Einomies1
Respected Leader
Edelleen kysyn että mihin niitä kevyitä kuljetuskoptereita tarvitaan? Jos haluttaisiin pientä taistelukopteria niin MH-6 Littlebird tai Hughes 500- aseistettu versio olisi järkevin, koska niitä on ollut käytössä kauan meillä ja ne ovat kenttäkelpoisia. Pv ei ole näitä kevytkoptereita käyttänyt tai varustanut tähänkään saakka kuin koulutukseen sopiviksi.Minusta oli menetetty mahdollisuus, ettei tarkasteltu kun yhtäkkiä valtion rahaa haluttiin upottaa pelastushelikopterien lunastamiseen kaupallisilta.
Samalla olisi voinut katsoa olisiko järkevää vetää saman mallin (H135) militariversiolla maavoimissa. Kevyempiä kuitenkin tarvitsee, raskaat on kalliimpia kuin hävittäjät eikä meillä oikein kannata niihin ryhtyä.
Toisaalta Raja on ihan yhtä ellei parempi kohde ajatella lääkärihelikopterien kanssa edes osin yhtenäistä logistiikkaa. Raja ja PV taas sitten keskenään vieläkin enemmän.
Keskiraskaita hekoja on ollut kuljetuskäytössä kauan, mutta ei muuta. Ainoa järkevä syy olisi hankkia pienempi kopteri saattokoneeksi/tulitukeen, mutta pienellä ei ole samaa vaikutusta kuin todellisella taistelukopterilla ja se on heikommin suojattu.
UH-60M ja sen aseistetut versiot olisi ehkä kustannustehokkain vaihtoehto tulitukeen, koska samaan konetyyppiin voidaan tehdä paljon muutoksia ja lisätä aseistusta. UH-60 ei tosin tarjoa edes NH-90 vertaista kuljetuskykyä, mutta kompromissina tietysti toimii jos halutaan välttämättä pienempää monitoimikonetta.
Chinookin etu moneen muuhun verrattuna on että yhdella koneella voidaan viedä reipas joukkueellinen ja vielä ammuksia sekä aseita kerralla ja kolmella koneella komppania sotilaita. Siinä missä iso kone vaatii tilaa, vaatii useamman kopterin laskeutumisalue vielä enemmän tilaa tai sitten maahanlaskua pitää porrastaa enemmän. Raskaalla kopterilla voidaan siirtää tarvittaessa ajoneuvoja, tykkejä ja raskaitakin ammuksia ja tehoreserviä riittää kaikkiin olosuhteisiin, myös tällaiseen:
Mielellään ei enää military-koneita Airbussilta, näytöt on surkeat.