Torni
Kapteeni
Falklandinsaarilla, sanoo minun stetsonini.
Sama käry tuli itsellä ekana. Pojalle näytin kuvaa (9v) , arvaus oli Norja.
Mutta isällä sellainen kokemus ettei noin pieni kikkisiä tummia nuoria naisia Norjassa ole.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Falklandinsaarilla, sanoo minun stetsonini.
Ja jenkkikäytössä hyvin laajasti, tosin noi jäähdytinvaipat viittaavat brittienkin pom-pon -guniin, joten South Georgia edelleen ... mutta taidanpa olla väärässä, kyllä tuo on Aleuteilta.Ase lienee 40mm Bofors Mk1. Eli WWII-aikainen ase.
Tuo Alaskan Aleuttien näyttämö on varsin vähän tunnettu osa Tyynenmeren taisteluita,
Ja mikä ominaisuus auttoi myös merkittävästi koodin purkamista
Olen käsittänyt niin, että Enigman perusheikkous oli se, ettei viesteissä yksikään kirjain voinut koskaan toistua samana selkotekstissä ja koodatussa tekstissä. Eli esim. kirjain A ei koskaan voinut olla A. Sen piti aina olla joku toinen kirjain. Tämä laitteen rakenteellinen heikkous auttoi varmasti koodinpurkajia ainakin siten, että tähtitieteellinen määrä eri mahdollisuuksia pieneni edes jonkin verran.
Olen käsittänyt niin, että Enigman perusheikkous oli se, ettei viesteissä yksikään kirjain voinut koskaan toistua samana selkotekstissä ja koodatussa tekstissä.
- Huono ominaisuus? Koodatussa viestissä ei mikään kirjain koskaan merkinnyt itseään. Joten oli helppoa asettaa selväkieliset arvaukset ja koodattu viesti vierekkäin ja tarkistaa ettei mikään kirjain vastannut.
- Roottoriasetusmääräys sinänsä eli asetusten vaihtaminen täsmällisesti joka toinen päivä. Kaikille armeijan operatiivisille toimijoille annettiin säännöllinen avainasetusvihje, joka sisälsi laitteen alkutilanteen, roottoriasetukset.
Mikä asia enää on hukassa?
Kokkarin kylän liepeillä heinäkuussa 1944. Pioneeripataljoona 12, jossa upseereina palvelivat Juuso Häikiö (puhemies) ja Paavo Koli (rehtori) oli yllättäen joutunut jalkaväkitaistelijoiksi. Apuun riensi Lauri Törni (barettimies) osastoineen, jossa mukana myös Mauno Koivisto (pres).