Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ja suomessa oli irving, sliipparit, hurriganes ja pelle miljoona. Samaa elämää Neuvostoliiton ohjauksessa.
Tämä nyt on ehkä vähän kärjistys joo, ja meillä oli Keihäsmatkat (mutta yleisesti ei vapaata pääsyä asumaan jonnekin lännemmäksi), ja tuonti 60/70 luvuilta vapaampaa esmes autot. YLE päätti kuka sai näkyvyyttä (MTV oli 100% vain humppaa ja viihdettä).

Joo, aika sama asuitko itä-Saksassa vai Suomessa joskus 70-luvulla. Sakujen nakurantojen korvikkeena meillä oli Tallinna ja Leningrad. Kun suomipoikaa rupesi väsyttämään, katsoi miliisit hyväntahtoisesti perään ettei lännen rahamiestä käännetty kadulla pikku torkut ottaessa.

Neukkulassa oli omilleen tiukempaa, siellä oli kulttuuri kovin kapea-alaista.
 
Puhutko nyt suomesta vai lipsahtiko? : "(mutta yleisesti ei vapaata pääsyä asumaan jonnekin lännemmäksi)"
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt on ehkä vähän kärjistys joo, ja meillä oli Keihäsmatkat (mutta yleisesti ei vapaata pääsyä asumaan jonnekin lännemmäksi), ja tuonti 60/70 luvuilta vapaampaa esmes autot. YLE päätti kuka sai näkyvyyttä (MTV oli 100% vain humppaa ja viihdettä).

Joo, aika sama asuitko itä-Saksassa vai Suomessa joskus 70-luvulla. Sakujen nakurantojen korvikkeena meillä oli Tallinna ja Leningrad. Kun suomipoikaa rupesi väsyttämään, katsoi miliisit hyväntahtoisesti perään ettei lännen rahamiestä käännetty kadulla pikku torkut ottaessa.

Neukkulassa oli omilleen tiukempaa, siellä oli kulttuuri kovin kapea-alaista.
Mitä tarkoitat kun kirjoitat, ettei länteen voinut muuttaa vapaasti?
Omassa lähipiirissä/suvussa kun on useampi joka lähtenyt, eikä asia ole ollut mitenkään vaikeaa/rajoitettua. Toki jos sitä verrataan nykypäivän EU:n sisäiseen muuttamiseen, muutto on ollut monimutkaista.
 
Tämä nyt on ehkä vähän kärjistys joo, ja meillä oli Keihäsmatkat (mutta yleisesti ei vapaata pääsyä asumaan jonnekin lännemmäksi), ja tuonti 60/70 luvuilta vapaampaa esmes autot. YLE päätti kuka sai näkyvyyttä (MTV oli 100% vain humppaa ja viihdettä).

Joo, aika sama asuitko itä-Saksassa vai Suomessa joskus 70-luvulla. Sakujen nakurantojen korvikkeena meillä oli Tallinna ja Leningrad. Kun suomipoikaa rupesi väsyttämään, katsoi miliisit hyväntahtoisesti perään ettei lännen rahamiestä käännetty kadulla pikku torkut ottaessa.

Neukkulassa oli omilleen tiukempaa, siellä oli kulttuuri kovin kapea-alaista.
Länteen muutettiin hyvinkin vapaasti, sillä käsittääkseni Ruotsi on lännempänä kuin Suomi. Sinnehän muutti 1960-70-luvuilla yli 300 000 suomalaista. Suomen rajaviranomaiset eivät myöskään ampuneet yhtään maasta poistuvaa, toisin kuin DDR:ssa.
 
Toki jos sitä verrataan nykypäivän EU:n sisäiseen muuttamiseen, muutto on ollut monimutkaista.
Sitä meinasin.

Nykyään kun Schengen muutto on että meet Epsanjaan notkumaan, ja kun kinuat etuja, jos kysytään mitä täällä luuhaat, sanot että olet täällä "koska mua huvittaa".

Aina on päässyt meriiteillä ja jotain motivaatiota osoittaen muuttamaan.

Ruotsiin mentiin töihin. Kun papereita kuukausi/kaksi maahantulon jälkeen syynättiin pysyvää oleskelua ajatellen, lyötiin viranomaispöytään työsoppari Saabilta/Volvolta, "onko muita?", "on muija, raskaana", "tervetuloa sitten asumaan" .
 
Viimeksi muokattu:
Joo, aika sama asuitko itä-Saksassa vai Suomessa joskus 70-luvulla.
MITÄÄÄ ??? en tiedä missä sinä olet asunut tuolloin, vai oletko asunut vielä missään. Mutta voin paljastaa aikalaisena, että ei todellakaan ollut sama. Jos me ei nyt ihan mikään Monaco oltu, mutta derkkula oli kyllä kyllä lähinnä samanlainen militaristinen paskakasa, kuin mikä tahansa muu idän ihme. Se, että sieltä näytettiin nukkumatti-animaatioita illalla, oli heidän koko kulttuurielämänsä, teknisen pätevyyden ja osaamisen ehdoton kruununjalokivi. (ainiin .. olihan sieltä ne halvat kuusenvalotkin .. mutta siihen se jäi)

edit: pitää vielä lisätä että mistä tuo ajatus Tallinnan tai Leningradin rannoista tulee ? Suomesta lähdettiin 70-luvulla espanjan aurinkorannoille, Italiaan .. vaikkapa Riminiin. Skimbaamassa käytiin alpeilla, jos välillä toki esim Kalpiksessa, Vuokatissa tai Rukalla. Tallinnaan tuskin edes pääsi, ja hiukan epäilen että Leningradiinkaan olisi ollut muuta tungosta kuin raskaanmetallin punaisen taisteluosaston pioneerileirit, tai jotain vastaavaa SNS aiheista.
 
Viimeksi muokattu:
MITÄÄÄ ??? en tiedä missä sinä olet asunut tuolloin, vai oletko asunut vielä missään. Mutta voin paljastaa aikalaisena, että ei todellakaan ollut sama. Jos me ei nyt ihan mikään Monaco oltu, mutta derkkula oli kyllä kyllä lähinnä samanlainen militaristinen paskakasa, kuin mikä tahansa muu idän ihme. Se, että sieltä näytettiin nukkumatti-animaatioita illalla, oli heidän koko kulttuurielämänsä, teknisen pätevyyden ja osaamisen ehdoton kruununjalokivi. (ainiin .. olihan sieltä ne halvat kuusenvalotkin .. mutta siihen se jäi)

edit: pitää vielä lisätä että mistä tuo ajatus Tallinnan tai Leningradin rannoista tulee ? Suomesta lähdettiin 70-luvulla espanjan aurinkorannoille, Italiaan .. vaikkapa Riminiin. Skimbaamassa käytiin alpeilla, jos välillä toki esim Kalpiksessa, Vuokatissa tai Rukalla. Tallinnaan tuskin edes pääsi, ja hiukan epäilen että Leningradiinkaan olisi ollut muuta tungosta kuin raskaanmetallin punaisen taisteluosaston pioneerileirit, tai jotain vastaavaa SNS aiheista.

Sanoinhan vähän kärjistäen.

Olen kyllä ihan aikalainen, koulussa toki 70 luvulla vasta.

Meidän ympyröissä ei Riminillä ravattu, mutta Leningradissa kyllä.

Satoja tuhansia turistireissuja Suomesta sinne per vuosi 70-80 luvuilla.

M/S Georg Ots aloitti joo liikennöinnin Tallinnaan vasta v. 1980, eli ei vielä 70-luvulla. Ennen sitä sinne oli vaikea kulkea.

Tuossa juttua itäturismista:

 
MITÄÄÄ ??? en tiedä missä sinä olet asunut tuolloin, vai oletko asunut vielä missään. Mutta voin paljastaa aikalaisena, että ei todellakaan ollut sama. Jos me ei nyt ihan mikään Monaco oltu, mutta derkkula oli kyllä kyllä lähinnä samanlainen militaristinen paskakasa, kuin mikä tahansa muu idän ihme. Se, että sieltä näytettiin nukkumatti-animaatioita illalla, oli heidän koko kulttuurielämänsä, teknisen pätevyyden ja osaamisen ehdoton kruununjalokivi. (ainiin .. olihan sieltä ne halvat kuusenvalotkin .. mutta siihen se jäi)

edit: pitää vielä lisätä että mistä tuo ajatus Tallinnan tai Leningradin rannoista tulee ? Suomesta lähdettiin 70-luvulla espanjan aurinkorannoille, Italiaan .. vaikkapa Riminiin. Skimbaamassa käytiin alpeilla, jos välillä toki esim Kalpiksessa, Vuokatissa tai Rukalla. Tallinnaan tuskin edes pääsi, ja hiukan epäilen että Leningradiinkaan olisi ollut muuta tungosta kuin raskaanmetallin punaisen taisteluosaston pioneerileirit, tai jotain vastaavaa SNS aiheista.
Vanhemmillani edelleen DDR kuusenvalot. Tuskin olleet vuosiin käytössä mutta löytyypä kuitenkin.
 
Vanhemmillani edelleen DDR kuusenvalot. Tuskin olleet vuosiin käytössä mutta löytyypä kuitenkin.
Samoin, mullakin. :D Alkuperäisessä laatikossaan, jokunen kynttilä on pitänyt vaihtaa.. ja vaimo kysyy joka Joulu voisiko ne heittää jo menemään. En tosin ole niitä kyllä käyttänyt muutamaan vuoteen.
 
Steinstücken oli Länsi-Berliinin enklaavi keskellä DDR:ää.


273157897_1011735159700442_98038806201387107_n.jpg

Vastaava oli Länsi-Berliinin Eiskeller. 1961 itäsaksalaiset rajavartijat koettivat estää länsiberliiniläistä pikkupoikaa liikkumasta kodin ja koulun välilä. Brittien miehityssektorin joukot lähettivät panssariauton turvaamaan pojan koulutietä.

Berlin-Eiskeller_Erwin_mit_britischem_Panzerspähwagen.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Samoin, mullakin. :D Alkuperäisessä laatikossaan, jokunen kynttilä on pitänyt vaihtaa.. ja vaimo kysyy joka Joulu voisiko ne heittää jo menemään. En tosin ole niitä kyllä käyttänyt muutamaan vuoteen.
Samoin toimii vielä, kuusta ei ole ollut vuosiin. Laatikon kansi on graafisen suunnittelun ja painotyön "mestariteos".

Ei sama kuin @hansai n viestissä.
 
1957
North American Aviation vastaanottaa tilauksen rakentaa strateginen ydinpommittaja jonka:
Paino on 500,000 lb ( 226 tonnia )
Pituus 200 ft (61 m)
Lentokorkeus 75,000 ft ( 23 km )
Matkalentonopeus 2000 mph ( 3200 km/h)

1964
Se lentää. . . .
 

Liitteet

  • north-american-xb70-valkyrie-5B.jpg
    north-american-xb70-valkyrie-5B.jpg
    685.7 KB · Luettu: 28
  • north-american-xb70-valkyrie-7.jpg
    north-american-xb70-valkyrie-7.jpg
    688.2 KB · Luettu: 28
1957
North American Aviation vastaanottaa tilauksen rakentaa strateginen ydinpommittaja jonka:
Paino on 500,000 lb ( 226 tonnia )
Pituus 200 ft (61 m)
Lentokorkeus 75,000 ft ( 23 km )
Matkalentonopeus 2000 mph ( 3200 km/h)

1964
Se lentää. . . .
XB-70:n pikkuveli XF-108 samalta yhtiöltä. Ei päässyt prototyyppivaiheeseen saakka.


F-108-8x.png
 
Back
Top