Mennäkseni sitten ilmavoimiin, niin...
Voidaanko sanoa, että ilmavoimat teki virheen hankkiessaan yksimoottorisia koneita?
Hornetia hankittaessa kai laskeskeltiin, että kaksimoottorinen konetyyppi on käyttökuluiltaan halvempi, koska riski konemenetyksistä moottorivikojen takia pienenee rutkasti. Laskin pikaisesti nettilähteistä, että moottorivian takia on tuhoutunut alkuperäisiä MiG-21 koneita ainakin kaksi kappaletta, MiG-21Bis koneita ainakin kolme kappaletta ja Hawkeja myös ainakin kolme kappaletta.
Lisäksi löytyi pari onnettomuutta (Pielavesi, 2.7.1971 ja Salla, 25.3.2003), joista Sallan tapauksessa moottori oli sammunut puustoon törmäämisen takia ja lentäjät pelastautuneet heittoistuimilla lennettyään konetta moottori sammuksissa vielä useita kilometrejä. Pielaveden tapauksessa jää epäselväksi, miksi koneesta tuli ohjauskyvytön puustoon törmäyksen jälkeen, mutta siinäkin ohjaaja ehti hypätä törmäyksen jälkeen, joten ilmeisestikin kyse oli jälleen moottorin vaurioitumisesta. Joskin näissä kahdessa tapauksessa on hyvin epävarmaa, olisiko toisesta moottorista ollut apua.
Hawkin osalta hankintapäätöksiä ei voi kritisoida suoralta kädeltä. Kolme kohtalokasta moottorivikaa ei kai ole kovin paljon, kun otetaan huomioon, että Hawkeja on hankittu iso määrä, kaikkiaan 75 kpl, ja että niillä on lennetty yli 35 vuotta. Harjoitushävittäjän huollossa suihkumoottori lienee muutenkin yksi isoimpia kulueriä, joten ero yksi- ja kaksimoottorisen koneen käyttökuluissa voi olla harjoitushävittäjissä suurempi kuin oikeissa hävittäjissä, joissa on lukuisia muitakin paljon huoltoa vaativia järjestelmiä ja laitteita. Kaksimoottorisella konetyypillä saavutettu kustannussäästö ei siis ole mikään selviö, voi hyvin olla, että Hawk oli paras valinta kaikin puolin.
Neuvostoliittolaisista konetyypeistä taas sanottakoon, että kyllä ne sitten olivat epäluotettavia! Muutama vuosikymmen käyttöä tai allekin muutaman kymmenen koneen fleetillä, ja romua syntyy kuin liukuhihnalta. (Jälkikäteen on toki helppo viisastella, kun ei ole enää poliittista painolastia hankinnoissa.) Kunpa MiGien sijaan olisi hankittu länsimaisia koneita, mielellään kahdella moottorilla varustettuina.
Minulla on aina ollut rakkaussuhde
F-5 Freedom Fighterin ja F-5 Tigerin kanssa. Syy löytynee Nato-kiimastani... mutta kattokaa ny, onhan se siisti kuin Hornet pienenä!
Kuva/Wikipedia
P.S. Osaako joku kertoa, miksi Drakeniin ostettiin myös Falcon-ohjuksen infrapunahakuista versiota pelkkien Sidewinderien sijaan? Vai onko Sipri - ullatus ullatus - erehtynyt ja merkinnyt väärän ohjusmallin Suomen kohdalle, ja todellisuudessa Suomella oli Falconista vain SARH-versio?