Samovarius
Ylipäällikkö
Pitäisi itsekin tätä sinä kulmakivenä, tämähän näkyi aivan erityisesti Ilmavoimien palvelusturvallisuudessa. Parissa vuodessa 70-luvulla ajettiin tonttiin enemmän koneita kuin 2000-luvun kahdella vuosikymmenellä yhteensä. Sekä teknologia että toimintakulttuuri olivat aivan eri tasolla kuin nykyään, eikä PV ollut siinä erityisesti poikkeus (vaikka joitain erityispiirteitä varmaan oli ylempien upseerien ollessa vielä sotaveteraaneja). Turvallisuuden kehittäminen on pitkäjänteistä työtä jota täytyy tukea teknisillä ratkaisuilla, ja kumpikin tie oli 50 vuotta sitten vielä aika alkutekijöissään. SIlloin kuolemantapaukset toiminnassa hyväksyttiin, koska käytännössä vaihtoehto olisi ollut luopua koko toiminnasta.Ehkä kyse oli muustakin kuin kylmästä sodasta.
70-luvulla liikenteessäkin kuoli 1000 ihmistä vuosittain, vaikka autoja oli vain 1 miljoona. Nyt autoja on 3,5 miljoonaa ja kuolleita n. 220 vuodessa.
Myös työtapaturmat niittivät 70-luvulla noin 100 uhria vuosittain kun nyt ollaan 10-20 kuolleessa.
Välillä tietysti suuri shokki pakottaa muutoksiin. Rautatiepuolella Kuurilan junaturma 1957 pakotti VR:n havahtumaan, sillä onnettomuus olisi ollut ehkäistävissä linjaradioilla. Ne tulivatkin vetureihin piakkoin (1962 eteenpäin) ja toimintakulttuuria alettiin myös työstää uusiksi. Nykyaikaiseen JKV:hen onkin niistä ajoista melkoisen pitkä matka, seuraava askel on luopua fyysisistä opastimista lähes tykkänään ETCS-järjestelmän myötä. Kulkutietoviestit ovat jo nyt luettavissa JULIAn kautta, mutta ne eivät ole kattavia.