En nähnyt muuta kuin yhden kerrallaan, enkä usko niitä olleen enempää siinä kohdassa. Voihan se olla, että on muualta operoinut. Ei se kyllä montaa minuttia ilmassa ollut, per reissu. Ihmekö tuo että osasivat odottaa, raitsikkaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitenköhän tuo on venäläisessä taktiikassa toiminta ylimenojen suhteen?
Kahtohan kaakkoissuomen karttaa, jos puolustaja ehtii valmistautua, valmistella jne. niin eipä vesistönylityksiltä juuri voi välttyä.
Kahtohan kaakkoissuomen karttaa, jos puolustaja ehtii valmistautua, valmistella jne. niin eipä vesistönylityksiltä juuri voi välttyä.
Minä olen Järvi-Suomesta syntyäni, kyllä hyvin tiedetään minkälaiset tulpat saa Saimaan ympärille . Sitä paitsi ylettömästi rakastamani Savon Prikaatin skenaarioissa puhuttiin aina Raikuun ja Kulennoisten tasasta.Kahtohan kaakkoissuomen karttaa, jos puolustaja ehtii valmistautua, valmistella jne. niin eipä vesistönylityksiltä juuri voi välttyä.
Muistan hyvin tuon tapauksen ja siihen liittyneen keskustelun ydinaseista.Jos toinen kotimainen luonnistuu niin suosittelen tätä puolituntista dokkaria ns. Whisky on the Rocks -tapauksesta. Syksyllä 1981 punalaivaston sukellusvene ajoi karille Ruotsin aluevesillä Karlskronan laivastotukikohdan edustalla. Ruotsi ja NL ajautuivat kriisiin.
Tässä asiassa voisi suositella käyntiä Venäjällä. Jos se ei ole mahdollista niin kaiketi GoogleEarth kin antaa viitteitä.Mitenköhän tuo on venäläisessä taktiikassa toiminta ylimenojen suhteen? Jos ei joenylityksiä lasketa, niin mennäänkö tänä päivänä enää miten mielellään vesilakeuksien yli? Hiidenvedelläkin oli 1,5 km ylitys.
Muistelen että niillä oli tavoitteena mennä samantien heitämällä yli. Rynnäkkövaunut ja miehistönkuljetusvaunut olivat uimakykyisiä, ainoastaan raskaat vaunut ja huolto jne. tarvitsivat siltaa/ponttooneja. Tämä siis pienemmissä ylityksissä, joku ½ kilometria alkaa olla jo aika paljon, kun matkanopeus vedessä ei ollut mitenkään iso.Mitenköhän tuo on venäläisessä taktiikassa toiminta ylimenojen suhteen? Jos ei joenylityksiä lasketa, niin mennäänkö tänä päivänä enää miten mielellään vesilakeuksien yli? Hiidenvedelläkin oli 1,5 km ylitys.
Asevaikutuksen teho kuitenkin kasvanut. Tartte kuin yksi CV jostakin sivusta yltää, niin kyyti on kylmää, epäreilusta nyt puhumattakaan.
Jos kuvitellaan, että pataljoona ylittää, niin minkälainen tiestö pitää olla vastarannalla? Yksi tie riittää?
Tässä asiassa voisi suositella käyntiä Venäjällä. Jos se ei ole mahdollista niin kaiketi GoogleEarth kin antaa viitteitä.
Yksi taistelija kerran vertasi Suomen jokia venäläisiin, nimittäin Taipaleessa taistellut runoilija Dolmatovski pian 80 vuotta sitten. Hänen mukaansa Taipaleenjoki oli "vain purosen levyinen". Mun silmin siinä on tosi kova virta ja Vuoksihan on paikoin kuin pieni järvi.
Katsoin tuon pätkän kokonaisuudessaan.Tämä liittynee ketjun teemaan. Pitkän linjan amerikkalaisdiplomaatti James Ford Cooper luennoi USA:n ja Suomen suhteista kylmän sodan aikana. Palveli pitkään Yhdysvaltain Helsingin suurlähetystössä. Kirjoitti kirjan kokemuksistaan.
Katso liite: 33529
... jos joukkojen väsyminen osuu tuohon saumaan, niin se on soppa.
Sitten vielä rikkana rokassa, syömäpuoli. Ei siinä pysty oikein keskittymään, kun toissapäivänä syönyt viimeksi. Syö varmuuden vuoksi kaikki mitä saat irti, ei sen hyvää tarvitse olla. Esim. 4-5 voinappia kun löytyi, ne piti liikkeellä monta tuntia. Ei ne sissimuonatkaan kovin kauan riitäHarjoitukset tuppaavat nykyään aina olemaan niin lyhyitä, ettei sitä väsymisaspektia oikein todella päästä todetamaan. Toki pari vuorokauttakin samoilla silmillä vie mehut ja parhaan terän, mutta jossain 4-5 päivän reenissä alkaa vasta pyörähtämään käyntiin ne perusjutut kuten itsensä huoltaminen aina kun on mahdollista. Muutama vanhempi kaveri vielä muistelee kolmen viikon ampumaleiriä Rovalla tms. pitempiä rypistyksiä.
Nähtiinkö Hiidenvedellä siis uivia PT-76:iä?
Panssaritiedustelijoilla ei enää tuolloin ollu PT-76 käytössä. Sillä vaunulla ei kyllä pääse yllätykseen vaan tiedustelujoukkueen liikkumista voi seurata kuulohavainnoin kilometrien päästä. Lagus esitti näille joukkueille 1943 moottoripyöriä ja v. 1977 oli päästy niin pitkälle että ruotsalaiset Husqvarnat oli jo kokeiltavina.Vastassa siis 12 PT-76:ta yhtä erilliskomppanian joukkuetta vastassa.