Koulutus 100+

Sanni ja hänen viiteryhmänsä eivät arvosta "amista" vaan pitävät sitä luuserien säilytyspaikkana, siksi siellä ei tarvita opettajia tai opetusta.

Tosiasiassa ammattillista koulutusta tulisi lisätä ja lukioiden opiskelupaikkoja vähentää, meillä ylikoulutetaan ihmisiä väärille aloille akateemisella tasolla ja meillä on pulaa monen alan ammattilaisista.

Ihme kyllä, talouden ihmemaa Saksasta, jota muuten fanitetaan, ei olla valmiita kopioimaan ammatillisen koulutuksen vahvaa arvostusta eikä myöskään työntekijäedustusta yritysten hallinnossa.
 
Sanni ja hänen viiteryhmänsä eivät arvosta "amista" vaan pitävät sitä luuserien säilytyspaikkana, siksi siellä ei tarvita opettajia tai opetusta.

Tosiasiassa ammattillista koulutusta tulisi lisätä ja lukioiden opiskelupaikkoja vähentää, meillä ylikoulutetaan ihmisiä väärille aloille akateemisella tasolla ja meillä on pulaa monen alan ammattilaisista.

En osaa sanoa, miksi hän toimii, kuten toimii mutta tuo jälkimmäinen on aivan totta.
 
@Viljami

Ammatillisen koulutuksen rahoitusta on leikattu rajusti. Koulutuksen järjestäjien suurimmat kuluerät ovat tilat ja opettajien palkat. Kun säästöjä on pakko tehdä, säästetään näistä kahdesta.

Helpoin tapa säästää on vähentää opettajien tunteja, jolloin palkkakulut pienenevät ja säästöä syntyy. Samalla vähenee myös lähiopetuksen määrä. Käytetään eufemismej, kuten "kontaktiopetus", joka ei kuitenkaan tarkoita opettajan kohtaamista fyysisesti. Verkossa voi olla materiaaleja, joita sitten kasvavien vielä kehittyvien nuorten pitäisi ymmärtää käyttää. Lobbariherkän Sanni Grahn-Laasosen viiteryhmät mielellään myyvät erilaisia appseja. Se miten vaikka sairaanhoitaja oppii työvaiheet katsomalla videoita kotona, jos katsoo, on hyvin mielenkiintoista.

Ammattikoulussa opetuksen pituus voi olla neljä tuntia. Huoltajilla on toiveita 16-vuotiaiden suhteen vielä jonkinlaisesta kasvatusnäkökulmasta, mutta se on jo mahdottomuus.

Ammatillisesta koulutuksesta on hävinnyt parituhatta työpaikkaa parissa vuodessa. Samalla materiaali on tullut hyvin haastavaksi ja kansainväliseksi.

Normaali ammattikoululainen aloittaa linjan ihan ok, mutta aika pian lakkaa menemästä paikalle, koska "siellä ei tapahdu mitään". Tätä eivät huoltajat ole uskoa, mutta totta se on. Monet opettajatkin sanovat, että ei teidän tarvitse tulla. Heillä ei ole mahdollisuutta järjestää lähiopetusta. Menisivät sinne vain pyörimään. Reformissa piti siirtää opetus "työpaikoille" mutta ei heilä ole aikaa opettaa. Työharjoitteluun mennään, kuten ennenkin ja totta kai siellä jotain oppii, mutta ei teoriaa eikä kaikkia vaiheita. Mikään paja ei anna tottumattomalle vaikeita asiakastöitä.

Konsulttikielellä puhutaan opettajien sijaan "opintopoluttajista" ja muuta paskaa. Tämä nykyinen opetusministeri on monien alan ihmisten mielestä kaikkien aikojen hirvein katastrofi, mitä kuunaan on siinä pallilla keikkunut.

Tuosta voit lukea yhden kuvaavan jutun. Opiskelijat soittavat opettajalle vieläkin, vaikka hän päätti lähteä enen kuin ajetaan. Konesalissa pojat ihmettelivät, kun ei siellä ole opettajaa ja soittivat, että ei ole ketään.

https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilm...aja-nyt-opiskelija-ja-huolissaan-nuoremmista/

Aivan. Eli on siis tapahtunut sama juttu kuin amk ja yliopistopuolellakin. Homman ydin eli opetus kärsii kun säästetään. Nerokasta ja kaukonäköistä tosiaankin. Amiksessa se opetuksesta tinkiminen on vaan kaikkein tuhoisinta koska hommat opitaan tekemällä ja ihmiset on niin kovin nuoriakin vielä.

Sinänsä ajatus oppimisen siirtämisestä enemmän työpaikoille on mielestäni hyvä. Onhan jo kauan puhuttu siitä, että ajanmukaisin tieto ja laitteet eivät ole kouluissa vaan työpaikoilla. Mutta jos ajatuksen toteutus on jäänyt puolitiehen niin ei siitäkään sitten mitään tule. Pitäisi olla tietyt tarkoin valitut yritykset joille maksettaisiin opiskelijoiden opettamisesta. Jonkinlainen oppisopimuskoulutuksen renessanssi voisi olla paikallaan.
 
Valhettelun kuuli Ajankohtaisessa kakkosessa äänestä ja näki selvästi kehonkielestä hetkisen ajan ennen kuin ulkoa opeteltu uskonkappale ja hurmoksellinen paatos käynnistyi.

Tuo nainen on niin vastenmielinen tapaus, että aiheuttaa ainakin minussa inhon väristyksiä. Kokematon lobbarialtis youngsteri, jonka ympärillä pyörii munattomia maitoparta-avustajia, täysverisempiä poliittisia broilereita kuin koskaan ennen on nähty. Kamala tulevaisuus monella tavalla on kehkeytymässä.
 
Aivan. Eli on siis tapahtunut sama juttu kuin amk ja yliopistopuolellakin. Homman ydin eli opetus kärsii kun säästetään. Nerokasta ja kaukonäköistä tosiaankin. Amiksessa se opetuksesta tinkiminen on vaan kaikkein tuhoisinta koska hommat opitaan tekemällä ja ihmiset on niin kovin nuoriakin vielä.

Sinänsä ajatus oppimisen siirtämisestä enemmän työpaikoille on mielestäni hyvä. Onhan jo kauan puhuttu siitä, että ajanmukaisin tieto ja laitteet eivät ole kouluissa vaan työpaikoilla. Mutta jos ajatuksen toteutus on jäänyt puolitiehen niin ei siitäkään sitten mitään tule. Pitäisi olla tietyt tarkoin valitut yritykset joille maksettaisiin opiskelijoiden opettamisesta. Jonkinlainen oppisopimuskoulutuksen renessanssi voisi olla paikallaan.

Valitettavasti lakia muutettiin niin, että nyt työpaikka ei saa penniäkään toisen asteen opiskelijasta, kun ennen sai pienen korvauksen opiskelijasta.
Lisäksi kun virkamiehet, joilla harvoin on itsellään mitään käsitystä mitä taitoja ja tietoja työelämässä vaaditaan rakentavat opetussuunnitelman, seuraus on, että opetus keskittyy täysin väärin asioihin. Seurauksena työssäoppimiseen ilmestyy entistä heikoimmillä ammatillisilla perustiedoilla varustettu opiskelija, jonka ohjaamiseen on entistä vähemmän resursseja.

Tässä on varmasti, ainakin toivottavasti, eroja alakohtaisesti, mutta tältä se näyttää oman alan osalta. Ajatuksesi on silti hyvä ja toimiva ainakin joillain aloilla.
 
Sanni ja hänen viiteryhmänsä eivät arvosta "amista" vaan pitävät sitä luuserien säilytyspaikkana, siksi siellä ei tarvita opettajia tai opetusta.

Tosiasiassa ammattillista koulutusta tulisi lisätä ja lukioiden opiskelupaikkoja vähentää, meillä ylikoulutetaan ihmisiä väärille aloille akateemisella tasolla ja meillä on pulaa monen alan ammattilaisista.
En usko tuohon.

Ammattikoulun kohtalo on sitä samaa, jota OPS 2016 tuuttaa peruskouluun ja lukion OPS lukioon (ja lukion OPS on kuulema menossa uusiksi jo nyt, vaikka nykyinen alkaa olla vasta nippa-nappa kokonaisuudessaan käytössä). Kasvatustieteilijöiden keskuudessa on syntynyt käsittämätön ajatus siitä, että nuori on ihan helvetin valmis ja etenkin innokas opiskelemaan ja kantamaan vastuuta itsestään. Osa onkin, mutta se on se hyvin pieni osa ikäluokastansa. Suurin osa on mallia "tekee mitä sanotaan, kun sanotaan" ja toinen pieni osa on niitä, jotka eivät osaa/halua tehdä mitään, sanotaan mitä tai miten tahansa.

Pekka Peura ja muut itseoppijuuden airueet myyvät itseään ja ajatuksiaan kuin häkä. Naksaus "Naks" vain opettajan aivoissa ja hän ymmärtää, että kaikki aiemmin osattu on paskaa ja nyt oppilaat oppivat parhaiten, kun niitä ei opeta. Paitsi, ettei se tosiaankaan ole niin. Noissa Peurankin ajatuksissa on oma pointtinsa, mutta nykyinen koohotus on silkkaa shittiä, koska ei haluta korostaa, miten pirusti noiden materiaalien laatiminen vaatii hommaa ja miten pirusti oppilaita on ohjattava tuossa vapaassa opiskelussa. Nimim. minä teen tuota.

Sanni-ministeri on ostanut markkinamiesten puheet ja painaa kokoomuksen arvovallalla (koska keskustaa tai sinisiä ei tunnu kiinnostavan) uusia tuulia kuin käärmettä pyssyyn. Siksi amista ajetaan alas. Samalla myös tietenkin se, että ammattikoulujen tilat maksavat ihan järkyttävästi. Valtiolle tulee halvemmaksi, kun automaalari harjoittelee automaalaamolla eikä amiksen automaalaamoluokassa. Tosin harva maalaamo ottaa harjoittelijaa maalaamaan, kun se ei osaa mitään. Tuttava maanrakentaja on kironnut tämän viikon, kun joutuu ohjaamaan kolmea harjoittelijaa, joista kaksi ei osaa mitään ja yksi on hyvä. Mutta mitenpä ne oppivat, kun meillekin valuu entisiä oppilaita maanantaina ennen yhdeksää ja sanoo, että viikon kontaktitunnit on lusittu. Loppuviikko itseopiskelua netissä. Kun minä olin yo-pohjaisessa kokkikoulussa, viikossa oli n. 30 opetustuntia ja niistä vähintään puolet keittiössä ja lopusta vähintään puolet suoraan ammattiin liittyviä tunteja.
 
Tuo nainen on niin vastenmielinen tapaus, että aiheuttaa ainakin minussa inhon väristyksiä. Kokematon lobbarialtis youngsteri, jonka ympärillä pyörii munattomia maitoparta-avustajia, täysverisempiä poliittisia broilereita kuin koskaan ennen on nähty. Kamala tulevaisuus monella tavalla on kehkeytymässä.

Olen tuon henkilön luonteenlaatua myöskin ihmetellyt useasti. Toisaalta vaikuttaa jotenkin lapsellisen hyväuskoiselta ja johdateltavalta mitä varmaan osittain onkin. Sellainen isojen poikien ideoiden toteuttaja. Sitten toisaalta kuitenkin silmissä on semmoinen fundamentalistinen kiilto joka on vähän pelottava jopa. Hieman niinkuin joissakin uskonnollissävytteisissä maalauksissa.

Mehän ollaan kaiken lisäksi Sannin kanssa saman lukion kasvatteja. Hän on onneksi nuorempaa ikäluokkaa. Olenkin joskus sanonut että tämmöisiä neropatteja tuottaa kyseinen oppilaitos. Hupaisaa on sekin, että kyseisen pikkukaupungin nuorisosta ihan käsittämättömän korkea prosentti on käynyt pelkän peruskoulun. Tai siis eihän se nyt hauskaa ole sinänsä, mutta kun kyseessä on opetusministerin kotikaupunki. Itsehän luojan kiitos olen kotoisin ympäröivältä maaseudulta ja ylpeä siitä, mutta täälläkään ei pääse ministeriltä rauhaan koska hänen isänsä on alunperin täkäläisiä ja ministeri viihtyy täällä kesäisin. Nyt kun taas asustelen pitkästä aikaa täällä päin ja joskus tulee käytyä kaikenmaailman kesäjuhlissa niin niissä on aina paikalla tämä hyväkäs. No toisaalta on niissä usein paikalla myös Sirkka-Liisa Anttila. Että kaikenlaista sitä joutuu joskus kestämään..

Mutta jos nyt taas ihan vakavissaan välillä niin onhan tässä nyt se hyvä puoli ettei tämä immeinen nyt kovin kauaa ole opetusministerinä enää sentään.
 
Normaali ammattikoululainen aloittaa linjan ihan ok, mutta aika pian lakkaa menemästä paikalle, koska "siellä ei tapahdu mitään". Tätä eivät huoltajat ole uskoa, mutta totta se on. Monet opettajatkin sanovat, että ei teidän tarvitse tulla. Heillä ei ole mahdollisuutta järjestää lähiopetusta. Menisivät sinne vain pyörimään. Reformissa piti siirtää opetus "työpaikoille" mutta ei heilä ole aikaa opettaa. Työharjoitteluun mennään, kuten ennenkin ja totta kai siellä jotain oppii, mutta ei teoriaa eikä kaikkia vaiheita. Mikään paja ei anna tottumattomalle vaikeita asiakastöitä.

Juuri tätä kertovat nykyiset amikset ja heidän vanhempansa. Ja niin monesta koulusta, että ei kai tää mikään uniikki tapaus ole. Ja yksi asia on tasan varma: kaikkia tuon ikäluokan jannuja ja riittoja ei voida siirtää -työpaikoille- oppimaan. Sen tajuaa jopa sanni, ehkä.

Ideologiat ja opinkappaleet edellä tehty -uudistus- on niin sutta ja sekundaa, ettei moista ole Suomen koulutushistoriassa vielä nähty. Toivottavasti tämä on pahinta, mitä on nähty, jos tästä vielä paremmaksi vedetään, niin hoi.
 
Juuri tätä kertovat nykyiset amikset ja heidän vanhempansa. Ja niin monesta koulusta, että ei kai tää mikään uniikki tapaus ole. Ja yksi asia on tasan varma: kaikkia tuon ikäluokan jannuja ja riittoja ei voida siirtää -työpaikoille- oppimaan. Sen tajuaa jopa sanni, ehkä.

Ideologiat ja opinkappaleet edellä tehty -uudistus- on niin sutta ja sekundaa, ettei moista ole Suomen koulutushistoriassa vielä nähty. Toivottavasti tämä on pahinta, mitä on nähty, jos tästä vielä paremmaksi vedetään, niin hoi.

Kyllä. Varmasti osa opiskelijoista on semmoisia, että tarvitsevat enemmän sitä koulumaista ympäristöä oppiakseen kaikessa rauhassa. Jos ja kun tämä uudistus osoittautuu toimimattomaksi, niin tuleva hallitushan voisi taas korjata asiaa parempaan suuntaan. Tahtovat vaan yleensä nämä tehdyt mokat jäädä korjaamatta. Varsinkin kun pitäisi taas laittaa uudestaan rahaa ja resursseja peliin.
 
Tässä jymyuudistuksessa on vielä se puolensa, että ihan jokaisella ammattioppilaitospaikkakunnalla tai edes lähellä, ei vaan yksinkertaisesti ole jokaiselle oppimispaikkaa. Ihan väkisin ei voida työntää työnantajille oppilaita oppimaan, vaikka halua siihen olisikin. Ja jokainen yritys ei vaan yksinkertaisesti edes voi ottaa oppijoita....eikä halua. Oppimispaikkaa odottava etsivä tms. saa kyllä varsin erikoisen kokemuksen isänmaasta, sen sanon.
 
Tässä jymyuudistuksessa on vielä se puolensa, että ihan jokaisella ammattioppilaitospaikkakunnalla tai edes lähellä, ei vaan yksinkertaisesti ole jokaiselle oppimispaikkaa. Ihan väkisin ei voida työntää työnantajille oppilaita oppimaan, vaikka halua siihen olisikin. Ja jokainen yritys ei vaan yksinkertaisesti edes voi ottaa oppijoita....eikä halua. Oppimispaikkaa odottava etsivä tms. saa kyllä varsin erikoisen kokemuksen isänmaasta, sen sanon.

Ehkä tässä tullaan täysi ympyrä kulkeneeksi yhteiskunnallisessa kehityksessä.

Aikoinaan oppisopimuksella opiskelevat velvoitettiin iltaisin opiskelemaan koulun penkillä. Puhumattakaan firmojen omista ammattikouluista, kuten vaikka Valmetin telakan omasta ammattikoulusta asuntoloineen.

En usko, että ammatillisesta koulutuksesta tulee mikään "issue" lähiaikoina. Suomessahan työnantajia on tässä suhteessa passattu kuin piispaa pappilassa. Vaaditaan, että ammattitaitoista työvoimaa on saatavilla. Ilmeisesti mitään työvoimapulaa ei kuitenkaan oikeasti ole olemassakaan.

Se, että tuolla kävelee "ammattilaisia" joilla kiitettäviä täynnä oleva todistus, mutta ei kykyä suorittaa ammattiin liittyviä perustehtäviä, ei tällä hetkellä kiinnosta juuri ketään.
 
En usko tuohon.

Ammattikoulun kohtalo on sitä samaa, jota OPS 2016 tuuttaa peruskouluun ja lukion OPS lukioon (ja lukion OPS on kuulema menossa uusiksi jo nyt, vaikka nykyinen alkaa olla vasta nippa-nappa kokonaisuudessaan käytössä). Kasvatustieteilijöiden keskuudessa on syntynyt käsittämätön ajatus siitä, että nuori on ihan helvetin valmis ja etenkin innokas opiskelemaan ja kantamaan vastuuta itsestään. Osa onkin, mutta se on se hyvin pieni osa ikäluokastansa. Suurin osa on mallia "tekee mitä sanotaan, kun sanotaan" ja toinen pieni osa on niitä, jotka eivät osaa/halua tehdä mitään, sanotaan mitä tai miten tahansa.

Pekka Peura ja muut itseoppijuuden airueet myyvät itseään ja ajatuksiaan kuin häkä. Naksaus "Naks" vain opettajan aivoissa ja hän ymmärtää, että kaikki aiemmin osattu on paskaa ja nyt oppilaat oppivat parhaiten, kun niitä ei opeta. Paitsi, ettei se tosiaankaan ole niin. Noissa Peurankin ajatuksissa on oma pointtinsa, mutta nykyinen koohotus on silkkaa shittiä, koska ei haluta korostaa, miten pirusti noiden materiaalien laatiminen vaatii hommaa ja miten pirusti oppilaita on ohjattava tuossa vapaassa opiskelussa. Nimim. minä teen tuota.

Sanni-ministeri on ostanut markkinamiesten puheet ja painaa kokoomuksen arvovallalla (koska keskustaa tai sinisiä ei tunnu kiinnostavan) uusia tuulia kuin käärmettä pyssyyn. Siksi amista ajetaan alas. Samalla myös tietenkin se, että ammattikoulujen tilat maksavat ihan järkyttävästi. Valtiolle tulee halvemmaksi, kun automaalari harjoittelee automaalaamolla eikä amiksen automaalaamoluokassa. Tosin harva maalaamo ottaa harjoittelijaa maalaamaan, kun se ei osaa mitään. Tuttava maanrakentaja on kironnut tämän viikon, kun joutuu ohjaamaan kolmea harjoittelijaa, joista kaksi ei osaa mitään ja yksi on hyvä. Mutta mitenpä ne oppivat, kun meillekin valuu entisiä oppilaita maanantaina ennen yhdeksää ja sanoo, että viikon kontaktitunnit on lusittu. Loppuviikko itseopiskelua netissä. Kun minä olin yo-pohjaisessa kokkikoulussa, viikossa oli n. 30 opetustuntia ja niistä vähintään puolet keittiössä ja lopusta vähintään puolet suoraan ammattiin liittyviä tunteja.

Kokkilinjoista en tiedä, mutta joistakin paikoista kuuluu, että olisi 10 tuntia viikossa.

Kaikkialla ei ole niin huonosti. Stadin ammattiopiston autolinjoilla on vielä kokonaisia hallipäiviä ja kieli- sähköopin tunnit ja jopa liikuntatunnit päälle. Työharjoittelussa ovat kuukauden päivät autopajoilla seitsemästä neljään. Silti sielläkin on joutokäyntiä, mutta joka ryhmällä on ammatilainen koko ajan mukana hallissa. Toyota antaa uudet autot, joita ei rekisteröidä eikä katsasteta, ja niitä puretaan ja kasataan, kunnes ne ovat niin pyöreitä, että menevät pataan.

Oppilaitoksellista tasa-arvoa ei varmasti ole. Jotkut paikat pystyvät minulle tuntemattomin keinoin pitämään kassansa kunnossa ja kestävät ajan paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Kokkilinjoista en tiedä, mutta joistakin paikoista kuuluu, että olisi 10 tuntia viikossa.

Lisäksi ammattikoulujen oppiravintolat on lakkautettu, varmaan jo kaikkialla. Siinäpä opettelet työtä työpaikalla. No Heseen voi mennä kääntelemään pihvejä...

Viimeiset kaksi vaalikautta ovat olleet koulutukselle sellainen katastrofi ettei sellaista ole kuunaan nähty. Yliopistoja ohjaavat nykyisin 'talousnerot' joille yliopisto on lähinnä tilanvuokrausyritys. Tutkimus- ja opetustoiminta mielletään kannattamattomaksi ja siitä pyritään eroon. Menoa ääneen kritisoivat saattavat huomata urakehityksensä tyrehtyvän.
 
Viimeiset kaksi vaalikautta ovat olleet koulutukselle sellainen katastrofi ettei sellaista ole kuunaan nähty. Yliopistoja ohjaavat nykyisin 'talousnerot' joille yliopisto on lähinnä tilanvuokrausyritys. Tutkimus- ja opetustoiminta mielletään kannattamattomaksi ja siitä pyritään eroon. Menoa ääneen kritisoivat saattavat huomata urakehityksensä tyrehtyvän.

Korporaatioiden kanssa samoissa pehkuissa majailevien lafkojen, kuten yliopistojen tietotekniikkalinjat, tämä ei ihan pidä paikkaansa, vaikka muissa opinahjoissa näin saattaa olla. Korporaatiot teettävät opiskelijoilla ilmaiseksi koodausrojekteja, joissa he luovuttavat kaikki rojektien aikana syntyneet tuotokset IP:tä (intellectual property) myöten korporaatioiden taskuun. Yleensä näiden rojektien arvo on jossakin 10-20 donan paikkeilla, mutta näihin rojekteihin sisältyy tänäpäivänä melko paljon ihan uuden pisneksen luomista joten ed. summa saattaa olla aikalailla alakanttiin. Eli yliopistoista muodostuu korporaatioiden jatke ja indoktrinaatio aloitetaan hyvissä ajoin eli kaikenlaista globalistista hyvesignalointia iskostetaan korvien väliin opintojen aikana joten mitään varsinaista akateemista vapautta ajatteluun ei tule syntymään. Kun yliopistoissa ja korporaatioissa meuhkataan innovaatioista ja kuinka ne pelastavat Suomen ja maailman niin tämä on niin syvintä skeidaa mitä voi olla, koska tämä indoktrinaatio pelkästään opettaa hieromaan korporatismifellaatiota eli myötäilemään mitä korporaatioista, koska he eivät palkkaa tahi tee mitään muuta yhteistyötä ellei sama arwopohja ole jaettu. Toisin sanoen, jos tässä halutaan löytää uusi Nikola Tesla, joka opettaa jonkin uuden ulottuvuuden olemassaolon ja miten tämä voidaan valjastaa energianlähteenä tahi -välityksenä niin tämä on aivan turhaa itkua. Tässä ollaan menossa kovaa vauhtia mestari-kisälli opetukseen jos halutaan löytää jotain jatkuvuutta osaamiselle. En yhtään ihmettelisi jos jotain luddiitteja mukailevaa kansainliikettä alkaa syntymään korporaatioita vastaan jotka ovat pelkästään lapanen ja keppi ojossa byrokraatteja kohtaan lobbareiden välitykselle, hoilaamassa itkuvirttä kuinka rajat täytyy laittaa auki koska rättipäät ja afrikan tähdet tulevat pelastamaan Suomen talouskasvun.
 
Ehkä tässä tullaan täysi ympyrä kulkeneeksi yhteiskunnallisessa kehityksessä.

Aikoinaan oppisopimuksella opiskelevat velvoitettiin iltaisin opiskelemaan koulun penkillä. Puhumattakaan firmojen omista ammattikouluista, kuten vaikka Valmetin telakan omasta ammattikoulusta asuntoloineen.

En usko, että ammatillisesta koulutuksesta tulee mikään "issue" lähiaikoina. Suomessahan työnantajia on tässä suhteessa passattu kuin piispaa pappilassa. Vaaditaan, että ammattitaitoista työvoimaa on saatavilla. Ilmeisesti mitään työvoimapulaa ei kuitenkaan oikeasti ole olemassakaan.

Se, että tuolla kävelee "ammattilaisia" joilla kiitettäviä täynnä oleva todistus, mutta ei kykyä suorittaa ammattiin liittyviä perustehtäviä, ei tällä hetkellä kiinnosta juuri ketään.

Niin luulis kyllä että jos on työntekijän tarve niin sitten vois ottaa ihmisen sitä työtä oppimaan. Ei nyt kaikilla työpaikoilla ole siihen resursseja, mutta väitämpä että aika monilla olisi jos vain haluaisivat. Kyllä jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa on ammattiopetuksesta tehty aikanaan liian laitosmaista toimintaa. Nyt sitä toki puretaan ilmeisesti aivan väärällä tavalla ja tilalle tarjotaan jotain mikä ei toimi.

Onko noita firmojen ammattioppilaitoksia muuten vielä olemassa. Takavuosina oli ainakin metsäteollisuuden puolella semmoisia.
 
Lisäksi ammattikoulujen oppiravintolat on lakkautettu, varmaan jo kaikkialla. Siinäpä opettelet työtä työpaikalla. No Heseen voi mennä kääntelemään pihvejä...
Laurea leppävaarassa on restonomi? opiskelijoiden ylläpitä ruokala eli ei kaikki vielä ole lopetettu.
 

Hitlerin ”Taisteluni” feministisenä manifestina? Ruokkivatko koirapuistot koirien raiskauskulttuuria? Valetutkijat tehtailivat tiedejulkaisuihin päättömiä tutkimuksia, ja läpi meni

title1-630x400.png


Kolmihenkinen tutkijaryhmä on onnistunut saamaan läpi monissa humanististen alojen tiedejulkaisuissa päättömiä valetutkimuksia, tutkijat kertoivat tiistaina. Tutkijat sanovat uskovansa monien näissä lehdissä julkaistujen tutkimusten ajavan tekijöidensä omaa poliittista agendaa.

Huolestuneet akateemikot Helen Pluckrose, James A. Lindsa ja Peter Boghossian soluttautuivat ”vääryystieteiden” keskiöön vuodeksi pyrkiessään paljastamaan erityisesti yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden alalla tehtävää valheellista ja tarkoituksenhakuista tiedettä.

https://tekniikanmaailma.fi/hitlerin-taisteluni-feministisena-manifestina-ruokkivatko-koirapuistot-koirien-raiskauskulttuuria-valetutkijat-tehtailivat-tiedejulkaisuihin-paattomia-tutkimuksia-ja-lapimeni/?shared=902648-3fff8a8e-500



 
Back
Top