Ihan tarkkaan ottaen vuonna 1970. Syynä ei ollu vanhentuneet ruudit vaan laivan 120 mm tykissä tapahtui putkiräjähdys. Tutkijalautakunna raportti on varmaan vieläkin salainen, mutta jotain tapauksesta tiedetään.
Tämä tykki oli yksi Merivoimien hölmöistä hankinnoista. Haluttiin käyttää laivan pääasetta myös ilmatorjuntaan eikä tähän kokoluokkaan oltu sellaista enää 1960-luvulla missään tehty. Bofors kehitti haluamamme tykin kaksinkertaistamalla 40-luvun lopun konstruktion tulinopeuden ennennäkemättömään 70 ls/min. Latausautomatiikan kiihtyvyydet kasvoivat kuitenkin ammuksen sivuliikkeessä niin paljon, että sytyttimen lentovarmistin avautui jo lataustapahtumassa. Kun juontolaite löi kranaatin kiinni putken kierteisiin se räjähti. Lukko oli tällöin vielä auki joka tykkitornin miehistön onneksi esti putken hajoamisen kappaleiksi.
Panoksen ruuti syttyi tietysti myös jolloin kartussista tuli raketti. Se lensi taaksepäin tornin seinän läpi ja vielä kansirakenteidenkin lävitse. Räjähdyspaine purkautui ainoastaan hylsyn raosta mutta sekin sai aikaan tornin suojakuvun korkkaamisen lukuisista pulteistaan ja lentämään kaaressa mereen. Tykkimiehistöä suojasi ylipaineelta kuulokkeet korvissa sekä sen ajan saksalaismallinen kypärä. Tykki käytti ns. patruunakartussia, jossa kranaatti irtoaa hieman kartussista kun se menee paikoilleen. Siksi paine torniin tuli ainoastaan näin syntyneestä raosta ja kasvoi sen verran maltillisesti, ettei miehistö loukkaantunut pahemmin.
Juttu päällikön käyttäytymisestä on täysi tornihuhu. Painevammat eivät näy päälle ja kolme loukkaantuneista oli vielä henkilökuntaa, joten jokainen voi arvata mikä oli tunnelma laivalla onnettomuuden jälkeen. Pieni epätarkkuus lisäksi tykin lukon osalta, joka oli auki eikä särkynyt mitenkään.
.
Katso liite: 38440