Opettajakyselystä lohduttomia vastauksia: ”Luokan lähes 30 oppilaasta kolmasosa tarvitsee paljon tukea - työrauhaa ei ole”
Lauantai 27.1.2018 klo 21.43
Iltalehden kyselyyn vastanneet opettajat kertovat, ettei tavallisten ja erityistä tukea vaativien oppilaiden opettaminen samassa luokassa toimi, koska opettajia ja avustajia ei ole riittävästi.
Moni opettaja kertoo, että erityisoppilaille ei ole saatavilla tarpeeksi tukea. (JANNE RUOTSALAINEN)
Tiistaina 5. joulukuuta
luokanopettaja kirjoitti Turun Sanomien mielipidepalstalla olevansa huolissaan tukea tarvitsevien oppilaiden sijoittamisesta normaaleille luokille. Opettajan mukaan koulupäivät ovat jatkuvaa selviytymistä, koska työrauhaa ei ole.
Opettajan mukaan luokassa oleville erityisoppilaille ei ole tarpeeksi tukea saatavilla. Hän toteaa tekevänsä erityisopettajan töitä luokanopettajan palkalla ja koulutuksella.
- Päivittäin mietin, että tässä poljetaan ihan kaikkien oikeuksia. Erityisoppilaiden ja etenkin niiden kaikkien muiden! hän kirjoittaa.
Iltalehti pyysi opettajia kertomaan kokemuksistaan liittyen erityisoppilaiden opettamiseen tavallisessa luokassa. Kyselyyn tuli nelisenkymmentä vastausta. Alle on koottu niistä muutamia.
Huono omatunto vaivaa opettajia
Minun luokkani oppilasmäärä on lähellä kolmeakymmentä. Luokasta kolmasosa tarvitsee paljon tukea (maahanmuuttajia, Asperger-lapsia, adhd, jne). Avuksi saan kouluttamattoman ohjaajan, koulupaikkaa vaille jääneen nuoren.
Jokaisena päivänä pulssi on korkealla. Työrauhaa luokassa ei ole kuin muutamia minuutteja päivässä, sillä kaikki eivät vain pysty olemaan paikallaan tai hiljaa. Minua säälittää ne tukea tarvitsevat lapset, joille en mitenkään pysty antamaan tarpeeksi aikaa ja tukea. Minua säälittää ne lapset, jotka päivittäin tai oikeastaan joka tunti kärsivät siitä, että työrauhaa ei ole.
Puolet ajasta menee sen hakemiseen, tappeluiden selvittämiseen, jne. Uuden opetussuunnitelman toteuttaminen on täysin mahdotonta. Oppilaiden arvioiminen sen mukaisesti suorastaan itkettää.
Joka päivä aloitan koulupäivän hymyillen yrittäen luoda positiivisuutta lapsiin, ja toiveikkaana josko tänään onnistuisi. Nämä päivät mahtuvat yhden käden sormiin tälle syksylle.
En voi käsittää sitä, että ei ole olemassa rajaa, minkä verran erityisen/tehostetun tuen lapsia saa yhdessä luokassa olla ja varsinkin isossa luokassa. Toisella opettajalla voi olla 10 oppilasta vähemmän ja lisäksi oppilaat sellaisia, että tehostetun/erityisen tuen tarvitsijoita ei ole.
Silti palkka on sama, vaikka työmäärän ero on valtaisa.
Teen sen minkä pystyn, mutta se ei vaan riitä, jos oppilaiden parasta ajattelen.
Erika-ope
Suomi on ratifioinut YK:n vammaissopimuksen, joka pitää sisällään sen, että vammaan (laaja käsite ja kattaa erityisen tuen tarpeessa olevat) katsomatta lapsella on oikeus opiskella muiden mukana, ei eristettynä erityisyksikköön tai erityisluokkaan.
Integroidulle lapselle on varmistettava tarvittava tuki. Pienluokat eivät ole yhdenvertaisuuslain mukaisia. Inklusiivisuus on lähtökohtana opetukselle, mutta mikäli se ei toteudu, niin silloin integrointina.
Olen ottanut luokalleni erityisoppilaita aina. Ovat haasteellisia, mutta myös ammatillisesti parasta mahdollista.
Jos sopeutamme lapsia yhteiskuntaan, niin sitä ei todellakaan voi tehdä erotettuna muista oppilaista. Lapsi on tärkein asia opetuksessani, ei opettajien edunvalvonta.
Minä vaan
Uudistus ei onnistunut
Olen nyt ollut eläkkeellä laaja-alaisen erityisopettajan työstä noin kaksi vuotta lähes 40 opevuoden jälkeen.
Viimeisimmän uudistuksen jälkeen (=kolmiportainen tuki) alkoi varsinainen paperienpyöritys ja palavereiden hullunmylly. Aluksi teimme (luokanopettaja ja erityisopettaja) papereiden täyttöä, kokoustamista, neuvotteluja ym. vapaa-ajallamme, mutta sitten osaksi jo työajalla.
Koko ajan lakkautettiin erityisluokkia, jopa erityiskouluja, ja normiluokkiin alettiin pakata yhä vaikeampia erityisoppilaita.
Arjesta alkoi tulla selviytymistarinaa. Huomattavia eroja on eri kaupunkien välillä.
Hyvin ansaitulla eläkkeellä
Niin totta ja täysin samaa kouluarkea eletään ympäri Suomea. Inkluusion nimissä säilötään oppilaita ilman riittävää resurssointia ja opet yrittävät parhaansa. Kenenkään etu ei toteudu - paitsi korulauseissa.
Eipä paljon lämmitä, kun loppulaskut joskus lankeaa sekä yhteiskunnalle että syrjäytyneille maksettavaksi.
Erityisopena 30 vuotta
Turussa on ollut muuhun maahan verrattain pitkään erityisluokkia ja erityiskouluja. Muualla maassa täysimääräisenä toteutettavan lähikouluperiaatteen äärellä on oltu jo pidempään. Omassa työskentelykunnassani tavoitteeksi on julistettu luopua kokonaan pienryhmäopetuksesta ja siihen on suurelta osin päästykin.
Monen lapsen kohdalla integraatio normiluokkaan on etu. Ongelma on se, ettei lapselle ole tarjolla muuta tukea kuin se paljon puhuttu pätevä suomalainen luokanopettaja, jonka annetaan ymmärtää olevan väärällä alalla, jos olo alkaa olla riittämätön toteuttamaan suuren oppilasryhmän erityisopetuksen tarpeita isossa luokassaan.
Ope
Ongelmia muuallakin
Ammattiopistossa tuo on arkipäivää, tosin vielä vääristyneempi. Erityisopetusta vaativia on luokassa noin 40 prosentin tienoilla. Opettajan tulisi osata opettaa yhtä monella tavalla samanaikaisesti kuin luokassa on oppilaita.
Kotitehtäviä ei voi vaatia, koska kukaan ei niitä tee ja vielä pitäisi kasvattaa itsenäisen opiskelun määrää. Onneksi päättäjät "tietävät" miten kouluissa menee ja voivat vähentää ammattiopistojen resursseista. Osa koulutusaloista valmistaa väliinputoajia.
Lisäksi osa koulun hallinnollisesta henkilökunnasta ovat "tietoisia" käytännön arjesta, koska voivat antaa määräyksen, että "opettaja vastaa siitä, että oppilas saa arvosanan".
Entinen ammattiopiston opettaja
Annan nuorisopuolen ammatillista perusopetusta muun muassa ihan tavalliselle luokalle, jossa yli puolet on HOJKS-päätöksen saaneita. Diagnooseja riittää laidasta laitaan. Erityisopea tai -ohjaajaa ei tunneillani näy. Silti pidän pahempina nuorten kelvottomia vanhempia ja vähät välittävää oppilaitoksen johtoporrasta.
Nuori jätetään koulun huollettavaksi ja kasvatettavaksi. Koti- ja vapaa-ajan ongelmat sotkevat opinnot ja poissaolot ovat tolkuttomia. Koulun johto viis veisaa ruohonjuuritason ahdingosta. Teen pitkää päivää ja kannan vastuuta omaa työtäni huomattavasti laajemmin, kun kukaan muu ei sitä viitsi tehdä ja kohteena ovat avuttomat nuoret.
Lehtoraatit kauas karkaavat, turhaan niitä kurkoitat
Inkluusio toteutuu myös päivähoidon puolella, jossa arki on nykyään yhtälailla pelkkää selviytymistä. Todellakin tässä poljetaan oikeuksia ja saatetaan sekä lapset että henkilökunta jatkuvaan stressiin. Tässä on menty metsään ja pahasti!
Lastenhoitaja
ELLI HARJU
[email protected]