Olipa taas opettavainen vuosi. Entisestään vahvistui se käsitys, että me pyritään tukemaan vääriä ihmisiä. Hattuvakiona sanoisin, että 85% ongelmaoppilaista vain heijastaa kotien ongelmia. Ja koulun valta ei ulotu sinne koteihin. MT-ongelmia, päihteitä, pitkäaikaistyöttömyyttä, yleinen asenne sekä yhteiskuntaan että koululaitokseen ovat kielteisiä - ja nuo siis niillä vanhemmilla.
Ai palaveri? Joo. Huoltaja jättää toistuvasti tulematta palaveriin. Ei vastaa puhelimeen opettajalle, mutta sentään lapselle, joten saadaan palaveri pidettyä etänä. "Sillähän menee koulu paremmin kuin minulla!

" Niin, siis numerot tasoa 5 ja joku nelonenkin seassa. "No mutta ei ole kuiten luokalle jäämässä!" Wilma-viesteihin ei vastata, puhelimeen ei vastata, poissaoloja ei kuitata. Huoltaja tekee vuorotyötä, joten monena aamuna oppilas jää kotiin nukkumaan. Koska on kuljetusoppilas, ei tule koko päivänä kouluun. Ai sosiaalitoimi? Perhe on jo sen piirissä.
Tai oppilas on heikko. Tilannetta ei edesauta jatkuvat sairaspoissaolot. Tosin valitettavasti äiti on "perhetuttu", joten tietona on, että aina kun sattuu vituttamaan, äiti ottaa saikkua, eli vähän ne lapsenkin poissaolot epäilyttävät. Sitä paitsi tämä on jo kolmas lapsi meidän koulussa, eli kaava on tuttu. Wilma-viestejä ei lueta ja poissaoloja ei kuitata. Ja perhe on sekä sosiaalitoimen että terveydenhuollon monialaisen tuen piirissä.
Tai huoltaja vaatii palaveria, että oppilaalle saadaan järjestettyä oppimiseen tukea.
- Luetko kokeisiin? "En!"
- Teetkö läksyjä? "En!"
- Opiskeletko tunnilla? "En!"
- Käytkö tarjotussa tukiopetuksessa? "En!"
- Onko edes kirjat mukana kotona? "Ei!"
Mutta huoltaja vaatii kovasti tukea koululta.
Tai kaksi viikkoa ennen koulun päättymistä huoltaja ilmoittaa, että "JÄÄ KYLLÄ PAHA MAKU SUUHUN, KUN LASTA KIUSATTIIN KOKO KOLME VUOTTA TEIDÄN KOULUSSA, ETTEKÄ TEHNEET MITÄÄN! EI KYLLÄ KERROTTU TEILLE, KUN AJATELTIIN VAIN KESTÄÄ, MUTTA SILTI! NYT TEHDÄÄN RIKOSILMOITUS! JA EI KYLLÄ KERROTA, KETKÄ KIUSASI JA MITEN!"
Ja toinen samanlainen viikkoa ennen kesälomaa. "Hei. Nyt kyllä on mennyt kuppi nurin. Lasta on kiusattu jo kaksi vuotta ja se oireilee psyykkisesti ja fyysisesti! Emme tosin ole aiemmin tästä koulun henkilökunnalle kertoneet! Myöskin kiellämme, että tilanteeseen saa puuttua mitenkään! Lapsi ei halua käydä samoja asioita uudelleen läpi! Mutta loppua tämän pitäisi!"
Ja mitähän vielä. Olisiko vaikka se klassinen huoltajan ilmoitus: "Oppilaan uudet ja kalliit valkoiset kengät on sotkettu kuvaamataidon tunnilla! Koulun pitää ostaa uudet! Oppilas jätti kengät käytävään ja oppitunnin aikana ne oli sotkettu tussilla! Oppilas kertoi minulle puhelimessa, että hän tunsi, kun joku ryömi pöydän alle ja töhri kengät tussilla oppitunnin aikana!" Eli siis kengät olivat samanaikaisesti sekä jalassa että käytävällä? Eikä huoltaja itse näe tietenkään mitään ristiriitaa kertomuksessa, vaan koulun vika.
Tämän vuoden valvontaluokka oli kyllä ehdottomasti haastavin tähän saakka. Ei se, että yli puolella oli jonkinlainen tuen päätös, vaan se, että luokan henki oli täysin negatiivinen aivan kaikkeen. Kaikilta opettajilta kuuli samaa, eli aivan sama mitä yritettiin tehdä, koko luokka näytti nyrpeää naamaa oli äärimmäisen passiivinen ja haluton osallistumaan. Joidenkin opettajien tunneilla oppilaat jopa aktiivisesti sabotoivat ihan kivojakin juttuja. Lisäksi olivat epäluotettavia, eli minkäänlaista siimaa ei voinut antaa, koska vapauksia käytettiin heti väärin. Todella raskas sakki, etenkin kun vielä niin moni huoltajista oli niin raskaita tapauksia.