Projektinumero on lähellä vuosimallia, vaikka ei tarkoita samaa kun autoissa. Esimerkkinä vaikka tänä kesänä sotavarusteeksi hyväksymisen 50-vuotispäiviään vietänyt T-72.
Neuvostolaivaston projektinumerot on lähempänä tankkien Objekt-numeroita. Alkavat ykkösestä ja nykyään kai mennään jossain 2600:ssa. Välistä tehdään isoja hyppäyksiä, kaikki 'projektit' ei toteudu ja joskus numeroinnissa mennään myös taaksepäin. Meille tarjottujen moottoritorpedoveneiden projektinro oli 183 (lännessä tunnettiin nimellä "P-6-luokka"). Rigojen kohdalla "vuosimalli" sattui vaan osumaan suht lähelle.
Mitä on tämä "aikalaiskirjallisuus"? Raamattusi Suomen Laivastoko? Noottikriisin jälkeen laadittiin pikaisesti Merivoimien ehdotus laivanrakennusohjelmaksi. Siinä ei haluttu ulkomailta muuta, kuin venäläisiä laivamoottoreita (toteutui) sekä kiinnostava "maalisukellusvene" Neuvostoliitosta, johon oli varattu 1 miljardi silloista markkaa. Kaikki uudet laivat haluttiin siis rakentaa kotimaassa: Umpihölmö koululaiva sekä tykkiveneet, joita tässä vaiheessa kutsuttiin häveliäästi "vartiolaivoiksi".
Tarkoittanet K-ohjelmaa joka laadittiin päällekäin noottikriisin ja tavaraluotto-hankinnan kanssa: tuskin siinä speksattiin ehdottomasti että kaikki alukset olisi rakennettava kotimaassa? Jo 50-luvun lopussa merivoimat oli todennut kotimaisen sotalaivasuunnittelukapasiteetin riittämättömäksi (Haataja: Luku 2.5). Käytettyjä aluksia kyllä harkittiin, erityisesti Darkeja (Vasamat) esitettiin hankittavaksi enemmän. Kuten Haatajan teoksesta käy ilmi, Riga-luokka oli jo 50-luvun pohdinnoissa mainittu aluksena, jonka ominaisuudet olisivat Suomellekin sopivia. (Silloin tosin ehkä vielä ajateltiin vastaavan aluksen suunnittelua kotimaassa). Noottikriisin aikaan poliittinen tilanne muuttui nopeasti. Rigojen hankinta ehdittiin jo peruakin, kunnes ulkovallat suuttuivat it-ohjushankinnasta, jonka jälkeen ne palautettiin ostoslistalle.
Nimitykset 'saattaja' ja 'vartiolaiva' on tulkittu kotimaiseksi häveliäisyydeksi, mutta Rigat luokiteltiin alkuperämaassaankin 'vartiolaivoiksi' (
storozhevije korabl).
Porlock Bayn hankinnan vastustukseen on varmaan vaikuttaneet arvovaltatekijätkin, sillä hankintapäätös tehtiin informoimatta merivoimien komentajaa. K-ohjelman valmistuessa Porlock Bay oli jo ostettu, mutta silloin ehkä ajateltiin vielä sen olevan 'väliaikainen' koululaiva.
En ole kuullut että K-ohjelmaan olisi sukellusvene kuulunut. Mainitaanko tämä jossain dokumentissa? Tavaraluotto-kyselyissä sellaista ei ainakaan tietääkseni mainita, melko uskalias pyyntö olisi ollut se. Sukellusveneitä kyllä etenkin 50-luvulla vielä kaavailuissa palloteltiin, kun uskottiin että rauhansopimuksen rajoitukset poistuvat "ihan kohta".
No eihän asia nyt tietenkään näin ole, vaikka todellakin Haatajan tekstistä saa tällaisen kuvan. Valtionhallinnossa kaikki päätökset tehdään ao virastossa esittelyjen perusteella; sitä ennen asia käsitellään PE:ssa sekä vielä tuohon aikaan aktiivisesti toimineessa Puolustusneuvostossa. Puolustusministeri Björkenheim lähti Nliiton matkalle 22.1.1961 mutta päätös valtuuskunnan matkasta oli tehty jo 18.1.61. Oma tulkintani on, että Kekkonen kantoi huolta siitä, miltä asia näyttäisi ulkomailla. Saattajakauppaa piti saada tasapainottamaan laivahankinnat länsimaista. Alla oleva arkistolähde osoittaa, että asia oli jo päätetty ja Urkki ainoastaan kiirehti valtuuskuntaa lähtemään pikaisesti ostosmatkalle sekä tälle mahdollisimman paljon julkisuutta. Asia olisi ollut tutkijankin helposti tarkistettavissa.
Näin ehkä, joskin en pidä mahdottomana etteikö jotain kokousten ja muistioiden ulkopuolista vaikuttamista olisi ollut mukana. Kerrotaanhan että nykyinen presidenttimmekin olisi yrittänyt taivutella merivoimia hankkimatta amerikkalaista ohjusjärjestelmää. Paasikiven aikaan taas presidentti oli erikseen kieltänyt aseostot NL:stä.
Kysymys De Jerseyn roolista asekauppojen välittäjänä on hyvä nosto. Epäilyksiä korruptiosta on herätetty ennenkin, mutta kukaan ei ole osannut asiaa tarkentaa. Agentti ei brittiaseiden kaupoissa tosin ole mikään harvinaisuus; kukaan ei vaan enää muista, että myös Hawkit tuli 1970-luvulla Machinery-yhtiön välittäminä. Myyjäosapuolihan siinä viimeisen sanan sanoo, ja kenties britit dumppasi second-hand asevuorensa suoraan agenttien hoidettavaksi asevoimien keskittyessä omiin hommiinsa.
Joo, onhan nämä agenttikuviot voineet olla vain rehellistä ulkoistamista. Tosin sivulla 52 mainitut episodit herättävät kysymyksiä. Amiraliteetti ja De Jersey tiesivät koululaivahankinnan peruuntumisesta ennen laivastoa??
Myyhän armeijat nykyäänkin tavaraa yksityisille ja joskus niillä tehdään hyvää tiliä. Hyvä esimerkki vanhat Leopard 1:t, jotka nyt yhtäkkiä osoittautuivat hyvinkin himoituiksi ja halutuiksi.
Haatajan työn lähdepohja on puutteellinen eikä siten kannata uskoa kaikkea siihen kirjoitettua, vaikka työ onkin MPKK ssa hyväksytty. "It-kykyä pidettiin hyvänä" siinä vaiheessa, kun meikäläinen valtuuskunta sai yhden päivän aikaa tutustua alukseen satamassa! Totuus paljastui, kun purkkeja alettiin kotimaassa käyttää. Käsin tasattavat kevyet it-tykit vaihdettiin, mutta laivan antiikkiselle tulenjohtojärjestelmälle ei tietenkään mahdettu mitään. Saattajien tulenjohtojärjestelmän pystysuunnan hyrrä sekosi käännöksissä joten, jos piti ampua niin sitte vaan ajettiin suoraan. Lentokoneista puolestaan piti tulla ennakkovaroitus, sillä ilma-ammuntajärjestelmän käynnistäminen kesti 30 sekuntia. Ovatko nämä nykyaikaisen 1960-luvun sotalaivan ominaisuuksia? Eihän näistä silloin kukaan mitään julkisuuteen puhunut, koska aluksen 120 varusmiestä olis sodanuhkatilanteessa noussu ruotsinlaivaan oman aluksen sijasta, jos ominaisuudet olis ollu tiedossa.
Yhdessä päivässä nyt ei tietenkään juuri muuta ehdi arvioida kuin todeta ettei kengän kanta mene pääkannesta sisään. Haatajan teoksessa saattajien it-kykyä käsitellään sivuilla 84-86.
Joulukuun alussa 1967 järjestetyssä Helsingin Ilma-
torjuntarykmentin tarkastustilaisuudessa huolet saattajien heikosta ilma-ammuntakyvystä
näyttivät osoittautuvan turhiksi. Laivastolippueen komentaja Olavi Haikala arvioi saattajien
kantahenkilöstön saavuttaneen tykistöjärjestelmän hallinnan täydellisen tason neljän vuoden
määrätietoisella koulutuksella. Raskaan 100 mm tykistöjärjestelmän arvioitiin olevan lähivuo-
sina käyttökelpoinen jopa jonkin verran äänennopeuden ylittävien ilmamaalien ammuntaan,
kunhan aluksella on riittävän hyvin koulutettua henkilöstöä.
Kuten sanoin, vertailukohta ehkä vaikuttaa. Tuon ajan uusimmassa suomalaisessa sotalaivassa,
Keihässalmessa, oli optinen tulenjohto 1930-luvun tyyliin, tykitkin taisi olla käsin veivattavat.
Ihmettelen tarvetta todistella saattajat joksikin muinaismuistoiksi. Tekninen taso ei tietenkään ollut hankintahetkellä enää kuuminta hottia, muttei niin ollut missään 1950-luvulla rakennetussa sotalaivassa. Konteksti selviää vaikka 1960- ja 70-lukujen Janes Fighting Ship-vuosikertojen selailulla. Tuon ajan laivastot olivat väärällään teknisesti samantasoisia sota-aluksia niin idässä kuin lännessä. Rigat palveli neuvostolaivastossa yhtä pitkään kuin Suomessa, taisivatpa viimeiset nähdä maan hajoamisenkin.
"Hölmössä kotimaisessa koululaivassa" olisi tietenkin ollut modernimpi laskin ja täysautomaattiset 76mm tykit. Puolustusministeriö oli vaan jämähtänyt ajatukseen, ettei koululaivaa käytetä sodassa, joten siihen on 'turha' laittaa aseita. Ilmeisesti eivät olleet tutustuneet vaikka Ruotsin laivastoon, jossa koululaiva on aina ollut myös yksi taistelukykyisimmistä yksiköistä.
Ruotsin legendaarinen koululaiva, panssariristeilijä
Fylgja, "Pohjolan valkea joutsen":
Toki koululaivan rakennusbudjetti oli myös menossa kirkkaasti alunperin arvioidun yli. Oli noussut jo 30% eikä varmaan siihen olisi jäänyt, koska alkuperäinen hinta-arvio oli niin optimistinen.
Juuri näin; herätesytyttimiä pyydettiin kyllä, mutta neukut ei suostunu myymään. Joten ammunnoissa vaan joka kranaatti ensin aikautuslaitteeseen ja sen jälkeen ladataan käsin putkeen. Paljonko tassä tulee hajontaa, kun hommaa ei joka päivä harjoitella? Olisko vaikka 0,5 sek eli kohti vauhdilla 250 m/s tulevaan maaliin 125 m. Ja tämän päälle analogisen järjestelmän ona virhe eli tarkoittaa sitä, ettei aluksen päätykistöllä ole mitään merkitystä ilma-ammunnassa.
Kymmeniä suihkukoneita ammuttiin Vietnamissa alas 85mm ja 100mm it-tykeillä...
Tämä on totta. Ajateltiin kaiketi, ettei toista (isompaa) alusta koskaan maaliksi tule, koska liikutaan ainoastaan saariston suojassa. Emme tosin tiedä, huomattiinko asiaa lainkaan, ennenkuin tykit oli jo ostettu. Suurta kaliberia tarvittiin maa-ammuntoihin, 76 mm maailmalla yleinen laivatykki todettiin liian tehottomaksi omien joukkojen tukemiseen maa-ammunnoin.
Sodassa suurin osa meritaisteluista oli käyty vene-luokan vastustajia vastaan, ja kyllähän sirpalekranaattikin jotain tekee isommalle alukselle, ainakin kansirakennelmiin osuessaan. Ajateltiin ehkä että sen kanssa pärjätään.
Ranskalaiset ei suostuneet myymään meille 100-millistään, joka oli merivoimien ykkösvalinta. Italialaisten 76-millisen kranaatti taas oli pintamaaleja vastaan paljon tehottomampi ja kantamaltaan lyhyt. OTO-Melaran legendaarisen kolmituumaisen ensimmäinen versio oli susi, sitä ei tosin tuolloin vielä kukaan tiennyt. Briteistä, NL:stä tai Yhdysvalloista ei ollut saatavissa sopivia moderneja tykkejä. Paljosta on paha valita??
Mainittakoon että tuon ajan modernimmassa sotalaivassa, USS
Long Beachissa, oli käsin ladattavat, 2MS aikaiset 5"/38kal tykit.
Hankintoja voidaan jälkeenpäin arvioida kyseisen ajan määrärahoihin, poliittisiin reunaehtoihin ja muihin relevantteihin seikkoihin perustuen. Näinhän tehtiin esim vähän aikaisemman Gnat-kaupan suhteen, joka on täälläkin todettu epäonnistuneeksi. Samoilla rahoilla ne maavoimat ja ilmavoimatkin toimivat, mutta Merivoimien vuosikymmenet jatkunut vaikenemisen kulttuuri aiheuttaa tällaisilla , isolta osin maallikoiden täyttämällä, forumille käyttäytymistieteiden tunteman ns. vahvistusharhan.
Varmasti tykkiveneistä olisi tehty vähän isompia jos rahaa olisi ollut käytettävissä enemmän. Tykkiveneistähän jäi pois alkuperäiset vaatimukset jäävahvistuksesta ja miinoituskyvystä. Rahaa ei kuitenkaan ollut joten niistä tuli sellaisia kuin tuli. Puolustusvoimissa ja -ministeriössä ei ymmärretty kovinkaan hyvin laivateknisiä asioita joten ohjaus oli välistä asiantuntematonta. Hyvä esimerkki on 1950-luvun saattajaprojekti. Alkuperäiseen esitykseenhän kuului sekä hävittäjiä että tykkiveneitä. Ensinmainitut todettiin liian kalliiksi, joten päätettiin yhdistää niiden ominaisuuksia yhteen 600 tonnin alustyyppiin. Siihen ehkä olisi saanut vielä jonkunmoisen taistelualuksen. Puolustusvoimien esikunta kuitenkin ilmoitti että 600 tonnia on liian iso, pudottakaa 450 tonniin - eli saman kokoinen kuin sodanaikainen tykkivene. Mutta aseistus ja kulkukoneisto olisi pitänyt olla kolminkertainen. Tehtävä oli tietenkin aivan mahdoton ja laivat jäi siltä erää rakentamatta.