Koulutus 100+

Osmo raportoi.

Tekoälyajan työ -raportti kokoaa yhteen tietoa siitä, miten tekoäly muuttaa työtä ja työmarkkinoita. Puheenjohtaja Osmo Soininvaaran johtama työryhmä esittää useita politiikkasuosituksia muun muassa työntekijöiden osaamisen kehittämisestä.

Raportti on osa ministeri Lintilän asettamaa Suomen tekoälyohjelmaa, jota johtaa Pekka Ala-Pietilä. Raportti on luettavissa osoitteessa www.tem.fi/julkaisut ja lisää tekoälyohjelmasta osoitteessa www.tekoalyaika.fi.

Työryhmä esittää jatkovalmisteluun muun muassa elinikäisen oppimisen reformia, jossa työikäisille luotaisiin osaamistili tai -seteli, jolla voisi päivittää osaamistaan hankkimalla koulutusta palvelujen tarjoajilta. Työntekijät, työnantajat ja yhteiskunta kantaisivat vastuun yhdessä työvoiman osaamisen päivittämisestä. Suomeen syntyisi koulutuskysynnän ylläpitämänä koulutusmarkkinat.

https://www.tekoalyaika.fi/2018/06/ministeri-lintila-osaamisen-uudistamista-koskevaa-lainsaadantoa-koottava-yhteen/

Osaamistili ja koulutusseteli. Tekoälykään ei olisi keksinyt näin nerokasta ideaa jatkovalmisteluun.
 
Koulutuskysynnän ylläpitämät koulutusmarkkinat..

Justiinsa juu. Eli verovaroista maksetaan taas " palveluntarjoajalle", joka yllättäen on seutukunnan ainoa lajissaan ja kivasti voi ylihinnoitella palvelunsa.
 
Koulutuskysynnän ylläpitämät koulutusmarkkinat..

Justiinsa juu. Eli verovaroista maksetaan taas " palveluntarjoajalle", joka yllättäen on seutukunnan ainoa lajissaan ja kivasti voi ylihinnoitella palvelunsa.
Näin se valitettavasti menee. Satun tietämään ihan faktaa siitä, että tällaisista täydennyskoulutuksista veloitetaan poskettoman kovia hintoja. Oman työhistoriani korkein tuntipalkka lienee tullut juuri tällaisesta: täydennyskoulutuksen opetuksesta maksettiin reilut 90 euroa tunnissa.
 
Koulutuskysynnän ylläpitämät koulutusmarkkinat..

Justiinsa juu. Eli verovaroista maksetaan taas " palveluntarjoajalle", joka yllättäen on seutukunnan ainoa lajissaan ja kivasti voi ylihinnoitella palvelunsa.

Niin. Ehdotuksen tarkoitus oli varmaan hyvä: uudelleenkoulutetaan kansa työkelpoiseksi.

Mutta ratkaisu ei vakuuta. Julkisia verovaroja ei pitäisi lapioida yksityisten monopolitäydennyskoulutustarjoajien taskuihin.

Ammattilehtien, -kirjallisuuden ja -koulutuksen verovähennys asettaisi insentiivit hieman oikeampaan asentoon. Koulutettava harkitsisi, kannattaako koulutuksesta maksaa. Pienenä porkkanana olisi tuo verovähennysoikeus, jos koulutuksen jälkeen työtä löytyy. Piiskana piilee lovi lompakossa, jos koulutus osoittautuu hyödyttömäksi eikä työtä löydy.
 
Yo-tutkintouudistus.

Ylioppilastutkinnosta on tulossa aiempaa isompi koetus, jos hallituksen kaavailut toteutuvat. ”Tutkinnosta tulee laajempi ja monipuolisempi kuin ennen. Samalla se vahvistaa lukiolaisten saamaa yleissivistystä”, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen

Tutkinto laajenee
Nykyisen mallin mukaan pakollisen äidinkielen lisäksi kokelas voi valita kolme kirjoitettavaa ainetta matematiikasta, vieraasta kielestä, toisesta kotimaisesta kielestä tai reaaliaineesta.

Yhden näistä tulee olla pitkä eli käytännössä matematiikka tai vieras kieli, useimmiten englanti.

Uudistuksen jälkeenkin yhden kirjoitettavista aineista on oltava pitkä.

Äidinkieli säilyy pakollisena. Yhteensä neljällä aineella selviää, jos ottaa äidinkielen lisäksi matematiikan, vieraan kielen ja toisen kotimaisen.

Reaalikokeen valitsevat kirjoittavat viisi koetta, aiemman yhden reaaliaineen sijaan joko kaksi reaaliainetta tai yhden reaaliaineen ja yhden vieraan kielen.

Uudistus koskee syksyllä 2019 aloittavia lukiolaisia, kun ensimmäiset heistä aloittavat kirjoittamisen toisen vuoden keväällä 2021.

Englanninkielinen ylioppilastutkinto tulee esityksen mukaan mahdolliseksi samaan aikaan. ”Väylä on ensisijaisesti mahdollisuus kansainvälisille perheille. IB-lukion rinnalle on nähty tarpeelliseksi tätä tarjota.” Grahn-Laasonen arvioi, että englanninkielinen opetus voi jonkin verran lisääntyä isojen kaupunkien lukioissa uudistuksen myötä. ”Suomalaiset opiskelijat eivät ryhdy laajasti käymään lukio-opintoja englanniksi, siitä ei ole kyse. Kyse on kansainvälisistä opiskelijoista, joita on Suomessa aiempaa enemmän.”

Uudistuksen ajatellaan uudella tavalla innostavan lyhyen vieraan kielen opintoihin ja ylioppilastutkintoon. Englannin jyrätessä pienemmät kielet eli ranska, espanja, saksa ja venäjä, ovat jo pitkään kuihtuneet.

Tulossa on myös suullinen kielikoe. Grahn-Laasosen mukaan se tapahtuu ”tulevina vuosina, ei kuitenkaan ihan lähivuosina”.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005728720.html
 
Sampolla on asiaa, mutta kiintoisampi keskustelu käydään kommenteissa.

Jyväskylän yliopiston taannoisen selvityksen mukaan IT-alalla olisi tarve jopa 8000 työntekijälle. Pulaa on niin koodareista ja tekoälyosaajista kuin järjestelmäarkkitehdeista ja laadunvarmistajistakin.

Alan kehittyessä nopeasti myös osaamistarpeet muuttuvat nopeasti. Kymmenen tai viisitoista vuotta vanha osaaminen vanhentuu nopeasti, jos ei jatkuvasti kouluta itseään.

Pula työntekijöistä vaikeuttaa myös suomalaisyritysten kasvua. Moni startup työntekijöistä kilpaillessaan tarjoaa koodareilleen reilun palkan lisäksi etätyömahdollisuuksia, mahdollisuuksia työskennellä ulkomailla, työpaikkaruokailuja sekä muita etuja. Silti hyviä tekijöitä voi olla vaikea saada ja pitää.

Työntekijäpula uhkaa vakavimmillaan talouskasvun lisäksi myös yhteiskunnan peruspalveluita. Julkisen sektorin on erityisen vaikea rekrytoida asiantuntijoita ja järjestelmien kehitys ei siksi ole riittävän nopeaa. Kun kilpailu parhaista asiantuntijoista on maailmanlaajuista, ei Suomen julkinen sektori valitettavasti aina ole houkuttelevimpien työnantajien joukossa.

Julkisten palveluiden ja infran toimivuuden takaavien osaajien määrä on huoltovarmuuskysymys. Siksi Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa olla kouluttamatta lisää alan asiantuntijoita.

http://sampoterho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257779-it-alan-tyovoimapula-on-huoltovarmuuskysymys?ref=karuselli

Koodarit kateissa.
 
Visio kangastelee kuin harhanäky horisontissa.

Vuoteen 2030 ulottuvan korkeakoulutuksen ja tutkimuksen vision eli tulevaisuuskuvan päätavoitteina on nostaa koulutustasoa ja edistää elinikäistä opiskelua.

Konkreettinen päämäärä on, että vähintään puolet nuorista aikuisista eli 25–34-vuotiaista suorittaa vastedes korkeakoulututkinnon. Sen lisäksi korkeakoulujen tulee lisätä ja monipuolistaa jatkuvan oppimisen tarjontaa.

Nykyinenkin korkeakoululainsäädäntö antaa esityksen mukaan jo hyvän pohjan edistää jatkuvaa oppimista, mutta säädöksiä on määrä selventää esimerkiksi niin, että myös tutkinnon osia eli moduuleja sisältävää koulutusta voi yksiselitteisesti tarjota maksullisena täydennyskoulutuksena.

Esityksen mukaan moduulien avulla voidaan uudistaa osaamista ja helpottaa osaajapulaa.

Uutena asiana esitetään, että myös suomalaiset ja muut EU- tai Eta-valtion kansalaiset voisivat osallistua tutkintoon johtavaan tilauskoulutukseen, mikä nyt on mahdollista vain EU/Eta-maiden ulkopuolisille. Korkeakoulu ei perisi tilauskoulutusta järjestäessään maksuja opiskelijoilta, vaan koulutuksen maksaisi kokonaisuudessaan tilaaja, kuten työnantaja. Esimerkiksi rakennusliike voisi hankkia vastedes vaikka rakennusmestarin tutkinnon myös suomalaiselle tai virolaiselle työntekijälle, kun nyt se on mahdollista vain esimerkiksi venäläiselle tai kiinalaiselle työntekijälle.

Nytkin korkeakoulut järjestävät tutkintoon johtavan koulutuksen lisäksi esimerkiksi erikoistumiskoulutusta ja tutkintojen osia sisältävää koulutusta avoimena opetuksena tai muutoin erillisiä opintoina.

Erikoistumiskoulutuksesta opiskelijalta voidaan periä enintään 120 euroa opinto-oikeuteen kuuluvalta opintopisteeltä ja avoimista korkeakouluopinnoista enintään 15 euroa opintopisteeltä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005750417.html

Selvää kuin lietevesi.
 
Peruskoulua 18-vuotiaaksi.

Suomen Yrittäjät esittää uutta oppivalmiusmallia, joka yksilöllistäisi perusopetusta.
Suomen Yrittäjät kertoo jakavansa huolen koulupudokkuudesta ja sen ruokkimasta syrjäytymisestä. Oppivelvollisuuden laajentaminen toisen asteen opintoihin ei järjestön mielestä ratkaise ongelmaa.

Ensinnäkin joustavoitetaan ja yksilöllistetään perusopetusta. Perusopetuksen tavoitteet olisivat kaikille yhtäläiset, mutta yksilö voisi rakentaa osaamistaan huomattavasti omatahtisemmin. Joustavaan perusopetukseen voitaisiin myös kytkeä työpajatoimintaa, toiselle asteelle valmistavaa koulutusta sekä kuntouttavaa toimintaa.

Toiseksi nuorten valmiutta jatko-opintoihin parannettaisiin. Perusopetuksen oppivelvollisuuden ajallinen perälauta pitäisi siirtää 18 ikävuoteen. Oppivelvollisuus olisi säädettävä päättymään vasta, kun oppija on saavuttanut perusopetuksen oppimäärän sekä toiselle asteelle siirtymisen ja siellä menestymisen muut edellytykset. Nykyisessä järjestelmässä oppivelvollisuus päättyy sen lukuvuoden lopussa sinä kalenterivuotena, jolloin nuori täyttää 17 vuotta.

Kolmanneksi toisen asteen koulutus ei kuuluisi jatkossakaan oppivelvollisuuden piiriin. Sen sijaan resurssit voitaisiin kohdentaa perusopetuksen joustavoittamiseen sekä toisen asteen opinnoissa haasteita kokevien osaamisen ja muiden valmiuksien kehittämiseen.

https://www.verkkouutiset.fi/yrittajat-ehdottavat-oppivelvollisuuden-jatkamista-18-vuoteen/

Ennen taisi olla tukiopetusta, tasokurssit ja 10-luokka.
 
Arwuutus.

Suomalainen yliopistokoulutus loistaa esimerkiksi ilmakehätieteissä, ekologiassa, maataloustieteissä, hammaslääketieteessä ja tietoliikennetekniikassa, paljastuu tuoreesta oppiainekohtaisesta yliopistovertailusta.

Helsingin yliopisto sijoittui sadan parhaan joukkoon yhteensä 18 oppiaineessa, kuten matematiikassa, eläinlääketieteessä, kliinisessä lääketieteessä, kansanterveystieteessä, sosiologiassa ja viestinnässä. Kovimmat sijoitukset se sai ilmakehätieteissä (15.), ekologiassa (17.), kaukokartoituksessa (20.), farmasiassa (24.) ja maataloustieteissä (36.).

Aalto-yliopisto pääsi sadan kärkeen kahdeksassa oppiaineessa. Sen korkein sijoitus oli 28. tietoliikennetekniikassa.

Vertailu asettaa yliopistot järjestykseen 54 oppiaineessa viideltä tieteenalalta: luonnontieteistä, insinööritieteistä, biotieteistä, lääketieteestä ja yhteiskuntatieteistä. Vertailussa tarkasteltiin yliopistotutkimuksen tuotteliaisuutta ja laatua, kansainvälisen yhteistyön laajuutta ja saatua akateemista tunnustusta. Yliopistojen menestystä tietyssä oppiaineessa mitattiin siten muun muassa tieteellisten julkaisujen ja siteerausten, kansainvälisten kumppaneiden kanssa julkaistujen artikkeleiden, arvostetuissa tiedejulkaisuissa tai -konferensseissa julkaistujen artikkeleiden sekä tunnustusten määrässä.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005757136.html

Mutta:
Yliopistojen rankingit johtavat harhaan eivätkä tunnista osaamista, väittää tutkimus – ”Jos Helsingin yliopisto ja Aalto yhdistyisivät, siitä tulisi tosi kova”
Turkulaistutkijat selvittivät, näkyvätkö 200 tieteellisesti vahvinta yliopistoa kuudella tunnetulla rankinglistalla. Eivät järin hyvin. ”Listaukset mittaavat lähinnä mainetta.”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005276037.html

Mainetta ja mammonaa.
 
Kuulemma vähintään 50% nuorista pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto... Koulutusta vastaava työ?

http://www.ts.fi/mielipiteet/aliot/4029557/Alio+Korkeakoululakeihin+pohditaan+muutoksia

Alio: Korkeakoululakeihin pohditaan muutoksia

Aliot Turun Sanomat 3:00 0



Vesa Taatila

Viime vuonna opetusministeriömme johdolla valmisteltiin korkeakoulutuksen visio vuodelle 2030. Sen keskeisiksi tavoitteiksi esitettiin, että vähintään 50 prosenttia nuorista aikuisista suorittaisi korkeakoulututkinnon, jatkuva oppiminen olisi mahdollista elämän eri tilanteissa ja että korkeakoulujen koulutustarjonta olisi joustavasti eri käyttäjäryhmien hyödynnettävissä.
Nyt opetusministeriö on tuonut ensimmäisen luonnoksen korkeakoululakien muuttamisesta lausuntokierrokselle. Esitettyjen muutosten punaisena lankana kulkee ajatus korkeakoulujen entistä suuremmasta roolista osaamisen jatkuvassa kehittämisessä sekä opiskelijavalintojen joustavoittaminen.
Eniten keskustelua luonnoksen ehdotuksista syntyy varmaan ajatuksesta, jonka mukaan korkeakoulut voisivat järjestää maksullista tutkintoon johtavaa tilauskoulutusta myös EU:n kansalaisille. Tällä hetkellä mahdollisuus on olemassa vain EU:n ulkopuolisille henkilöille.
Esitystä voi perustella sillä, että nopeissa muutostilanteissa voi syntyä tarve saada nopeasti uusia osaajia. Korkeakoulujen rahoitusmalli on rakennettu niin, että uudet avaukset ovat hyvin hitaita toteuttaa ja vaativat käytännössä joidenkin menossa olevien koulutusten supistamista. Esimerkki tilanteesta olisi voinut olla viime vuosien kova rakennusmestaritarve. Jos luonnos etenee laiksi, rakennusyritys voisi ostaa koulutuksen työntekijöilleen ja saada siten suhteellisen nopeasti uusia mestareita työmailleen.
Vasta-argumentiksi voi nostaa koulutuksen ilmaisuuden ja tasapuolisuuden vaatimukset. Luonnoksessa on esitetty erilaisia mekanismeja, joilla estetään reitin käyttö koulutuspaikan ostamisessa tai maksujen valuttamisessa koulutettaville tilaajaorganisaation sijasta. Esitetty muutos olisi kuitenkin yksi maksukoulutusta lisäävä askel ja sellaisena periaatteellisen keskustelun paikka.

Ammattikorkeakoulujen master-tutkintojen kannalta luonnos esittää kahta pitkään toivottua muutosta. Ensinnäkin esitys mahdollistaisi vanhoilla opistotutkinnoilla hakeutumisen suoraan ylempiin opintoihin ilman tarvetta päivittää koulutus oman alan perustutkinnoksi. Tämä muutos olisi helpotus tuhansille pitkän linjan ammattilaisille, jotka olisivat kiinnostuneita päivittämään tutkintonsa, mutta joiden vanhat paperit eivät vastaa heidän tämän päivän osaamistasoaan.
Toinen merkittävä muutos olisi työkokemusvaatimuksen lieventäminen. Nyt ammattikorkeakoulun master-koulutukseen hakijalta vaaditaan vähintään kolmen vuoden työkokemus perustutkinnon suorittamisen jälkeen.
Luonnoksessa vaatimus tippuu kahteen vuoteen, eikä se ole enää sidottu perustutkinnon suorittamisen jälkeiseen aikaan. Muutos selkeyttäisi tilanteita, joissa henkilö on työskennellyt ammattilaisena jo opintojensa aikana tai niitä ennen, kuten huomattava enemmistö opiskelijoista on tehnyt.

Merkittävä muutos olisi myös esitys opiskelijoiden siirtymismahdollisuuksien parantamiseksi korkeakoulun sisällä. Tällä hetkellä sisäiset siirrot eri koulutusalojen välillä ovat käytännössä mahdottomia, vaikka esimerkiksi tietotekniikkainsinöörillä ja -tradenomilla on paljon yhteisiä osaamiskokonaisuuksia. Esitetty muutos avaisi opiskelijoille mahdollisuuden hakeutua kiinnostustaan ja osaamistaan paremmin vastaavaan koulutukseen ilman uutta yhteishakua.
Luonnoksessa ei oteta ollenkaan kantaa korkeakoulujen polttavimpiin kysymyksiin eli rahoitusmalliin ja kehyksen laajuuteen. Koulutuksesta on viime vaalikausilla leikattu huomattavasti valtionrahoitusta ja etenkin ammattikorkeakoulut ovat koreilleet listan kärkipäässä. Nyt, kun korkeakoulujen vastuuta jatkuvasta oppimisesta laajennetaan eikä mitään tehtäviä oteta pois, olisi toivottavaa, että muutos huomioidaan myös rahoituksessa.
Koulutussektorin rahat menevät suurimmalta osalta henkilöstön palkkoihin. Leikkaukset ja vaikeasti ennakoitavat nopeat muutokset heijastuvat vääjäämättä tähän tulevaisuuden osaamisen rakentamisen kannalta kriittisen tärkeään joukkoon, kuten olemme liian usein joutuneet viime vuosina näkemään.
Kirjoittaja on Turun ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja.
 
Kuulemma vähintään 50% nuorista pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto... Koulutusta vastaava työ?

Kyllä mahtaa olla lisäarvoa kun tilaan akateemisen viemäri-Roopen avaamaan tukkeutunutta viemäriä. Tai että automyyjäni on Maisteri. Töissäkin tuntuisi hienolta jos aulavahtimestari olisi vähintään lisuri.
 
Kyllä mahtaa olla lisäarvoa kun tilaan akateemisen viemäri-Roopen avaamaan tukkeutunutta viemäriä. Tai että automyyjäni on Maisteri. Töissäkin tuntuisi hienolta jos aulavahtimestari olisi vähintään lisuri.

Mikä sä itse olisit, jos lisensiaatti aulavartijana olisi hienoa? Kolminkertainen tohtori? :p
 
Mikä sä itse olisit, jos lisensiaatti aulavartijana olisi hienoa? Kolminkertainen tohtori? :p

No vaikkapa merkantti eli kaupantekomies. Vanhaa kaartia nääs. Ajalta, jolloin tekemisellä oli enemmän merkitystä kuin tittelillä. Nykytermein setämies ;)
 
Kyllä mahtaa olla lisäarvoa kun tilaan akateemisen viemäri-Roopen avaamaan tukkeutunutta viemäriä. Tai että automyyjäni on Maisteri. Töissäkin tuntuisi hienolta jos aulavahtimestari olisi vähintään lisuri.
Menen ehkä miinaan, mutta vastaan silti.

Ennuste on, että suorittava työ vähenee. Perinteisesti korkeampi koulutus on taannut kannattavammat ja lisäarvoa enemmän tuottavat ammatit. Siispä ns. suorittavan portaan osuuden ikäluokasta pienentyessä, pitäisi isompi osa saada siirrettyä ns. haastavampiin hommiin.

Rööri-Roopen tai Rekka-Pekan ei jatkossakaan tarvitse olla maisteri tai lisuri, mutta niitä hommia onkin jatkossa vähemmän tarjolla. Sen sijaan osa niistä roopeista ja pekoista pitäisikin saada Insinööri-Ilpoksi tai Koodari-Kariksi. Ilman koulutusta se ei oikein onnistu.

Mikä on sitten realismia, on taas asia erikseen.
 
Menen ehkä miinaan, mutta vastaan silti.

Ennuste on, että suorittava työ vähenee. Perinteisesti korkeampi koulutus on taannut kannattavammat ja lisäarvoa enemmän tuottavat ammatit. Siispä ns. suorittavan portaan osuuden ikäluokasta pienentyessä, pitäisi isompi osa saada siirrettyä ns. haastavampiin hommiin.

Rööri-Roopen tai Rekka-Pekan ei jatkossakaan tarvitse olla maisteri tai lisuri, mutta niitä hommia onkin jatkossa vähemmän tarjolla. Sen sijaan osa niistä roopeista ja pekoista pitäisikin saada Insinööri-Ilpoksi tai Koodari-Kariksi. Ilman koulutusta se ei oikein onnistu.

Mikä on sitten realismia, on taas asia erikseen.

Valitettavasti totuus, tai se realismi on, että nuo suunnitelmat korkeakoulutuksen lisäämiseksi, kohdistuvat myös näille "esittäväntaiteen" maistereihin, tai muihin diipadaapa humanisteihin.
Insinöörien ja koodareiden osalta olen samaa mieltä, teolliset muotoiliatkin pystyn käsittämään, lääkäreitäkin tarvitaan, jokunen opettajakin on välttämättömyys, mutta ugrilaisten kielten tutkija saa kyllä jääd valmistumatta.
 
Valitettavasti totuus, tai se realismi on, että nuo suunnitelmat korkeakoulutuksen lisäämiseksi, kohdistuvat myös näille "esittäväntaiteen" maistereihin, tai muihin diipadaapa humanisteihin.
Insinöörien ja koodareiden osalta olen samaa mieltä, teolliset muotoiliatkin pystyn käsittämään, lääkäreitäkin tarvitaan, jokunen opettajakin on välttämättömyys, mutta ugrilaisten kielten tutkija saa kyllä jääd valmistumatta.
Tunnistan hakemasi ongelman.

Silti näen, että se tulevaisuus1:n Rekka-Pekka ei ole tulevaisuus-2:n sukupuolineutraalien vessojen suunnittelun miettimis-maisteri -Pekka, vaan Logistiikkainsinööri-Pekka, eli määrätynmuotoiset palikat hakeutuvat sopiviin reikiin, vaikka tasoa onkin korotettu.

Yliopisto ja yleisesti ottaen moderni yhteiskunta on siitä hassu, että vaikka osa rönsyistä onkin arkijärjellä turhia, kokonaisuutena katsottuna monimuotoisuus on voimaa. Vaikka esim. naistutkimuksesta osa on poliittista (ei puoluepoliittista) ja henkilökohtaista (jokainen heteroseksuaalinen yhdyntä on raiskaus, koska siihen sisältyy penetraatio), on kuitenkin laajemmin tarkasteltuna erittäin hyödyllistä, että löydämme yhteiskunnan kipupisteet ja vähennämme tai jopa poistamme syrjintää.
 
Yliopisto ja yleisesti ottaen moderni yhteiskunta on siitä hassu, että vaikka osa rönsyistä onkin arkijärjellä turhia, kokonaisuutena katsottuna monimuotoisuus on voimaa. Vaikka esim. naistutkimuksesta osa on poliittista (ei puoluepoliittista) ja henkilökohtaista (jokainen heteroseksuaalinen yhdyntä on raiskaus, koska siihen sisältyy penetraatio), on kuitenkin laajemmin tarkasteltuna erittäin hyödyllistä, että löydämme yhteiskunnan kipupisteet ja vähennämme tai jopa poistamme syrjintää.

Valitettavasti suomalainen malli tässä (ja monessa muussa) asiassa on, että vaikkapa biokemian tai filosofian alan tarpeisiin vastataan kouluttamalla rutkasti alan maistereita sen sijaan että paukkuja laitettaisiin tutkijoiden palkkaamiseen. Lopputuloksena emme saa alan monimuotoista tutkimusta vaan koulutusta vastaavaa työtä etsiviä maistereita jotka hyvällä tuurilla työllistyvät ulkomaille ja yliopistolehtoreita jotka eivät ehdi tekemään tutkimusta.
 
Back
Top