Kranaatinheittimistö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä mä voin suunnitella olalta ammuttavan rekyylittömän aseen, jolla ammutaan 60 mm kranaatteja, jotka painaa alle 2 kg. Tosin siitä kranaatin pituudesta ei ollut mitään puhetta...

Jos sua ei häiritse ylimääräiset 6 mm, niin 66 KES 12 RAK voisi olla aika hyvä vastaus tarpeisiisi.

Paitsi, että 66KES12RAK raketin halkaisija on 44 milliä
t: Nammo ammunition handbook
 
Et selvästikään ole ajanut asemaan kaikkine kilkkeineen ja kalkkeineen. Helpottaisi, jos kuorma-auton perässä olisi peräkärry, jonne kaiken voisi vain läväyttää kyytiin. Koulutuksessa moduulimasit ovat se ongelma, koska 1)moduulit 2)korkea. SA-tilanteessa varmaan helpompaa, koska miehistöä on muutenkin vähän eikä lavalla moduuleja puhumattakaan traktorin tuhtilavasta. Jos joukko on kerran kokenut ja selvinnyt vastatykistötulesta ja varmasti lähtee ajoon uusiin tuliasemiin aivan saatanan nopeasti ja asemaan ajaessaan ottaa vain heittimen, suuntaimen, kp-laitteen ja kranaatit autosta/traktorista. Se ei kuitenkaan voi tehdä sitä koko ajan ja telttakin pitää pystyttää jne. Krhajoneuvo peräkärryllä olisi joukon suorituskyvyn ja yksilön toimintakyvyn kannalta paras vaihtoehto.

Mitenkäs olisi kuorma-auton perässä oleva peräkärry, jossa olisi tukijalat ja ammunta tapahtuisi suotaan peräkärryn lavalta, kärry irti ja kuorma-auto sivuun. En ole krh-mies, joten en tiedä, millaiset viritykset rekyylin hallintaan tarvittaisiin, mutta olisi nopea lyödä takaisin maastokuorma-auton koukkuun ja kuorma-autossa kulkisi kohtuullisesti kranaattejakin mukana.
 
Mitenkäs olisi kuorma-auton perässä oleva peräkärry, jossa olisi tukijalat ja ammunta tapahtuisi suotaan peräkärryn lavalta, kärry irti ja kuorma-auto sivuun. En ole krh-mies, joten en tiedä, millaiset viritykset rekyylin hallintaan tarvittaisiin, mutta olisi nopea lyödä takaisin maastokuorma-auton koukkuun ja kuorma-autossa kulkisi kohtuullisesti kranaattejakin mukana.

Onhan noita hydraulisia rekyylijuttuja heittimille jo olemassa, jotka kuulemma vähentävät rekyylivoimia 75%. Siihen tarvitaan enemmänkin insinööriä kuin krhkoulutettu henkilö sanomaan millaiset niiden pitäisi olla.
 
Onhan noita hydraulisia rekyylijuttuja heittimille jo olemassa, jotka kuulemma vähentävät rekyylivoimia 75%. Siihen tarvitaan enemmänkin insinööriä kuin krhkoulutettu henkilö sanomaan millaiset niiden pitäisi olla.

En kyllä osaa ihan sanoa, miten paljon asemaan tulo ja siitä lähtö nopeutuisivat verrattuna vedettävään 120mm (tai 81mm) heittimeen, mutta mutu-tuntuma sanoisi, että kohtuullisen paljon. Heitinhän olisi käytännössä peräkärryssä jo miltei ampumavalmiina.

Peräkärrysysteemin etuna olisi se, että se ei ole sidottu samaan ajoneuvoon, vaan jos kuorma-autosta kosahtaa rengas tai akseli tai moottori, niin ei kun toinen kehiin.
 
Jenkeillä on nykyisin tämmöisiä hydraulisia heittimennostimia (mortar stowage kit) missä moottori nostaa setin kyytiin. Ilmoittavat että veltosta velttoon parhaimmillaan 3 minuuttia.

m326-120-mm-mortar-stowage-kit.jpg
 
Jenkeillä on nykyisin tämmöisiä hydraulisia heittimennostimia (mortar stowage kit) missä moottori nostaa setin kyytiin. Ilmoittavat että veltosta velttoon parhaimmillaan 3 minuuttia.

Todennäköisesti menee nopeammin käsin. Toki pienemmällä porukalla tuo on kätevä
 
Ja tuossa on se, että on niin monta liikkuvaa osaa, että jokin kosahtaa...etenkin pakkasessa...
 
Jenkeillä on nykyisin tämmöisiä hydraulisia heittimennostimia (mortar stowage kit) missä moottori nostaa setin kyytiin. Ilmoittavat että veltosta velttoon parhaimmillaan 3 minuuttia.

Vastaava systeemi oli käytössä siinä itävaltalaisessa (?) moniputki-krh:ssa jota Kainuun jääkäriprikaatillekin oli ensimmäisissä valmiusprikaatikaavailuissa meininki hankkia. Neljä rinnakkaista 120mm putkea ja niiden yhteinen vastin alkavat tietysti jo painaakin jonniin verran miehissä käsiteltäväksi. Eipä tuota sitten lopulta edes hankittu. Eikä ole vissiin hankkinut kukaan muukaan.
 
Jenkeillä on nykyisin tämmöisiä hydraulisia heittimennostimia (mortar stowage kit) missä moottori nostaa setin kyytiin. Ilmoittavat että veltosta velttoon parhaimmillaan 3 minuuttia.

m326-120-mm-mortar-stowage-kit.jpg
En oikeastaan näe järkeä ilman parempaa automaatiota ja/tai sitten paikantimilla ja laskimilla varustettuna
 
En oikeastaan näe järkeä ilman parempaa automaatiota ja/tai sitten paikantimilla ja laskimilla varustettuna

Tarkoitat varmaan NLOS pakettien kaltaisia pois pudotettavia ja uudelleen kerättäviä pakettaja. Noita ei ole kenelläkään käytössä, mutta en usko että sellaisen kehittäminen ole hirveä ongelma. Varsinkin jos niitä pystyy etäohjauksella käyttämään.

nlosls_unloading.jpg

XM-501 NLOS

Ohjuksilla varustettuna NLOS on turhan hintava.
 
Missäs tommosessa kranaatissa on se panososa minkä voimalla kranaatti lähtee taivaalle? Onko se piilotettu tuon pyrstöosan sisään vai kuinka? Entä kuinka tiukka tollanen kranaatti on tohon putkeen kun omalla painollaan sinne putken pohjalle kuitenkin tippuu, eikö ne paineet karkaa kranaatin ohitse? Perusasioita mutta itselleni hiukan epäselvää kuinka tommonen heitin toimii.
 
Missäs tommosessa kranaatissa on se panososa minkä voimalla kranaatti lähtee taivaalle? Onko se piilotettu tuon pyrstöosan sisään vai kuinka? Entä kuinka tiukka tollanen kranaatti on tohon putkeen kun omalla painollaan sinne putken pohjalle kuitenkin tippuu, eikö ne paineet karkaa kranaatin ohitse? Perusasioita mutta itselleni hiukan epäselvää kuinka tommonen heitin toimii.

3 minuutin kohdalta eteenpäin.

 
Tarkoitat varmaan NLOS pakettien kaltaisia pois pudotettavia ja uudelleen kerättäviä pakettaja. Noita ei ole kenelläkään käytössä, mutta en usko että sellaisen kehittäminen ole hirveä ongelma. Varsinkin jos niitä pystyy etäohjauksella käyttämään.

nlosls_unloading.jpg

XM-501 NLOS

Ohjuksilla varustettuna NLOS on turhan hintava.

Luulisi, että ennen pitkää standardikonttiin paketoitu vertikaalilaukaisija realisoituisi maavoimien epäsuorantulen alustana.
 
Missäs tommosessa kranaatissa on se panososa minkä voimalla kranaatti lähtee taivaalle? Onko se piilotettu tuon pyrstöosan sisään vai kuinka? Entä kuinka tiukka tollanen kranaatti on tohon putkeen kun omalla painollaan sinne putken pohjalle kuitenkin tippuu, eikö ne paineet karkaa kranaatin ohitse? Perusasioita mutta itselleni hiukan epäselvää kuinka tommonen heitin toimii.

jam_80_3_031408_f001.png


Tuossa yksi kuva joka saattaa vähän havainnollistaa KRH panossysteemiä

Eli peruspanos (kuvassa ignition cartidge) on pyrstön sisällä ja se toimii ensimmäisenä panoksena ja samalla lisäpanoksien sytyttäjänä. Lisäpanokset sijoitetaan pyrstön ympärille (kuvassa 4 kpl). Vanhemmissa kevyen heittimen kranaateissa lisäpanokset tulivat pyrstön siivekkeiden väliin.

Onhan se väljä, mutta se on sileäputkinen. Tuleehan rihlatussakin putkessä tai piipussa painetta ammuksen ohi. Kuvassa kranaatin rungon keskivaiheilla näkyy tiivisterengas joka varmaankin osittain takaa tulevan paineen takia laajenee ja siivistää putken. Suomalaisten 120 mm tarkka putken läpimitta on muuten 120,25 mm, äkkiseltään en löytänyt kranaattien mittoja.

Laukaisu tapahtuu yleensä kranaatin pudottua putken alaosaan jossa kiinteä iskuri sytyttää peruspanoksessa olevan nallin. Suomessa 120 mm käytetään kuitenkin perinteistä manuaalista laukaisukoneistoa joka toimii laukaisunarusta vetämällä.
 
Back
Top