Kylmän sodan salaisuudet??

Oliko Suomen kansalaisille asetettu mitään liikkumisrajoitteita Harppi-Saksan alueella ?
Ainakaan minun matkustellessani ei ollut samanlaista systeemiä kuin esim. NL:ssä, että sai ajaa vain tiettyjä turisteille sallittuja reittejä. Sama päti myös Tsekkoslovakiaan, Unkariin ja Jugoslaviaan. Myöskään viisumia tai hotellihuonetta ei tarvinnut hankkia etukäteen.
 
Ainakaan minun matkustellessani ei ollut samanlaista systeemiä kuin esim. NL:ssä, että sai ajaa vain tiettyjä turisteille sallittuja reittejä. Sama päti myös Tsekkoslovakiaan, Unkariin ja Jugoslaviaan. Myöskään viisumia tai hotellihuonetta ei tarvinnut hankkia etukäteen.

Muistaakseni NL ja Albania olivat tässä matkailuasiassa ns. sosiaalisesti läheisiä. Tosin NLssa pystyi ryhmämatkailemaan varsin vapaasti, kunhan tietyt reunaehdot olivat kunnossa. -84 oli tuntemiani ihmisiä vähän hiton pitkällä bussiturneella NLssa, keski-aasiassa asti ja kertoman mukaan ilman mitään ongelmia. Tottakai koko matkan ajaksi piti palkata matkaopas, ettei linja-auto eksy minnekään. :)

Jugoslaviassa oli muistaakseni jokin ihme juttu liittyen turistiin ja julkiseen liikenteeseen, siinä oli joku huomioitava asia, mutta en enää jaksa muistaa mikä.
 
Muistaakseni NL ja Albania olivat tässä matkailuasiassa ns. sosiaalisesti läheisiä. Tosin NLssa pystyi ryhmämatkailemaan varsin vapaasti, kunhan tietyt reunaehdot olivat kunnossa. -84 oli tuntemiani ihmisiä vähän hiton pitkällä bussiturneella NLssa, keski-aasiassa asti ja kertoman mukaan ilman mitään ongelmia. Tottakai koko matkan ajaksi piti palkata matkaopas, ettei linja-auto eksy minnekään. :)

Jugoslaviassa oli muistaakseni jokin ihme juttu liittyen turistiin ja julkiseen liikenteeseen, siinä oli joku huomioitava asia, mutta en enää jaksa muistaa mikä.

Kerran Neuvostoliitossa käyneenä mieleen on jäänyt kesällä 1989 tiukka rajatarkastus Nuijamaan rajanylityspaikalla. Sitten seuraavan kerran bussi pysäytettiin Viipurin sillalla. Mahtoiko olla heikäläisten rajavyöhykkeen takaraja niillä kohdilla.
 
Oliko Suomen kansalaisille asetettu mitään liikkumisrajoitteita Harppi-Saksan alueella ?
80-luvun puolivälin paikkeilla menin prätkällä Rostockista Länsi-Berliiniin ja sieltä taas Länsi-Saksan suuntaan.

Mieleen jäi rajan ylitys, jossa Itä-Saksan puolella passi ja matkustusasiakirjat pantiin nahkaiseen pussukkaan, joka matkasi kymmeniä metrejä seuraavalle kopille läpinäkyvässä tuubissa olevaa hihnaa pitkin. Siellä uusi tarkastus. Kopeissa olevat rajavartijat eivät voineet nähdä toisiaan, joten järjestely poisti mahdollisuuden yrittää yli laittamalla D-markkoja tai dollareita passin väliin.
 
Muistaakseni NL ja Albania olivat tässä matkailuasiassa ns. sosiaalisesti läheisiä. Tosin NLssa pystyi ryhmämatkailemaan varsin vapaasti, kunhan tietyt reunaehdot olivat kunnossa. -84 oli tuntemiani ihmisiä vähän hiton pitkällä bussiturneella NLssa, keski-aasiassa asti ja kertoman mukaan ilman mitään ongelmia. Tottakai koko matkan ajaksi piti palkata matkaopas, ettei linja-auto eksy minnekään. :)

Jugoslaviassa oli muistaakseni jokin ihme juttu liittyen turistiin ja julkiseen liikenteeseen, siinä oli joku huomioitava asia, mutta en enää jaksa muistaa mikä.
Miten on Albanian matkailun kanssa ollut 80-luvulla, aika harvinaista herkkua. Pahkasiassa muistaakseni kerrottiin, että tervetulleeksi toivotetaan Kalašnikovin latausliikkeellä. Ajelin Jugoslavian läpi, eikä edes jugot olleet valmiita päästämään rajalle. Mitään muita rajoitteita liikkumisen suhteen en muista siellä olleen. Saattaa olla, että rajalla kerrottiin jotain, mutta en sloboa ymmärtänyt.
Jaa, siltojen ja joidenkin rakennusten kuvaamista oli rajoitettu, mutta se taitaa olla yleismailmallista.
Albaniaan pääsin vasta tällä vuosituhannella, olisko ollut 2006.
Melko alkutekijöissään oli silloinkin matkailuhommat. Sarandessakin oli hotelleja valmiina, mutta asiakkaat puuttuivat. Unikkopellot hyvin vartioituna ja verkkoaidan takana, sekä bunkkerit jäivät mieleen.
 
Kerran Neuvostoliitossa käyneenä mieleen on jäänyt kesällä 1989 tiukka rajatarkastus Nuijamaan rajanylityspaikalla. Sitten seuraavan kerran bussi pysäytettiin Viipurin sillalla. Mahtoiko olla heikäläisten rajavyöhykkeen takaraja niillä kohdilla.

-86 oli vielä se wanha kunnon sovjetimalli. Ensin oli poistullessa rajavartioston tarkastus - muutaman kymmenen kilometrin taival ilman lupaa pysähtyä - tulli jne. Voisin kirjoittaa melkoisen esseen siitä reissusta, mutta puoliakaan ette uskoisi. Enivei, en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut ravaavat matkoilla Venäjällä tai silloin NLssa? Ei auennut silloin se autuus, eikä aukea tänäänkään.
 
84 oli tuntemiani ihmisiä vähän hiton pitkällä bussiturneella NLssa, keski-aasiassa asti ja kertoman mukaan ilman mitään ongelmia.
Yksi työkaveri kertoi joskus käyneensä Kaski-Aasian turneilla useampaan otteeseen. Hikistä hommaa sen ajan busseilla. Hänet vain tutkittiin joka rajalla ja välilläkin.
Ihmettelyni loppui, kun näin hänestä valokuvan noilta ajoilta. Musta tukka (mallia Veli Tuck) ja mustat Horst Nussbaum viikset ja bulgarialainen rahanvaihtajan takki, musta.
Näytti siis paikalliselta.
 
-86 oli vielä se wanha kunnon sovjetimalli. Ensin oli poistullessa rajavartioston tarkastus - muutaman kymmenen kilometrin taival ilman lupaa pysähtyä - tulli jne. Voisin kirjoittaa melkoisen esseen siitä reissusta, mutta puoliakaan ette uskoisi. Enivei, en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut ravaavat matkoilla Venäjällä tai silloin NLssa? Ei auennut silloin se autuus, eikä aukea tänäänkään.
Ryssistä nyt voi uskoa mitä vain, itselläkin oli hyvät mahdollisuudet pieneen rajakahakkaan mulkun ryssätulliukon takia
 
Näistä neukkukokemuksista monella varmasti riittää kerrottavaa! Yksi hauska juttu oli vanhan työkaverini kertoma juttu 1980-luvun Neukkulasta. Hänellä oli pidempikestoinen työprojekti nykyisessä Ukrainassa suomalaisyrityksen toimittaessa sinne värkkejä. Yhteydet Suomeen hoituivat lentäen, mutta työkaverini oli kerran esittänyt, että hän haluaisi ajaa Suomesta työmaalle. Tämä oli yllättäen onnistunut helposti ja herra lähti Suomesta koti Ukrainaa. Jossain vaiheessa matkaa oli tullut tenkkapoo: keskellä aroa oleva tie haarautui kahdeksi tieksi, jotka pikku hiljaa erkanivat toisistaan. Tienristeyksessä ei ollut kylttejä eikä ketään mailla halmeilla, keltä kysyä. Työkaverini oli suuriin piirtein heittänyt kolikkoa ja valinnut toisen tien. Tämän jälkeen oli mennyt pitkä aika, eikä ketään ollut näkynyt missään. Jossain vaiheessa työkaverini oli alkanut katsella taustapeilistä, että ihan kuin joku muukin olisi matkalla samaan suuntaan. Aikaa oli taas mennyt, kun työkaverini tunnisti takaatulijan sivuvaunumoottoripyöräksi. Vielä meni hetki ja sitten sivuvaunumoottoripyörä ohitti työkaverini ja pysäytti samalla työkaverini auton. Moottoripyörän sivuvaunusta nousi herrasmies, joka koputti auton sivuikkunaan. Työkaverini avatessa ikkunan tulija oli kommentoinut selvällä suomenkielellä: "Gospodin Karttunen, käännyitte edellisessä risteyksessä väärälle tielle". Valvonta oli selvästi pelannut hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Aseriisuntaa Neuvostoliitossa 1984 Severomorskin laivastotukikohdassa. Noin 1000 meritorjunta- ja ilmatorjuntaohjusta räjähti ammusbunkkereissa.

03da41f2a425b8b8610bcd8ad03da961.jpg
 
-86 oli vielä se wanha kunnon sovjetimalli. Ensin oli poistullessa rajavartioston tarkastus - muutaman kymmenen kilometrin taival ilman lupaa pysähtyä - tulli jne. Voisin kirjoittaa melkoisen esseen siitä reissusta, mutta puoliakaan ette uskoisi. Enivei, en ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut ravaavat matkoilla Venäjällä tai silloin NLssa? Ei auennut silloin se autuus, eikä aukea tänäänkään.
Halpa hinta oli se vetovoimatekijä suomalaisille. Kun vei ja möi muassaan farkut, sukkahousut, tai vaikka digitaalisen rannekellon, ostajia ei tarvinnut houkutella ja ruplia sai useamman sentin paksuisen paalin. Suomalaiselle votkaturistille kaikki oli halpaa NL:ssä ja juopoittelu eritoten. Itse kävin Leningradissa vapaaehtoisella bussimatkalla -81. Toisen kerran tarjoteltiin työn puolesta pakkoa kymmenkunta vuotta takaperin ja tilasivat väkisin viisuminkin. Totesin etten lähde, enkä lähtenyt.
 
Länsivaltojen erikoisjoukkojen sabotaasisuunnitelmia kylmän sodan Berliinissä.

 
Back
Top