Kylmän sodan salaisuudet??

MiG-21F:n verrattuna Mirage taisi olla ylivoimainen, mutta bis:n verrattuna puntit olisivat olleet enemmän tasoissa? Toisaalta 1970-luvun lopulla Mirage-III:a olisi ehkä päivitetty paremmalla ip-ohjuksella ym...

Tämä variantti lienee Mirage 50. Siinä oli mm. kehittyneempi tutka, tehokkaampi moottori ja Matra R550, voisin kuvitella että se tuki myös uudempia Sidewinderin variantteja kuten AIM-9L. 50 on aikalailla Ranskan vastinen Kfirille ja ehkä vähän sellainen Ranskan MiG-21bis.
 
Noihin Mirage- ja Starfighter-juttuihin liittyen:



Kumpikin kone suunniteltiin aikana, jolloin hävittäjien ensisijainen tehtävä oli torjua strategisia pommikoneita ennen niiden pääsyä omien kaupunkien ylle, ydinohjusten aika oli vasta alkamassa. Ensimmäiset ICBM:t tulivat vasta niihin aikoihin, kun koneiden palveluskäyttö alkoi. Erityisesti F-104 oli tehty hyvin tiukasti tätä varten ja siksi sekä nousunopeus että huippunopeus olivat maailmanennätysluokkaa. Kone on lähinnä suihkumoottori jonka ympärille on pultattu pari siiventynkää ja ohjaamo. Kaartotaisteluun sitä ei ollut edes tarkoitettu, ketterämmän koneen kuten MiG-21:n kanssa nahistellessa sen olisi pitänyt pyrkiä irtautumaan korkeammalle, ja syöksyä tulittäen päin. Onnettomuustilastot olivat hurjia, mutta tämä kohtui täysin väärästä käytöstä: sakemannit käyttivät konetta hävittäjäpommittajana, mihin se soveltui kuin saniainen ruuvimeisseliksi (näin tekivät tietääkseni myös norjalaiset, kunnes tajusivat heillä oelvan myös F-5:iätorjuntahävittäjinä ja vaihtoivat roolit päikseen). Jo laskeutumisnopeus oli hurja 350 km/h ja siipeä piti huijata puhaltamalla tuolloin moottorin vuotoilmaa sen alle. F-104:llä oli kumiankan matalalento-ominaisuudet. Esmes Espanja ei menettänyt ainoatakaan Starfighteriä, ja Japani menetti koneen käyttöiän aikana 10 % siinä missä Kandada 46 %. F-86 Sabreistaan Kanada menetti lähes tasan puolet. Vika ei ollut koneessa vaan käyttäjässä.

Makaroonien F-104S onkin mielenkiintoinen kampe, kunnollisella tutkalla ja AIM-7 Sparroweilla varustettu. Itse pidän tätä varianttia parhaana analogiana NATO:n vastineelle MiG-21bisistä, Sparrow-ohjuksineen se todennäköisesti oli suorituskyvyltään kovempi. Bissellähän ei koskaan ollut kunnollista BVR-ohjusta, ainoa tutkaohjus siihen taisi olla R-3R joka oli sangen alkeellinen. Italot olivat hyvin tyytyväisiä F-104S:ään ja sen palvelus kestikin huomattavan pitkään, 2004 saakka. Muistelen lukeneeni happamia kommentteja Eurofighteristä, jonka startissa pitää käynnistellä tietokoneita ja kalibroida gyroskooppeja ja väkertää kaikenlaista muuta puuhastelua kun kone istuu kuin tikku paskassa. F-104Sään vain hypättiin ja polkaistiin mylly käyntiin ja taivaalla oltiin.

Mirage taas on ominaisuuksiltaan huomattavasti tasapainoisempi, mikä näkyykin hyvin koneperheen taipumisessa myöhemmin sujuvasti hävittäjäpommittajan kautta monitoimihävittäjäksi. Se kaartoi MiGiä tiukemmin ja säilytti suuremman siipipinta-alansa turvin nopeuttaan paremmin kaarrossa, MiG-21F taas oli nopeampi ja nousi nopeammin. Miragessa myös oli ilmataistelututka, Cyrano II, ja tutkaohjus, tosin kumpikin osoittautui Kuuden päivän sodassa lähes hyödyttömäksi hävittäjämaaleja vastaan - pommikoneita vastaan ne olisivat voineet toimiakin. Myös iippojen Safrir-1 osoittautui täydeksi sudeksi eikä heillä ollut toista ip-ohjusta 1967, joten Mirrellä ajeltiin kylmästi tappituntumalle ja MiGejä kuritettiin tykeillä. Sodan opetuksena Miraget johdotettiin kiireen vilkkaa Sidewindereille, sen kopio K-13 aiheutti viiden Miragen tappioista 3. Iipat olivat ostaneet 72 Mirage IIICJ:tä, joilla lennettiin pitkään 70-luvulle. Nesher eli Mirage 5 on tutkaton, rungoltaan pidennetty rynnäkköversio joka kehitettiin iippojen tilauksesta. Myöhemmin vitosmirreihin jälkiasennettiin tutkia, yleensä Cyrano IV tai Pakistanin Mirage 5PA:n tapauksessa Agave, jolla voitiin ampua Exoceteja. Tässä vaiheessa kehitys oli kulkenut jo täyden ympyrän ja rynnäkkökone oli taas hävittäjä, voitaneen puhua jo monitoimihävittäjästä. Näiden välissä on sitten lyhyemmällä rungonjatkeella varustettu hävittäjäpommittaja Mirage IIIE. Aiemmin mainitsemani Mirage 50 on Miragen päivitys, mitä markkinoitiin elinkaaripäivityksenä vanhoille operaattoreille 70-luvulla, mutta se taisi mennä kaupaksi vain Vuvuzelaan ja Chileen. Myös Apartheid-maan Atlas Cheetah perustuu Mirage 50:een vaikka sen teknologia muuten onkin Kfirin peruja (mm. kiinteät Canardit, mutta moottori on 50:n ATAR 09-50K). Kfir taas on amerikkalaisella J79-moottorilla ja kiinteillä canardeilla varustettu Nesherin jatkokehitelmä iippojen omalla avioniikalla (mm. Eltan tutka) ja tarkoitettu hävittäjätorjuntaan. Miragen versiohistoria on kieltämättä sekava kuin Windowsin.
 
RAF:ssa palvellessaan prinssi Charles opetteli pudottamaan ydinpommin.


En oikein ymmärrä "Nuclear bomb on himself"? Toki selviytyminen höyrystysbileistä oli vähän niin ja näin, mutta tuossa oli useita virheitä.
1968 pelotetehtävä siirtyi Royal Navyn Polariksille ja Vulcanit siirtyivät taktisiin (operatiivisiin?) pommitustehtäviin WE.177 -pommein. Näissä oli yhtenä vaihtoehtona "laydown" eli aikasytyttimellä varustetun pommin tiputtaminen maaliin.
 
En oikein ymmärrä "Nuclear bomb on himself"? Toki selviytyminen höyrystysbileistä oli vähän niin ja näin, mutta tuossa oli useita virheitä.
1968 pelotetehtävä siirtyi Royal Navyn Polariksille ja Vulcanit siirtyivät taktisiin (operatiivisiin?) pommitustehtäviin WE.177 -pommein. Näissä oli yhtenä vaihtoehtona "laydown" eli aikasytyttimellä varustetun pommin tiputtaminen maaliin.

Joo. Strateginen ydinpelote siirtyi laivaston ohjussukellusveneille. RAF:lle jäi vielä taktisten ydinjytkyjen kuskaaminen Länsi-Saksassa Tornadoilla ja Buccaneereilla.
 
The “stay behind” Special OP Troop consisted of selected soldiers in 6 man patrols whose task was to dig in large underground hides known as “mexe” shelters along the inner German border. They would then allow the main Soviet forces to pass over them before deploying to two smaller observation posts (Ops) where they would engage the enemy with the long-range guns and rockets of the British Army.

Colin, covers in detail, selection, training and deployment as well as how the mexes were constructed. Do check out Colin’s podcast, “The Unconventional Soldier” which offers first-hand accounts of past conflicts, military history, book and film reviews, plus guests, dits and digression
 
Viimeksi muokattu:
Ajankuvaa 1950-luvun lopulta. Vasemmistolainen Kansan Tahto on pahoittanut mielensä. Suomen ja Neuvostoliiton välistä ystävyyttä, yhteistyötä ja avunantoa on näin törkeällä tavalla loukattu. Lapin rajavartioston komentaja joutuu vastailemaan kieli keskellä suuta.

267636150_10159958888934206_6601956556410338114_n.jpg
 
Ajankuvaa 1950-luvun lopulta. Vasemmistolainen Kansan Tahto on pahoittanut mielensä. Suomen ja Neuvostoliiton välistä ystävyyttä, yhteistyötä ja avunantoa on näin törkeällä tavalla loukattu. Lapin rajavartioston komentaja joutuu vastailemaan kieli keskellä suuta.

Katso liite: 54789
Wokea oli jo silloin. Mutta kansa ymmärsi mistä on kyse vaikka silloinkin taivuttiin wokettajien vaatimuksiin virallisissa tiedotteissa.
 
 
Wokea oli jo silloin. Mutta kansa ymmärsi mistä on kyse vaikka silloinkin taivuttiin wokettajien vaatimuksiin virallisissa tiedotteissa.

Noh, miksi ihmeessä Suomen olisi pitänyt tukea rotuerottelua tuolloin? Ei kai Etelä-Afrikan tai USA:n etelävaltioiden demokraattien peesaaminen olisi tuonut juuri kansainvälistä vaikutusvaltaa...

Tässä Woke-aktivisti nro 1 vuonna 1959 "Eisenhower - Nigger Lover"

1639443661265.png

Wokettajia työssään (1958 Little Rock ja 101st Airborne)


1639443838907.png

Tässä yhden vasemmistopuolueen Woke-ohjelmasta tuolloin, arvaat varmaan keneltä?

Yhteiskunnalliset olot on kehitettävä ajan vaatimuksia vastaaviksi. Sosiaalisella uudistustyöllä helpotetaan vähävaraisten toimeentuloa, tasottetaan etuvastakohtia ja lujitetaan kansan kestokykyä. Toimenpiteet on valittava siten, että ne poistavat epäkohtien syyt, vahvistavat kansalaisten vastuuntuntoa ja oma-aloitteisuutta sekä takaavat sosiaalisen turvan rajoittamatta yksilön vapautta.

Seuraavaksi voitanee pohtia keitä olivat Amerikan Väyryset vuonna 1776... :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Haiskahtaa hiukan hampurilainen tässä HS:n jutussa. Ilmavoimien vertailussahan Mirage 2000-5 täytti tekniset vaatimukset. On selvää, että ulkopoliittiselta kannalta F-16 ja F-18 olivat houkuttelevimpia.

Jälkikäteen arvioituna Mirage 2000-5 olisi sijoittunut vertailussa kolmanneksi F-16:n ja F-18:n jälkeen.

1639719115765.png




Röyhkeä tarjous Ranskasta

Keväällä 1992 Suomi sai Ranskasta yllättävän tarjouksen: mahtimaa auttaisi Suomea EY-jäsenyysneuvotteluissa, jos suomalaiset ostaisivat Ranskasta Mirage-hävittäjiä. Toimittaja Unto Hämäläinen selvittää painostusyrityksen taustat.
...
Suomen valtiojohto joutui pohtimaan, mitä seuraisi jäsenyysneuvotteluissa, kun ranskalaisten kytkykauppatarjoukseen oli kuitenkin pakko sanoa ei. Kielteinen kanta varmistui, kun ilmavoimien asiantuntijat esittelivät Koivistolle ja hallituksen ydinryhmälle vertailun konetyypeistä. Ranskalainen Mirage ei pärjännyt amerikkalaisille koneille taloudellisessa eikä teknologisessa vertailussa. Mirage olisi ollut läntisistä koneista hankinta- ja käyttökustannuksiltaan kallein vaihtoehto ja jäi vertailussa hännille yhdessä venäläisen Mig-koneen kanssa.

Tieto ei tullut valtiojohdolle yllätyksenä. Suomen Pariisin-suurlähetystö oli koko tarjouskilpailun ajan raportoinut Miragen vaikeuksista. Vuoden 1988 jälkeen Ranska ei ollut saanut yhtään Miragea kaupaksi ulkomaille. Koneen jatkuviin käyttöpulmiin kyllästyneet ranskalaiset sotilaslentäjät jopa ehdottivat amerikkalaisen F/A 18 Hornet-hävittäjän ostamista tai vuokraamista.
 
En ole kuullut että Miragen tilalle olisi Ranskassa oltu haluamassa Hornettia. Rafalen viivästysten takia laivasto kyllä teki esityksen Hornetin hankkimiseksi välityypiksi, liekö HS sotkenut asian tähän.
Mirage 2000C:llä oli kyllä 80-luvun alkupuolella vaikeuksia kun tutka myöhästyi.
Muistaakseni SK:ssa julkaistun jutun mukaan Mirage olisi tullut kustannustehokkuusvertailussa toiseksi. F-16:n ilmavoimat efektiivisesti diskasi.
Mirage 2000-5 kävi kyllä sitten kaupaksi ihan kohtuullisesti. Olisi mennyt enemmänkin jos intialaiset eivät olisi sössineet hankintaansa.
 
Muutenkin outoa tekstiä. Mirage 2000 sai kauppoja aika tasaisesti parin-kolmen vuoden välein 90-luvun lopulle saakka, toki osa kaupoista oli tusinan koneen minisarjoja. On aika luonnollista, että ykköskoppainen Mirage 2000 ei mennyt enää kaupaksi 1988 jälkeen. koska 2000-5 oli jo kehityksessä ja koelensi 1990. Viimeinen kone toimitettiin vasta 2007. Tämän takiahan Suomelle tarjottiin juuri 2000-5:ttä

Hornetia ei varmasti edes harkittua muualla kuon Aeronavalessa, jonka kalustona olivat tuolloin Super Etendard ja suorastaan antiikkinen F-8 Crusader. Varsinkin jälkimmäinen kaipasi kipeästi korvaajaa, ja ilmeisesti juuri tämän takia Rafalekin otettiin palveluskäyttöön ensimmäisenä juuri laivastossa. Kasarin lopulla ei vielä nähty historian loppua 1991 ja ysärin budjettileikkauksia, minkä myötä Rafalen ja Eurofighterin kehitystyö oli välillä käytännössä kokonaan pysähdyksissä. Jälkiviisaana pari tusinaa C/D-Hornetia olisi ollut varmaankin ihan hyvä välimalli, Miragen navalisointia tutikkiin jo Mirage III:lla, mutta todettiin hankalaksi, mm. lähetymisnopeus oli tavattoman suuri tukialuskoneeksi.

Ranskalaisten versionumerointi on muuten yhtä sekavaa kuin Microsoftilla:

I / II / III / IV / 5 / 50 / F1 / G / 2000 / 4000 / 2000-5 / 2000-5 Mk. II / 2000-9

Kyllä. Nuo kaikki ovat Mirageja.
 
Back
Top