Kylmän sodan salaisuudet??

Teboililla on oljyvarasto Pilkossa radan vieressä.

Konelan huvila Kirkkonummen Medvastössa oli aikanaan ilmeisesti merkittävä "voitelupaikka". Kukahan sen nyt omistaa?
 
Muistaakseni tuossa Samovariuksen mainitsemassaLapin lennoston kerosiinivarkausjutussa nimenomaan rikkoontui ruiskutuspumppuja, kun kuivaa kerosiinia käytettiin tarpeeksi pitkään maansiirtokoneiden moottoreissa.
Meillä oli joku vuosi sitten pienkuormaaja, joka tapasi karata toisinaan ylikierroksille ruiskutuspumpun juuttumisen takia. Sitä yritettiin hoitaa lisäämällä desilitra kaksitahtiöljyä aina tankilliseen talvilöpöä.
 
Muistaakseni tuossa Samovariuksen mainitsemassaLapin lennoston kerosiinivarkausjutussa nimenomaan rikkoontui ruiskutuspumppuja, kun kuivaa kerosiinia käytettiin tarpeeksi pitkään maansiirtokoneiden moottoreissa.
Meillä oli joku vuosi sitten pienkuormaaja, joka tapasi karata toisinaan ylikierroksille ruiskutuspumpun juuttumisen takia. Sitä yritettiin hoitaa lisäämällä desilitra kaksitahtiöljyä aina tankilliseen talvilöpöä.
Jos "jostain sattuisi saamaan" kerosiinia halvalla ja haluaisi sitä käyttää dieselmoottoreissa niin käsittääkseni se onnistuisi lisäämällä 2-tahtiöljyä sekaan, ja/tai sekoittamalla sitä dieseliin/polttoöljyyn.
Talvilaatuisen dieselin/polttoöljyn olen myös joskus kuullut vioittaneen ruiskutuspumppuja moottoreissa. Nykyaikaisiin dieselmoottoreihin en ehkä kyllä itse laittaisi kerosiinia tankkiin vaikka halvalla saisikin..
 
Panssariseminaarin 1.2.2020 muistio, ei liene vielä ollut täällä:'

Tuo oli mielenkiintoinen uusi detalji, että Savon Prikaatilla oli kaksi PT-76:ta käytettävänä Järvi-Suomen olosuhteisiin. Ilmeisestikin aikana ennen BTR-60-kalustoon siirtymistä.
Ja oletettavasti samaan aikaan kuin tuo rannikon vaunukomppania.
Kuulisin mielelläni asiasta lisää, jos tietoniekkoja löytyy. Nimittäin en muista törmänneeni asiaan missään Savon Prikaatiin liittyvissä kirjassa tai muistelossa, ei edes tornareihin ollut periytynyt 90-alussa.
 
Teboilia, samoin kuin muita Neuvostoliiton omistamia yrityksiä, kuten Konelaa ja Koneistoa, epäiltiin myös osallisuudesta SKP:n pimeään rahoittamiseen.

No yksi konsti oli se, että -neuvostoperäiset- yritykset ostivat hulvattomasti mainostilaa julkaisuista, painatettiin irtolehtisiä, joita ei edes jaettu, esim. Leningradin ja Sotsin matkoja mainostettiin isolla rahalla. E-osuuskuntaa tuettiin monella tavalla jne. Jotkut forumilaiset muistavat E-osuuskunnan maatalouden eläinrehujen hinnat. Myöhemmin paljastuihe, että rehuraaka-aineita tuotiin neukuista ja hinta oli sopiva....siinä oli varmasti lysti Hankkijan ja Suomen Sokerin kilpailla hinnalla. Kokonainen hirmuskaala erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa talouselämään, joista panin vain jonkun esimerkin. Näin siis ennen.

Kuka kuvittelee silleen aikuisten oikeesti, ettei Venäjällä olisi nytkin ihan samat suhmuroinnit menossa? Pah. Takuulla suhmurtaa, tarvitaan vain vuosikymmenien välimatka, jotta voidaan taas saada tietoa......

Toistan: jos Suomen torjuntavoittoisa armeija olisi jättänyt nuo pahamaineisen Tepskan säiliöt tuhoamatta harmahtavan vaiheen loppupuolella, niin empä tiedä kehtaisiko siitä moittia NLa, joka olisi siis ollut vain kaukaa viisas ja ajanut löpöt hollille jo valmiiksi....

Saattoihan tuo itä-Suomen -hieman ylimitoitettu- polttoainereservikapasiteetti olla myös kauniisti laadittu uhkaus. Kerrankos valtiot ovat keskenään vaihtaneet mielipiteitä erilaisten hyvinkin krysanteemiin käärittyjen keinojen avuin? :cool:
 
No yksi konsti oli se, että -neuvostoperäiset- yritykset ostivat hulvattomasti mainostilaa julkaisuista, painatettiin irtolehtisiä, joita ei edes jaettu, esim. Leningradin ja Sotsin matkoja mainostettiin isolla rahalla. E-osuuskuntaa tuettiin monella tavalla jne. Jotkut forumilaiset muistavat E-osuuskunnan maatalouden eläinrehujen hinnat. Myöhemmin paljastuihe, että rehuraaka-aineita tuotiin neukuista ja hinta oli sopiva....siinä oli varmasti lysti Hankkijan ja Suomen Sokerin kilpailla hinnalla. Kokonainen hirmuskaala erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa talouselämään, joista panin vain jonkun esimerkin. Näin siis ennen.

Kuka kuvittelee silleen aikuisten oikeesti, ettei Venäjällä olisi nytkin ihan samat suhmuroinnit menossa? Pah. Takuulla suhmurtaa, tarvitaan vain vuosikymmenien välimatka, jotta voidaan taas saada tietoa......

Toistan: jos Suomen torjuntavoittoisa armeija olisi jättänyt nuo pahamaineisen Tepskan säiliöt tuhoamatta harmahtavan vaiheen loppupuolella, niin empä tiedä kehtaisiko siitä moittia NLa, joka olisi siis ollut vain kaukaa viisas ja ajanut löpöt hollille jo valmiiksi....

Saattoihan tuo itä-Suomen -hieman ylimitoitettu- polttoainereservikapasiteetti olla myös kauniisti laadittu uhkaus. Kerrankos valtiot ovat keskenään vaihtaneet mielipiteitä erilaisten hyvinkin krysanteemiin käärittyjen keinojen avuin? :cool:
Verotarkastuksia ei vissiin oltu vielä keksitty silloin :giggle:
 
Verotarkastuksia ei vissiin oltu vielä keksitty silloin :giggle:

No, tuohon aikaan kommunistien rahojen perään ei tainnut paljon edes verokarhu kysellä. Tili tehtiin selväksi vasta ysärin alussa. Mutta kuten totesin, kyllä venäläisosapuoli osaa suhmuroida muuttuneissakin ideologisissa ympyröissä, on turha kuvitella muuta.

Mikä on tapahtunut ennen tapahtuu uudelleen.
 
Ydinsinko Davy Crockett oli takuuvarmasti yksi kylmän sodan aikakauden järjettömimmistä asejärjestelmistä.


ord_7.jpg

Ampumaetäisyys lyhimmillään n. 2 kilometriä
Räjähdysteho 10-20 tonnia

Räjähdyksen nollapisteen ympärille muodostuu 150 metriä kattava äärimmäinen säteilyvyöhyke, jossa säteilyannos on luokka 100 sievertiä. Tappava 6 sievertin annos tulee vielä 400 metrin etäisyydeltä.
 
Lokakuussa 1962 Kuuban ohjuskriisi oli kuumimmillaan. Neuvostolaivaston sukellusveneitä partioi Karibianmerellä. Olivat varustettu taktisilla ydintorpedoilla. Aseiden käyttölupa oli alusten kapteeneilla. USA:n laivasto ei ollut tästä tietoinen. Tekivät kaikkensa häiritäkseen neukkujen veneitä. Harjoitussyvyyspommeja pudotettiin ym. Hermot olivat molemmin puolin todella pinnalla. Neukkuveneet oli varustettu 15 kilotonnin ydinkärkitorpedoilla jotka olisivat kyenneet kevyesti tuhoamaan USA:n lentotukialuksen.

 
Näin tämän dokkarin tv:stä joskus. Tilanne oli tosiaan erittäin kinkkinen sukellusveneen kannalta. Onneksi järki voitii.
 
Linkki sivustolle joka esittelee Länsi-Saksan rajavartiosto BGS:n (Bundesgrenzschutz) historiaa. Kuvia ja filmejä löytyy. Mielenkiintoista asiaa mm. terrorisminvastaisen erikoisjoukko GSG-9:n vaiheista. Harmi vaan että sivusto on vain saksaksi.

 
Neuvostoliitosta Suomeen loikanneen virolaisen tarina.


Operaatio Stella Polaris.

 
En myöskään ymmärrä mitä etua olisi hankalasti myrkyttää diesel kun ihan perinteinen taktiikka on yksinkertaisesti polttaa koko asema vetäydyttäessä.
NATO:n harjoituksissahan tätä muuten käy toisinaan, kun US Army käyttää kaikissa ajoneuvoissaan enemmän lentokerosiinin tapaista matalasetaanista (setaaniluku alle 70) polttoöljyä mutta monet Euroopan NATO-maat dieseliä (setaaniluku yli 80). Amerikkalainen polttoöljy palaa hitaasti verrattuna dieseliin, jolloin mäntäpaineet laskee ja liekki on päällä kun pakoventtiili aukeaa. Tämä laskee tehoja ja pakoventtiilin varsi kokee vakavaa liekkikorroosiota. Vastaavasti eurooppalainen diesel amerikkalaisessa moottorissa palaa liian nopeasti, paineiskut ovat jyrkkiä ja lämmöt karkaavat. Voisin myös kuvitella alaväännön katoavan, kun paineet laskevat ennen alakuolokohtaa.
USA:n asevoimat pyrkii käyttämään samaa polttoainetta sekä lentokoneissa, että maa-ajoneuvoissa. Tämä polttoaine on JP-8 joka on spekseiltään hyvin lähelle sama kuin JET A-1.
https://en.wikipedia.org/wiki/JP-8

Tuolla linkissä myös kerrotaan mahdolliset ongelmat JP-8 (tai Jet A1) käytöstä ei yhteensopivaksi tehdyllä diesel -moottorilla:
When used in highly supercharged diesel engines with the corresponding low compression ratio of about only 14:1 or below, JP-8 causes troubles during cold start and idling due to low compression temperatures and subsequent ignition delay because the cetane index is not specified in MIL-DTL-83133G to 40 or higher. Because lubricity to the BOCLE method is not specified in MIL-DTL-83133G, modern common-rail diesel engines can experience wear problems in high-pressure fuel pumps and injectors. Another problem in diesel engines can be increased wear to exhaust valve seats in the cylinder heads, because a minimum content of sulfur is not specified in MIL-DTL-83133G. Sulfur in fuel normally contributes to a build-up of soot layers on these valve seats. According to the notes in this standard, it is intended to include a cetane index value in one of the next releases.

Eli setaanilukua ja voitelevuutta ei ole speksattu -> setaaniluku voi olla matala ja voitelevuus voi olla huono.

Korkea setaaniluku ei aiheuta liian nopeaa palamista eikä lihavoitu osuus tekstistänne pidä aivan paikkaansa. Setaaniluvun alentaminen suurentaa syttymisjättämää (viive polttoaineen ruiskutuksen alusta syttymiseen). Syttymisen jälkeen syttymisjättämän aikana ruiskutettu polttoaine palaa "kerralla" hyvin nopeasti. Suuri syttymisjättämä aiheuttaa suuren paineennousunopeuden joka taas aiheuttaa kovaa käyntiä (dieselnakutus). Perinteinen suoraruiskutteisen dieselin rallatus kylmänä johtuu syttymisjättämästä.

En suosittelisi dieselin "myrkyttämistä" vaihtamalla sen tilalle JP-8 tai helpommin saatava JET A-1. Luultavasti venäläiset eivät huomaisi ainakaan tankkikalustollaan eroa dieseliin.
 
Ikivanha juttu, ei sovi unohtaa.
Pieni Suomi oli taas pelinappulan asemassa. Onko se nyt tuleva hävittäjäkauppa, missä USA kompensoi kärsimämme vääryyden?:ROFLMAO:

 
En nyt ihan tiedä pitäskö laittaa hybridisodankäyntiin tai johonkin historiaketjuun, mutta koska wanha asia, niin laitetaan tänne.. siirtäkää/luokaa uusi ketju jos näette tarpeelliseksi

Elikkä ei tuo maalittaminen ja mustamaalaaminen uusia asioita ole. Kun aikoinaan NL halusi päästä Paasikivestä eroon, loivat he suunnitelman jossa mustamaalaisivat Suomen poliittista johtoa; Hallitusta syytettäisiin neuvostovastaisuudesta ja uuden sodan lietsomisesta Karjalan takaisin saamiseksi. Kaikki oli valmista, lentolehtiset valmiita painettavaksi, tannerilaisten ja muiden sotasyyllisten syytä, kommunistit hoitaisivat jakelun ja rahoitus oli hoidettu niin ettei heti päästäisi jäljille. Kohtalo kuitenkin päätti toisin, muitakin asioita tuli, ja lopulta kun presidentinvaaleihin oli aikaa 3 viikkoa, Stalin totesi että siinä ajassa ei noita itsepäisiä suomalaisia päitä käännetä. Ja niin jäi tuokin suunnitelma pöydänlaatikkoon odottamaan muita aikoja, joita tulikin, mutta niistä sitten myöhemmin.
 
1583614656062.png t
Lukekaa tämä kirja. Jos tämä tarina on vähääkään totta, niin kylmän sodan varjossa Saksojen rajoilla on käyty todella kuumaa sotaa. Itselläni on ko. opus hyllyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top