Ruotsi antoi 1990-luvulla oppilaille paljon vastuuta omasta oppimisesta, mutta nyt kokeilu alkaa olla ohi. HS tutustui Ruotsin nykyisiin opetusmetodeihin yläkoulussa Södertäljessä
Petja Pelli HS
Julkaistu: 24.4. 2:00 , Päivitetty: 24.4. 6:10
SÖDERTÄLJE/TUKHOLMA
”Älkää valitko sitä tietä!” tutkija
Gabriel Heller Sahlgren huudahtaa haastattelun päätteeksi kokoustilassa Tukholman Östermalmilla. Se on hänen viimeinen varoituksensa Suomelle.
Sahlgrenin mielestä Suomen koululuokissa ajetaan nyt sisään opetussuunnitelmaa, jossa toistetaan Ruotsissa tehtyjä virheitä.
”Pelkään, että Suomessa mennään nyt samaa tietä. Ja että sitä tullaan katumaan. Koska me kadumme nyt.”
HELLER SAHLGREN on esiintynyt Ruotsin mediassa Suomen kouluihmeen selittäjänä.
Pari vuotta sitten hän kirjoitti raportin nimeltä The Real Finnish Lessons, Suomen todelliset opetukset. Tilaajana oli konservatiivisena pidetty brittiajatushautomo Centre for Policy Studies, jonka tutkimusjohtaja Heller Sahlgren on.
Suomi pomppasi 2000-luvun alussa kansainvälisten Pisa-vertailujen kärkimaaksi. Kärkipäässä ollaan yhä, vaikka takapakkia on tullut.
Tutkijan mielestä Suomen ”Pisa-ihmeestä” on vedetty maailmalla väärät johtopäätökset. ”Ajatellaan, että edistyksellisyys on se juttu. Kuten se, että lasten annetaan leikkiä paljon. Ruotsin koulu on ollut paljon enemmän ’leikkiä’ kuin Suomessa, ja tulokset ovat huonompia.”
Heller Sahlgren on haastatellut suomalaisia opettajia, opetuksen tutkijoita ja koulupäättäjiä. Hänen näkemyksensä Suomen salaisuuksista on perinteinen: työrauha, toisto, keskittyminen asiasisältöihin ja ennen kaikkea hyvät opettajat, joilla on auktoriteettia jäljellä.
”Näin Suomessa järjestyneintä koskaan näkemääni koulutyötä. Ja syystäkin ylpeitä opettajia, joilla oli suuri arvovalta.”
OPETUSHALLITUS antoi Suomelle uudet opetussuunnitelman perusteet vuonna 2014. Niihin perustuva opetus on alkanut alakouluissa ja seiskaluokilla.
Heller Sahlgren näkee uudistuksessa kaksi suurta linjaa, jotka muistuttavat Ruotsissa 1990-luvulla tehtyjä päätöksiä. Suunta on hänen mielestään huono.
Ensimmäinen on oppilaan vastuun lisääminen. ”Aiemmin sanottiin selvästi, että opettaja päättää opetusmenetelmät.” Nyt oppilaalle annetaan enemmän sananvaltaa, hän tulkitsee. ”Koko ajan fokus on ollut siinä, että pitää päästä pois perinteisistä opetustavoista.”
Heller Sahlgrenin mukaan aivotutkimus ja kouluvertailut osoittavat, että perinteiset keinot toimivat yhä. ”Asioiden siirtyminen pitkäkestoiseen muistiin vaatii toistoja.”
Toinen suuri linja on hänen mielestään faktatiedon painoarvon hämärtäminen. Suomen uusi opetussuunnitelma korostaa ”seitsemää laaja-alaista osaamista” ja ”monialaisia oppimiskokonaisuuksia”.
”Ajatellaan, että faktojen osaaminen ei itsessään ole enää niin tärkeää. Painotetaan valmiuksia, yleisempiä taitoja.”
Luovuuskin tarvitsee tuekseen oppiaineiden perustietoja. ”En tarkoita, että nyt Suomessa menisi heti kaikki metsään. On kuitenkin riski, että pannaan painoarvoa väärille asioille ja köyhdytetään aineosaamista.”
HELSINGIN YLIOPISTON emeritusprofessori
Jarkko Hautamäki pitää Heller Sahlgrenia uskottavana tutkijana. Hän kuitenkin toppuuttelee pelkoja. Uusikin opetussuunnitelma perustuu perinteisille oppiaineille ja tuntijaolle. Ne eivät juuri ole muuttuneet. Yhä on äidinkieltä, matematiikkaa ja historiaa.
”Maailman ymmärtäminen vaatii yhä oppiaineet”, hän sanoo. ”Rautalangastakin täytyy vääntää.”
Laaja-alaisia osaamisia ja monialaisia kokonaisuuksia Hautamäki pitää mahdollisuuksina. Koulut saavat tarjota ”vastapainoa sille tiedon eriytymiselle, joka oppiainejaosta seuraa”.
”Jos puhutaan esimerkiksi erikseen kemiasta ja historiasta, niin ei tule ehkä mieleen, miten puhdas vesi saadaan Helsinkiin.”
SÖDERTÄLJEN Blombackaskolanissa on menossa yhdeksäsluokkalaisten historian tunti. Oppilaat istuvat pareittain läppäreiden äärellä.
”Me opettelemme lähdekritiikkiä”,
Alexandra Tepsa kertoo. Yksi ainerajat ylittävä taito sekin. Tepsan kaulassa roikkuu Suomi-leijona. Vanhemmat ovat Suomesta, mikä on Södertäljessä tavallista.
Työparina hänellä on
Taen Chayopan. He vertaavat löytöretkeilijöitä käsitteleviä nettisivuja. Tehtävänä on löytää joukosta valeuutinen.
Koulun oppilaista neljällä viidestä on ulkomaalaistausta. Pidempään maassa olleet auttavat luokassa vasta saapuneita. Jokaisella on oma tietokone, ja kännykkääkin saa käyttää.
Opettaja
Matilda Andersson näyttää pitävän tilannetta hyvin näpeissään. Oppilaat tukeutuvat häneen.
Ferida Izgin ihmettelee, miksi
Francisco Pizarron reitistä on kahdella eri sivulla eri versiot.
”Oletko jo googlannut?” opettaja kysyy.
Lopulta hän ohjaa oikeaan suuntaan. ”Hän liikkui Perussa, eikö niin?”
Tunnin lopuksi koko luokka kisaa lähdekriittisyyttä koskevassa visassa. Jokainen osallistuu omalla kännykällään, ja tulostilanne näkyy taululla reaaliajassa. Ilmassa on urheilujuhlan tuntua.
KUNNAN koulutoimenjohtajan
Jenny Stanserin mukaan juuri tällainen opetus on Ruotsissa nykyään ihanteena: yhteistyötä ja omaa tutkimista, mutta tiukasti opettajan ohjauksessa.
Hän kävi opettajakoulutuksensa 1990-luvulla. ”Silloin ajateltiin, että oppilaiden täytyy suunnitella itse, etsiä tietoa itse. Se on nyt ohi. Nyt kaiken pitää olla opettajan vetämää.”
Toisessa luokassa äidinkielen tunnilla ideaali ei näytä ihan toteutuvan. Näkyy jutustelevia ryhmiä, eikä niissä puhuta itse aiheesta, puheen valmistelemisesta. Yksi tyttö istuu ikkunalaudalla, toinen on luokan ulkopuolella saamassa kavereiltaan niskahierontaa.
Tutkija Heller Sahlgrenin mielestä yksi Ruotsin ja Suomen koulujen eroista on se, että Ruotsissa opettajat yrittävät olla enemmän oppilaiden kavereita.
Nämä oppilaat ovat tosin oppineet puheen pitämisestä paljonkin. Se selviää luokkaa kiertämällä. ”Puheen pitää olla vakuuttava, pitää osata argumentoida hyvin, ja pitää osata ajatella useita eri näkökulmia”, luettelee
Melissa Elias.
Hän aikoo puhua Syyrian sodasta. Selittäessään puheensa ideaa hän on sujuva kuin mikäkin esiintymisen ammattilainen. ”Kerron siitä, miten sota on vienyt ihmisiltä vapauden”, hän kiteyttää.
Toinen oppilas,
Nour Gorgis, tulee vetämään toimittajaa hihasta. ”Panehan tuo nauhuri päälle”, hän aloittaa. Hän haluaa sanoa pari suoraa sanaa. ”Meillä vaihtuvat opettajat, eivätkä he kaikki osaa opettaa. He tuhoavat arvosanamme.”
Kritiikissä on totuuden siemen. Rehtori
Malin Gragner tunnustaa, että kaikki koulun opettajat eivät ole päteviä. ”Heitä ei ole helppo löytää, olen vähän huolissani.”
Ruotsissa opettajan ammatin arvostus on matalampi kuin Suomessa. Puhutaan kansallisesta opettajapulasta. Lähes kaikki opettajankoulutukseen hakevat pääsevät sisään. Suomessa pääsee noin joka kymmenes.
KOULUTOIMENJOHTAJA Stanserin mielestä arvostuspula on poliittisten valintojen seurausta.
Ruotsissa on sekä yksityisiä että kunnallisia kouluja, jotka kaikki rahoitetaan verovaroin. Vanhemmat saavat valita, mihin kouluun lapsensa panevat. Koulua voi myös vaihtaa.
Stanserin mukaan tämä ”asiakasmentaliteetti” on rapauttanut vanhempien kunnioitusta opettajia kohtaan. ”Aina voi viedä koulurahansa toiseen kouluun.”
Monessa koulussa asetelma on johtanut arvosanojen inflaatioon, Stanser kertoo: jotta vanhempi eli ”asiakas” pysyisi tyytyväisenä, lapselle annetaan korkeampia arvosanoja kuin mihin näytöt oikeuttaisivat.
Tämä on tunneista myös se, jolla opetusmenetelmä on perinteisin. ”Tao, luetko sinä seuraavaksi ääneen”, opettaja
Andreas Edestav pyytää. Tao alkaa lukea hiljaisella äänellä romaania nimeltä Prinsessa ja murhaaja.VIIMEINEN oppitunti, jolla pääsee vierailemaan, on kaikista kolmesta rauhallisin. Aihe on ruotsi toisena kielenä. Valtaosa oppilaista on ollut Ruotsissa alle kaksi vuotta, yksi kolumbialainen tyttö vasta neljä kuukautta.
Välillä käydään läpi kuvien avulla uusia sanoja, kuten ”käsityöläinen” tai ”vankilaselli”.
Yhteisluvun jälkeen Edestav tiedustelee, kuka mahtaa olla murhaaja. Tunnelma on keskittynyt, ja kaikilla on mielipide. Tarinat eivät ole poistuneet muodista.
Fakta
Suomi sai uudet opetussuunnitelmat
Uudet opetussuunnitelmat otettiin Suomen alakouluissa käyttöön elokuussa 2016. Yläkouluissa sama tapahtuu porrastetusti: 7. luokilla viime vuonna, 8. luokilla tänä vuonna ja 9. luokilla ensi vuonna.
Opetushallitus antoi kansalliset opetussuunnitelman perusteet vuonna 2014. Opetuksen järjestäjät ovat laatineet omat opetussuunnitelmansa niiden pohjalta.
Uutta on ”laaja-alaisen osaamisen” korostaminen. Näitä taitoja ovat oppimaan oppiminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, arjen taidot, tieto- ja viestintäteknologia, yrittäjyys sekä vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.
Toinen merkittävä uutuus ovat ”monialaiset oppimiskokonaisuudet”, joissa yhdistellään eri oppiaineiden tietoja jonkin teeman ympärille. Näitä projekteja toteutetaan jokaisella vuosiluokalla yksi, ja myös oppilaat osallistuvat niiden suunnitteluun.