Yliopistoissa on ainakin oman kokemuksen mukaan ongelmana myös opetuksen kehno pedagoginen taso. Tutkija ei useinkaan ole hyvä opettaja eikä häntä välttämättä opettaminen edes kiinnosta.
Tämän taustalla lienee usein perusongelma, että saman henkilön pitäisi pitää yhtä aikaa montaa eri hattua.
Akateemisella uralla eteneminen vaatii edelleen ensisijaisesti piinkovia
akateemisia meriittejä eli laadukasta tutkimusta ja sen noteerausta arvostetuissa julkaisuissa. Siitä ei juuri tingitä. Muut ominaisuudet ovat "ihan kiva" -osastoa, eli mahdollinen ratkaisija tasatilanteissa, mutta ei juuri sen enempää.
Sitten kun johonkin tutkinnonjälkeiseen tehtävään päästään (tai oikeastaan jo ennen sitä), käytännön ykköstehtävä on tyypillisesti rahoituksen haku. Pelkillä ministeriön valmistumispalkkioilla ei ihmeitä tehdä. Ellei taloon saada rahakkaita projekteja, laitos on äkkiä "viimeinen sammuttaa valot" -tilassa. Tutkimustuloksista saa rahaa, mutta ensin pitää olla rahaa jolla tehdään tutkimusta. Tässä oravanpyörässä juostaan niin kauan kunnes seuraavien vuosien budjetti on suunnilleen vakaissa kantimissa. Se voi vaatia kymmenen, sata tai tuhat hakemusta. Aivan samoin kuin yksityisen henkilön työnhaussa tai startupin rahoituskierroksilla, mikään määrä pelkkiä hakemuksia ei riitä. Ainoastaan onnistumiset lasketaan. Rahan hankkimisen jälkeen tehdään taas hetki tutkimusta, että saadaan rankingia, osaavia jatko-opiskelijoita...ja rahaa.
Yleinen byrokratia laitoksen pystyssä pitämiseksi rullaa tietenkin joka päivä. Siihen saattaa sisältyä suorastaan typeriä ohjelmanumeroita, kun avustava henkilökunta on lakkautettu nokkelana säästötoimenpiteenä. Proffa laskee itse, montako viineriä tarvitaan projektikokoukseen ja laittaa tilauksen kahvilalle. Joissain uutisissa kerrottiin, miten proffat myös vaihtavat kattolamppuja ja mustekasetteja. Siitähän lukijat riemastuivat huutelemaan, että eikö proffa
osaa näitä tehdä. Osaahan tämä, mutta tulee muuten aika helvetin kallista lampunvaihtoa. Itse näkisin 20 vuotta tieteellistä tutkimusta tehneet ihmiset mieluummin käyttämässä aikansa ja keskittymisensä johonkin ihan muuhun.
Opetus hoidetaan näiden jälkeen sillä ajalla mitä jää ja niillä taidoilla mitä on. Opetuksen
pävittäminen ja ulosannin hiominen jäävät käytännössä oman harrastuneisuuden varaan. Palkka juoksee vain luentotunneista riippumatta siitä, onko niitä oikeasti valmisteltu vartti vai puoli vuotta - tai sitten tietty kurssimäärä on hoidettava, mutta periaate on yhä sama. Oikeasti kannattaa tietenkin käyttää kaikki liikenevät tunnit rahoituksen hakuun.
On varmasti kaunis ajatus, että tehtäviin löytyy nämä kaikki osa-alueet hallitsevia yleisneroja, joilla on myös rajattomasti aikaa ja energiaa. Näille kyllä on kysyntää myös yksityisellä sektorilla, missä voi moisten meriittien avulla luultavasti kilpailuttaa itselleen paremmat edut ja vähemmän typeryyksiä. Ovi käy myös ulkomaiden suuntaan, kun aletaan vertailla tehtäviä ja viivan alle jäävää nettopalkkaa. Elämä lienee leppoisampaa, kun opiskelijat pulittavat paikastaan kymppitonneja per vuosi ja opetushenkilöstölle oikeasti maksetaan juuri opettamisesta.
En ymmärrä kenen etua palvelee semmoinen puujumalaksi heittäytyminen ja opiskelijoiden katsominen ylhäältä päin.
Enpä itse uskalla mennä julistamaan, kuinka yleistä tällainen on koko maan mittakaavassa. Kaikenlaisia persoonia löytyy. Löytyy myös todellisia Persoonia isolla P:llä. Osa on kiintoisia tapauksia jo alun alkaenkin, ja kun saa pööpöillä virassaan vuosikymmeniä (toisin kuin määräaikaisuuksilla pelaava henkilökunnan ehdoton enemmistö, toim. huom.), erikoisuus ja mahdollinen ylimielisyys voi päästä turpoamaan. Jotkut vanhemmat sankarit ovat jo sellaisessa kunnossa, että näitä lähinnä ihmetellään käytävillä ja toivotaan salaa, että tajuaisivat jo jäädä eläkkeelle. Silti kaikenlaisten tapausten kanssa eletään, koska näiden ulos savustaminen tuottaa omat ongelmansa, eikä todella pätevää väkeä loppujen lopuksi ole ovella jonoksi asti.