Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Tämäkin lanka näyttää valitettavasti ajautuvan kohti videoiden spämmäysputkea. Epäilen, ettei niitä loppuun asti jaksa katsoa edes alkuperäinen postaaja. Sinänsä jäsen @tulikomento on niitä harvoja, jotka enää historialankoihin jotain muutakin kirjoittavat...

Mikko Pulliainen kuuluu maamme noin yhden käden sormilla laskettavien "oikeiden" (siis asiantuntevien) militääritoimittajien joukkoon. Jos ei nimi ole tuttu, niin tästä jutusta voi aloittaa. Artikkelissa on kuvaus myös Viggenin aikaansa edellä olleen datalinkin toiminnasta. Sen vanhempaa versiota eivät ruotsalaiset suostuneet edellisellä vuosikymmenellä meille myymään, vaan oli pakko kehittää oma.

Tarina oli sotilaslentopiireissä suomalaisille tuttu jo heti kylmän sodan päätyttyä, kun svedut laittoin messin seinälle kuvan Viggenin suoraan sivulta kuvaamasta SR-71-koneesta. Eivät silloin kuitenkaan kertoneet lisätietoja tai jos kertoivatkin, niin tarina pysyi meillä hyvin pienen piirin tiedossa. Ite muistan kuulleeni version, jossa ainutlaatuinen kuvakulma selitettiin sillä, että SR-71 oli tankkauskoneen perässä...

Julkisuuteen tämä kiehtova stoori tuli viimeistään 2018, jolloin USAF palkitsi SR-71:n pelastaneet Viggen-lentäjät. Lisätietoja saatiin sitten vähän myöhemmin, kun eri ilmailulehdet kertoivat tarkemmin miten vakavasta casesta oikeasti oli kysymys. Alla yksi esimerkki; suomeksi en muista että olisi aikaisemmin kukaan tätä stooria julkaissut, mutta on hyvin voinut mennä multa ohikin.
 
Viimeksi muokattu:

Tämäkin lanka näyttää valitettavasti ajautuvan kohti videoiden spämmäysputkea. Epäilen, ettei niitä loppuun asti katso edes alkuperäinen postaaja. Sinänsä jäsen @tulikomento on niitä harvoja, jotka enää historialankoihin jotain muutakin postaavat...

Mikko Pulliainen kuuluu maamme noin yhden käden sormilla laskettavien "oikeiden" (siis asiantuntevien) militääritoimittajien joukkoon. Jos ei nimi ole tuttu, niin tästä jutusta voi aloittaa. Artikkelissa on kuvaus myös Viggenin aikaansa edellä olleen datalinkin toiminnasta. Sen vanhempaa versiota eivät ruotsalaiset suostuneet edellisellä vuosikymmenellä meille myymään, vaan oli pakko kehittää oma.

Tarina oli lentopiireissä suomalaisille tuttu jo heti kylmän sodan päätyttyä, kun svedut laittoin messin seinälle kuvan Viggenin suoraan sivulta kuvaamasta SR-71-koneesta. Eivät silloin kuitenkaan kertoneet lisätietoja tai jos kertoivat niin pysyi meillä hyvin pienen piirin tiedossa. Ite muistan kuulleeni version, jossa ainutlaatuinen kuvakulma selitettiin sillä, että SR-71 oli tankkauskoneen perässä...

Julkisuuteen tämä kiehtova stoori tuli viimeistään 2018, jolloin jenkit palkitsi SR-71:n pelastaneet Viggen-lentäjät. Lisätietoja saatiin sitten vähän myöhemmin, kun eri ilmailulehdet kertoivat tarkemmin miten vakavasta casesta oikeasti oli kysymys. Alla yksi esimerkki; suomeksi en muista että olisi aikaisemmin kukaan tätä stooria julkaissut, mutta on hyvin voinut mennä multa ohikin.
Harvoin näitä kommentoin. Kiitos old boy näistä täydennyksistä. Erinomaisia. Koskee myös muita viljoja. Kiitos.
 

Tämäkin lanka näyttää valitettavasti ajautuvan kohti videoiden spämmäysputkea. Epäilen, ettei niitä loppuun asti jaksa katsoa edes alkuperäinen postaaja. Sinänsä jäsen @tulikomento on niitä harvoja, jotka enää historialankoihin jotain muutakin kirjoittavat...

Mikko Pulliainen kuuluu maamme noin yhden käden sormilla laskettavien "oikeiden" (siis asiantuntevien) militääritoimittajien joukkoon. Jos ei nimi ole tuttu, niin tästä jutusta voi aloittaa. Artikkelissa on kuvaus myös Viggenin aikaansa edellä olleen datalinkin toiminnasta. Sen vanhempaa versiota eivät ruotsalaiset suostuneet edellisellä vuosikymmenellä meille myymään, vaan oli pakko kehittää oma.

Tarina oli sotilaslentopiireissä suomalaisille tuttu jo heti kylmän sodan päätyttyä, kun svedut laittoin messin seinälle kuvan Viggenin suoraan sivulta kuvaamasta SR-71-koneesta. Eivät silloin kuitenkaan kertoneet lisätietoja tai jos kertoivatkin, niin tarina pysyi meillä hyvin pienen piirin tiedossa. Ite muistan kuulleeni version, jossa ainutlaatuinen kuvakulma selitettiin sillä, että SR-71 oli tankkauskoneen perässä...

Julkisuuteen tämä kiehtova stoori tuli viimeistään 2018, jolloin USAF palkitsi SR-71:n pelastaneet Viggen-lentäjät. Lisätietoja saatiin sitten vähän myöhemmin, kun eri ilmailulehdet kertoivat tarkemmin miten vakavasta casesta oikeasti oli kysymys. Alla yksi esimerkki; suomeksi en muista että olisi aikaisemmin kukaan tätä stooria julkaissut, mutta on hyvin voinut mennä multa ohikin.

Tämä oli hyvin mielenkiintoinen keissi. Erään SR-71 kirjan mukaan Viggen oli myös ainoa hävittäjä, joka sai tutkalukituksen korkealla ja kovaa lentäneeseen Blackbirdiin kun nämä sahasivat Baltic Express -reitillä.
 
Tämä oli hyvin mielenkiintoinen keissi. Erään SR-71 kirjan mukaan Viggen oli myös ainoa hävittäjä, joka sai tutkalukituksen korkealla ja kovaa lentäneeseen Blackbirdiin kun nämä sahasivat Baltic Express -reitillä.
Siivet-lehdessä oli muutama vuosi sitten artikkeli näistä lennoista. Drakenilla päästiin asemiin kerran tai kahdesti, mutta enempi tuurilla, kun Drakenilla jouduttiin menemään aivan suorituskyvyn rajoille että oli edes teoreettinen mahdollisuus. Viggen oli nopeampi ja siinä oli myös enempi kerosiinia.

Suomalaiset laskivat että MiG-21:llä vastaava onnistuisi, mutta lisäsäiliöt pitäisi pudottaa, muuten gaso loppuisi kesken. Lupaa säiliöiden pudottamiseen ei saatu, eikä SR-71:n torjuntoja sitten yritetty.
 
Blackbird-lentojen reitti alkoi Tanskan kohdalta, meni yli Bornholmin, pohjoiseen Puolan kohdalla. Saaremaan kohdalta alkoi kaarto Ruotsia kohti, jossa Tukholman kohdalla oli suunta taas etelään. Matka jatkui Gotlannin ja Öölannin välistä Bornholmin korkeudelle, josta reitti kääntyi länteen.

Reitti on kansainvälisillä alueilla. Gotlannin ja Öölannin välissä käytävä on todella kapea mutta SR-71 loukkasi Ruotsin ilmatilaa ilmeisesti vain tuon yhden kerran.

Ruotsalaiset hätyyttelivät Viggenillä Blackbirdiä harjoitusmielessä usein. Paras tukikohta oli F17 Rönneby, joka oli nousua ja kiihdyttämistä ajatellen sopivasti sijoittunut Gotlantiin nähden.
 
Eräs tuttu palveli 80-luvulla taistelunjohtajana Lapin lennostossa. Muistaakseni Kaamasen tutka-asemalla. On kertonut, että Blackbird näytti tutkan ruudulla "loikkivan" eteenpäin. Sen verran nopeasti se lensi, että tutka-antennin pyörähdyksen aikana kone näytti etenevän hyppien muihin verrattuna. Tutkalla nähtiin jonnekin Barentsinmeren tasalle.
 
Blackbird-lentojen reitti alkoi Tanskan kohdalta, meni yli Bornholmin, pohjoiseen Puolan kohdalla. Saaremaan kohdalta alkoi kaarto Ruotsia kohti, jossa Tukholman kohdalla oli suunta taas etelään. Matka jatkui Gotlannin ja Öölannin välistä Bornholmin korkeudelle, josta reitti kääntyi länteen.
Siivet-lehdessä oli muutama vuosi sitten artikkeli näistä lennoista. Drakenilla päästiin asemiin kerran tai kahdesti, mutta enempi tuurilla, kun Drakenilla jouduttiin menemään aivan suorituskyvyn rajoille että oli edes teoreettinen mahdollisuus. Viggen oli nopeampi ja siinä oli myös enempi kerosiinia.
Enhän mä enää muistanut melkein 10 v sitten täällä käytyä keskustelua, jota olin käynyt tykkäämässäkin. Siivet-lehden toimitus saa taustansa johdosta paljon tällaista sisäpiiritietoa käyttöönsä, ite en aviisia lue kuin satunnaisesti. Sen verran voisi T&T n juttua vielä kommentoida, että ajatus tiedustelukoneen alasampumisesta kansainvälisillä vesillä tuntuu vuonna 1987 ekli Gorbatsovin valtakaudella aika kaukaiselta. Koneen ei väitetty loukanneen neukkujen ilmatilaa, joka aikaisemmin 1980-luvulla johti alasampumisiin. Tämä osa juttua saattaa olla jonkun vapaan toimitajan liioittelua jutun parantamiseksi.

Eräs tuttu palveli 80-luvulla taistelunjohtajana Lapin lennostossa. Muistaakseni Kaamasen tutka-asemalla. On kertonut, että Blackbird näytti tutkan ruudulla "loikkivan" eteenpäin. Sen verran nopeasti se lensi, että tutka-antennin pyörähdyksen aikana kone näytti etenevän hyppien muihin verrattuna. Tutkalla nähtiin jonnekin Barentsinmeren tasalle.
Ensimmäiset korkealla suurella nopeudella tapahtuneet lennot Suomen ilmatilassa tai läheisyydessä tekivät SR-71 n edeltäjät, CIA n operoimat A-12 OXCART koneet. Niitä ei havaittu tutkilla, koska niillä jo silloin oli stealth-tekniikkaa käytössä. Noheva naispuolinen tutkamittaaja kuitenkin kiinnitti huomion säännöllisesti silloin tällöin ilmaantuvaan ja nopeasti katoavaan pisteeseen, joka oletetiin ensin tutkahäiriöksi. Mutta kun pisteet yhdistettiin ja "aikaleimattiin", viestikeskuksen tasolle saatiin ensimmäistä kertaa A-12 reitti. Myöhemmin ilmeni, että koneen häirintälähetin prosessoi saapuvan tutkasignaalin ja lähetti sen takaisin muutettuna, jolloin koneen paikka menikin ihan muualle. Mahtoi harmittaa torjuntaa yrittäneitä neukkuja!

Jukka Rislakki kertoo lennosta, jonka A-12 suoritti pitkin itärajaa Jäämereltä Suomenlahdelle. Tarkoituksena oli houkutella neukut laittamaan tutkiinsa sotamoodit päälle. Kuinka sattuikaan, niin Pääesikunnan kentsut kokoontuivat lennon tapahtumapäivänä Inarissa ja valvontatutka piti sammuttaa huoltotöiden vuoksi. Olisikohan heidän hiihtoreittinsä kulkenut sen ohi? Näin lento ei paljastunut suomalaisille, torjuntaan nousseet MiGit olisi meillä ainakin heti huomattu, jolloin olisi osattu taas hakea A-12 tutkavälkettäkin.

Uskaliaan lennon tuloksista ei ole tietenkään tietoja, mutta lentosuunnitelma on paljon myöhemmin eli vasta tällä vuosituhannella julkistettu. Huolta aiheutti Leningradin ja Tallinnan kehittynyt ohjusilmatorjunta.

Oma kommentti loppuun: BUK-1 laittoi SR-71:n eläkkeelle.
Onhan tämäkin mahdollista, mutta koneen ylläpito oli myös kallista suurvallallekin. Sitä myös käytettiin kohteisiin, jolla ei ollut eikä tulossakaan BUK-tasoista ilmatorjuntaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin se kirja, se on tämä Paul Crickmoren teos. Tässä kuvataan nuo Viggen -episodit melko tarkasti. Se on juuri kuten @Vonka tuossa kertoikin. Ronnebyn tukikohta oli ideaalisesti sijoittunut tuohon Baltic Express -reitin kupeeseen. Crickmoren kirjassa on myös tarinaa Barentsinmereltä, jossa 80-luvulla rupesi tulemaan vastaan MiG-31 Foxhound -torjuntahävittäjiä.

61Ue-Syx88L._SL1500_.webp
 
Enhän mä enää muistanut melkein 10 v sitten täällä käytyä keskustelua, jota olin käynyt tykkäämässäkin. Siivet-lehden toimitus saa taustansa johdosta paljon tällaista sisäpiiritietoa käyttöönsä, ite en aviisia lue kuin satunnaisesti. Sen verran voisi T&T n juttua vielä kommentoida, että ajatus tiedustelukoneen alasampumisesta kansainvälisillä vesillä tuntuu vuonna 1987 ekli Gorbatsovin valtakaudella aika kaukaiselta. Koneen ei väitetty loukanneen neukkujen ilmatilaa, joka aikaisemmin 1980-luvulla johti alasampumisiin. Tämä osa juttua saattaa olla jonkun vapaan toimitajan liioittelua jutun parantamiseksi.

Kyllä tuntuisi vähän epätodennäköiseltä että alasampumisiin ruvettaisiin niin lähellä Ruotsin ilmatilaa - ja minne siellä itänaapurin koneet edes yrittäisivät pakottaa SR-71:stä laskeutumaan? Tarina lienee paisunut vuosien varrella. Parvi perässä kiitäviä MiGejä on tietenkin tuntunut amerikkalaislentäjien mielestä kuumottavalta, ei sen puoleen.

Koneenhan ei tarvinnut lentää NL:n ilmatilassa kuvia saadakseen, sivulle osoittavat tehokkaat kamerat saivat tarkkoja kuvia kymmenien ellei satojen kilometrien päästä. Myös MiG-25:n tiedusteluversiota operoitiin näin, vaikkei kone ja laitteet yhtä tehokkaita olleetkaan.

CIAn julkaisema A-12 -historiikki

Satelliitit saapuivat mestoille aikataulun mukaisesti, tiedustelukoneista ei voinut tietää.

U-2 oli taktisessa tiedustelussa parempi, A-12 -sarjan koneiden operointi muistutti enemmän avaruussukkulan kuin lentokoneen lennättämistä. Käytännössä joka lennolta tultiin takaisin pikku vaurioiden kanssa, huollossa meni viikko ellei parikin, koneet ei aina olleet äkkiä saatavilla silloin kun tarve oli.
 
jo silloin oli stealth-tekniikkaa käytössä.

koneen häirintälähetin prosessoi saapuvan tutkasignaalin ja lähetti sen takaisin muutettuna, jolloin koneen paikka menikin ihan muualle.
On ollut melkoista huipputekniikkaa jo 1960-luvulla. Uskomatonta tekniikan loikkaa, ei osaa edes kuvitella.
Ei tarvitse ihmetellä mikä on se kansakunta joka F-35:ia kehittää ja on Marsiin menossa (y)
 
A-12/SR-71 -häiveominaisuudet eivät tainneet olla kovin onnistuneita - tarvittava tietämys ei oikein ollut vielä hanskassa, ja jos oikein ymmärsin, niin Mach3 nopeudella jo koneen ympärillä olevat virtaukset heijasti tutkasäteilyä? Jälkiviisaasti ajatellen kone olisi varmaan ollut parempi jos häive olisi unohdettu kokonaan, sillä ratkaisut lisäsivät painoa ja kustannuksia. Mutta jos ei veikkaa niin ei voi voittaa.
 
A-12/SR-71 -häiveominaisuudet eivät tainneet olla kovin onnistuneita - tarvittava tietämys ei oikein ollut vielä hanskassa, ja jos oikein ymmärsin, niin Mach3 nopeudella jo koneen ympärillä olevat virtaukset heijasti tutkasäteilyä? Jälkiviisaasti ajatellen kone olisi varmaan ollut parempi jos häive olisi unohdettu kokonaan, sillä ratkaisut lisäsivät painoa ja kustannuksia. Mutta jos ei veikkaa niin ei voi voittaa.
Jos aihe kiinnostaa, niin U-2, SR-71 ja F-117-koneiden kehitystyöstä hienoja tarinoita Ben Richin kirjassa "Skunk Works".
 
Kun kirjoitin A-12 Oxcart lennoista Suomen lähellä jäi tunne, ettei kaikki sittenkään kenties ihan tarkalleen noin mennyt. Siksi piti tarkistaa ja tarkempi taustoitus on myös tarpeen:

Kun kylmä sota käynnistyi pian II MS päätyttyä, oli jenkkien presidenttinä Truman. Hänen mielestänsä länsimainen demokraattinen valtio voisi käydä tätä uudenlaista rauhan ajan sotaa ainoastaan säännöillä, jotka tuovat mieleen myöhemmät Obaman ajat; demokraatteja olivatkin molemmat. Tämä käytännössä varsin hankalasti noudatettava periaate johti sitten moniin takaiskuihin, kun esimerkiksi valta tärkeissä öljyvaltioissa Iranissa sekä Guatemalassa vaihtui jenkkien vastustajille.

Uusi pressa ex-kenraali Eisenhower oli sitä mieltä, että Rokkaa mukaillen: "Kylmäkin sota loppuu sotimalla." Asiaa pohjusti ensin ns. Doolittle Report (juu, sama sotilasilmailun historiasta tuttu urallaan nyt edennyt hemmo), joka suositteli CIA lle valtuuksia tiedusteluun "by any mens". Siihen asti olivat joutuneet ulkomaiden alueelle tunkeutumiseen käyttämään alihankkijoita, kuten brittejä tiedustelulennoilla ja norskeja värväämässä meikäläisiä kaukopartiomiehiä.

Tuloksena CIA sai tarvittavat valtuudet ja Lockheedilta tilattiin U-2:n suunnittelu ja valmistus. Lennot alkoivat 1950-luvun viimeisinä vuosina ja Suomenkin yli joskus mentiin. Meikäläisten silloisilla tutkilla ei ilmatilan loukkausta edes havaittu, kun tutkien korkeusulottuvuus loppui kesken. Onnen aikaa ei kuitenkaan kestänyt pitkään, kun U-2 ammuttiin alas Sverdlovskissa vappuna 1961. Tässä voidaan nähdä selvä ajallinen yhteys meidän ”Nootti-kriisiimme”, joka käynnistyi saman vuoden lokakuussa neukkujen lähetettyä ”huoli-ilmoituksen” meidän ilmapuolustuskyvystämme. Aikaisemmin asia ei meitä liikuttanut, kun ei neukutkaan mitään tunkeilijoille mahtanu. Mutta ei kirjoiteta poliittista historiaa uusiksi, vaan jatketaan vain ilmasotateemalla.

Neukut myös alkoivat voimakkaasti kehittämään ilmapuolustusjärjestelmäänsä. Lopputulos sai jenkkien peitenimen TALLIN. Leningradin puolustus ulottui Kuolasta Baltiaan ja Moskovan ympärille rakennettiin samanlainen. Periaatteessa kiinteitä it-ohjuspattereita pystyttiin rajoitetusti liikuttelemaan varta vasten rakennettuja teitä pitkin, joihin suomalaiset sotahistoriaharrastajat saattoivat myöhemmin tutustua esim. Siiranmäkeen mennessä.

A-12 ja myöhemmin SR-71 oli rakennettu jättämään jälkeensä torjuntaohjukset, mutta ei silläkään enää Nliiton ilmatilaan saanut lentää. Jenkeillä oli kuitenkin tarve selvittää tämän TALLIN-järjestelmän toimintaperiaatteet, käytettävät radiotaajuusalueet ja hyvällä säkällä tutkien ns. sotamooditkin. Sitä varten vaan pitäisi luoda neukkujen suunnasta riittävän uhkaavan tuntuinen tilanne, jossa ilmapuolustus käynnistyisi kuten oikeassa sodassa tapahtuisi.

Aprillipäivänä 1968 tapahtui mystinen alueloukkaus, jonka on arveltu ehkä olleen salainen tiedustelulento korkealla ilmatilassamme. Rislakki kertoi koneen olleen Oxcart, mutta tapahtuma-aikaan alettiin operoida jo SR-71 llä eikä Oxcartin historiasta edes löydy muita, kun Kauko-Idän operaatioita. Ei tietysti olisi aivan tavatonta, että CIA n kaikkia lentoja ei laiteta kirjoihin ja kansiin... Kone siis todennäköisesti oli SR-71 ja juuri ilmatilamme loukkauksen ajaksi sammutettu tutka oli Rovaniemen valvontatutka. Kuinka sattuikaan, paikalla Roissa olivat PV:n kentsut, jotka kokoontuivat hiihtolomalleen "sattumalta" juuri silloin. Halusivat kenties nähdä tutka-antennin ihan vierestä. Sitä ei voi tehdä, kun sammuttamalla tutka eli pitämällä sinänsä tarpeellinen huoltotauko. Lisää sattumia: Myös USA n suurlähetystön lentokone oli ilmassa Rovaniemen lähellä juuri tähän samaan aikaan. Norjalaiset taas eivät tienneet mahdollisesta ilmatilan loukkauksesta mitään, joka myös on varsin epäilyttävää.

Ei tiedetä, lennettiinkö kyseinen lento, mutta aivan liian monta yhteensattumaa tässä ainakin on. Jos lennettiin, on puolueettoman Suomen parasta olla virallisesti tietämättä asiasta yhtään mitään… Tietysti on myös mahdollista, että lento keskeytyi jostain esim. teknisestä syystä.


Koneenhan ei tarvinnut lentää NL:n ilmatilassa kuvia saadakseen, sivulle osoittavat tehokkaat kamerat saivat tarkkoja kuvia kymmenien ellei satojen kilometrien päästä. Myös MiG-25:n tiedusteluversiota operoitiin näin, vaikkei kone ja laitteet yhtä tehokkaita olleetkaan.
Kyse ei ollut tiedustelukyvystä, vaan ilmatilan loukkaaminen antaisi jonkinlaisen oikeutuksen alasampumiselle. Joka tapauksessa tilanne oli jenkeille huippuvaarallinen. Neukut oli lennoista raivoissaan ja ilman svedujen hävittäjäsuojaa olisivat vaikka törmänneet SR-71 n ohjauspintoihin tahallaan. Se olisi pudottanut koneen ja sitten olisi alkanut kilpajuoksu hylylle, joka olisi ollut kansainvälisillä merialueilla vapaasti ensiksi ehtivän nostettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa kiinteitä it-ohjuspattereita pystyttiin rajoitetusti liikuttelemaan varta vasten rakennettuja teitä pitkin, joihin suomalaiset sotahistoriaharrastajat saattoivat myöhemmin tutustua esim. Siiranmäkeen mennessä.

Juu, tämä jäi mieleen 2010 Kannaksen sotahistorian reissulla. Tieverkko oli sellaista että kurvit ja mutkat olivat aika loivan oloisia. Oppaana toiminut evp. kapiainen tiesi kertoa juuri näistä liikuteltavista ohjuksista.
 
Entiset viholliset tarinoivat tässä podcastissa. Brittiarmeijan Chieftain -vaunun veteraani ja NVA:n T-72 -vaunumies äänessä.

 
Back
Top