Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Osa ruotsalaisesta mekanisoidusta pataljoonasta. Kuva vuodelta 1984.

Katso liite: 49703
Mikä tuommoisen pataljoonan kokoonpano on ollut (vai onko tuo vahvennettu tai osa prikaatia .. vaunukalustoa on aika tuhdisti) ?
Olisiko myös @Soldierblue 'lla tai @adam7 'lla jotain lisätietoa näistä?
Panssarikomppaniallinen Centurionejahan tuossa ainakin on, samoin komppaniallinen Ikv-91'iä, ilmeisesti pst noilla avo-volvoilla ja pataljoonan pehmeitä kudoksia varten noi kolmisenkymmentä pbv301 .. vai 302 'ta. Mitäs muuta roinaa ..


Edit:
valistuin ehkä hieman; ilmeisesti tuossa tosiaan on pataljoona, johon kuuluu noi Ikv-91 vaunut ja 12 vaunuinen panssarikomppania (Centurion/ strv101R). Lisäksi näiden välissä on yksi bgbv81.
-seuraavassa rivissä onkin sitten apseja pbv302 se kolmisenkymmentä.
-ja sitä seuraavassa kahdeksan "Pansarvärnspjästerrängbil 1111" (pvpjtgb 1111) ja jatkona läjä "terrängbil 11" (tgb 11)
-neljännessä rivissä on tgb20, tgb13 ja tgb30
 
Viimeksi muokattu:
Etelä-Vietnamin sorruttua neukut pääsivät tutkimaan amerikkalaisten jälkeensä jättämää kalustoa. Testattavaksi päätyi mm. F-5 -hävittäjä.

Tämän pätkän jälkeen Top Gun ykkösen Migit ovat hieman uskottavampia. Mahtaako nuo koneet olla jossakin ilmailumuseossa Venäjällä tänä päivänä? Ainakin propagandan osalta hyvinkin saattaisivat olla.
 
Tämän pätkän jälkeen Top Gun ykkösen Migit ovat hieman uskottavampia. Mahtaako nuo koneet olla jossakin ilmailumuseossa Venäjällä tänä päivänä? Ainakin propagandan osalta hyvinkin saattaisivat olla.

Tässä lisätietoa tuosta neukkujen F-5 -testistä.

 
Tässä lisätietoa tuosta neukkujen F-5 -testistä.

Juu kaivoin jo videosi jälkeen lisää tietoa. Ennen tätä oletin, että Georgialta takavarikoitu Humvee oli konkreettisin amerikkalainen sotalelu mikä venäläisillä oli.
 
Juu kaivoin jo videosi jälkeen lisää tietoa. Ennen tätä oletin, että Georgialta takavarikoitu Humvee oli konkreettisin amerikkalainen sotalelu mikä venäläisillä oli.

Vietnamin sodan seurauksena neukuille avautui pienoinen aarreaitta. Eipä silti, Israelin kautta USA on puolestaan saanut kaikenlaista kivaa kuten mm. MiG-21:n.

 
Vietnamin sodan seurauksena neukuille avautui pienoinen aarreaitta. Eipä silti, Israelin kautta USA on puolestaan saanut kaikenlaista kivaa kuten mm. MiG-21:n.

Muistatko nähneesi elokuvan jossa israelilainen lentäjä toi jostain naapurimaasta muistaakseni MIG 15 hävittäjän Israeliin. Olisiko ollut jopa tosi tarina taustalla. Olen nähnyt elokuvan joskus 90 luvulla.
 
Perustuu löyhästi tuohon oikeaan loikkaustapaukseen.
Irakilaisen lentäjän loikkauksen jälkeen oli ehjä MiG-21 jenkkien tutkittavana, mutta ei manuaaleja joita ilman on hankala pitää konetta lentokelpoisena oikeissa säädöissä. Ne saatiin Suomesta, kun myöhempi PV:n komentaja Lauri Sutela luovutti kopiot Belgiassa. Oliko meillä ne kaikki, ei ole varmaa sillä ainakin Bis-mallin tehdashuollot tehtiin Neuvostoliitossa.

MiG-15 oli saatu jo aikaisemmin, kun pohjoiskorealainen lentäjä toi yhden Soulin kentälle Korean sodan viime hetkillä.
 
Mikä tuommoisen pataljoonan kokoonpano on ollut (vai onko tuo vahvennettu tai osa prikaatia .. vaunukalustoa on aika tuhdisti) ?
Olisiko myös @Soldierblue 'lla tai @adam7 'lla jotain lisätietoa näistä?
Panssarikomppaniallinen Centurionejahan tuossa ainakin on, samoin komppaniallinen Ikv-91'iä, ilmeisesti pst noilla avo-volvoilla ja pataljoonan pehmeitä kudoksia varten noi kolmisenkymmentä pbv301 .. vai 302 'ta. Mitäs muuta roinaa ..


Edit:
valistuin ehkä hieman; ilmeisesti tuossa tosiaan on pataljoona, johon kuuluu noi Ikv-91 vaunut ja 12 vaunuinen panssarikomppania (Centurion/ strv101R). Lisäksi näiden välissä on yksi bgbv81.
-seuraavassa rivissä onkin sitten apseja pbv302 se kolmisenkymmentä.
-ja sitä seuraavassa kahdeksan "Pansarvärnspjästerrängbil 1111" (pvpjtgb 1111) ja jatkona läjä "terrängbil 11" (tgb 11)
-neljännessä rivissä on tgb20, tgb13 ja tgb30
Ruotsalaisen panssaripataljoonan kokoonpano oli itseasiassa esikuvana meikäläiselle panssaripataljoonalle 1980-luvulla. Ruotsalaisessa PSP:ssa oli kaksi panssarivaunukomppaniaa, á 11 taisteluvaunua (kolme kolmen vaunun joukkuetta + päällikön ja varapäällikön vaunut). Kaksi panssarijääkärikomppaniaa PBV302-kalustolla. Haupitsipatteri, pst-joukkue, tiedustelujoukkue, pioneerijoukkue ja esikunta- ja huolto-osat oli pyörillä. Tässä kuvassa toinen panssarivaunukomppania korvattu IKV-91 panssarintorjuntavaunuilla, jotka oli tarkoitettu etupäässä pohjoisen jalkaväkijoukkojen tueksi.

Eli meillä oli aikanaan parempi panssaripataljoona, koska tukiosia oli enemmän teloilla ja oli panssari-ilmatorjuntaakin. Toki ruotsalaiset aikojen saatossa paransivat pataljooniaan. Se mikä ruotsalaisilla oli erinomainen idea, oli reservikomppania osana panssaripataljoonaa. Eli sodan ajan kokoonpanoissa oli reservikomppania joka liikkui kuorma-autoilla. Se koostui vaunumiehistä ja panssarijääkäreistä ja sitä käytettiin esikunnan ja huolto-osien suojaamiseen. Ja kun linjayksiköissä olisi tullut tappioita, täydennys olisi tullut välittömästi reservikomppaniasta. Sotakokemukset ovat osoittaneet että panssarijoukolla loppuu elävä voima ennen kuin vaunukalusto. Ja toisaalta on mys opittu, että henkilötäydennys jostain koulutuskeskuksesta ottaa aikaa. Tämä oli erinomainen ja halpa keino parantaa joukon sotavalmiutta ja taistelunkestävyyttä hyödyntäen yleisen asevelvollisuuden tarjoamaa suurta reserviä. Tätä ideaa olen yrittänyt vuosikausia myydä meillä, mutta jostain käsittämättömästä syystä esimiehet eivät ole siihen innostuneet.
 
Irakilaisen lentäjän loikkauksen jälkeen oli ehjä MiG-21 jenkkien tutkittavana, mutta ei manuaaleja joita ilman on hankala pitää konetta lentokelpoisena oikeissa säädöissä. Ne saatiin Suomesta, kun myöhempi PV:n komentaja Lauri Sutela luovutti kopiot Belgiassa. Oliko meillä ne kaikki, ei ole varmaa sillä ainakin Bis-mallin tehdashuollot tehtiin Neuvostoliitossa.
Jenkit saivat jo ennen loikkausta manuaalit ja tilaisuuden lentää MiGeillä Irakissa. Irak kutsui vuoden 1963 vallankumouksen jälkeen brittiläiset ja amerikkalaiset sotilasneuvonantajat takaisin maahan.
 
1970-luvulla kaksi USA:n tiedustelusatelliittiohjelmaa koki takaiskun. Ensin TRW:n työntekijä myi Rhyolite satelliitin tiedot Neuvostoliitolle. Rhyolite oli signaalitiedustelusatelliitti jolla oli mm. salakuunneltu Politbyroon jäsenten autoradiopuheluja. Sitten CIA:n työntekijä myi KH-11 valokuvaussatelliitin manuaalin Neuvostoliitolle 3000 USD:llä. Kummassakaan tapauksessa Neuvostoliitto ei ilmeisesti ollut tiennyt satelliittien todellista tehtävää, koska ryhtyivät varotoimiin vähän sen jälkeen kun saivat dokumentit käsiinsä. Sellaisia aseita mitä USA oli voinut ennen kuvata rauhassa ruvettiin nyt piilottamaan KH-11:n ylilennon ajaksi ja Rhyoliten takia otettiin käyttöön ohjusten telemetriatietojen kryptaus.
 
Vietnamin sodan seurauksena neukuille avautui pienoinen aarreaitta. Eipä silti, Israelin kautta USA on puolestaan saanut kaikenlaista kivaa kuten mm. MiG-21:n.

Egyptin loikkaus länsileiriin 1976 oli tässä suhteessa jättipotti koska sieltä jenkit saivat esimerkiksi MiG-23:ia ja MiG-21:iä niin monta että saattoivat operoida niillä koelaivueissa ihan tosissaan. Lisäksi pingis-diplomatian seurauksena myös Kiina möi länteen J-7:aa hyshys-diileissä. Ihan uusinta kamaa noissa ei saatu mutta kohtuullisen tuoretta kuitenkin.
Neukut saivat Korean sodasta saaliiksi Sabren. Huhuttiin myös F-4:n saamisesta 'jostain' mutta ilmeisesti lentokelpoista yksilöä eivät koskaan saaneet. Paljon melko ehjiä komponentteja kuitenkin.
Mirageen NL pääsi varmaan tutustumaan hyvin, koska neukkumyönteisiä Mirage-käyttäjämaita oli paljon.
 
Israelin kautta USA on puolestaan saanut kaikenlaista kivaa kuten mm. MiG-21:n.
Jenkit saivat jo ennen loikkausta manuaalit ja tilaisuuden lentää MiGeillä Irakissa. Irak kutsui vuoden 1963 vallankumouksen jälkeen brittiläiset ja amerikkalaiset sotilasneuvonantajat takaisin maahan.
Sama väite on esitetty täällä aikaisemminkin, mutta on muistettava ettei länkkäreillä ollut mahdollista saada enempää tietoa kun irakilaisilla oli. 60-luvun alussa Suomessa oli lentokonetehtaalla jo 40 vuoden historia ja muutenkin olimme teollistunut länsimaa. Migit oli eka korkean teknologian neukkutuote, jonka itsenäinen ylläpitokyky oli puolueettomuutemme tähden elintärkeää. Silloin ei vielä maailmalla puhuttu suomettumisesta, vaan yritimme ja monissa asioissa onnistuimmekin olemaan aidosti puolueeton. Hiekkamaihin myydään aseiden mukana tänä päivänäkin säännöllisesti ylläpitopaketteja. 1960-luvun alun irakilaiset osasivat ehkä vähän enemmän kuin tankata koneet ja vaihtaa esim. polttoaineensuodattimen, mutta vaativat huollot oli jonkun muun osaajan hommaa.

Ulkomaisilla neuvonantajilla ei myöskään ole yleensä pääsyä kaikkeen tietoon. Vanha esimerkki Suomesta olisi vaikka v.1930 maahan saapunut brittilaivaston neuvonantaja. Saksalaiset vaativat ja saivat läpi rajauksen, jonka mukaan he eivät saaneet olla missään tekemisissä laivanrakennuksen kanssa. Sehän oli sakujen koetoimintaa omien tyyppien kehittämiseksi, jonka tulokset eivät saaneet tuoreeltaan päätyä vieraisiin käsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sama väite on esitetty täällä aikaisemminkin, mutta on muistettava ettei länkkäreillä ollut mahdollista saada enempää tietoa kun irakilaisilla oli. 60-luvun alussa Suomessa oli lentokonetehtaalla jo 40 vuoden historia ja muutenkin olimme teollistunut länsimaa. Migit oli eka korkean teknologian neukkutuote, jonka itsenäinen ylläpitokyky oli puolueettomuutemme tähden elintärkeää. Silloin ei vielä maailmalla puhuttu suomettumisesta, vaan yritimme ja monissa asioissa onnistuimmekin olemaan aidosti puolueeton. Hiekkamaihin myydään aseiden mukana tänä päivänäkin säännöllisesti ylläpitopaketteja. 1960-luvun alun irakilaiset osasivat ehkä vähän enemmän kuin tankata koneet ja vaihtaa esim. polttoaineensuodattimen, mutta vaativat huollot oli jonkun muun osaajan hommaa.

Ulkomaisilla neuvonantajilla ei myöskään ole yleensä pääsyä kaikkeen tietoon. Vanha esimerkki Suomesta olisi vaikka v.1930 maahan saapunut brittilaivaston neuvonantaja. Saksalaiset vaativat ja saivat läpi rajauksen, jonka mukaan he eivät saaneet olla missään tekemisissä laivanrakennuksen kanssa. Sehän oli sakujen koetoimintaa omien tyyppien kehitäämiseksi, jonka tulokset eivät saaneet päätyä vieräisiin käsiin.
Se tiedetään, että 1965 jenkeillä oli hallussa ainakin Neuvostoliittolainen 265 sivuinen manuaali "Techniques of Piloting and Military Use of the MiG-21F-13".
 
Back
Top