisäksi asedirektiivin antama mahdollisuus säätää lupien myöntämisestä poikkeuksellisesti edellyttää muutoksia ampuma-aselakiin, lakiin vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ja asevelvollisuuslakiin.


YLEISTÄ:

PUOLIAUTOMAATTIASE:
Lisäksi on otettava huomioon, että osa tällä hetkellä poliisilaitoksen myöntämistä luvista siirtyy Poliisihallituksen tehtäväksi kun tiettyjä asetyyppejä käsitellään jatkossa erityisen vaarallisina ampuma-aseina.(Puoliautomaatti+normaalikokoinen lipas)

Erityisen vaarallinen ampuma-ase:
Ampuma-aselain 9 §:n mukaisia erityisen vaarallisia ampuma-aseita ovat kaikki asedirektiivin liitteessä I kiellettyjen ampuma-aseiden A-luokkaan sijoitetut ampuma-aseet. Tämän vuoksi 9 §:ään lisättäisiin alakohdat 4—6

[FU:n huomio] Alle 600mm/300mm piipun pituudella olevat olkapäätä vasten ammuttavat aseet ovat ERVOJA:

Erityisen vaarallinen ampuma-ase on myös lyhyt itselataava kertatuliase, joka on kahdella kädellä olkapäätä vasten tuettavaksi taikka muutoin kahden käden otteella ammuttavaksi suunniteltu ja valmistettu lyhyt ampuma-ase eli esimerkiksi lyhyt kivääri, pienoiskivääri, yhdistelmäase tai haulikko. Esimerkiksi ampuma-aseessa, jossa on teleskooppitukki, tulisi teleskooppitukin olla lyhimmillään sellainen, ettei ampuma-aseen kokonaispituus jää alle 60 senttimetrin. Tämä ampuma-ase on sijoitettu asedirektiivissä A8-luokkaan.

Itselataavat keskisytytteistä patruunaa ampuvat kertatuliaseet sijoitettiin kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan siinä tapauksessa että niiden osana on kapasiteetiltaan iso latauslaite tai vastaava irrotettava latauslaite on lisätty ampuma-aseeseen. Lyhyt itselataava keskisytytteistä patruunaa ampuva itselataava kertatuliase säilyy normaalina luvanvaraisena ampuma-aseena, kunhan sen osana ei ole kapasiteetiltaan yli 20 patruunan latauslaitetta tai sellaista irrotettavaa latauslaitetta ei ole siihen lisätty. Pitkän itselataavan keskisytetteistä patruunaa ampuvan kertatuliaseen latauslaitteen kapasiteetti saa olla enintään 10 patruunaa, jotta ampuma-ase on edelleen normaalisti luvanvarainen.

Eli nämä ampuma-aseet vain kapasiteetiltaan isolla latauslaitteella varustettuna sijoitettiin kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan. Kun taas kapasiteetiltaan kohtuullisen kokoisella latauslaitteella varustettuna ne säilyivät normaalisti luvanvaraisina, joihin ampuma-aselain perusteella voidaan myöntää aselupia muun muassa ampumaharrastukseen ja -urheiluun.

Lisäksi tietyt pitkät itselataavat kertatuliaseet, joiden pituutta voidaan lyhentää alle 60 senttimetriin taitto-tai teleskooppitukilla tai tukilla, joka voidaan irrottaa käyttämättä työkaluja, lisättiin kiellettyjen ampuma-aseiden luokkaan.
kapasiteetiltaan isot latauslaitteet olisivat aina luvanvaraista, paitsi silloin kun henkilöllä olisi sellaisen erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa, johon kyseinen latauslaite sopii.
Entiset Sarjatuliaseet, jotka on muunnettu puoliautomaateiksi:
Esimerkiksi näiden sarjatuliaseista muunnettujen ampuma-aseiden piiput ja patruunapesät eivät välttämättä vastaa siviilikäyttöön tarkoitettujen ampuma-aseiden käyttöturvallisuutta koskevia vaatimuksia. Näin ollen nämä ampuma-aseet muodostavat turvallisuusriskin niin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden kuin kuluttajaturvallisuudenkin kannalta. Kilpaurheilussa käyttävät aseet on lähtökohtaisesti valmistettu alun perin itselataaviksi aseiksi. Näin ollen sarjatuliaseesta muunnettuun itselataavaan kertatuliaseeseen voisi saada aseluvan vain ottaen huomioon 44 b §:n 1 momentissa säädetyt hankittavaa
ampum-asetta ja aseen osaa koskevat rajoitukset erityisen vaaralliselle ampuma-aseella ja aseen osalle.

LIPPAAT TULEE LUOVUTTAA VALTIOLLE HÄVITETTÄVÄKSI MIKÄLI ET KUULU POIKKEUKSIEN PIIRIIN (huom - nykyisille luvanhaltioille ehdotetaan grandfathering poikkeusta)
Kapasiteetiltaan isojen latauslaitteiden hallussapidon rajoitusten vuoksi kuluttajien tulee tilanteissa, joissa heillä ei ole sellaista ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavaa lupaa, joka oikeuttaisi kyseisen latauslaitteen hallussapitoon, joko myydä latauslaite sen hankintaan oikeutetulle tai luovuttaa se valtiolle
romutettavaksi. Valtio ei maksa romutettavaksi toimitettavasta latauslaitteesta korvausta.

DEAKTIVOITU ASE ON EDELLEEN AMPUMA-ASE
Ampuma-aselaista poistetaan säännös, jonka mukaan pysyvästi ampumakelvottomaksi tehtyä asetta ei pidetä ampuma-aseena. Jatkossa deaktivoidut aseet ovat asedirektiivin mukaisesti ilmoituksenvaraisia ampuma-aseita ja niiden hankinnasta tulee tehdä ilmoitus poliisille.

MUUTOKSIA OSIEN LUVANVARAISUUTEEN:
Poikkeukset luvanvaraisuudesta.
Pykälän 1 momentin 2 kohtaa täydennettäisiin. Kyseisen kohdan mukaan luvanvaraista ei ole sellaisten aseen osien hankkiminen ja hallussapito, joiden hankkijalla tai hallussapitäjällä on oikeus kyseisiä aseen osia vastaavista aseen osista kootun ampuma-aseen hallussapitoon.

Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin uudet 3 ja 3 a kohdat, jotka koskisivat latauslaitteita. Uuden 3 kohdan mukaan luvanvaraista ampuma-aselain mukaan ei olisi lyhyeen keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen lisättävissä tai kiinnitettävissä kapasiteetiltaan yli 20 patruunan latauslaitteen hankkiminen, jos henkilöllä on erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa sellaiseen lyhyeen keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen, johon kyseinen latauslaite sopii. Uuden 3a kohdan mukaan ampuma-aselain mukaan luvanvaraista ei olisi pitkään keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen lisättävissä tai kiinnitettävissä kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaitteen hankkiminen, jos henkilöllä on erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava aselupa sellaiseen pitkään keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen, johon kyseinen latauslaite sopii. Näin ollen edellä tarkoitetut kapasiteetiltaan isot latauslaitteet olisivat aina luvanvaraista, paitsi silloin kun henkilöllä olisi sellaisen erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa, johon kyseinen latauslaite sopii


"LIPASRIKOS" VIE ASELUVAT:
Ampuma-aseen hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavan luvan peruuttamisen vireilletuloa ja peruuttamisen edellytyksiä säännellään ampuma-aselaissa kattavasti.

Direktiivimuutoksen johdosta lakiin ehdotetaan otettavaksi uusi säännös, joka koskee luvan peruuttamista niissä tapauksissa, joissa B-luokkaan kuuluvan ampuma-aseen haltijalla on hallussaan direktiivissä mainittu latauslaite.

Lisäksi ampuma-aselain luvan peruuttamista koskevaa säännöstä esitetään muutettavaksi niin, että kaikissa niissä tapauksissa, joissa luvan myöntämisen edellytykset eivät selkeästi enää täyty, poliisin tulisi peruuttaa lupa.

Yli 10 patruunan kiväärin lippaat ja yli 20 patruunan pistoolin lippaa tullaan luokittelemaan jatkossa aseen osiksi:
Tämä asedirektiivin sisältämän sääntelyn toteuttaminen edellyttää, että ampuma-aselaissa aseen osaksi määritellään latauslaite silloin, kun latauslaite, jonka kapasiteetti on yli 20 patruunaa, on lyhyen keskisytytteistä patruunaa ampuvan itselataavan kertatuliaseen osa tai siihen liitettävä yli 20 patruunan irrotettava latauslaite. Lisäksi aseen osaksi määritellään kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaite vastaavissa tilanteissa.

MUUTOS KIVÄÄRIIN PITUUTEEN:
Lyhyt ja pitkä ampuma-ase:
Asedirektiivin liitteen I osassa IV määritellään lyhyet ja pitkät ampuma-aseet. Ampuma-aselain määritelmä on poikennut asedirektiivin määritelmästä.

Asedirektiivin muutokset edellyttävät, että ampuma-aseiden pituutta koskeva kansallinen sääntely yhdenmukaistetaan asedirektiivin kanssa. Asedirektiivistä poikkeavat ampuma-aseen mitat eivät myöskään ole enää tarpeen kun asedirektiivi tiukentaa sääntelyä kapasiteetiltaan isojen latauslaitteiden ja tiettyjen ampuma-aseiden yhdistelmien osalta. Tämän vuoksi ampuma-aselakiin lisättäisiin uusi 6 a § lyhyistä ja pitkistä ampuma-aseista ja mitat vastaisivat ampuma-
asedirektiiviä. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ampuma-aseen mittaamisesta.

LUPIEN MÄÄRÄAIKAISUUS:
Aselupa annetaan toistaiseksi, jollei sitä erityisestä syystä ole annettava määräajaksi. Ensimmäinen aselupa 43 §:n 1 momentin 1 (Metsästys) ja 2 (urheilu) kohdan, 4 (näytös) kohdan tai 9 (maanpuolustus) kohdan käyttötarkoitusta varten annetaan luonnolliselle henkilölle 6§:n 2 momentin 4—7 (lyhyet käsiaseet) kohdassa mainituista asetyypeistä koostuvaan ryhmään kuuluvaan ampuma-aseeseen taikka 9 §:ssä tarkoitettuun erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen enintään
viiden vuoden määräajaksi. Kaikki luvanhaltijalle tämän määräaikaisen luvan voimassaoloaikana samaan aseryhmään kuuluviin ampuma-aseisiin myönnettävät aseluvat annetaan määräajaksi, joka päättyy viimeistään samanaikaisesti ensimmäisen määräaikaisen luvan päättymisen kanssa. Sellaista työtä varten, jossa ampuma-ase on välttämätön, lupa annetaan kuitenkin enintään viideksi vuodeksi kerrallaan

ONGELMAT:

SEUROJEN AMPUMA-ASEIDEN OSTAMINEN VAIKEUTUU HUOMATTAVASTI:
Ehdotetuilla muutoksilla mahdollistetaan se, että Maanpuolustuskoulutusyhdistys voi jatkossa hankkia erityisen vaarallisiksi ampuma-aseiksi luokiteltuja pitkiä itselataavia keskisytytteistä patruunaa ampuvia kertatuliaseita ja kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaitteen yhdistelmiä järjestääkseen sotilaallisia valmiuksia palvelevana koulutuksena annettavaa ampumakoulutusta. Muille yhdistyksille tai järjestöille ei voisi näihin ampuma-aseisiin myöntää lupia.

[Firearms Unitedin tulkinta:] Ilmeisesti metalliputket tarvitsevat tulevaisuudessa aseluvan. Muista ottaa lupa mukaan kun menet rautakauppaan:
Ampuma-aseeksi katsottaisiin myös muu esine, joka muistuttaa ampuma-asetta ja joka on rakenteensa tai valmistusmateriaalinsa puolesta on muutettavissa toimivaksi ampuma-aseeksi

STARTTI-ASEET:
Nykyisin voimassaolevan ampuma-aselain mukaan kaasuaseella tarkoitetaan ampuma-asetta, jossa käytetään kaasupatruunaa ja jolla ei voida ampua muita patruunoita. Lisäksi voimassa olevassa ampuma-aselaissa luvanvaraisiksi on katsottu myös pyroteknisiä merkinantopatruunoita ampuvat merkinantopistoolit. Suuri osa markkinoilla olevista näistä direktiivissä mainituista esineistä on siis jo voimassaolevan Suomen lain mukaisesti ampuma-aseita.

Lisäksi markkinoilla on ollut myös asejäljitelmiä, jotka ovat helposti muokattavissa ampumaan vähintään ärsytystä aiheuttavia aineita, mutta myös ruutikaasun paineen avulla luoteja, hauleja tai muita ammuksia. Näiden esineiden suhdetta voimassaolevaan lainsäädäntöön on oikeusasteissa tulkittu vaihtelevasti, koska voimassaolevassa laissa ei ole tarkkoja säännöksiä paukkupatruunoille tai niitä ampuville asejäljitelmille. Direktiivi kuitenkin edellyttää näiden tulkitsemista ampuma-aseeksi.

[Firearms Unitedin tulkinta] Jos sinulla on nallipyssy tai startti-ase - näytä sille rälläkkää välittömästi, jauha se metallijauhoksi ja sirottele jauhe tuuleen. Ja äkkiä. Tai sitten hävitä se käyttäen jotain laissa hyväksyttyä metodia.

[1] https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...7-86e9-a094f415f3bc/ESITYS_20180504065224.pdf
 
Kun nyt tarkemmin vielä tarkasteli tätä, niin tämähän vaatii 45 § mukaan vielä PV:n puollon:

Pääesikunta varmaankin tykkää, kun näitä puoltopyyntöjä pitää alkaa käsitellä.
Tuo kuulostaa kyllä typerältä. "Every man is a rifleman" on motto moderneissa armeijoissa, mutta Suomessa kivääriammunnan harjoittelu on erityisperustelun takana. Miksi sijoittamaton reservi/varareservi ei tarvitse osata ampua kiväärillä? Lukeeko laissa, että heitä ei saa käyttää sodanaikana taistelutehtävissä?
 
Ei valtio ketään rintamalle lähetä suoraan kotoa. Kyllä se menee jonkun keskuksen kautta jossa saa tarvittava koulutus ennen rintamalle lähtöä.
 
Back
Top