Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Oho Barrett kopukasta, aika jännä ajatus.

Megavalehtelijoita myyjänä

Maailmalla tuota Barrettia käyttää mm. USCG, ampuvat huumesalakuljettajien veneen moottorin tohjoksi. Liekö täälläkin samantyyppistä käyttöä suunnitelmissa vaiko jotakin muuta?
 
Maailmalla tuota Barrettia käyttää mm. USCG, ampuvat huumesalakuljettajien veneen moottorin tohjoksi. Liekö täälläkin samantyyppistä käyttöä suunnitelmissa vaiko jotakin muuta?
Kyllä, ajoneuvon pysäyttämistä tarvittaessa. Tietysti erikoisjoukot voi hyödyntää sitä myös omiin puuhiinsa, mutta enimmäkseen suunniteltu virka-aputehtäviin tarvittaessa.
 
Juttua Utista ja NH:sta
Juu. "reorganization of the air force resulted in all helicopters being transferred to the army."
Lue: Koska ilmavoimat ja helikopterilaivue näkivät Häglundin horinat järjettöminä siirsi kenraali kopterit maavoimien resursseja syömään ja
uudet, ei koskaan helikoptereita käyttäneet, henkilöt pääsivät myyntiesitteitä selaamaan. . .

Mut voihan noilla siirtää yhden komppanian jalkaväkeä ilman raskasta aseistustaan ja huoltoa jonnekin.
Vaikuttava voimatekijä. . . Kuorma-autoilla menis se raskas kalustokin.
 
Juu. "reorganization of the air force resulted in all helicopters being transferred to the army."
Lue: Koska ilmavoimat ja helikopterilaivue näkivät Häglundin horinat järjettöminä siirsi kenraali kopterit maavoimien resursseja syömään ja
uudet, ei koskaan helikoptereita käyttäneet, henkilöt pääsivät myyntiesitteitä selaamaan. . .

Mut voihan noilla siirtää yhden komppanian jalkaväkeä ilman raskasta aseistustaan ja huoltoa jonnekin.
Vaikuttava voimatekijä. . . Kuorma-autoilla menis se raskas kalustokin.
Niin.....paitsi,että taisi koptereiden kanssa pelanneet henkilöt siirtyä koneiden kanssa Ilmavoimista Maavoimiin.
 
Juu. "reorganization of the air force resulted in all helicopters being transferred to the army."
Lue: Koska ilmavoimat ja helikopterilaivue näkivät Häglundin horinat järjettöminä siirsi kenraali kopterit maavoimien resursseja syömään ja
uudet, ei koskaan helikoptereita käyttäneet, henkilöt pääsivät myyntiesitteitä selaamaan. . .

Mut voihan noilla siirtää yhden komppanian jalkaväkeä ilman raskasta aseistustaan ja huoltoa jonnekin.
Vaikuttava voimatekijä. . . Kuorma-autoilla menis se raskas kalustokin.
Olihan tuossa melkoiset synnytyskivut. Ihmettelyä koulutusjärjestelyjen kanssa monimoottorikoulutuksen osalta jne. Kaikki ei tullut yllätyksenä, mutta moni asia tuli. Loppujen lopuksi saatiin kuitenkin ihan toimiva järjestelmä. Helikopteritoiminta on nyt suorituskyvyltään aivan eri tasolla, kuin MI-8-aikana ja käyttäjiä löytyy kolmesta puolustushaarasta, sekä rajan ja poliisin porukoista. Joskus oli ehkä ajatuksena massiiviset joukkojen siirrot, mutta valmista tuotetta käytetään vähän vaatimattomampiin tehtäviin useilla eri suunnilla samanaikaisesti. Erikoisjoukkotoiminnassa ja muidenkin pienten, mutta kokonaisuuden kannalta olennaisten joukkojen siirtoon NH on erinomainen väline kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina. Kallis käyttää ja työläs huoltaa tosin, eli ei ollenkaan ongelmaton. Voi hyvin olla, että hankituksi tulisi ihan toinen konetyyppi, jos valintaa nykytietämyksellä päästäisiin tekemään uudestaan.
 
Olen välillä ihastellut AW139:ää (MH-139 USAF:n palveluksessa). Mielenkiintoisen oloinen kopteri, suht uutta suunnittelua ja kuitenkin laajasti käytössä eri puolilla maailmaa. Pienempi kuin NH90, mutta 10 kuljetettavaa menee pakkolaskun kestävissä istuimissa ja USAF:n kilpailutuksessa kopteri voitti UH-60:n.


Melko epätoivoinen hankintaprosessi :D, mutta suhteellisen edullinen kopteri hankkia.

One year later Hyten was back before Congress saying, “We’re going to get a new helicopter, if I’m going to die trying or kill somebody to do it.”

In September 2018, the Air Force finally pulled the trigger and awarded Boeing-Leonardo a $2.38 billion contract for up to 84 MH-139, some 41 percent less than the original cost estimate for the program.

Valmistaja väittää myös halvaksi operoida.

"We're a third of the price to operate and at least half the price to acquire," Hill says, comparing the AW139M with the UH-60M.
 
Olen välillä ihastellut AW139:ää (MH-139 USAF:n palveluksessa). Mielenkiintoisen oloinen kopteri, suht uutta suunnittelua ja kuitenkin laajasti käytössä eri puolilla maailmaa. Pienempi kuin NH90, mutta 10 kuljetettavaa menee pakkolaskun kestävissä istuimissa ja USAF:n kilpailutuksessa kopteri voitti UH-60:n.


Melko epätoivoinen hankintaprosessi :D, mutta suhteellisen edullinen kopteri hankkia.



Valmistaja väittää myös halvaksi operoida.


Tuo olisi pitänyt valita korvaamaan Super Pumat rajalle. Baltiassa ja Ruotsissa samaa konekantaa. Oltaisiin saatu samalla synergiaa raskas huoltoihin. Miksi piti vanhat Pumat modernisoida?
 
Tuo olisi pitänyt valita korvaamaan Super Pumat rajalle. Baltiassa ja Ruotsissa samaa konekantaa. Oltaisiin saatu samalla synergiaa raskas huoltoihin. Miksi piti vanhat Pumat modernisoida?

Oli varmaan halvempaa. Lisäksi vähän aiemmin oli ostettu kaksi uutta Super Pumaa, joten nyt on synergiaa niiden kanssa. Ja onhan tuolla kuljetuskapasiteetilla merkitystä meripelastuksen kannalta, jos autolautta tms. uppoaa jälleen kerran.

 
Lisäksi henkilöstön koulutus ja huoltoinfra olisi pitänyt rakentaa nollasta uudestaan. Lopputulemana käytössä olisi ollut pienempi ja kyvyttömämpi kalusto omaan specifiin tehtävään.
 
Mäkin sanoisin, että älä korjaa sitä mikä ei ole rikki. Super Pumia on ostettu ainakin kolmeen otteeseen, joten kaikki koneet eivät ole 35 vuotta vanhoja (paitsi se kuuluisa on). Super Pumalle ei siis edes ole korvaamistarvetta.
 
Tuo olisi pitänyt valita korvaamaan Super Pumat rajalle. Baltiassa ja Ruotsissa samaa konekantaa. Oltaisiin saatu samalla synergiaa raskas huoltoihin. Miksi piti vanhat Pumat modernisoida?
Jos hintaa katsotaan, halvinta olisi olla ostamatta, mutta halvempi ei ehkä pysty siihen mihin kalliimpi pystyy ja meripelastuskopteri on yksi vaativimmista tehtävistä johon kopteri voidaan laittaa.
 
Mäkin sanoisin, että älä korjaa sitä mikä ei ole rikki. Super Pumia on ostettu ainakin kolmeen otteeseen, joten kaikki koneet eivät ole 35 vuotta vanhoja (paitsi se kuuluisa on). Super Pumalle ei siis edes ole korvaamistarvetta.
Juu, yksi alkuperäisestä kolmikosta (HVH) on vuodelta 1990, eli selvästi kahta muuta nuorempi :D

Vaan eipä tuosta alkuperäisestä koneesta tainnut peruskorjauksessa paljoa säästyä. Hienoja välineitä joka tapauksessa.
 
Juu, yksi alkuperäisestä kolmikosta (HVH) on vuodelta 1990, eli selvästi kahta muuta nuorempi :D

Vaan eipä tuosta alkuperäisestä koneesta tainnut peruskorjauksessa paljoa säästyä. Hienoja välineitä joka tapauksessa.
Mun lähteiden mukaan 1992 (Hotel Victor India). Viisi konetta nyt muutenkaan ei ole kovin monella luvulla jaollinen, mutta pointti siis oli, että ne kaikki koneet eivät ole 80-luvulta ja kun viimeisin uudishankinta tehtiin 2015 (Hotel Victor Papa ja Hotel Victor Quebec), tää tarkoittaa että konetyypillä on aika yhtäjaksoinen elinkaari RVL:ssä huolto- ja koulutusjärjestelmä mukaanlukien.

Hotel Victor Hotel on muuten Bell 412:
43318_1410636036.jpg
 
Mun lähteiden mukaan 1992 (Hotel Victor India). Viisi konetta nyt muutenkaan ei ole kovin monella luvulla jaollinen, mutta pointti siis oli, että ne kaikki koneet eivät ole 80-luvulta ja kun viimeisin uudishankinta tehtiin 2015 (Hotel Victor Papa ja Hotel Victor Quebec), tää tarkoittaa että konetyypillä on aika yhtäjaksoinen elinkaari RVL:ssä huolto- ja koulutusjärjestelmä mukaanlukien.

Hotel Victor Hotel on muuten Bell 412:
43318_1410636036.jpg
Muisti pettää aina toisinaan. Samoin tein vielä tuplavirhe. Kiitän oikaisusta :salut:

Kopterit ovat onneksi lähes ikuisia. Ei mitään beeviiskakkosia, mutta ei tuollainen 50 vuotta huonosti ole. Onneksi 80-luvun MI-8-kokeilu jäi lyhyeksi, eikä enempää väkeä kuollut.
 
Joo, monet 60-luvun Sea Kingit ja Hueyt esmes taitavat lentää edelleen. Kuluvien osien vaihdolla pärjää, kun ei ole paineistettua runkoa väsymässä, mutta tieysti jossain vaiheessa kyseessä on jo Theseuksen laiva.

Mi-8 ei ole huono kopteri, muttei sovellu SAR-tehtävään ja aivan erityisesti ei meripelastukseen. Se on kuorma-auto, lentävä ZIL-131.
 
Joo, monet 60-luvun Sea Kingit ja Hueyt esmes taitavat lentää edelleen. Kuluvien osien vaihdolla pärjää, kun ei ole paineistettua runkoa väsymässä, mutta tieysti jossain vaiheessa kyseessä on jo Theseuksen laiva.

Mi-8 ei ole huono kopteri, muttei sovellu SAR-tehtävään ja aivan erityisesti ei meripelastukseen. Se on kuorma-auto, lentävä ZIL-131.
Mi-8 alasvirtaus on todella raju. Aikoinaan näin kun alasottajat lähti kuin rukkaset :D Tosin on se myös NHssakin. Hei laskeudutaan tähän sorakasan viereen minkä takana on 20 autoa.... Oooops...
 
NH:n arvohan tässä nousi ihan eri tasolle Nato-jäsenyyden myötä. Vähän yli tunnissa porista saaremaalle tai gotlantiin eikä ole sidottu rantaumaan tiettyihin satamiin.
 
Mi-8 alasvirtaus on todella raju. Aikoinaan näin kun alasottajat lähti kuin rukkaset :D Tosin on se myös NHssakin. Hei laskeudutaan tähän sorakasan viereen minkä takana on 20 autoa.... Oooops...
Eikö tää vaan helikopterin massan ja sitä kautta moottoritehon funktio? Stallionilla puhaltaisi varmasti vielä kovemmin, mutta tandemroottorisella Chinookilla varmaan voima jakautuu suuremmalle alalle?
 
Mi-8 alasvirtaus on todella raju. Aikoinaan näin kun alasottajat lähti kuin rukkaset :D Tosin on se myös NHssakin. Hei laskeudutaan tähän sorakasan viereen minkä takana on 20 autoa.... Oooops...
Myös Super Puman puhallus on raju, menneisyydessa Meilahden pihalla suoritettiin hiekapuhallusta parkissa olleille autoille. Ero silloiseen Mediheliin oli merkittävä.
 
Back
Top