Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Eikö tällaiseen (ainakin jos ollaan vain yhden NH:n kuljettamilla joukoilla liikenteessä) esim. AH-6 kävisi paljon paremmin? Halvempi lentää, monipuolisemmat asejärjestelmät 7,62 Dilloneista raketteihin ja ohjuksiin ja ketterämpi tuollaiseen ilmasta tukemiseen?
No ainakin se tulee mieleen, että jos miehistöä kuljettanut NH-90 joutuu tekemään pakkolaskun, voi toinen NH-90 poimia henkilöstön kyytiin.
 
Eikö tällaiseen (ainakin jos ollaan vain yhden NH:n kuljettamilla joukoilla liikenteessä) esim. AH-6 kävisi paljon paremmin? Halvempi lentää, monipuolisemmat asejärjestelmät 7,62 Dilloneista raketteihin ja ohjuksiin ja ketterämpi tuollaiseen ilmasta tukemiseen?
Ongelma tulee siinä että Hughes MD500E, joka on vanha pv:n kone kykenee nykyisellään riisuttuna 500km matkaan ja NH-90 taas 800km matkaan. Jos lastia lisätään aseilla tai miehistöllä niin luulen että epäsuhta kevyen ja raskaan kopterin välillä kasvannee entisestään. Toki tuolla lyhyet siirtymät lennetään normaalikorkeuksissa, mutta uhkatilanteessa lennettäisiin NOE eli pinnassa ja mahdollisesti vielä epäsuoraa reittiä joka kasvattaa pa-kulutusta.

Uusin MD500E versio pitää sisäällää melkoisesti tehokkaamman moottorin (420hp) verrattuna pv:n nykyiseen Allison 250-C20 turpiiniin( 278 hp). Kantamaa se tosin ei juuri lisää, mutta vähentää keveähkön kuormauksen vaikutusta. Aseistettu versio MD530F kykenee vielä lyhyempään kantamaan.
https://www.mdhelicopters.com/md-500e.html
https://www.mdhelicopters.com/md-530f-armed.html
https://puolustusvoimat.fi/kalusto#/asset/view/id/235
 
Ongelma tulee siinä että Hughes MD500E, joka on vanha pv:n kone kykenee nykyisellään riisuttuna 500km matkaan ja NH-90 taas 800km matkaan. Jos lastia lisätään aseilla tai miehistöllä niin luulen että epäsuhta kevyen ja raskaan kopterin välillä kasvannee entisestään. Toki tuolla lyhyet siirtymät lennetään normaalikorkeuksissa, mutta uhkatilanteessa lennettäisiin NOE eli pinnassa ja mahdollisesti vielä epäsuoraa reittiä joka kasvattaa pa-kulutusta.

Uusin MD500E versio pitää sisäällää melkoisesti tehokkaamman moottorin (420hp) verrattuna pv:n nykyiseen Allison 250-C20 turpiiniin( 278 hp). Kantamaa se tosin ei juuri lisää, mutta vähentää keveähkön kuormauksen vaikutusta. Aseistettu versio MD530F kykenee vielä lyhyempään kantamaan.
https://www.mdhelicopters.com/md-500e.html
https://www.mdhelicopters.com/md-530f-armed.html
https://puolustusvoimat.fi/kalusto#/asset/view/id/235
Little birdiin saa kyllä siirtymätankkeja, jolloin pääsee sen 1100 km. Mutta kyytiin ei sitten paljoa muuta pystytä ottamaan!
 
Melko odotettu ratkaisu. Edullisempi käyttää ja vispilöitä paljon enemmän maailmalla. Ei lastentauteja.
 
Eihän ymmärtääkseni ostettu käytettyjä koptereita päivitettyinä, vaan tehdasuusia. Jatkuvaa tuotekehitystäkin on tehty.

No joo, vitsiksi tuon tarkoitin. Mutta siis, onhan tuo hirmu korkea ikä asejärjestelmälle joka tapauksessa, että pimpataan ~40 vuotta vanhaa konstruktiota. Tuohan on samaa ikäpolvea kuin vaikkapa Hornet, josta kaikki ovat jo luopumassa.

SUTO-helikopteri on toki hieman eri asia kuin hävittäjä. Mutta silti voisi luulla, että pidempi kantama/toiminta-aika, suurempi lentonopeus ja ehkä suurempi hyötykuorma olisivat toivottavia asioita ja että jokin toinen kopteri voisi tarjota niitä paremmin? Eikö helikoptereissa mikään ole mennyt eteenpäin 40 vuoteen, vaan samat peruskonstruktiot on edelleen parhaita?

Sinänsä VW Kupla olisi varmaan tosi hyvä ja luotettava auto, kun kaikki viat on jo vuosikymmenien varrella saatu esiin ja korjattua. Mutta eihän sellaisia kukaan enää valmista... kun ei ne ole tätä päivää.
 
Eikö helikoptereissa mikään ole mennyt eteenpäin 40 vuoteen, vaan samat peruskonstruktiot on edelleen parhaita?
Kyllä on, tärkeimpänä automaatio, moottorit, lapojen aerodynamiikka (lähinnä melun hallinta), komposiittirakenteet sekä avioniikka ja siihen nykyään integroitu automaattinen lennonohjausjärjestelmä (suomeksi vakautusjärjestelmät ja autopilotti).

Mutta melko hyvin vanhoja on pystytty pimppaamaan. Esimerkkinä vaikka uusin versio Bk-117:stä (joka sekin on jatkokehitelmät Bo-105:stä) eli Bk-117 D-3 (kaupalliselta nimeltään H145 D-3). Se on vähän kuin se kuuluisa vanha kirves, johon on vaihdettu varsi ja terä. Alkuperäistä lienee alumiininen runko vaihteiston kohdalla, siitä eteen, taakse ja sen sisälle taitaa olla kaikki vaihdettu pikku hiljaa eri versioissa. Kone on tällä hetkellä erittäin moderni. Automaation taso on erittäin korkealla, kaikki avioniikan ja lennonohjauksen toiminnot on integroitu kahteen tehtävätietokoneeseen.

H-60 on runkonsa puolesta säilynyt hyvin alkuperäisen kaltaisena, mutta sisälle kaikki lienee vaihdettu jo useampaan kertaan. Puhtaalta pöydältä suunniteltu kone olisi parempi, mutta hinta ja riskitekijät olisivat myös huomattavan paljon suurempia.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän 40 vuotta ole peruskonstruktiolle ikä eikä mikään, vaikkapa F-16, F-15 ja Su-30 ovat kaikki jo ylittäneet sen iän ja edelleen tuotannossa. F-4 20 vuotta vanhempana sekin palveluksessa edelleen. Uusimmankin palveluskäytössä olevan sukupolven koneet ovat lähtöisin 90-luvulta eli 30 vuoden takaa.
Älä korjaa sellaista, mikä ei ole rikki?
 
Eihän 40 vuotta ole peruskonstruktiolle ikä eikä mikään, vaikkapa F-16, F-15 ja Su-30 ovat kaikki jo ylittäneet sen iän ja edelleen tuotannossa. F-4 20 vuotta vanhempana sekin palveluksessa edelleen. Uusimmankin palveluskäytössä olevan sukupolven koneet ovat lähtöisin 90-luvulta eli 30 vuoden takaa.
Älä korjaa sellaista, mikä ei ole rikki?

F-15 --> F-22
F-16 --> F-35
Su-30 --> Su-57

Joo, ostaahan ja tekohengittäähän jotkut noita vanhojakin, ei siinä mitään. Usein tämä johtuu köyhyydestä/vientirajoitteista/siltarumpupolitiikasta.
 
F-15 --> F-22
F-16 --> F-35
Su-30 --> Su-57

Joo, ostaahan ja tekohengittäähän jotkut noita vanhojakin, ei siinä mitään. Usein tämä johtuu köyhyydestä/vientirajoitteista/siltarumpupolitiikasta.
Niin, nämä ovat 70-luvun peruskonstruktion korvaamista (Su-57 lukuunottamatta) 90-luvulla alkaneella projektilla, Euroopassa 80-luvulla alkaneella.
Tolleen hauskana kuriositeettina, mm. Japani operoi yhtä aikaa F-35:llä ja F-4:llä, vaikka välissä olisi parikin tuoreempaa rassia. Toisinaan vanhasta raudasta lähtee paremmat löylyt?

Jos palataan vispiläpuolelle, Bell tarjoaa 50-luvun Huetyä edelleen, vaikka kyseessä onkin jo Theseuksen laiva. Ei siinä mitään väärää ole ja asiakkaalle päivitetyn wanhan raudan ostaminen tehdasuutena voi olla aivan täysin järkidiili, ominaisuuksia hiottaessa joudutaan aina tekemään kompromisseja ja joillain asiakkailla on ihan perusteltuja lumihiutaletoiveita, mitkä vanha tuote täyttää paremmin. Samaten taaksepäin yhteensopivuus on ihan validi peruste, ja wanhalla raudalla ei yleensä ole kannettavanaan suurten tuotekehityskustannusten ja odottamattomien viivästysten ja varaosaongelmien kaltaisia päänsärkyjä (*köh* NH-90 *köh*).
 
Vetäistään tänne välillä historiapläjäys. Eikä tämä mikään pikkuhyrrä sitten olekaan.
 
Vetäistään tänne välillä historiapläjäys. Eikä tämä mikään pikkuhyrrä sitten olekaan.
Neuvostoliitossa taisi määrän ohella myös koko olla laatua :oops:

Sulla on siinä AN-22, mutta helikopteri…
 
Oho Barrett kopukasta, aika jännä ajatus.
“We are also experimenting the Barrett 12.7 mm heavy sniper rifle from the helicopter, and may use it in the future. We are not interested in the 20 mm door mounted cannon, but we are still looking towards the use of powerful axial armaments.”
Megavalehtelijoita myyjänä
“When we bought the NH90, the manufacturer promised us a requirement for three hours of maintenance per hour of flight,” said Nordberg. “The reality is that the need was closer to 30 man hours per flight hour.” To regain control, the Finns are now working on adapting maintenance programs that are now defined by calendar deadlines. There is no doubt that it would be more profitable to carry out maintenance according to actual wear, which would make it possible to follow simpler and less burdensome maintenance plans. This is a must, because things are getting serious in Europe.
 
Back
Top