Kuraportaan pohdiskeluja uuden opetussuunnitelman toteuttamisesta käytännössä.
Kaupunkimme OPS2016 arvioinnin perusteet EDIT: Eli siis näillä perusteilla tulee päättöarvio 8.-luokan kevättodistukseen.
Historiatiedon hankkiminen, Lähteiden tulkitseminen, Kronologian ymmärtäminen, Historiallinen empatia, Syy- ja seuraus-suhteiden ymmärtäminen historiassa, Muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen, Historian tulkitseminen, Ihmisen toiminnan selittäminen, Historiallisten tulkintojen selittäminen ja arvioiminen, Historiatiedon tuottaminen ja Historiatietoisuus.
Mutta huom! Tiedoista ei puhuta mitään, ei myöskään valtakunnallisessa OPSissa. Ranskan suurta vallankumousta ei tarvitse tietää tai Aleksis Kiveä tai Suomen itsenäistymistä.
TVT-taidot, jotka vaaditaan 9.-luokan päättyessä EDIT: eli siis ne taidot, jotka 9.-luokan päättävällä tulisi olla tieto- ja viestintälaitteiden suhteen (=puhekielessä ATK-taidot):
Laaja tekstikäsitys, Tutustuminen kuvankäsittelyohjelmien mahdollisuuksiin, Tietokanta-käsitteen ymmärtäminen, Vastuullinen yhteisöllinen työskentely, Tietoturvakoulutus, Objektin lisääminen asiakirjaan, Liikkuvan kuvan editointi, Tiedonhankinnan suunnittelu, Oikeat lähdeviitteet ja lähdeluettelo, Työergonomia, Taulukkolaskentaohjelman monipuolinen käyttö, Ilmaisua median välineillä, Eri tietolähteiden käyttäminen, Tietolähteiden kriittinen arviointi, Tietojen esittäminen graafisessa muodossa, Esityslaitteiden ja av-välineiden käyttö, Ohjelmien yhteisten toimintaperiaatteiden tunnistaminen ja niiden hyödyntäminen uusiin ohjelmiin tutustuttaessa, Aktiivinen ja vastuullinen työskentely erilaisissa yhteisöllisissä verkkoympäristöissä sekä Saadun palautteen hyödyntäminen.
Lisäksi uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma korostaa sitä, että oppilas on oppija, opettaja ohjaaja. Siispä opettaja ei enää palastele tietoa valmiiksi, vaan oppilas haalii ja omaksuu sen itse. Myöskin painotetaan erilaisia työtapoja jne.
Ratkaisuni:
Perinteinen oppikirja toimii opetuksen pohjana. Tällöin jokaisella on se yksi ja sama materiaali, johon tukeutua. Heikoimmille kirja on kuitenkin kohtuullisesti hallittava paketti, koska se on aina pysyvä ja samanlainen. Edistyneemmillekin oppilaille kirja toimii hyvänä tukena ja punaisena lankana opiskelemisessa. Lisäksi kokeisiin lukeminen helpottuu.
Muu oppimateriaali taas olisi järkevintä siirtää verkkoon. Oppilaat käyvät sen itse valitsemassaan järjestyksessä ja tahdissa läpi ns. flipped learning –periaatteen mukaisesti. Opettaja antaa vain aikarajat (esim. Jouluun mennessä puolet kirjasta käyty läpi) Se matsku, jonka tähän asti olen esittänyt (muistiinpanot, kuvat, videot, tehtävät) on helppo laittaa nettisivuille. Materiaali järjestetään sivuille ”oppikirjamaisesti” aika/aihejärjestyksessä. Muistiinpanot esitysmuodosta (Kuten PowerPoint), varustettuna ääniraidalla, eli niillä löpinäillä, jotka kerron tiivistelmiä esitellessäni, ja jotka oppilaita niin suuresti aina huvittavat ja innostavat (kuten Einar Schadewitz vaunun katolla tai kahvijoppari kuusenjuurella valmiina ampumaan kaksi tullimiestä tai Bastiljin valtaus tai…).
Lisäksi aiheeseen liittyy aina tehtäviä, joista osa on pakollisia, osa vapaaehtoisia. Pakollisia tehtäviä on noin 5. Ne ovat lähinnä monivalintoja tai oikein/väärin-väittämiä tai jotain vastaavia. Osa on helpompia osa vaikeampia, mutta niiden tarkoitus on lähinnä seurata opiskelun edistymistä. Kuitenkin myös osaaminen vaikuttaa, eli arvosanaan 5 vaaditaan, että kaikki pakolliset tehtävät on tehty, arvosanaan 8 vaaditaan, että pakollisista tehtävistä 75% on oikein ja arvosanaan 10 vaaditaan, että pakolliset tehtävät ovat 95% oikein.
Näiden yksinkertaisten pakollisten tehtävien lisäksi on erilaisia pakollisia tehtäviä, joita ovat:
Käsitekartta, Esseet, Karttatehtävät, Kuvantulkinta, Taulukko, Kuvaaja, Oppitunti muille oppilaille
Näistä käsitekartan laatiminen, karttatehtävät, kuvantulkinnat, taulukon tulkinta ja laadinta sekä kuvaajan tulkinta ja laadinta upotetaan kurssiin ja oppilaille tarjotaan useampia vaihtoehtoisia mahdollisuuksia tehtävän tekemiseen. Tärkeintä on, että tehtävät tehdään, eli ne eivät ole arvosteltavia tehtäviä. Tehtävät ovat aluksi perehdyttäviä, myöhemmin soveltavia, eli ensin esim. taulukosta haetaan tietoa, myöhemmin opetellaan laatimaan taulukko taulukko-ohjelmalla. Karttatehtävässä etsitään ensin kartasta asioita, sitten verrataan kartoissa tapahtuvia muutoksia, lopulta laaditaan kartta ja selitetään se. Nämä soveltavat tehtävät voi tehdä haluamastaan aiheesta ja yksi soveltava tehtävä/laji riittää.
Esseet kirjoitetaan siten, että niitä kirjoitetaan 2/vuosi. Niiden aihealueet annetaan etukäteen ja oppilaat saavat laatia vihkoonsa lähdemateriaalin valitsemastaan aiheesta. Vuoden toinen essee on asiaessee, eli esim. Miksi toinen maailmansota syttyi? Kerro kaksi syytä ja miten ne vaikuttivat sodan syttymiseen. Toinen on eläytyvä kirjoitus, eli siinä asetutaan historiallisen henkilön nahkoihin ja laaditaan kirjoitelma siltä pohjalta, esim. Kirjoita kirje rintamalta kotiin talvisodasta. Esseet palautetaan palautekeskustelulla varustettuna ja arvosteluun vaikuttaa sekä tieto että tyyli. Arvostellaan kuin koe (mutta 0,5 painokertoimella) EDIT: Esseet kirjoitetaan ainakin kaksi kertaa käsin, koska tätäkin taitoa tarvitaan (ja ne on helpompi arvioida käsinkirjoitettuna)
Oppitunnit pidetään ryhmissä, jostakin aiheesta. Valmistellaan yksi oppitunti/vuosi. Pidetyllä oppitunnilla opiskelijana olevat oppilaat antavat tunnista palautteen, jonka perusteella arvosana määräytyy (painokerroin 0,5). Tämä rikkoo vähän tuota flipped learning –periaatetta, jossa jokainen saa edetä omaan tahtiin, mutta olkoon sitten tyylirikko. Tämän voi sijoittaa esim. kurssin alkuun.
Tuohon voisi vielä sijoittaa oppimispelin, joka laaditaan ryhmittäin tietyistä kappaleista, mutta sitten palautteenantaminen yms. menisi liian haastavaksi.
EDIT: Siis haasteena on, että jokainen oppilas arvostelisi jokaisen ryhmän tehtävät, koska kurssilla eteneminen on omatahtista ja pelit pelataan yleensä ryhmissä. Siispä jotkut oppilaat pelaisivat saman pelin moneen kertaan ja jotkut eivät lainkaan. Tällöin arviointi vääristyisi kaverisuhteiden yms. seikkojen vuoksi.
Vapaaehtoiset tehtävät ovat sitten jokaisen kappaleen/aiheen yhteydessä olevia sanallisia tehtäviä, joita toiset tekevät enemmän ja toiset vähemmän. Kaikkien niiden vastaukset löytyvät nettisivuilta ja oppilaat saavat tarkastaa ne itse. Näistä laaditaan uuden opetussuunnitelman hengessä itsearviointi, eli oppilas lähettää opettajalle tiedon siitä, tekikö tehtävän, ymmärsikö asian, osasiko tehtävän. Tämäkin vaikuttaa arviointiin.
Lisäksi tietenkin kirjalliset kokeet, joissa on aina erikseen ilman kirjaa/muistiinpanoja tehtävä osio ja niiden kanssa tehtävä osio.
Kirjallinen materiaali on oikeastaan valmis tehtävien osalta. Oppikirja on tietenkin olemassa, tosin kirjoitan uutta, kotiseutulähtöistä ja 7.-luokka alkaakin olla valmis. Ensi vuonna 8.-luokkaa ei olekaan, joten silloin ehtisi tehdä sen. Oppikirjan saisi nettiin, eikä se maksaisi koululle mitään. Siitä saisi tehtyä äänikirjan ilmaiseksi ja tehtävät saisi nätisti kohdennettua tarkasti.
Miksi ei jo nyt?
No vittu kun ei ole niitä koneita! Noin ¼ tunneista voi käyttää Chromebookeja koko luokalla. Tarvitsisin n. 20 kannettavaa tietokonetta, joihin asentaisin Lubuntu/Ubuntu –Linuxin käyttöjärjestelmäksi. Loput 0-5 löytyisivät koululta. Silloin oppilailla olisi käytössään joka tunti koneet ja kaiken materiaalin voisi laittaa nettiin. Puhelimet on tietenkin yksi ratkaisu, mutta niillä ei kovin monimutkaisia kuvankäsittelyjä, taulukoita tms. raskaampia tehdä. Kannettava, jossa on WiFi riittää, eli kovin kummia tykkejä ei tähän tarvittaisi, vaan 10 vuotta vanha kone ajaisi asiansa.
Mutta saahan sitä haaveilla.